Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør fra seg i Hagen ! :S


Maren8)

Recommended Posts

Mamma er så lei av at hun gjør fra seg i hagen ? Men hun er jo stueren, det er bare det at hun bør jo lære seg og gå litt vekk. Fordi hvergang vi har vert på tur, kommer tilbake og hun gjør fra seg i hagen :) Er så lei av det !!!!!

Tips ?

- Maren og Millie !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er den da?

gjør vel ingenting at den gjør fra seg i hagen, så lenge dere plukker opp etter den?

men ellers er det vel bare å gå på tur til et sted, og være der til den har gort fra seg.. f.eks en liten skog eller noe.. til slutt må jo bikkja gå på do liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veninde havde samme problem med sin unghund, hver gang de havde været ude at gå, så gik den på do i haven når de kom hjem. hun prøvede at gå ture med den, og blive stående/gik lidt frem og tilbage indtil hunden havde gjort fra sig, men hunde gik alligevel på do i hendes have. Hun gik til sidste udvej, simpelthen ikke at lukke den i haven i et ½ år, så den var tvunget til at gøre fra sig på tur. i starten måtte hun gå "dobbelttur" med hunden, da den ikke gjorde fra sig på første gåtur, da den ville hjem i haven og gå på do, så når den peb for at komme i haven, kom den i stedet på en lille tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt stor sukkse med og si: "gå på do" nor jeg slipper hunden ut på morgenen og nor den står med døren og vil på do. sa det også rett før han gikk på do og sa BRAAA nor han gjorde det.

Han må alltid på do på morgenen og da går jeg en liten tur med han der han som oftes pleier og gå på do. har han ikke gått på do når vi er nesten fremme finner jeg en flekk med gress og sier gå på do og lar han snuse der til han går på do.

Mine foreldre liker heller ikke at han gjør fra seg i halgen derfor så går jeg en tur etter skoletid også. Hver dag trener vi ett eller aent(lydighet, spor, eller bare en god langt tur i skogen) så sa har hunden 2 ganger den går på do (tisser selvsagt flere ganger ) om morgenen og på dagen der vi enter trener eller er på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er den da?

gjør vel ingenting at den gjør fra seg i hagen, så lenge dere plukker opp etter den?

Nei, det er ikke så kjekt at den gjør det i hagen, akkuratt !

Den er 3 måneder, bare men vi må jo begynne og lære den det Nå !

Dere har vel lært henne at hagen er do. Nå er tiden inne for å lære henne at do er et annet sted. Bare ikke skyld på hunden for å gjøre som den har lært!

Nei, vi har ikke lært henne det ! Vi gikk altid, opp i skogen ( sånn liten haug der med oss ) så jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør det !

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars er jo bare valpen.. Kanskje den syns det er skummelt å gå på do på andres territorie?? Hva med å f.eks lage et nytt tissested som ikke er i hagen, men som er litt vekke fra der alle andre går? Ta å la henne tisse på et gammelt håndkle og legg det på det "nye" stedet.. Kanskje den ikke syns det er såå skummelt å tisse da, når det allerede lukter den selv der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er den da?

gjør vel ingenting at den gjør fra seg i hagen, så lenge dere plukker opp etter den?

Enig! Hva er problemet hvis man plukker opp etter hunden?

Hva med å se positivt på det, at 3 mnd gamle valpen har vett på å gjøre fra seg ute

Ikke alle valper er like flinke til det på denne årstiden... :rolleyes:

For all del - er det så om å gjøre å få valpen til å gjøre fra seg et annet sted enn i hagen så bær den med dere dit dere vil at den skal gjøre fra seg. Tenk på det som helt vanlig renslighetstrening utendørs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Er det mulig? Valpen er 3 mnd, den gjør fra seg i hagen, ikke inne! Den burde få diplom!

Valper som er så små skal ikke ha lange turer, og de gjør fra seg i hagen fordi det er den tryggeste plassen for den. I dens hode er den liten og utsatt, og det å legge igjen spor "ute i den store farlige verden" tør den ikke.

Plukk opp etter den, så er det problemet løst.

Trodde jeg hadde sett dt meste av rare spørsmål/"problem", men dette tar jammen kaka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er enig.. Dessuten tror jeg "problemet" vil gå over av seg selv når hunden vokser seg til.. Så ja, jeg hadde vært glad for at hunden er så flink og går på do ute istedet for inne, og trøste deg med at ikke alle hunder er så flinke når de er bebiser..

Når den blir eldre kommer den garantert til å tørre å gå på do andre steder, si det til moren din du! Dessuten skal dere vel ikke bruke hagen sååå mye nå på vinteren? Så er jo bare å plukke opp, og til sommeren/våren igjen så har den lært (av seg selv) å også gå på do andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la henne gå på do i hagen da......Ta henne inn.

Ja, men da gjør hun det jo inne :lol:

Enig! Hva er problemet hvis man plukker opp etter hunden?

