Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips! Gratis kurs i Trondheim


Nemija

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

"Hos oss setter vi hundens helse og velvære øverst på menyen. Her finner du produkter til hund som er laget på hundens premisser.

Sjekk ut vårt hundefor Køber`s. Et fullverdig høykvalitetsfor for alle hunderaser i alle aldre. Køber`s er det eneste foret i Norge i dag som gir deg helsegaranti på sekken. Køber`s har hjulpet mange allergihunder til et bedre liv, gitt det lille ekstra til jakthunder og trekkhunder, bedret livskvaliteten til mange vanlige hunder, fra sofagriser til aktive tjenestehunder. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut vårt hundefor Køber`s. Et fullverdig høykvalitetsfor for alle hunderaser i alle aldre. Køber`s er det eneste foret i Norge i dag som gir deg helsegaranti på sekken. Køber`s har hjulpet mange allergihunder til et bedre liv, gitt det lille ekstra til jakthunder og trekkhunder, bedret livskvaliteten til mange vanlige hunder, fra sofagriser til aktive tjenestehunder. "

Hva i alle dager betyr helsegaranti? :lol: Sånn i praksis liksom.

Et firma som heter Hundefor & forspesialisten. De skal nok fortelle hvorfor akkurat de produktene de selger er mye bedre enn alle andre ja.

Det er noe med det. Tipper det er endel som tusler ut derifra med en sekk Køber's under arma og ikke helt skjønner hvorfor når de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurset er ut fra en rapport fra Animal protection Institute

Så klart vil de sikkert selge sitt eget for men kurset handler ikke om det, og det er jo sikkert mange som uvitende tusler ut å kjøper labb etter testen på tv2 eller royal canine etter å ha lest Hundesport.

Det er smart å ta med seg den infoen en kan få og være kritisk til den er min erfaring, men det kommer jo ann på hvor mye en bryr seg om foring og da, enkelte kjøper jo bare det billigste de får tak i, andre lar seg blende av reklamen, mens andre igjen setter seg skikkelig inn i saken og sjekker opp hva som er viktig. Jeg har lest mye og har også lest den rapporten dette kurset handler om + ganske mye annet, jeg blir ofte skremt over hvor lite fagpersoner, altså de som selger hundefor, vet om ernæring og hva som faktisk er i det de selger, dette gjelder faktisk også enkelte veterinærer! Jeg har snakket med han som skal holde kurset og han vet hva han snakker om, han kan ernæring til hund! Det er ikke så ofte en støter på slike. Ps: Han holder også kurs for veterinærer og hundeklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer har 8 timer atferd i studiet sitt, og lite om ernæring. Husker ikke timeantallet for ernæring, men det er ikke mye over/under 8 timer det heller. De som jobber på dyrebutikk får ofte kurs av fôrprodusenter av fôr de selger der, så joda slike "fagpersoner" kan man stole på..! :rolleyes:

Men det høres ut som denne fyren er noe annet? Hvilken bakgrunn har han egentlig, og hvorfor er han så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært på kurs/seminarer i Tyskland.

Jeg har selv jobbet i butikk og solgt masse forskjellig hundefor og vært på ditto kurs, men han er den eneste som kan svare meg skikkelig, jeg har lest mye utenom det kursmaterialet jeg har fått tildelt fra div forprodusenter og derfor har jeg også stilt kritiske spørsmål på slike kurs og har da som regel fått veldig vage svar og i ett tilfelle ble jeg regelrett oversett, de ville ikke svare meg og lot meg ikke stille flere spørsmål da jeg spurte hvorfor de brukte ethoxyquin i hunde og kattematen når det er meget kreftfremkallende. Jeg forventer at eb salgsrepresentant, i dette tilfellet var vedkommende også veterinær, skal kunne svare på dette, i det minste komme med ett eller annet!

Jeg synes også vi som forbrukere skal være mer skeptisk og stille høyere krav. F.eks: hundene våre er kjøttetere, hvorfor inneholder da de allerfleste tørrfor i dag mellom 80-90% vegetabilske ingredienser? Og da snakker jeg om fôr i faghandel, ikke i daglivare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært på kurs/seminarer i Tyskland.

Jeg har selv jobbet i butikk og solgt masse forskjellig hundefor og vært på ditto kurs, men han er den eneste som kan svare meg skikkelig, jeg har lest mye utenom det kursmaterialet jeg har fått tildelt fra div forprodusenter og derfor har jeg også stilt kritiske spørsmål på slike kurs og har da som regel fått veldig vage svar og i ett tilfelle ble jeg regelrett oversett, de ville ikke svare meg og lot meg ikke stille flere spørsmål da jeg spurte hvorfor de brukte ethoxyquin i hunde og kattematen når det er meget kreftfremkallende. Jeg forventer at eb salgsrepresentant, i dette tilfellet var vedkommende også veterinær, skal kunne svare på dette, i det minste komme med ett eller annet!

