Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund fra England


Bee

Recommended Posts

Hei,

Dersom man skal transportere en stor hund (voksen) som sannsynligvis ikke passer i Vari Kennel XL iflg de internasjonale kravene, hvordan får man da hunden til Norge? Jeg har forstått det slik at Giant burene ikke passer inn i flyenes lasterom inn til Norge. Alternativet blir da å fly til Danmark, evt Sverige (har ikke fått svar om det lar seg gjøre). Men kan man da hente ut hunden i Danmark og ta den med til Norge? Hvordan er det evt med ferjene som går fra Newcastle til Norge og tillatelse til å ha med hund?

Andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde er kun tilladt på færger der ikke tager længere tid en 8-10 timer, men det er som regel op til selskabet, så jeg ville checke deres hjemmeside.

Hvis den skal transporteres via damark, så skal den have rabies vaccine, blodprøve tidligst 120 dage efter rabies vaccinen + svar på den ca 14 dages tid før du har det, og ormekur senest samme dag som bliver givet af en dyrlæge + attest, inden du kører over grænsen til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring flyselskapene! Da får du høre hvilke mål som er maks på de ulike flytypene! Men du må vite nøyaktige mål på kassen først.

TRUST (SAS) tar max et Vari Kennel XL. Hadde jo fått hunden inn i det buret hadde det ikke vært for de sære reglene engelskmennene har på mål på hunden ift buret. Venter på svar fra British Airways. Kan ikke fatte at det skal være så vanskelig, trodde strengt tatt lasteluka til flyene på den strekningen var høyere enn 1 m :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå ann å finne ut hvor store bur de enkelte avganger kan ta, et sted på nett. Jeg sleit veldig med å få en XL kasse fra Trondheim til Helsinki..... Men traff en veldig trivelig kundekonsulent hos SAS den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen selskaper har lagt ut den infoen på sitt nettstedet. Hittill har det vært begrenset til a`la XL størrelse. Lufthansa tar en høyde opptil 85 cm og der heter det at hunden skal kunne stå oppreist, snu seg og ligge i naturlig stilling". Ingen spesifikasjoner på cm/inches fra bakken målt opp til ørene osv (da blir det mer enn 85 cm) . Man må nesten bare prøve og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRUST (SAS) tar max et Vari Kennel XL.

Neida, Trust tar alle typer bur, det er flyene/selskapene som setter grenser for hvilke str de tar med seg. Og på direktefly til/fra England går det stort sett fly som tar maks str XL, mulig det er mindre også. Må du ha større bur, feks Vari Gigant, må hunden sendes med et fly via feks København, som tar den burstr.

Med mindre det har endret seg siden ifjor da. Jeg skulle transportere en hund i bur Gigant til/fra England og måtte da sende den via Køben i transitt. Husker ikke helt hva de krevde, om de krevde noe, i Køben for mellomlanding, men det vet det danske mattilsynet (heter det det?). Men det ble så mye styr, lang mellomlanding, og dyrt ble det også, så jeg kjørte bil istedenfor.

Jeg fløy også med hund/Gigant til USA med Lufthansa, da mellomlandet vi i Frankfurt og derfra videre til USA. Da var det ingen krav til hunden, vaksiner, ormekur etc, i det hele tatt for å lande i Frankfurt, men alt måtte være på plass når den landet i det landet den skulle importeres til. Hunden ble ikke tatt ut av buret i Frankfurt, men ble fraktet til et transitt-lager hvor den ventet på neste flight. Så jeg vil anta at det samme gjelder mellomlanding i Køben.

Ring Trust igjen og hør hva de kan tilby deg. Men ofte er det dyrere å frakte den som cargo enn om du selv flyr med og tar den som overvekt på bagasjen. I sistnevnte alternativ kan Trust ikke hjelpe deg, de driver kun cargo.

Uansett utfall, LYKKE TIL :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tøfflus. Direkte inn til Norge satt de begrensing til XL str på buret med TRUST, det var vel det jeg mente. Mange telefoner er tatt i dag men mye klokere har jeg ikke blitt. Det stopper seg fra Danmark og til Norge iflg TRUST pga flyene. Jeg får vel ringe en gang til :( Ja vet det er rimeligere å reise med hunden, men vil helst slippe turen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uuuhmm det er ikke det danske madtilsyn i skal have fat i der, da de ikke har noget med inføring/transit af hunde, ligesom her i Norge. Er nemmere at høre her i Norge med hensyn til Transit i danmark, evt om hunden skal ud af buret under transitten eller om den bliver i det afhængig af rejsetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uuuhmm det er ikke det danske madtilsyn i skal have fat i der, da de ikke har noget med inføring/transit af hunde, ligesom her i Norge.

