Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge innekatt - Utekatt

Linnmk

Recommended Posts

Lurer på ... er det tillatt eller akseptert at jeg som selger kan velge å bare selge mine katteunger som innekatter? Vi har et kull med blandingsrase som er halvt abyssiner og jeg vet jeg har hørt at nettopp denne rasen egner seg dårlig som utekatt... Bl.a. pga manglende respekt for kjøretøy o.l. (siterer her bare det jeg har hørt altså)

Vi har en mulig kjøper som helt klart vil ha utekatt. Katten skal kun være inne for å spise og få kos men skal være ute om natta og "gå på do" ute osv. De bor tett ved en meget traffikert vei i en mindre by... Føler med hele meg at dette bare blir helt feil...

En annen potensiel kjøper bor på landet og har store områder med skog/jorder der to utekatter foreløpig vistnok trives godt... Men kommer vår lille søte kattepus til å trives like godt?

Jeg skrev ingenting i annonsen om inne/ute katt, men faktisk så tenkte jeg rett og slett ikke noe på det. For oss er det så naturlig at de er inne og er trygge. Og jeg nevnte i annonsen at de trener på å gå i sele... mammapusen stortrives i sela si og er veldig flink ute på tur. Vi har allerede mistet en pus til toget. Han fikk være ute på små korte oppdagelsesturer fordi han så ut til å like det så godt, me han var sjelden ute mer enn max en time. Helt til han brått ikke kom hjem!

Trenger noen meninger fra dere jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke anledning til å bestemme hva folk skal gjøre med katten når den er solgt, uansett hva du skriver i kontrakten. Solgt er solgt, enten det er katt eller kjøleskap.

Det du KAN gjøre, er å ikke selge katt til folk som vil ha utekatt. Da må du finne kjøpere som vil ha innekatt, naturligvis. Om disse likevel skulle bestemme seg for å ha katten ute er det ingenting du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...