Gå til innhold
Hundesonen.no

Gruppe 2

xxx12345

Recommended Posts

Det er nesten så jeg tror FCI har fordelt alle rasene i de respektive gruppene og de som ble til overs ble plassert i gruppe 2.

Rasene i gruppe 2:

Affenpinscher

Dansk-svensk gårdshund

Dobermann

Dvergpinscher

Dvergschnauzer hvit

Dvergschnauzer salt/pepper

Dvergschnauzer sort

Dvergschnauzer sort/silver

Pinscher

Riesenschnauzer salt/pepper

Riesenschnauzer sort

Russisk sort terrier

Schnauzer salt/pepper

Schnauzer sort

Smoushond

Østerriksk pinscher

Aidi

Anatolsk gjeterhund

Argentinsk dogge (forbudt i Norge)

Bordeaux dogge

Boxer

Broholmer

Bullmastiff

Cane corso

Castro laboreirohund

Engelsk bulldog

Engelsk mastiff

Grand danois

Hovawart

Karst gjeterhund

Kaukasisk ovtcharka

Landseer

Leonberger

Napolitansk mastiff

Newfoundlandshund

Perro dogo mallorquin

Pyreneerhund

Pyreneisk mastiff

Rafeiro do alentejo

Rottweiler

Sankt bernhardshund

Sankt bernhardshund korthåret

Sankt bernhardshund langhåret

Sarplaninac

Sentralasiatisk ovtcharka

Serra da estrelahund

Serra da estrelahund, korthåret

Shar pei

Spansk mastiff

Tibetansk mastiff

Appenzeller sennenhund

Berner sennenhund

Entlebucher sennenhund

Grosser schweizer sennenhund

Great japanese dog

Dette er alt fra jakt-, kveg-, vakt-, kamp-, stall- og gårdshunder. Dette er jo en salig blanding som ikke ser ut til å være særlig gjennomtenkt, og når det gjelder i utstillingsøyemed ser man ofte at de små (affenpincher, dvergpincher og dvergschnauzerne) forsvinner blant alle bamsene i grupperingen. I USA går vel noen av disse sammen med terrierne såvidt meg bekjent - og det kunne vel vært en ide her også.

Er det bare meg som stusser over gruppesammensetningen i denne gruppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo storeog små hunder i andre grupper også, gr. 1 og 5 er store grupper med eksempler på begge. Og hva gjør Basenji osv. i gr. 5? Nei, myerart i mange grupper synes nå jeg da.. Stående fuglehunder og mynder er vel de jevneste..

Og gruppe 3!

Selv om tibetansk terrier er i gruppe 9 og russisk sort terrier i gruppe 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var mer naturlig å delt inn schnauzer og pinchere i en gruppe, molossere i en gruppe osv. De har jo ikke annet til felles enn at de er brukshunder (opprinnelig i alle fall, nå er jo ikke alle det heller). Når man går igjennom gruppeplasseringene på NKK's utstillinger ser man at det uten unntak er store hunder som er gruppevinnere. En og annen dvergschnauzer og affenpincher plasserer seg i gruppa innimellom, men dvergpincher har ikke plassert seg i en eneste gruppe i år.

Bortsett fra at de har fire bein, snute i den ene enden og hale i den andre er det ikke mange likheter mellom mange av de store og de små rasene i denne gruppa. Desverre viser det seg at det er de små rasene som har problemer med å nå opp i gruppa, og jeg har vanskelig for å tro at kvaliteten på de små er så dårlig at de aldri har fortjent plasseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var mer naturlig å delt inn schnauzer og pinchere i en gruppe, molossere i en gruppe osv. De har jo ikke annet til felles enn at de er brukshunder (opprinnelig i alle fall, nå er jo ikke alle det heller). Når man går igjennom gruppeplasseringene på NKK's utstillinger ser man at det uten unntak er store hunder som er gruppevinnere. En og annen dvergschnauzer og affenpincher plasserer seg i gruppa innimellom, men dvergpincher har ikke plassert seg i en eneste gruppe i år.

Bortsett fra at de har fire bein, snute i den ene enden og hale i den andre er det ikke mange likheter mellom mange av de store og de små rasene i denne gruppa. Desverre viser det seg at det er de små rasene som har problemer med å nå opp i gruppa, og jeg har vanskelig for å tro at kvaliteten på de små er så dårlig at de aldri har fortjent plasseringer.

må bare si at dvergpinscher har plassert seg i gruppe i år;) Senest i en utstilling i helgen (trondheim et sted, orkanger eller noe??) ble en b/t hann BIG-3.. ;)

MEN jeg er enig i det andre du skriver.. Og ja, de små hundene i gruppe 2 forsvinner liksom litt blandt alle de gedigne hunderasene.. Dem burde helt klart delt etter pinscher og schnauzer i en gruppe, og de svære molosserne osv i en annen gruppe..

