Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir så irritert. Folk som klapper hunder uten å spørre.


ipadda

Recommended Posts

Jeg var ute på tur med hunden i går.

Da vi plutselig traff på en mann.. mitt i svarteste skauen.

Jeg hadde hunden løs, men kallte han inn og fikk på han båndet.

Til og begynne med, så det ut som om mannen bare skulle pasere oss, men i det han gikk forbi så strakk han hånden ned og klappet hunden min...

Alså, kluet er.. tenk hvis min hund ikke hadde tålt dette, eller at han hadde blitt redd.. og bitt..

Jeg for min del, pleier alltid å spørre om jeg kan hilse på hunden ( med mindre jeg kjenner hund og eier fra før )

Og fatter ikke at det kan være så vanskelig og spørre om lov til å hilse på hunden...

hehe, egentli ikke så mye å irritere seg over men jeg gjør det for det om..

:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Jeg har to glade bamsehunder som tiltrekker seg unger i en kilometers omkrets! Veldig mange unger tror at sånne koseklumper eksisterer for at man skal hive seg rundt halsen på dem. Jeg må rett som det er kaste meg i mellom, for sikkerhets skyld. Pippin kan bjeffe høyt og skarpt hvis han blir skremt, og det kan nok skremme små barn. Symra er klomsete og kan sikkert plassere labber og klør midt i ansiktet på unger.

Skulle ønske verden var slik som disse ungene tror, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig - en hund som er SÅ ustabil at den hadde blitt redd og glefset tak i en tilfeldig forbipasserende bare fordi at denne klappet den "på veien forbi" burde ikke vært løs generelt.

Det kan også klart diskuteres om den i det hele tatt har livets rett hvis den er så regelrett farlig..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er jeg heldigvis den glade ejer af 2 helt trygge og stabile hunde, næsten ingenting i denne verden, der skræmmer dem, men jeg kan også blive forfærdelig irriteret over at en mor der går med sit barn på 10-11 år, ikke har lært barnet hvordan man opfører sig når man passerer en hund. Da de havde passeret hundene og mig, så vendte barnet sig og små slog/daskede den store af hundene på numsen, det kunne lige så godt have været en hund, der var af lidt mere nervøst gemyt, der havde vendt sig og bidt barnet. Moren til barnet registrerede også at barnet, havde små dasket min hund på numsen, vendte sig halvt smilte til mig og skyndte sig videre, hvilket irriterer mig da, hun ikke sagde noget til sit barn, jeg ikke kunne nå at forklare det til barnet at det ikke er en god ide at gøre det, før de var væk. Jeg har jo heller ikke lyst til at løbe efter folk for at forklare dem noget <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund ozm biter burde ikke være løs, men nå høres det for meg ut som om at trådstarter har en "snill" hund, men at h*n mer reagerte på at mannen ikke spurte. Jeg er veldig enig med trådstarter, det er god politikk å spørre eieren før man klapper en fremmed hund. Iallefall når hunden går rett ved eier i bånd, hadde vært annerledes om den var løs i skogen, da ser man jo ikke eier og kan med det ikke spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Hunden min er langt ifra farlig :icon_redface:

Men er sikkert folk der ute, som har hund som kanskje ikke tåler at en fremmed kommer rett bort til dem å begynner og klappe den..

Det var i grunnen det jeg ville frem til, og jeg syns faktisk det er ganske uhøfelig og gjøre slikt...

Jeg har aldri hatt problemer med hunden MIN, var ikke det jeg sku frem til..

Men forsto hva du mente, og hunden min går bare løs der jeg vet at det ikke er andre.. og jeg vil påstå at jeg har veldig god kontroll på han, og har aldri vært borti noe tull med ham når han har vært løs heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare uhøflig å ikke spørre - det er rett og slett direkte tankeløst!