Hva med å se positivt på det, at 3 mnd gamle valpen har vett på å gjøre fra seg ute

Ikke alle valper er like flinke til det på denne årstiden... :rolleyes:

For all del - er det så om å gjøre å få valpen til å gjøre fra seg et annet sted enn i hagen så bær den med dere dit dere vil at den skal gjøre fra seg. Tenk på det som helt vanlig renslighetstrening utendørs :P

Ja, men pappa å mamma liker det ikke !

Ingen skjønner visst dette !

Det er litt irriterende, hver gang vi har vert på tur å når vi kommer tilbake, gjør hun fra seg !

Hadde deres hund gjort det så hadde dere skjønt at det ble litt iriterende etter en stund.

Vi må jo venne den av med det mens den er liten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Er det mulig? Valpen er 3 mnd, den gjør fra seg i hagen, ikke inne! Den burde få diplom!

Valper som er så små skal ikke ha lange turer, og de gjør fra seg i hagen fordi det er den tryggeste plassen for den. I dens hode er den liten og utsatt, og det å legge igjen spor "ute i den store farlige verden" tør den ikke.

Plukk opp etter den, så er det problemet løst.

Trodde jeg hadde sett dt meste av rare spørsmål/"problem", men dette tar jammen kaka!

Hun er snart 4 måneder, å liker seg best oppe på hagen der med oss så det er jo litt merkelig at hun skal gjøre det i hagen ! Når den elsker seg oppe på haugen ! Der gjør alle hundene i nabolaget fra seg.

Å jeg ville bare ha tips om hvordan jeg kan venne henne av med det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der gjør alle hundene i nabolaget fra seg.

Det kan være nettopp derfor hun ikke vil :lol: Fordi det er så mange ukjente lukter der og "større" hunder har lagt igjen lukt . Nei, vær glad henne gjør fra seg ute du, og heller plukk opp til hun har blitt større og ikke er redd for å gjøre fra seg andre steder :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men pappa å mamma liker det ikke !

Ingen skjønner visst dette !

Det er litt irriterende, hver gang vi har vert på tur å når vi kommer tilbake, gjør hun fra seg !

Hadde deres hund gjort det så hadde dere skjønt at det ble litt iriterende etter en stund.

Vi må jo venne den av med det mens den er liten :lol:

Men skal jeg fortelle deg noe som er enda mer irriterende? At hunden gjør fra seg INNE. :rolleyes: Det er en del av det å ha valp, enkelt og greit. Som flere har nevnt så kommer hunden til å gjøre fra seg andre steder når h*n har blitt litt mer trygg på den store verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være nettopp derfor hun ikke vil :icon_clapping: Fordi det er så mange ukjente lukter der og "større" hunder har lagt igjen lukt . Nei, vær glad henne gjør fra seg ute du, og heller plukk opp til hun har blitt større og ikke er redd for å gjøre fra seg andre steder :closedeyes:

Men hun gjor det der den første måneden men nå, gjør hun det heller i hagen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden valp var også sånn, den kommer sikkert til å vokse det fra seg :blink: Fortell foreldrene dine at det er tryggere for en liten valp å gjøre fra seg på trygge steder og ikke ute i den store verden. Det er noe de bare får godta. Dere kan jo plukke opp etter henne i hagen, det er da ikke noe problem. Det hadde vært mye verre om den tissa inne, noe som er HELT normalt for valper i den alderen, så valpen din er kjempe flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal nok være ganske glad for at valpen din gjør fra seg ute. Du kan si til foreldrene dine at det er bedre og plukke opp ute enn INNE..

Det er helt normalt at en liten valp gjør fra seg der det er trygt i valpens øyne.

Dette er ikke noe du trenger og venne den av, det kommer av seg selv når valpen blir gammlere.

Min valp er snart 7 mnd, å hun gjør også fra seg i hagen når vi ikke går tur, men hun gjør også fra seg når vi går tur da, men det er jo ikke noe problem, det er jo bare og plukke opp, så færdi med den saken.

Dette er det ikke noe vits i å irritere seg over, det går over.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste hadde en plass han som liten ville gå på do på, og gikk vi tur, ja så holdt han seg til vi kom tilbake og til denne plassen(Om han fysisk klarte og holde seg da, ble turen for lang gjorde han ikke det og ble tvunget til å gjøre fra seg der vi var).

Etterhvert som han vokste seg større, ja så begynte han og gjøre fra seg andre steder også. Så jeg ville ikke prøvd å trene valpen, jeg ville bare latt det gå sin gang, etterhvert så blir den nok å gå på do andre steder også.

Men er det nå et stort problem, så gjør det enkelt, ikke gi den muligheten til å gjøre fra seg i hagen. La den aldri være i hagen i starten, da kan den jo ikke gjøre fra seg der.(Veldig logisk igrunn)

Gå tur når dere vet at valpen må på do(Morgenen er fin til å prøve dette for første gang, da har den jo sovet hele natten og må gjerne veldig på do), finn et sted og vent der til den gjør fra seg(Dette kan ta laaang tid, valper blir overraskende god til å holde seg når de bare vil), ros masse når den gjør det, og gå alltid til den samme plassen nå som den er liten.

Dette gjorde jeg når min valp nektet å tisse på noe annet enn snø, veldig vanskelig når våren kom og snøen forsvant. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...