Jeg synes også vi som forbrukere skal være mer skeptisk og stille høyere krav. F.eks: hundene våre er kjøttetere, hvorfor inneholder da de allerfleste tørrfor i dag mellom 80-90% vegetabilske ingredienser? Og da snakker jeg om fôr i faghandel, ikke i daglivare.

Det er vel ingen garanti for kunnskap selv om en har vært på et seminar i Tyskland? Hadde vært mere interessant og fått et navn å forholde seg til? Eventuelt hvem han representerer? Og har du noen link til din omtalte rapport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man si: YES! endelig et gratis foredrag, kanskje jeg kan lære noe nytt? Og heller være kritisk etter å ha vært med?

Köbers er forresten et veldig bra fôr som skille seg fra andre tørrfôr ved at det er frysetørket. Dvs ikke masse beinmel og tilsettningstoffer, men "rene" råvarer. Dyrt som fy da:P og så må det bløtlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så negative dere er folkens... Sorry, men det blir litt for dumt, eller hva?

Jeg hadde syntes det var toppers å lære mer om ernæring. Selv jobber jeg i dyrebutikk, og skulle gjerne hatt muligheten til å svare kundene bedre på hvorfor det faktisk finnes forskjellige fortyper f.eks. En fra Royal Canin jeg snakket med her om dagen fortalte meg mye jeg ikke visste, uten å reklamere for produsenten han jobbet for. Han var veldig objektiv da han fortalte, og jeg lærte mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som holder kurset heter Spjøtvold. seminarene i Tyskland var vel i regi av Kleintier institutt, vet ikke om det ble skrevet rett.

Det var en her som sa at Købers var frysetørket, det stemmer ikke, tørket kjøtt er det, du trenger ikke bløte det men det blir tørt for hunden å spise det ellers da, min hund hadde nok spist det uansett. Det er også viktig å huske på at det er absolutt å anbefale å gi oppbløtt fôr uansett hvilken type fôr du bruker. Om et fôr er dyrt kommer vel ann på hvordan du regner på det, i forhold til eukanuba, hills osv er foret billigere, sammenligner du med labb er det dyrere. Og så kan en jo diskutere om prisen står i forhold til det du får, da vil labb være dyrest etter min mening og da snakker jeg om innholdet og ikke om kalori innholdet (en skal være obs på at kalori innhold regner en med alle ingrediensene også de som hunden ikke har nytte av.)

Men denne rapporten som det handler om har ikke noe med købers å gjøre da, men med kommersielt produsert hundefor generelt:

link til API www.api4animals.org nede på siden til høyre finner du what`s really in pet food, klikk på den så kommer du til en artikkel om rapporten og link til selve rapporten

God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en måte å regne kalorier på og den er utviklet for oss mennesker. F.eks vil korn og produkter som inneholder mye stivelse ha høyt karbohydrat innhold og dermed skårer de høyt på kaloriindeksen. For oss mennesker er dette kalorier vi drar nytte av, men for hunder er det en annen sak, de skal bare ha et minimum karbohydrater fordi de ikke nyttegjør seg noe særlig av dem, de trenger litt fiber men det er alt. Derfor vil fôr som inneholde mye karbohydrater, noe de fleste tørrfôr gjør, skåre høyt om en teller kalorier, men det sier ingenting om hvor bra det er for hunden. Skal en ha tørrfor bør en velge et med så mye kjøtt som mulig slik at mest mulig av fett og protein prosenten som er oppgitt på sekken kommer fra kjøtt da det er dette hunden utnytter best. Desverre er det jo slik at i de fleste tørrfor i dag er mer enn 80% av fett og proteiner vegitabilske. Så derfor skal en ikke ta hensyn til kalori innholdet i hundefôr fordi kaloritabellen er utviklet for oss, ikke for hunden.

Det er bl.a. derfor jeg mener at dette kurset er fint for hundeeiere fordi det gir info om hva som virkelig er i sekken og det gir oss et grunnlag for å være kritiske forbrukere. Det synes jeg ikke vi er flinke nok til. Det er tre viktige ting som vi bør kreve fra fôr produsentene: mer kjøtt, ingen konserveringer og ikke ekstrudert fôr. Da ville vi fått bedre fôr til hundene som er mer tilpasset dem, ikke oss slik som det er i dag.

Men det er nå bare min mening da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he.... Som tilfeldigvis selger Køber`s .. Jo, dette virker serøst..

Mindre seriøst enn et "kurs" holdt av Eukanuba eller Hills? :rolleyes:

Det finnes en måte å regne kalorier på og den er utviklet for oss mennesker. F.eks vil korn og produkter som inneholder mye stivelse ha høyt karbohydrat innhold og dermed skårer de høyt på kaloriindeksen. For oss mennesker er dette kalorier vi drar nytte av, men for hunder er det en annen sak, de skal bare ha et minimum karbohydrater fordi de ikke nyttegjør seg noe særlig av dem, de trenger litt fiber men det er alt. Derfor vil fôr som inneholde mye karbohydrater, noe de fleste tørrfôr gjør, skåre høyt om en teller kalorier, men det sier ingenting om hvor bra det er for hunden. Skal en ha tørrfor bør en velge et med så mye kjøtt som mulig slik at mest mulig av fett og protein prosenten som er oppgitt på sekken kommer fra kjøtt da det er dette hunden utnytter best. Desverre er det jo slik at i de fleste tørrfor i dag er mer enn 80% av fett og proteiner vegitabilske. Så derfor skal en ikke ta hensyn til kalori innholdet i hundefôr fordi kaloritabellen er utviklet for oss, ikke for hunden.