Øh? Mattilsynet har da alt med innførsel av hund å gjøre her i Norge. Det er der du finner reglene for hvem, hva og fra hvor og hvilke regler som gjelder da, evt helsesertifikater som skal følge hunden og der skal du skal registrere deg for import av levende dyr, Traces og/eller Matilda Vam. Litt forskjellig regelverk fra EU/EØS enn utenfor.

Så Mattilsynet har absolutt noe å gjøre med innførsel/import av dyr.

Og de har forhåpentligvis også peil på hva som evt kreves ved transitt i et annet land, men vil høyst sannsynlig be deg henvende deg til det landet det gjelder for korrekt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Mattilsynet har da alt med innførsel av hund å gjøre her i Norge. Det er der du finner reglene for hvem, hva og fra hvor og hvilke regler som gjelder da, evt helsesertifikater som skal følge hunden og der skal du skal registrere deg for import av levende dyr, Traces og/eller Matilda Vam. Litt forskjellig regelverk fra EU/EØS enn utenfor.

Så Mattilsynet har absolutt noe å gjøre med innførsel/import av dyr.

Og de har forhåpentligvis også peil på hva som evt kreves ved transitt i et annet land, men vil høyst sannsynlig be deg henvende deg til det landet det gjelder for korrekt svar.

nu var det omkrig mellemlanding i Danmark.

Nej madtilsynet iDanmark har intet ,med at gøre ligesom her i Norge!

Edit: mener at det hedder statsveterinæren eller veterinær tilsynet i danmark, lang tid siden jeg selv har brugt det så er ikke 100% sikker på deres navn, men er bestemt ikke madtilsynet i danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu var det omkrig mellemlanding i Danmark.

Nej madtilsynet iDanmark har intet ,med at gøre ligesom her i Norge!

Edit: mener at det hedder statsveterinæren eller veterinær tilsynet i danmark, lang tid siden jeg selv har brugt det så er ikke 100% sikker på deres navn, men er bestemt ikke madtilsynet i danmark.

Du skrev "inføring/transit" og da regnet jeg med at du mente begge deler (inføring = innførsel?).

Beklager hvis jeg misforsto deg.

Grenseveterinæren er vel det nærmeste å kontakte her i Norge da. Iaf de som "sjekker" ved import hit til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev "inføring/transit" og da regnet jeg med at du mente begge deler (inføring = innførsel?).

Beklager hvis jeg misforsto deg.

Grenseveterinæren er vel det nærmeste å kontakte her i Norge da. Iaf de som "sjekker" ved import hit til landet.

Ja :)

jeg tænkte mere på transit ved mellemlanding i Danmark med hensyn til rejsetid, og om evt. hunden ville være nødt til at komme ud af buret imens, der er Bee nødt til at kontakte madtilsynet her i Norge, og ikke i Danmark, og høre hvilke regler der er for transit, om hunden skal blive i buret for ikke at være på dansk jord eller ej, mere det jeg tænkte på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere. Da ser det ut som de har funnet fly som kan ta et bur som passer hunden til Oslo. Mye frem og tilbake! Får håpe det ordner seg nå, dessuten skilte prisen lite på om vi fløy med hunden eller ikke. Det er nok fordi de har økt prisene mye på å ha hund i cargo når man flyr selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere. Da ser det ut som de har funnet fly som kan ta et bur som passer hunden til Oslo. Mye frem og tilbake! Får håpe det ordner seg nå, dessuten skilte prisen lite på om vi fløy med hunden eller ikke. Det er nok fordi de har økt prisene mye på å ha hund i cargo når man flyr selv.

Å så bra :) Blir det direktefly eller må den mellomlande? Er bare nysgjerrig på prosedyren her, fortell, fortell...

Men det med liten prisforskjell skjønte jeg ikke helt.

