Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokting over bein

Wheaten terrier

Recommended Posts

Dette skjedde nettopp nå, vi hadde spist viltsteik og Tjorven fikk et stort bein å gnage på, så det har hun ligget og gnagd på en stund nå, så gikk en vi har på besøk her (voksen) bort til henne og klapper på hodet, da snur hun seg og biter henne i armen.

Da tar hun og tar henne i nakkeskinnet og i skinnet mellom øra, for og straffe henne...

Hun har vært her før og Tjorven har respekt for henne

Men jeg lurer på, var det riktig å straffe henne? Jeg mener, selfølgelig skal hun ikke få lov til å bite, men likevel... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Dette skjedde nettopp nå, vi hadde spist viltsteik og Tjorven fikk et stort bein å gnage på, så det har hun ligget og gnagd på en stund nå, så gikk en vi har på besøk her (voksen) bort til henne og klapper på hodet, da snur hun seg og biter henne i armen.

Da tar hun og tar henne i nakkeskinnet og i skinnet mellom øra, for og straffe henne...

Hun har vært her før og Tjorven har respekt for henne

Men jeg lurer på, var det riktig å straffe henne? Jeg mener, selfølgelig skal hun ikke få lov til å bite, men likevel... :?

Nei, allså, hunden ble redd for at noen skulle ta fra henne maten, og forsvarte seg. Da er det ikke rett å straffe den. Begynn heller med å venne henne til å bli tatt fra maten. Nærm deg forsiktig og sakte mens du gir godbiter.

Etterhvert kan du ta fra henne beinet og gi henne en godbit som er MYE bedre. Så gir du beinet tilbake, sånn at hu skjønner at hu får det igjen og at det ikke er noe å passe på.

Ved å ta hunden nå, så ga dere henne en god grunn til å faktisk vokte ennå bedre på maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan forsterke forsvarsdriften over maten hvis den bli straffet for det. Dette kan føre til at tegn som feks knurr, blir borte og hunden kan rett og slett glese til. Så tren på at det er okei og ta beinet. At du får ta på det, lukte på det og gi det tilbake. At hunden blir trygg på at alt den spiser skal plutselig ikke bare forsvinne. Tren med å bytte som kristina sa. (Jeg mener jo da at når hunden først har fått et bein ol. så kan den like godt bare ha det ifred, så hunden ikke stresser seg opp over at man tar den fra og sånn hele tiden.) Men det er veldig viktig å trene på dette nå! Og sånn bytte og låne ting pleier å fungere bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan forsterke forsvarsdriften over maten hvis den bli straffet for det. Dette kan føre til at tegn som feks knurr, blir borte og hunden kan rett og slett glese til. Så tren på at det er okei og ta beinet. At du får ta på det, lukte på det og gi det tilbake. At hunden blir trygg på at alt den spiser skal plutselig ikke bare forsvinne. Tren med å bytte som kristina sa. (Jeg mener jo da at når hunden først har fått et bein ol. så kan den like godt bare ha det ifred, så hunden ikke stresser seg opp over at man tar den fra og sånn hele tiden.) Men det er veldig viktig å trene på dette nå! Og sånn bytte og låne ting pleier å fungere bra. :)

sant... men hadde min hund knurra på meg hadde jeg tatt den så fillene føyk. sånt vil jeg IKKE ha, uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant... men hadde min hund knurra på meg hadde jeg tatt den så fillene føyk. sånt vil jeg IKKE ha, uansett hva.

Om du tar hunden skikkelig hardt for at den knurrer fjerner det bare selve knurringa. Hunden vil fremdeles, om ikke mer, beskytte beinet sitt. Så neste gang du virker truende da vet den at den ikke får lov til å knurre, så da går den mest sannsynlig rett til å glefse. Det er jo direkte farlig, særlig om det er barn som går bort. Men, ditt valg... Dog ville jeg aldri funnet på å tatt en hund som knurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke jeg heller. ikke i denne situasjonen. Tar ikke den sjangsen, selv om det er uakseptabelt. Vet at det er mange folk som tar hundene hardt når de beskytter maten, og ja det kan gå, men det sikreste måten for alle er å lære hunden at det er greit og at hunden er komfortbel med godbiten selv om vi er i nærheten. Hadde en hund blitt straffet skikkelig for å ville ha godbiten ifred, så kan jeg tenke meg at noen hunder blir stresset når den får godbit igjen, og at den så og si må sluke den i seg fortest mulig før eieren kommer. Så la hunden bli trygg på deg og maten sin. At du ikke er ute etter å ta ifra den, og selv om så gjør det ikke noe. Men når hunden ikke bryr seg, så syns jeg at hunden skal få ha godbitene sine i fred! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men stemmer det ikke som de andre her sier at da fjerner en bare knurringen? :?

Selv om jeg skjønner at med rett lederskap vil jo ikke hunden engang prøve å forsvare benet. Så var det det med lederskap eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at lederskap mellom hund og eier slik som f.eks. Astrid tenker på det, er bare tull. Altså at hunden er under deg på rangstigen osv. Men uansett lederskap eller ikke, syns jeg det blir helt feil å ta hunden for å knurre, for den har jo fremdeles grunnen/"følelsen" som fikk den til å knurre, ikke sant? Og neste gang, når den er redd for å knurre, da rekker den heller ikke å dempe eieren siden han/hun kommer så brått på. Så hva gjør hunden da? Jo, den glefser. Kanskje blir den tatt enda hardere da, og hva gjør hunden neste gang? Jo, den biter. For den er redd for å bli tatt hvis den knurrer eller glefser. Og hva gjør eieren da? Jo, den mener at hunden er aggressiv og drar til dyrlegen for å avlive den.

