Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase hadde du valgt om du skulle hatt en...


MegaMarie

Recommended Posts

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Tja... Nå skriver jeg ned de jeg kommer på i farten, men godt mulig jeg glemmer noen.

Liten: Norfolk Terrier, pomeranian, papillon

Mellom: Engelsk springer spaniel (bombe!), Kelpie, aussie, pinscher

Stor: Groenendael, tervueren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror man først bør definere hva som er stor, middels og liten rase jeg da......... Belger er IKKE en stor rase, den er mellomstor liksom........ - samme som BC og Aussie - det er mellomstore raser...... store raser er GD, St.Bernhard og andre sikledyr samt en del mynder og sånn..... Når det er sagt...

Liten: Parson Russel Terrier (som jeg alt har)

Mellom: Groenendael eller Tervueren (som jeg også har)

Stor: Greyhound - eller Grand Danois (blå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se at en hund på over 60 cm (som belgeren?) er mellomstor. Aussie og BC, greit, men jeg ser på belgerne som store raser...Greit nok at det er raser som er mye større en belgeren, men jeg plasserer den som stor.

Jeg syns ikke belgeren er stor, selv ikke med mine store jenter. De er ikke større enn labrador, og selv de største og kraftigste (langhårs)belgerene veier knappe 30 kg.. Har rett nok hatt en terv på 70 cm i manken, men han veide jo knapt 25 kg, så han var liksom ikke stor han heller, han var bare høy.. hehe

Men.. Rasevalgene mine er noe uforståelige, selv for meg - det er liksom ingen sammenheng *flir*

Liten: Basenji, Kinesisk nakenhund, cairn terrier

Middels: Whippet..

Stor: Tervueren, dalmis, labrador (ønsker meg en gul, slank hannhund), greyhound..

Kjempedigert: Irsk ulvehund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten: Sheltie (Ønsker meg en søt lita sobel tispe) Corgi

Middels: Basenji, whippet, thai ridgeback, Shiba

Stor: Saluki, Rodhesian Ridgeback, Dalmatiner

Selvom det nok aldri kommer noe annet enn Basenji & Sheltie inn her :icon_redface:

Edit: La til Shibaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man først bør definere hva som er stor, middels og liten rase jeg da......... Belger er IKKE en stor rase, den er mellomstor liksom........ - samme som BC og Aussie - det er mellomstore raser...... store raser er GD, St.Bernhard og andre sikledyr samt en del mynder og sånn..... Når det er sagt...

Liten: Parson Russel Terrier (som jeg alt har)

Mellom: Groenendael eller Tervueren (som jeg også har)

Stor: Greyhound - eller Grand Danois (blå)

Hva du definerer som en stor eller mellomstor hund er en sak, men nå er det jo sånn at de aller, aller fleste er enige om at belgeren går under definisjonen stor. Etter stor kommer gjerne kjempe, som innebefatter de overnevnte raser; grand danois, st. bernhard, engelsk mastiff, osv.

Vel, så var det min liste:

Liten: Schipperke

Mellom: Kelpie

Stor: Schäfer

Kjempe: Ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig enkelt hvis en klassifiserer på reell størrelse:

Liten: Ingen, hva skal en med liten hund?

Middels: Working Springer

Stor: Strihåret dachs

Er usikker på hvorfor folk tar med kjempe og gigant, hvis folk skal ha ponni så skaffer de en ponni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...