Det er bl.a. derfor jeg mener at dette kurset er fint for hundeeiere fordi det gir info om hva som virkelig er i sekken og det gir oss et grunnlag for å være kritiske forbrukere. Det synes jeg ikke vi er flinke nok til. Det er tre viktige ting som vi bør kreve fra fôr produsentene: mer kjøtt, ingen konserveringer og ikke ekstrudert fôr. Da ville vi fått bedre fôr til hundene som er mer tilpasset dem, ikke oss slik som det er i dag.

Men det er nå bare min mening da. :)

I følge det jeg har lært, er ikke forskjellen mellom hund og menneske så stor. Jeg har ikke brukt menneske-modellen når jeg har regnet ut kalori-innhold, men hunde-modellen. Men det er ikke store forskjellen ute og går. Hvor har du dine opplysninger fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som utførte fôr testen for tv2, var det Kroghnes hun het? Jobber på veterinærhøyskolen. Hun har sagt at det finnes bare en måte å regne kalorier på. Men vet du om en annen måte Huldra så legg ut en link til den er du snill, det er jo veldig intr.

Det jeg mente da er at siden hunder ikke nyttegjør seg noe særlig av kalorier fra vegetabilske varer, må en jo da regne kaloriene på en annen måte hvor kaloriene fra kjøtt teller mere enn de fra vegetabilske emner. Da må en jo ha en annen tabell eller noe sånt. Det at hunder ikke tar opp mye fra vegetabilske varer sto i en artikkel om Royal Canine i Hundesport, var det tidlig i år eller sent i fjor? Der var det med en tabell hvor en sammenlignet menneske og hund og da kom dette med karbohydrater ganske godt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som utførte fôr testen for tv2, var det Kroghnes hun het? Jobber på veterinærhøyskolen. Hun har sagt at det finnes bare en måte å regne kalorier på. Men vet du om en annen måte Huldra så legg ut en link til den er du snill, det er jo veldig intr.

Det jeg mente da er at siden hunder ikke nyttegjør seg noe særlig av kalorier fra vegetabilske varer, må en jo da regne kaloriene på en annen måte hvor kaloriene fra kjøtt teller mere enn de fra vegetabilske emner. Da må en jo ha en annen tabell eller noe sånt. Det at hunder ikke tar opp mye fra vegetabilske varer sto i en artikkel om Royal Canine i Hundesport, var det tidlig i år eller sent i fjor? Der var det med en tabell hvor en sammenlignet menneske og hund og da kom dette med karbohydrater ganske godt frem.

Hmm.. kanskje jeg husker feil? Hvilke tall er det du tenker på, kanskje jeg ser for meg noen andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er ENERGI - energi er det som blir frigjort ved forbrenning. Når man skal se på energiinnhold i fôr blir fôret brent og man måler hvor mye energi som blir frigjort. For å måle hvor mye energi som blir tatt opp i fôret må man beregne energiinnhold i fôret og energiinnhold i avføring - trekke fra og i tillegg beregne alle de andre faktorene som inngår i en fordøyelsesprosess...

Fett gir dobbelt så mye energi som karbohydrater og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregning av energi-innhold for hund:

Karbohydrat: 3,5 kcal/g

Fett: 8,5 kcal/g

Protein: 3,5 kcal/g

For menneske:

Karbohydrat: 4 kcal/g

Fett: 9 kcal/g

Protein: 4 kcal/g

Dette er de tallene jeg tenker på, og som vi brukte til å regne ut OMSETTELIG energi. Det er ikke store forskjeller mellom hund og menneske, og forholdene mellom karbohydrater og fett og protein er jo ca de samme. Var det noe annet du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de tallene hentet fra? Forskjellen jeg mener er at feks 1g vegetabilsk fett vil gi lite næring til hunden og dermed få kalorier, mens 1g animalsk fett derimot vil hunden kunne utnytte maksimalt og dermed få flere kalorier. Derfor blir det vanskelig å regne kaloriinnhold i fôret.

Eller for å si det sånn: Om jeg spiser 1g oliven olje som la oss si inneholder 100 kalorier så får jeg 100 kalorier som kroppen min tar opp. Om jeg så gir hunden 1g olivenolje med 100 kalorier får hun også i seg 100 kalorier, men hvor mange av de tar hun opp? Hadde det vært 1g dyrefett med 100 kalorier vi begge spiste så ville vi begge ta opp 100 kalorier.

vet ikke om det forklarer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...