EDIT, så ikke at du skrev plassert seg i NKK utstilling.. Det vet jeg ikke om dem har.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en sheltie forsvinner ikke i mengden blant pyreneer, schæfer og bouvier f.eks? Allikevel ser jeg da stadig shelties som vinner/plasserer seg i gruppa og tom. BIS. Det ER mye forksjellig i de aller, aller fleste grupper, så det er nok ikke et "problem" kun i denne ene gruppa. Corgien er jo også et godt eksempel, ser stadig dem også plassert i gruppe/BIS, og de er da betydelig mindre enn de fleste andre rasene i gr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT, så ikke at du skrev plassert seg i NKK utstilling.. Det vet jeg ikke om dem har.. :devil:

Jeg har nettopp gått igjennom resultatlistene for 2007 og ingen dvergpinchere har plassert seg i gruppa der. I Tromsø i 2006 ble en dvergpincher 4 big, men den dommeren likte tydeligvis små hunder da en dvergschnauzer ble big. Det var den eneste gruppeplasseringen for en dverpincher på NKK's utstillinger i 2006. DSG har også en plassering i 2006 og ingen i 2007.

Jeg skal vel ikke klage sånn sett da dvergschnauzeren er den som oftest plasserer seg i gruppa både av små hunder og schnauzerrasene, men jeg synes likevel ikke gruppa henger på greip.

Og en sheltie forsvinner ikke i mengden blant pyreneer, schæfer og bouvier f.eks? Allikevel ser jeg da stadig shelties som vinner/plasserer seg i gruppa og tom. BIS. Det ER mye forksjellig i de aller, aller fleste grupper, så det er nok ikke et "problem" kun i denne ene gruppa. Corgien er jo også et godt eksempel, ser stadig dem også plassert i gruppe/BIS, og de er da betydelig mindre enn de fleste andre rasene i gr. 1.

Men har gruppe 1 et naturlig skille i inndelingen slik gr2 har?

Beklager, dobbeltpost - slå sammen.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sheltien er jo en pelshund da, som får mye oppmerksomhet fordi den er så pen.. Dessuten er den ikke såå liten.. Jeg har intrykk av at det ofte er pelshunder, eller hunder med STOR størrelse eller andre sånne rariteter, som vinner utstillinger..

Værre for dvergpinscher, som er korthårsrase, og kanskje en litt litt kjedelig rase for en dommer som også skal dømme GD og svære Molossere, som er 30 ganger så stor som en DP.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, bare kveruler alt dere orker.. Det er jo bare å sende søknad til NKK? :rolleyes:

At antallet raser er større i gr. 2, jada. Men så er schnauzer inndelt etter farger og, og det utgjør en god del i seg selv, eller hur?

Uansett, når alt kommer til alt har vel gruppeplasseringer og BIS utrolig lite å si for avlen, og utstilling er vel tross alt et avlsverktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel bare 8 schauzere da.. så ikke så masse egentlig, i forhold til hvor mange raser det er.. og er vel bare akkurat schnauzerne som blir delte etter farge..

Hehe, men jeg bryr meg egentlig ikke SÅÅ mye.. er ikke sånn veldig utstillingsinterresert i grunn.. Men litt interresant å tenke over bare.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, definer brukshund. Opprinnelig har da alle raser (i de ti gruppene) hatt et bruksområde - selv om det så bare var å ligge på fanget til tibetanske munker og skremme bort onde ånder.

Årets Bamsevinner er vel heller ikke så fryktelig stor? Kerry blue terrier.

Fjorårets vinner, shih tzu, er i hvert fall ikke stor.

Dvergpuddel vant året før det - den veldig stor?

Enkelte er innmari raske til å si at "min hund forsvinner i mengden". Vel, det gjelder da også for de som har for eksempel flat - hundre kølsvarte, klin like hunder i raseringen. Hvordan blir en hund BIR over en annen? Ved å stå seg ut, ved å ha det lille ekstra, ved å være av vinnerkvalitet. Kanskje er det også slik for de rasene som aldri kommer på pallen? Kanskje er de simpelthen ikke gode nok? Blant 56 raser i gruppe 2 skal man faktisk være eksepsjonell, ikke bare CK-verdig, for å nå opp.

