Gå til innhold
Hundesonen.no

Lemplighetstest

mowgli

Recommended Posts

I går var jeg hos http://www.ostlie-hundesenter.no/og tok en lemplighetstest på Tayron (King York Eagle Black), en MH-beskrivelse av hund og fører. Vi endte opp med å få kallenavnet Hønemor og Pingla - hahaha!

Testen viste at Tayron var veik, uten mot, forsvar og jakt som reagerer irrasjonelt men uten å gjøre noe dumt.

På den positive siden er han nervesterk, har godt minnesbilde, er skuddfast og har rask avreagering.

Det var kjempespennende og gøy å gå en slik test og den sa MYE om både hunden og meg - virkelig noe å anbefale!

Testskjemaet vil bli lagt ut på hjemmesiden vår forhåpentligvis i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å! Det hørtes spennende ut.. Hva må egentlig hunden kunne for å ta en sånn test? Og hvor gammel bør den være? Og hva må fører kunne :lol:

Ja det var kjempespennende!

Hverken hund eller føre skal/må kunne noen ting som helst. Hunden skal være seg selv uten å være bundet av kommando.

Det er anbefalt å teste når hunden er mellom 12 og 18 mnd.

Var du på en MH eller var du på noe annet? :unsure: Skjønte ikke helt hva du mente, men sikkert morsomt for deg! Forklar, forklar! :P

Blir nesten som en MH, men istedet for tall, bestått og ikke bestått gir denne testen en beskrivelse av hundens reaksjon og oppførsel i hver enkelt og mellom testmomentene. Samtidig får du tilbakemelding på deg seg som fører - veldig, veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes sinnsykt spennende ut! Men hvorfor så "knapp" anbefalt alder? Sofus er jo godt over det der nå, 2,5 år liksom:P Men hvis det hadde latt seg gjøre, så tror jeg at vi hadde meldt oss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes sinnsykt spennende ut! Men hvorfor så "knapp" anbefalt alder? Sofus er jo godt over det der nå, 2,5 år liksom:P Men hvis det hadde latt seg gjøre, så tror jeg at vi hadde meldt oss på.

Det er for å se tydligere hva som naturlig bor i hunden, dvs. at hunden viser sitt sanne jeg. Ved høyere alder kan jo en del adferder eller reaksjoner være mer eller mindre stadfestet ved læring.

Men det er jo absolutt ikke noe som taler i mot å teste en eldre hund - min er 3,5 år han.

Hva får man egentlig ut av sånne tester? Er det mest hvis man planlegger å bruke hunden i avl?

Selvfølgelig er det absolutt ett nyttig verktøy mtp. avl, men man drar meget godt nytte av det i andre sammenhenger også. F.eks. hva hunden egner seg best til, kartlegging av hvorfor hunden er som den er, hvilken type trening hunden er best egnet til, hvilken type trening skal til for å rette opp uønsked adferd eller få bedre frem egenskaper som ligger i hunden etc., etc.

I mitt tilfelle testet jeg han fordi jeg rett og slett ikke forsto hvorfor han er så engstelig, usikker, "nevrotisk", til tider slitsom og meget ukonsentrert - rett og slett en usikker og stresset hund i mine øyne.

Men denne testen viste at han IKKE er slik jeg trodde han var, men at det manglende motet spillte meg et puss som gjorde at jeg ubevisst bygde oppunder ting han fant litt skummelt og derfor viste han en irrasjonell adferd i enkelte situasjoner. I tillegg er han en meget førermyk hund som visste hvordan han skulle få oppmerksomhet av meg - uansett som det skummle var reelt eller ikke.

Testen sier faktisk like mye om føreren som hunden og er absolutt nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man egentlig ut av sånne tester? Er det mest hvis man planlegger å bruke hunden i avl?

Jeg kan bare snakke for meg selv: jeg tok MH på min hund (en rase det er noe uvanlig å teste her i landet) fordi jeg synes det var interessant å se hva hun gjorde, måle henne opp mot hva springere i Sverige har gjort, og å få vite litt mer om atferd, både hennes og de andre hundene som var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så lenge du har en registrert hund kan man ta en slik MH- test (eller Karakter-test som er en light variant av mentaltest eller en Funksjonsanalyse) og betale en langt lavere sum OG få et offisielt resultat på hunden din fra en utdannet og godkjent mentaltest dommer, om du gjør det gjennom en hundeklubb som arrangerer tester, dette står på terminlista til NKK.

