Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennkunnskapstråden

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

I følge norsk botanisk forening; Norge har ingen offisiell nasjonalblomst. Men bergfrue og røsslyng har ulike større sammenhenger blitt trukket fram som Norges nasjonalblomst.

Fossekallen er norges nasjonalfugl.

Hva het skipet som sank i oslofjorden, og indirekte reddet Norges kongefamilie fra å bli fanget under krigen?

• Svar 129
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

bør det ikke settes et forbud mot surfing på nettet etter svaret? om tråden skal være en allmennkunnskapstråd bør kun de som faktisk kan svaret svare :icon_clapping: Om man skal surfe på nettet så kan jo spørsmålet være mye mer spesifikt enn det som regnes som allmennkunnskap...

Skrevet
bør det ikke settes et forbud mot surfing på nettet etter svaret? om tråden skal være en allmennkunnskapstråd bør kun de som faktisk kan svaret svare :icon_clapping: Om man skal surfe på nettet så kan jo spørsmålet være mye mer spesifikt enn det som regnes som allmennkunnskap...

God idé!

Skrevet

Enig med dere over. Trodde man skulle svare hvis man faktisk kunne svaret/trodde man kunne svaret, og ikke fordi man kan surfe på nettet ;-) Kan hende at jeg misforstod intensjonen her da.

Skrevet
I følge norsk botanisk forening; Norge har ingen offisiell nasjonalblomst. Men bergfrue og røsslyng har ulike større sammenhenger blitt trukket fram som Norges nasjonalblomst.

Fossekallen er norges nasjonalfugl.

Hva het skipet som sank i oslofjorden, og indirekte reddet Norges kongefamilie fra å bli fanget under krigen?

Blûsher sank under andre verdenskrig

Meg og taster... hihi... og rettskrivning for den sakens skyld.

Edit: jeg må jo stille nytt spm hihi

hva het den første hunden som blei sendt ut i rommet?

Skrevet
Blûsher sank under andre verdenskrig

Meg og taster... hihi... og rettskrivning for den sakens skyld.

Edit: jeg må jo stille nytt spm hihi

hva het den første hunden som blei sendt ut i rommet?

Laika? Tror jeg...

Spørsmål:

Nevn en eller flere norske severdigheter som står på UNESCOs liste. :icon_clapping:

Skrevet

Vanskelig allmennkunnskap på deg altså, frøken.

Etter laaaang tenkepause mener jeg å huske at Geirangerfjorden fikk det innvilget for noen år tilbake?

Hvor mange ganger har Norge vunnet den internasjonale MGP finalen?

Skrevet

Etter laaaang tenkepause mener jeg å huske at Geirangerfjorden fikk det innvilget for noen år tilbake?

2? -85 og -95.

Hva heter verdens største innsjø?

Skrevet

Marie Curie, var det ikke? For.. En eller annen kjemisk oppdagelse? Eller medisin mot tuberkulose?

Skrevet

*skryte over hjemstedet sitt* Geiranger er på UNESCO-lista, ja. Sammen med Bryggen i Bergen, Bergstaden Røros, Helleristningene i Alta og noe med et vanskelig navn.. .

Skrevet
Men er dette allmennkunnskap? Jeg har mellomfag i norsk, men har ikke peiling uten å begynne å bla i bøker eller surfe rundt ...

jeg vil ikke si det er almenkunnskap...

Jeg har ikke "mer" enn grunnfag i norsk, men heller ikke jeg kan dette på strak arm.

Nynorsk fikk navnet nynorsk i 1929. Når det gjelder bokmål er det et litt vrient spørsmål, fordi: bokamál ble brukt om latin på gammelnorsk, bogmaal og bogspraag ble brukt om skriftspråk generelt fra 1850, mens det i 1889 ble bestemt at skolespråket skulle være bogmaal. I følge wiki (som jeg egentlig hater:P) er dette regnet som det året da navnestriden ble endelig avgjort. Godkjennes svaret mitt?

Isåfall: nevn tre planter og tre sopper (altså seks til sammen) som er giftige for mennesker.

(Tuppe: stålis er sikker fra 15 cm, men vil du være helt trygg så venter du til den er 20. Og isen er ikke sikker hvis det er elver som kommer inn eller ut fra vannet, eller mye undervannsstrømninger)

Rett Aya, men tror jeg skal holde meg unna denne tråden, jeg vet jo ikke hva allmennkunnskaper er engang jo :icon_clapping:

Men får svare på det siste spørsmålet, J.K. Rowling skrev vel Harry Potter bøkene, har ikke lest noen av den enda, men tror jeg har rett :thumbs:

Så var det nytt spørsmål ja, vanskelig, vet ikke hva allmennkunskaper er tydeligvis :)

Ok, da prøver jeg, hva het Norges første statsminister?

Skrevet
Norges første statsminister var Peder Anker.

Hva er norges eldste politiske parti?

Venstre?

Sikkert feil så jeg lager ikke nytt spørsmål :thumbs:

Edit; dette burde jeg vite, har netopp hatt om det på skolen :icon_clapping:

Skrevet
Det er Venstre ja :blink:

Imponert over meg selv *flire*

Nytt spørsmål, hvilken farge får vi om vi blander svart og rødt?

Funker det spørsmålet eller?

Skrevet

Uansett blandingsforhold blir fargen en eller annen nyanse av mørkerød. Kan man vel si.

Nytt spørsmål: Hva er et annet navn på fuglen som kalles sjøpapegøye?

Skrevet
Kan det være Frederik VI ?

Spørsmål: Hvilket atomnummer har Kalsium?

Nummer 20. Har kjemieksamen på torsdag, jeg burde vite :blink:

Hvem har flest verdenscupseire i vintersport, og (ca.) hvor mange?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...