Selv om en hund ikke er "farlig", ustabil, ikke tåler såpass etc. så kan det faktisk være andre grunner til at man absolutt ikke bær være trygg ved å slenge ut hånda for et klapp i forbifarten om hunden er i bånd eller under kommando - min forrige collie var nærmest døv og hadde ca. 60 % igjen av synet sitt på sine eldre dager, og da han i tillegg hadde 0 interesse av andre menesker, skjedde det faktisk et par ganger at han snappet etter folk som "bare måtte" klappe han på baken/ryggen når de passerte. Han skvatt jo skikkelig da han neste ikke hørte eller så dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Såpass må en hund tåle. Jeg er alvorlig bekymret for hundeavlen i dette landet, hvis det er gjengs oppfattelse at en hund ikke skal kunne berøres vennlig av en fremmed person. Emm.

Edit: Hva er det egentlig du blir provosert over trådstarter? Du sier jo selv at din hund er grei med folk, hvorfor lar du deg irritere over at noen fasineres av hunden din og må bare berøre den? Eller er det det at dine "eierrettigheter" blir krenket ved at folk ikke spør? En ting er om man har et reelt problem, men når man ikke har det, så ser jeg ikke helt at det er noe å lage problemer av, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hunder som etter rase standard osv er reserverte ovenfor fremmede, og jeg synes det er fin folkeskikk å spørre om man klappe...

Hvis noen kommer "stormende" for å klappe mine hunder er de kjappe til å trekke seg, ikke biting eller glefsing, altså, men det kan ta litt tid før de igjen for tillit til møtende mennesker.. :glare:

Og det er ingen god opplevelse for de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass må en hund tåle. Jeg er alvorlig bekymret for hundeavlen i dette landet, hvis det er gjengs oppfattelse at en hund ikke skal kunne berøres vennlig av en fremmed person. Emm.

Må en hund tåle det?? Så en hund skal berre tåle å bli tatt på av alle som vil berre fordi vi bestemmer det? Eg er helt enig med trådstarter om at det er irriterende med folk som ikkje spør. Hunder har ulik personligheit på samme måte som oss, og eg likar ikkje at fremmede personar kjem bort og tek på meg(kanskje dårleg sammeligning men lell...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Må en hund tåle det?? Så en hund skal berre tåle å bli tatt på av alle som vil berre fordi vi bestemmer det? Eg er helt enig med trådstarter om at det er irriterende med folk som ikkje spør. Hunder har ulik personligheit på samme måte som oss, og eg likar ikkje at fremmede personar kjem bort og tek på meg(kanskje dårleg sammeligning men lell...)

Utifra trådstarters beskrivelse at de gikk forbi en person hvor vedkommende strøyk litt på hunden i forbifarten, så ja. Mine hunder liker ikke fremmede de heller, men de skal ikke bite, knurre eller glefse om noen kommer borti dem når de går forbi, så det mener jeg att hunder må tåle. Hvis de ikke tåler såpass så kan man jo ikke ha med seg hunden noe sted hvor det er flere mennesker samlet da, som f. eks hundeutstilling..

Selvfølgelig er det normal høflighet å spørre når man kommer bardus på, men jeg er nok særdeles uhøflig jeg, som stryker på hunder som passerer meg rett som det er, uten lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min er sill som dagen er lenge og for det meste glad i alt som kryper og går, men han liker av en eller annen grunn ikke å bli klappet på hodet. Det gjør i og for seg ikke noe at fremmede klapper han, men jeg synes det er unødvendig å klappe fremmede hunder (eller barn) uten å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass må en hund tåle. Jeg er alvorlig bekymret for hundeavlen i dette landet, hvis det er gjengs oppfattelse at en hund ikke skal kunne berøres vennlig av en fremmed person. Emm.

Edit: Hva er det egentlig du blir provosert over trådstarter? Du sier jo selv at din hund er grei med folk, hvorfor lar du deg irritere over at noen fasineres av hunden din og må bare berøre den? Eller er det det at dine "eierrettigheter" blir krenket ved at folk ikke spør? En ting er om man har et reelt problem, men når man ikke har det, så ser jeg ikke helt at det er noe å lage problemer av, jeg da.