Jeg har selv en rase som alltid opplevde "takk for i dag", og som var med for "å representere, vise fram rasen". Men, de siste tyve årene har jaggu kvaliteten på rasen blitt bedre, og vi ser stadig oftere gruppeplasseringer. Kombinert med, i mine øyne og etter min mening, bedre handling - det hjelper ikke alltid å ha en meget god hund, hvis man ikke får vist dette fram. Gruppebedømmelsen er rimelig kjapp, det er mye show, og da må hunden vise seg fram i tillegg. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjje meg, har jeg ikke lov til å stille spørsmål om hva andre synes om gruppeinndelingen? *smekk på lanken, skal aldri gjøre det igjen*

Men jeg stiller meg like fullt undrende til at store pelshunder i gruppe 2 er så gjennomført mye bedre i kvalitet enn de andre i gruppen at det rettferdiggjør at de så ofte plasseres øverst. Som sagt, dvergschnauzeren plasserer seg noe mer enn de andre småhundene så for min del gjør det ikke så mye. Men jeg synes det er rart at en gruppe som er så stor og som har så klare inndelinger ikke deles i to. Får jeg lov til å undres over det? :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjje meg, har jeg ikke lov til å stille spørsmål om hva andre synes om gruppeinndelingen? *smekk på lanken, skal aldri gjøre det igjen*

Men jeg stiller meg like fullt undrende til at store pelshunder i gruppe 2 er så gjennomført mye bedre i kvalitet enn de andre i gruppen at det rettferdiggjør at de så ofte plasseres øverst. Som sagt, dvergschnauzeren plasserer seg noe mer enn de andre småhundene så for min del gjør det ikke så mye. Men jeg synes det er rart at en gruppe som er så stor og som har så klare inndelinger ikke deles i to. Får jeg lov til å undres over det? :no:

Du er ikke den eneste som ønsker gruppe 2 delt/bedre sortert, jeg ser helt klart fordelen ved å ha hund i gruppe 10, for eksempel.

Det var ikke ment som en smekk på lanken, det var mitt innlegg i debatten. Du tåle vel at noen kan komme med tanker til spørsmålet ditt du kanskje ikke hadde hatt fra før av? Jeg har selv stått ringside i flere år og sukket over at vi aldri ble plassert, men så ble altså rasen bedre.

Det er ikke bare gruppe 2 som er stor, hvor mange har en rase de føler aldri kommer med. Det er mange raser i gruppe 1 og 9 som føler det samme. Det gikk mange lettelsens sukk da puddel forsvant fra gruppe G, siden de ofte besatte halvparten av plassene, nå må gruppe 9 "slite" med dem. Hvor mange når opp i gruppe 6/4, når dachsen, dalmatiner og rhodesian ridgeback holder så høy kvalitet i Norge? Er det så stas å ha harehund da?

Noen raser holder en høyere kvalitet i Norge enn andre gjør, dermed gjør de det bedre i gruppa. OK, kanskje noen forsvinner - men da mener jeg det er fordi de ikke har det lille ekstra som en gruppevinner skal ha.

Jeg har vært ringsekretær i oppsamlingsgruppa, og flere ganger hørt dommeren sukke over hvor vanskelig det er å finne fire hunder som er verdig en plassering (selv om det er flere hunder å velge mellom). Igjen, det er forskjell på å ha CK-kvalitet (som i rett konkurranse gir BIR) og å være BIS-materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som ønsker gruppe 2 delt/bedre sortert, jeg ser helt klart fordelen ved å ha hund i gruppe 10, for eksempel.

Det var ikke ment som en smekk på lanken, det var mitt innlegg i debatten. Du tåle vel at noen kan komme med tanker til spørsmålet ditt du kanskje ikke hadde hatt fra før av? Jeg har selv stått ringside i flere år og sukket over at vi aldri ble plassert, men så ble altså rasen bedre.

Det var vel helst kveruleringskommentaren som utløste den kommentaren min :no:

Det er ikke bare gruppe 2 som er stor, hvor mange har en rase de føler aldri kommer med. Det er mange raser i gruppe 1 og 9 som føler det samme. Det gikk mange lettelsens sukk da puddel forsvant fra gruppe G, siden de ofte besatte halvparten av plassene, nå må gruppe 9 "slite" med dem. Hvor mange når opp i gruppe 6/4, når dachsen, dalmatiner og rhodesian ridgeback holder så høy kvalitet i Norge? Er det så stas å ha harehund da?

Noen raser holder en høyere kvalitet i Norge enn andre gjør, dermed gjør de det bedre i gruppa. OK, kanskje noen forsvinner - men da mener jeg det er fordi de ikke har det lille ekstra som en gruppevinner skal ha.

Jeg har vært ringsekretær i oppsamlingsgruppa, og flere ganger hørt dommeren sukke over hvor vanskelig det er å finne fire hunder som er verdig en plassering (selv om det er flere hunder å velge mellom). Igjen, det er forskjell på å ha CK-kvalitet (som i rett konkurranse gir BIR) og å være BIS-materiale.

