Jump to content
Hundesonen.no

Pelslengde Schæfer

Margrete

Recommended Posts

Jeg sitter her å undres mens jeg kladder på schæferen min. Hva heter pelstypen dens? Er den korthåret, langhåret, strihåret, rikhåret.

Korthåret: Nei, fordi han har lengre pels enn en boxer

Langhåret: Han er ingen langhårsbelger

Strihåret: Nei, ligner ikke på flerfarget dokost

Rikhåret: Ja rundt manken så..

Når jeg napper ut pels fra siden av brystet hans, der har han kortest pels, og det håret er på ca 3 cm. Han er ellers ut som en vanlig schæfer derfor lurer jeg veldig på hva man kan kalle slik pels? Den er ikke noe den.

Joda har vært ute å hatt ett liv i dag...

Vil si at en schäfer med korrekt pelskvalitet er korthåret - med underull. At dekkhårene er litt lengre enn på en glatthåret hund (uten underull) som boxeren gjør den ikke langhåret. Det er forskjell på lengden på hårene på korthårskatter også.

Blander du en langhårshund med underull med en glatthåret hund uten underull (som boxeren) vil valpene få pels omtrent som en schäfer - altså korthåret med underull.

Kanskje det er riktig å si at schæferen er korthåret, og feil å si at boxeren er korthåret, nettopp fordi schæferen er korthåret og boxeren er glatthåret. Skjønte noen det?

Tror det, ja - og forskjellen er vel at den ene har underull og den andre ikke?

Jeg sitter her å undres mens jeg kladder på schæferen min. Hva heter pelstypen dens? Er den korthåret, langhåret, strihåret, rikhåret.

Når jeg napper ut pels fra siden av brystet hans, der har han kortest pels, og det håret er på ca 3 cm. Han er ellers ut som en vanlig schæfer derfor lurer jeg veldig på hva man kan kalle slik pels? Den er ikke noe den.

Om han har en pelslengde som du sier er 3 cm så er han korthåret.

Schäferen kommer i tre varianter, hvor av en er godkjent:

Stockhaar, dvs korthåret med underull (godkjent hårlag), det er naturligvis variasjoner blant korthårede hunder, og utifra det du skriver høres det ut som om du har en korthåret hund.

Langstockhaar, lang dekkpels med underull, faner på ører og bein, hale med beheng.

Langhaar, lang bløt dekkpels uten underull, gjerne skill på ryggen samt faner på ører og bein.

Min er korthåret, selv om den har litt ekstra hår i nakken og har sin nikkers. Pelsen er ca 1 - 1,5 cm på resten av kroppen og når den har full underull så er ulla nesten like lang som pelsen. Allikevel så er det mange som sier at han er langhåret og det er han jo hvis han sammenlignes med de glatthårete rasene. De fleste schäferne jeg treffer har litt lengre pels, men er fortsatt korthårete. Forskjellen ligger i litt mer bølger i pelsen og et svakt midtskill nederst på ryggen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Burde jeg da stille ut hunden etter at den er 9 måneder for å få den registrert som underbitt i dogweb? Eller er det bare dumt å gjøre?
    • Gratulerer! Håper vi får se mer etterhvert.
    • Det er jo veldig individuelt. For meg hadde det ikke gjort noe utseendemessig, siden utstilling ikke er interessant for meg. Jeg foretrekker annen hundesport. Men det kommer helt an på graden av problemet i rasen også, jeg ville nok ikke kjøpt en valp med feil bitt med tanke på at det kan føre til helsemessige problemer senere i livet. Du sier du savner utstilling allerede, og da er jo spørsmålet. Har du tid og kapasitet til å stille andres hunder? Eller få en hund til? Kommer du til å angre om tre år når du fortsatt ikke kan stille ut hunden du har og bli høyt premiert? Det er veldig mye bedre om du leverer tilbake valpen nå, den er fortsatt ung og kan formes av nye eiere om den får et nytt hjem. Det er mye vanskeligere om et år, eller to, eller tre. Det er såklart en kostnad for å levere tilbake hunden også, og det er kanskje dyrekjøpt lærdom. Alternativt, kan du fokusere på noen annen hundesport? Nosework kanskje? Rallylydighet? Agility? Det er mange måter å ha det morsomt sammen med hunden på heller enn i utstillingsringen.
    • Hadde dere beholdt en valp som har underbitt? Savner utstilling.
    • Hei nei det har jeg ikke. Ser jo nå at jeg burde oppdaget det tidligere da han har siste året ikke kunne gå på lange turer pga han blir sliten og sover mye.. begynt og snorke også. Dyrlegen jeg har brukt er ikke spesialist men tenkte og få bestilt time til spesialist etterhvert. Han har begynt og snorke så høyt at jeg våkner av det så tror jeg snart bestiller den timen. Ingen hosting uansett og grad 2 på bilyd. Men hvordan tar du pulsen? Viste ikke om appen skal laste den ned med engang! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...