For all del, dra gjerne til Østlie om man har ett problem, men for å få noen svar mtp avl vil jeg anbefale en offisiell test.

(Ikke ment som svar til trådstarter, men som ett generellt innlegg i debatten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gråtass, om man vil gjøre det for å finne ut mer om hunden og hva man bør gjøre i forhold til et problem for eksempel, og ikke er interesert i avl biten, hvor lønner det seg å gjøre det da? Er det akkurat samme type test/analyse som blir gjort om hundeklubber arrangerer testen? Kan så lite om det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
gråtass, om man vil gjøre det for å finne ut mer om hunden og hva man bør gjøre i forhold til et problem for eksempel, og ikke er interesert i avl biten, hvor lønner det seg å gjøre det da? Er det akkurat samme type test/analyse som blir gjort om hundeklubber arrangerer testen? Kan så lite om det her...

Personlig så mener jeg at man skal teste offesiellt alltid. Jeg liker dårlig at enkelte som faktisk ikke engang er utdannet til testdommere skal ta seg himmelgodt betalt for noe som i utgangspunktet ikke er verd mer enn papiret det er skrevet på.. Men det er nå min mening. Tester du en hund får du et resultat som sier noe om din hund den dagen i de situasjonene, dette kan du som eier vektlegge og evt få hjelp til å trene hunden av en god instruktør, om du skulle ha noen problemer. Det kan være greit å se endel mentaltester, lese om dem på NKK sine sider for å få mer kunnskap om hva som skjer.

Du kan sende meg en PM om det er noe som er uklart eller om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på noen FA med egne hunder, som ikke har vært verdt mye - ut fra hva dommerne "mente" om hunden i kommentarene sine etterpå. Særlig den ene hunden, som jeg testet offisielt to ganger, ble karakterisert på to veldig forskjellige måter... vanskelig rase for dem som var vant til standard brukshund tydeligvis - og da dro jeg til Karsten Karlsen, som også hadde bakgrunn fra Forsvarets Hundeskole, og fikk ham til å se på hunden og fikk noen veldig vettuge kommentarer og observasjoner.

Det synes jeg flere av de jeg har kjent, som har dratt til TØ, også har fått - de har fått god hjelp også videre i form av det de får vite etter testen, enn bare noen ord i forbifarten og et papir i hånden. Jeg har mer tro på ham ja... enn jeg har på enkelte av dommerne rundt om i systemet. Ja, noen av dem er supre, andre har jeg helt mistet troen på etter å ha sett dem "tolke" hunder i ulike sammenhenger, for å si det slik. :glare:

Men kanskje begge deler - at man sørger for å få tatt en offisiell test også, jo mer som er dokumentert og "standardisert", jo bedre på sikt; det svenske systemet er jo kjekt å bruke ut fra de store mengdene med hunder som er MH-testet og måten resultatene systematiseres på som man kan slå opp på.

Men hunder som man trenger en spesiell vurdering på, fordi man som eier selv stusser, er kanskje ikke avlsmateriale uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder som man trenger en spesiell vurdering på, fordi man som eier selv stusser, er kanskje ikke avlsmateriale uansett?

Bingo! Denne hunden er ikke avlsmateriale uansett pga. HD, men selv om han hadde vært fri ville ikke jeg ha avlet på han mtp. den irrasjonelle adferden han har.

Grunnen til at jeg reiste til Østlie istedetfor å ta en offentlig test er rett og slett at jeg har tro på denne mannen, mine treningskamerater/instruktører kurses og utdannes hos han, han er ildsjelen som står bak klubben vi trener i og hans bakgrunn og erfaring med testing og fra utvelgelse av tjenestehunder i forsvaret er noe som faktisk bidrar til at han kan mye hund.

Evaluering etterpå varte faktisk 1,5 time og gikk like mye på meg som fører som på selve hunden.

Men det er klart om jeg skulle ha avlet på en hund så ville jeg nok tatt en offisell test, men nå er det slik at med rasen jeg har er det ingen krav om MH her men det er det i Sverige, så en noen norbaggare drar dit med sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med vår forrige hund, en aussie, var vi også på en såkalt funkjonsanalyse hos terje. jeg var ikke med selv, men jeg vet at foreldrene mine var veldig fornøyd med testen. ikke like fornøyd med konklusjonen der han sa at aussien hadde altfor mye selvtillit og mot til å bare være 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...