Alså, kluet er, JEG syns det er uhøffelig.

Min hund tåler det, har i grunnen ikke noe problem med at andre tar på ham..

men syns han skal få sjansen til å Hilse på en skikkelig måte før de begynner og røre han.

Hunden min er desverre ikke glad i at folk tar han bak på ryggen ( har sjekket hos dyrlege, ikke noe gale )

han bare liker det ikke.

Da syns jeg det kunne vært greit å få sagt ifra om dette, sånn at de som eventuelt skal klappe hunden vet dette!

Jeg har ikke noe problem med at folk får kose og klappe hunden min, så lenge han selv vil det!

Det første som slår meg er:

Dersom hunden din ikke hadde tålt å bli klappet, burde du vertfall IKKE hatt den løs :icon_redface:

min hund tåler det, men syns fremdeles det er uhøffelig og ikke spørre.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er normal høfflighet å spørre, men det er jo klart at verden ikke er sånn. Min hund har blitt skremt flere ganger og da særlig av barn som setter stor fart og armene rett ut. Synes det blir litt feil å si at alle hunder skal takle at hvem som helst kommer å klapper dem på hodet, hvertfall om det skjer fort og uten forvarsel.

Jeg har alltid hatt veldig trygge hunder rundt meg, og merker hvor trist jeg synes det er å ha en hund som ikke nødvedigvis vil hilse på alt og alle. Likevel ser jeg at dette ikke er helt uvanlig...Heldigvis er Bailey kun valp og jeg håper dette i stor del er valpefakter som vi skal klare å trene bort...

Også har jeg et kjapt spørsmål til side, hvordan trente dere vekk hoppingen til valpene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg gikk i skogen, og en eier med hund kom så nærme meg at jeg bare kunne strekke ut en hånd for å ta på hunden, hadde jeg faktisk regnet med at det var helt ok... Om de ikke ville ha noen berøring mellom meg og hunden hadde jeg forventet at de enten tok hunden på andre siden, eller gikk litt ut av stien sånn at det ble litt rom mellom oss...

Ser liksom ikke helt problemstillingen jeg, men er jo liksom ikke helt ansvarsløs selv heller... Om du ikke vil at fremmede skal ta på hunden når dere passerer er det vel bare å trekke seg litt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder som ikke liker fremmede hender som plutselig kommer dalende uten at de har fått hilse skikkelig(snuse på personen), de biter dog ikke, de bare trekker seg unna, og yngstemann ville nok sagt klart ifra om hva han mente om slikt(Bjeffing).

Jeg passer alltid på å ha en viss avstand når jeg passerer andre, og helst plasserer jeg meg selv mellom møtende menneske og hundene mine. Jeg vil ikke ha noe av tafsing( :) ) på mine hunder uten tillatelse, og passer derfor på at det ikke skjer.

Stoler ikke på at fremmede mennesker har lært seg å oppføre seg vettig rundt hunder så da tar jeg ansvar selv.

Ang unger så har jeg aldri hatt problemer der, unger pleier som oftest bare å hyle "ååhhh se de søte hundene", men kommer aldri bort(En positiv ting ved å se småskummel ut :icon_redface: ).

Og ungene i gata her, som kjenner oss igjen er redd for hundene, koda er fæl på å bjeffe og det er visst veldig skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel litt forskjell på folk som kommer "styrtende imot" og skal hilse på hunden - kontra de som bare stryker litt på den idet man passerer hverandre?

"Styrte fram" - selvsagt skal de spørre om å få hilse, klå og kjenne...

"Klapp i forbifarten" - sånt må alle hunder tåle. Kan ikke skjønne at en hundeeiere kan irriterer seg over dette i det hele tatt.. DET skjer jo nærmest hver eneste gang man er på tur med en hund - særlig en som ser ut som "Labbetuss" - og hva så?