Kanskje en real opprydning i alle gruppene som sådan hadde vært på sin plass? Det burde vel være en ikke alt for komplisert sak å dele de største gruppene? Det er jo vanskelig for dommerne å vurdere så forskjellige raser opp i mot hverandre også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel helst kveruleringskommentaren som utløste den kommentaren min :no:

Kanskje en real opprydning i alle gruppene som sådan hadde vært på sin plass? Det burde vel være en ikke alt for komplisert sak å dele de største gruppene? Det er jo vanskelig for dommerne å vurdere så forskjellige raser opp i mot hverandre også vil jeg tro.

Jeg klarer dessverre ikke å se hvor jeg kverulerer - det var ikke gjort med intensjon, da jeg ikke gidder å bruke tid på slikt.

Det ER vanskelig å rydde opp gruppene. Overgangen fra bokstav til tall for ørten år siden viser det - folk var misfornøyd med A-H, de er ikke mye mer fornøyd med 1-10.

Kanskje skulle alle schnauzere gått i gruppe 3, fordi terrier og schnauzer har en del til felles?

Kanskje skulle podencoene gått i gruppe 10, fordi de eksteriørt minner mer om mynder enn elghunder?

Hvorfor er det skille mellom stående og apporterende fuglehunder?

Skal alle med mankehøyde under 30 cm gå i gruppe 9 selskapshunder? Hva skjedde forresten som førte til at de gamle KSS-rasene gikk fra gruppe G selskapshunder til gruppe 2 brukshunder? Er ikke alle raser i dag selskapshunder? Og alle raser har en (tidligere) bruksegenskap.

En ting vi ofte glemmer i slike diskusjoner er jo at gruppene fra FCIs side består av flere raser enn det vi ser på vanlige, norske småutstillinger - fordelingen er derfor noe jevnere enn det virker som. Men det ER vanskelig å sortere 400 raser på en fornuftig måte, og det er en sak som FCI avgjør. Men det er sikkert mulig å komme med gode endringsforslag, det skjer en sjelden gang at noe flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo storeog små hunder i andre grupper også, gr. 1 og 5 er store grupper med eksempler på begge. Og hva gjør Basenji osv. i gr. 5? Nei, myerart i mange grupper synes nå jeg da.. Stående fuglehunder og mynder er vel de jevneste..

*Signerer* Føler meg ikke helt hjemme blant alle pelshundene i gruppe 5.

Men når det kun er 10 grupper er det vel ikke så rart at de forskjellige gruppene blir noe ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at antallet raser som møter i en gruppefinale faktisk varierer ganske mye fra land til land. Norge er ikke "malen" for hvordan/hvorfor rasene er fordelt slik de er. Bare man kommer til Danmark ser man helt klart endring i hvilke raser som er mere vanlige, og kanskje også har en langt bedre (eller dårligere) kvalitet her enn hos oss.

Fikk nylig fortalt at bl.a. belgiske fårehunder og bearded collie var raser som meget sjelden plasserer seg der nede - her i Norge nærmest "abonnerer" de på gruppeplasseringer.

Men hvilke raser i 2 synes dere ikke skal være med i gruppe 2 - Pinscher, schnauzer, sennen- og molosserhunder, da?

Og hvor burde de ha vært?

Og til sammenligning - en lancashire heeler kontra en old english sheepdog kan jo virke som "rått parti" det også, men det ER faktisk ikke det. Dommeren skal dømme hunden som er best i forhold til sin rase og ikke den som synes best.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at antallet raser som møter i en gruppefinale faktisk varierer ganske mye fra land til land. Norge er ikke "malen" for hvordan/hvorfor rasene er fordelt slik de er. Bare man kommer til Danmark ser man helt klart endring i hvilke raser som er mere vanlige, og kanskje også har en langt bedre (eller dårligere) kvalitet her enn hos oss.

Fikk nylig fortalt at bl.a. belgiske fårehunder og bearded collie var raser som meget sjelden plasserer seg der nede - her i Norge nærmest "abonnerer" de på gruppeplasseringer.

Men hvilke raser i 2 synes dere ikke skal være med i gruppe 2 - Pinscher, schnauzer, sennen- og molosserhunder, da?

Og hvor burde de ha vært?

Og til sammenligning - en lancashire heeler kontra en old english sheepdog kan jo virke som "rått parti" det også, men det ER faktisk ikke det. Dommeren skal dømme hunden som er best i forhold til sin rase og ikke den som synes best.

Susanne

Meget godt og fornuftig innlegg, spesielt det siste du skriver, at dommeren skal sømme hunden som er best i forhold til sin rase, og det er det som det dreier seg om.

Synes gruppe 2 er helt grei jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Takk - akkurat det jeg prøver å si. En vinner står seg ut, uavhengig av størrelse, pelsmengde og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren syns jeg heller ikke hører hjemme blant alle puddlene, og de andre pelshundene. Syns heller den burde vært i gruppe 8 sammen med de andre spanielene.

Vel, det synes ikke jeg. Cavalieren har da aldri vært avlet som en apporterende hund, men derimot ren selskapshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...