Man har ikke hund i cargo om man flyr selv. Cargo er hvis du sender gods uten selv å være med og da er normalt prisen en helt annen. Man får liksom ikke noen "billigbillett" der.

Flyr man selv tar man hunden som bagasje. Det er vel 20 kg, tror jeg, som er tillatt vekt på bagasje og veier hund og/eller koffert mer enn det må man betale overvekt. Man kan altså få en billig flybillett og allikevel ha med 20 kg bagasje.

Hvordan forklarte de det til deg? Jeg fikk nemlig en "billigbillett" over nettet og tok hund som bagasje og det var ikke noe problem. Undersøkte også muligheten for å sende den alene, men det var dyrt det...

Er det med Trust eller via et flyselskap.

Beklager "nyskjerrigheten" min, men jeg syntes transport av dyr; hvem, hva, hvordan er veldig interessant og det er sikkert mange som lurer på akkurat det samme.

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått detaljene ennå, kun et referansenummer men det de sa var dette; Å sende et bur av den str krevde at den var i lasterommet ja. Det måtte valpen vi fikk fra England også fordi hun var for stor til å ta i cabinen. Det var i 2006 og da kostet det bare £40 i tilleg til egen billet. Nå er vekten såpasss stor sammen med bur str, derfor blir prisen flere tusen i tillegg til egen billett. Da sparer vi så lite at det er like å greit å få hunden sendt alene. I England har de flere agenter som tar seg av transport av dyr som flyr alene (f.eks AirPets, Jets 4 Pets), de tar litt for sitt arbeid men det får så være. Men det er en dyr fornøyelse ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått detaljene ennå, kun et referansenummer men det de sa var dette; Å sende et bur av den str krevde at den var i lasterommet ja. Det måtte valpen vi fikk fra England også fordi hun var for stor til å ta i cabinen. Det var i 2006 og da kostet det bare £40 i tilleg til egen billet. Nå er vekten såpasss stor sammen med bur str, derfor blir prisen flere tusen i tillegg til egen billett. Da sparer vi så lite at det er like å greit å få hunden sendt alene. I England har de flere agenter som tar seg av transport av dyr som flyr alene (f.eks AirPets, Jets 4 Pets), de tar litt for sitt arbeid men det får så være. Men det er en dyr fornøyelse ja!

Kanskje det er annerledes fra England eller at reglene rett og slett har endret seg.

Jeg fløy som sagt til USA med hund (ca 10 kg) i Gigant-bur (23 kg) og betalte rundt NOK 400,- i overvekt på bagasje i tillegg til min egen "billigbillett" kjøpt over nettet.

Greit å vite iaf. Ting forandrer seg jo hele tiden.

Men fortell gjerne hvordan det går/har gått etterhvert. Om det blir transit, hva som kreves da etc.

Og kos deg med din "dyr(e) fornøyelse" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle oppdatere om hvordan det hele gikk.

Til slutt ordnet det seg og hunden er kommet hjem til oss. Puh, man kan si det var mye frem og tilbake men nå har vi altså fått tidenes beste julegave :)

Det endte med at vi igjennom et agentselskap omsider fant en løsning på å få hunden over. British Airways hadde til vår uflaks sluttet å ta med kjæledyr frem til mars 08, så da måtte kreative løsninger finnes. Må innrømme at det da så mørkt ut. Endelig, for en uke siden fikk vi klarsvar om at Air France kunne ta hunden med fra Manchester, via transit i Paris og videre til Oslo. Kassen han ble transportert i var i alle fall ikke for liten, selv for en lang dag på reise. 117 x 62 x 112 var minste mål de tillot for en hund av den størrelsen (neida, det er ingen elefant, kun sære regler;) ) Lastemannskapet hadde 1 cm klaring for å få kassen igjennom flyets lasteluke ble det sagt, derfor er jeg glad de ikke krevde høyere transportkasse. Cargofolkene i Oslo ristet på hodet av "de engelskmenna og regelverka" det samme har vi selv gjort i det siste :) Air France aksepterer normalt kun dyr som transporteres i plastkasser, så vi var veldig heldige som fikk et ja ettersom kassen var spesiallaget av tre. Det var visstnok ikke enkelt å få aksept for det.

På fredag hentet vi hunden hjem og han ser ut til å ha tatt det veldig fint så langt -både reisen og skifte av hjem. Alt styret til tross, det var sannelig verdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...