Kanksje det til og med er BRA trening for en sky hund - det er fort gjort, gjør sjelden særlig vondt og er lite truende da det knapt merkes at det kommer til å skje..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre mennesker gjør er vanskelig å styre - men man kan gjøre mye for å forhindre slike situasjoner. Jeg var også veldig oppgitt en periode over at folk bare kastet seg over hunden min og klappet i vei uten å spørre. Så når jeg møtte folk tok jeg hunden over på motsatt side, slik at jeg kom i mellom hunden og den som passerte. På denne måten får ikke den som passerer hilst på hunden -og jeg gir i tillegg et veldig tydelig signal om at hunden ikke skal klappes. Når vi passerer andre mennesker sender vi jo ut en del signaler vi mennesker også, har du øyekontakt med den som passerer og i tillegg smiler og sier hei, så har mange en tendens til å stoppe og klappe hunden, eller klappe den idet de passerer. Men ser du rett frem og går målbevist avgårde, så synes jeg folk har en tendens til å gå forbi uten å gjøre noe (jeg er rett og slett litt avvisende hvis jeg ikke vil at hunden skal hilse).

Nå har jeg en valp på 8 uker, og du kan tro folk prøver å kaste seg over henne for å hilse, vilt fremmende mennesker durer bort til oss når vi er ute, men da er det faktisk min oppgave å stoppe de før de kommer frem. Jeg sier at de gjerne må hilse, men at de må la valpen komme til dem, og ikke omvendt, og andre ganger sier jeg at de ikke får hilse. Enkelt og greit. Mange reagerer negativt på det, og skjønner ikke hvorfor de ikke får klappe på vesla, men det bryr jeg meg fint lite om. Det er min oppgave å sørge for at hun får en positiv opplevelse med andre mennesker. Hun er sosial og fin, det er ikke det, men hun trenger noen minutter på seg før hun går bort til et fremmed menneske, hun må vurdere situasjonen litt, også durer hun bort når hun finner ut at det i grunn er greit.

Så konklusjonen min er vel at jeg mener at det er hundeeiers oppgave å ta kontroll over møte med andre mennesker. Vil du ikke at hunden skal hilse/bli klappet på så er det bare å si. Og ja, jeg synes det er vanlig høflighet å spørre om lov før man klapper andres hunder - men realiteten er at det er mange som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er rart er at når unger vil klappe min hund, så spør de ALLTID. Men voksne derimot, de utbryter et "heeeeeeeeei lille vovven" med overlykkelig babystemme og bøyer seg ned for å klappe ham uten å i det hele tatt ha sett på meg. Ironi? Det har kanskje noe med at min hund er hypersosial og faktisk VIL bli klappet av fremmede, men jeg synes fortsatt de kan spørre.. Men jeg henger meg ikke så veldig mye oppi det, HAN liker det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at enkelte tror at andres hunder er allemannseie. Og dette problemet ser ut til å begrense seg til kun hunder. For det er ingen som klår på fremmedes barn eller eiendeler uten å spørre først.

En stund kunne vi ikke passere folk uten at de lokket til seg og klådde på valpen min. Gjerne uten å spørre om det var greit først. Var ikke lett å lære henne å gå pent den perioden da hun trodde at hun måtte hilse på alle vi møtte, selv de som ikke liker hunder.

Til slutt kom jeg fram til at jeg ikke trengte å være venn med alle i hele verdenen. Nå går vi bare videre mens jeg sier "Du vet at du ikke får lov til å hilse på folk som ikke spør først." til henne dersom noen prøver seg. Folk blir litt fornærmet, men har lært noe. Enten så spør dem pent neste gang, eller så unngår dem oss. Jeg får uansett viljen min, og det er at valpen min har lært seg å gå pent blant folk.

PS: De som spør først får "alltid" lov til å hilse på valpen. Det handler bare om vanlig høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...