Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelslengde Schæfer


Margrete

Recommended Posts

Jeg sitter her å undres mens jeg kladder på schæferen min. Hva heter pelstypen dens? Er den korthåret, langhåret, strihåret, rikhåret.

Korthåret: Nei, fordi han har lengre pels enn en boxer

Langhåret: Han er ingen langhårsbelger

Strihåret: Nei, ligner ikke på flerfarget dokost

Rikhåret: Ja rundt manken så..

Når jeg napper ut pels fra siden av brystet hans, der har han kortest pels, og det håret er på ca 3 cm. Han er ellers ut som en vanlig schæfer derfor lurer jeg veldig på hva man kan kalle slik pels? Den er ikke noe den.

Joda har vært ute å hatt ett liv i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at en schäfer med korrekt pelskvalitet er korthåret - med underull. At dekkhårene er litt lengre enn på en glatthåret hund (uten underull) som boxeren gjør den ikke langhåret. Det er forskjell på lengden på hårene på korthårskatter også.

Blander du en langhårshund med underull med en glatthåret hund uten underull (som boxeren) vil valpene få pels omtrent som en schäfer - altså korthåret med underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er riktig å si at schæferen er korthåret, og feil å si at boxeren er korthåret, nettopp fordi schæferen er korthåret og boxeren er glatthåret. Skjønte noen det?

Tror det, ja - og forskjellen er vel at den ene har underull og den andre ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her å undres mens jeg kladder på schæferen min. Hva heter pelstypen dens? Er den korthåret, langhåret, strihåret, rikhåret.

Korthåret: Nei, fordi han har lengre pels enn en boxer

Langhåret: Han er ingen langhårsbelger

Strihåret: Nei, ligner ikke på flerfarget dokost

Rikhåret: Ja rundt manken så..

Når jeg napper ut pels fra siden av brystet hans, der har han kortest pels, og det håret er på ca 3 cm. Han er ellers ut som en vanlig schæfer derfor lurer jeg veldig på hva man kan kalle slik pels? Den er ikke noe den.

Joda har vært ute å hatt ett liv i dag...

Om han har en pelslengde som du sier er 3 cm så er han korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her å undres mens jeg kladder på schæferen min. Hva heter pelstypen dens? Er den korthåret, langhåret, strihåret, rikhåret.

Korthåret: Nei, fordi han har lengre pels enn en boxer

Langhåret: Han er ingen langhårsbelger

Strihåret: Nei, ligner ikke på flerfarget dokost

Rikhåret: Ja rundt manken så..

Når jeg napper ut pels fra siden av brystet hans, der har han kortest pels, og det håret er på ca 3 cm. Han er ellers ut som en vanlig schæfer derfor lurer jeg veldig på hva man kan kalle slik pels? Den er ikke noe den.

Joda har vært ute å hatt ett liv i dag...

Schäferen kommer i tre varianter, hvor av en er godkjent:

Stockhaar, dvs korthåret med underull (godkjent hårlag), det er naturligvis variasjoner blant korthårede hunder, og utifra det du skriver høres det ut som om du har en korthåret hund.

Langstockhaar, lang dekkpels med underull, faner på ører og bein, hale med beheng.

Langhaar, lang bløt dekkpels uten underull, gjerne skill på ryggen samt faner på ører og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er korthåret, selv om den har litt ekstra hår i nakken og har sin nikkers. Pelsen er ca 1 - 1,5 cm på resten av kroppen og når den har full underull så er ulla nesten like lang som pelsen. Allikevel så er det mange som sier at han er langhåret og det er han jo hvis han sammenlignes med de glatthårete rasene. De fleste schäferne jeg treffer har litt lengre pels, men er fortsatt korthårete. Forskjellen ligger i litt mer bølger i pelsen og et svakt midtskill nederst på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...