Å ta hunden når den knurrer gjør bare vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar hunden skikkelig hardt for at den knurrer fjerner det bare selve knurringa. Hunden vil fremdeles, om ikke mer, beskytte beinet sitt. Så neste gang du virker truende da vet den at den ikke får lov til å knurre, så da går den mest sannsynlig rett til å glefse. Det er jo direkte farlig, særlig om det er barn som går bort. Men, ditt valg... Dog ville jeg aldri funnet på å tatt en hund som knurrer.

Det vet du ingenting om, for du er ikke Gud! Når du har 60 års erfaring begynner jeg å ta imot tips fra deg. ikke prat fjatt til meg. blir så lei av de kommentarene dine. de er ikke saklige i det hele tatt. hvertfall ikke dine fantasier om at lederskap ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men stemmer det ikke som de andre her sier at da fjerner en bare knurringen?  :?  

Selv om jeg skjønner at med rett lederskap vil jo ikke hunden engang prøve å forsvare benet. Så var det det med lederskap eller ikke..

Vicky prøver ikke å forsvare beinet i det hele tatt. Hun gir meg det gjerne med en gang :) alltid stas å gi noe til lederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at lederskap mellom hund og eier slik som f.eks. Astrid tenker på det, er bare tull. Altså at hunden er under deg på rangstigen osv. Men uansett lederskap eller ikke, syns jeg det blir helt feil å ta hunden for å knurre, for den har jo fremdeles grunnen/"følelsen" som fikk den til å knurre, ikke sant? Og neste gang, når den er redd for å knurre, da rekker den heller ikke å dempe eieren siden han/hun kommer så brått på. Så hva gjør hunden da? Jo, den glefser. Kanskje blir den tatt enda hardere da, og hva gjør hunden neste gang? Jo, den biter. For den er redd for å bli tatt hvis den knurrer eller glefser. Og hva gjør eieren da? Jo, den mener at hunden er aggressiv og drar til dyrlegen for å avlive den.  

Å ta hunden når den knurrer gjør bare vondt verre.

jeg sier det igjen, du er ikke Gud og du har ikke bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke akseptert knurring!! Nulltoleranse på det!!!!

Jeg har nå troen på at har du lederskapet helt i boks så vil heller ikke det være noe prob å ta fra en hund mat/bein... :wink:

nettopp! er lederskapet i orden vil hunden bare syns det er stas at lederen skal kikke på byttet :)

Vicky syns det er helt greit om hvem som helst skal ta noe, bortsett fra andre hunder da. Mot andre hunder lar jeg henne være litt sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Jeg synes ikke det var det grann usakelig jeg! Hun sier bare meningen sin, sin oppfattelse av denne situasjonen! Hvorfor skal din oppfatning være mer verdt enn hennes?

Selv ville jeg nok sett an situasjonen. Aller helst ville jeg funnet en måte å få bort knurringen uten å hive hunden veggimellom. Har sett altfor mange eksempler på klinikken av hunder som har blitt "tatt" for å knurre ved maten eller lignende, som har endt opp til avlivning.

Hvis du kun skal ta imot råd fra Gud eller folk som har drevet med hund i 60 år, så tror jeg du vil bli fattig på gode råd.

Det vet du ingenting om, for du er ikke Gud! Når du har 60 års erfaring begynner jeg å ta imot tips fra deg. ikke prat fjatt til meg. blir så lei av de kommentarene dine. de er ikke saklige i det hele tatt. hvertfall ikke dine fantasier om at lederskap ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Jeg synes ikke det var det grann usakelig jeg! Hun sier bare meningen sin, sin oppfattelse av denne situasjonen! Hvorfor skal din oppfatning være mer verdt enn hennes?  

Selv ville jeg nok sett an situasjonen. Aller helst ville jeg funnet en måte å få bort knurringen uten å hive hunden veggimellom. Har sett altfor mange eksempler på klinikken av hunder som har blitt "tatt" for å knurre ved maten eller lignende, som har endt opp til avlivning.  

Hvis du kun skal ta imot råd fra Gud eller folk som har drevet med hund i 60 år, så tror jeg du vil bli fattig på gode råd.

Jeg hiver ikke hunden veggimellom!! Jeg har sett alltfor mange eksempler på hunder som har fått knurre som har endt med avliving. ser sånne på kursene flere ganger i året. Det jeg mente med gud og 60 år er at Wesminster har kommet med fler sånne merkelige kommentarer om lederskap som hun ikke har greie på. Men jeg var kanskje litt brysk, det var ikke meningen. Men jeg er lei av at folk disher lederskap. Hunden blir bare verre av å fortsette å få lov å knurre. Setter man den på plass skjønner den at dette ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med gud og 60 år er at Wesminster har kommet med fler sånne merkelige kommentarer om lederskap som hun ikke har greie på.

De er vel merkelige ifølge dig, men ikke nogen andre, så jeg forstår ikke hvorfor Gud og 60års erfaring skulle med ind i det for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel merkelige ifølge dig, men ikke nogen andre, så jeg forstår ikke hvorfor Gud og 60års erfaring skulle med ind i det for.

da har man lært litt mer om hundespråket. Wesminster tror fortsatt at ikke lederskap finnes. Og man kan ikke være gud, så man kan ikke si "sånn tenker hunden!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wesminster sier vel bare det hun har blitt lært på kurs og av andre ihuga klikkerfolk. Kanskje det høres feil ut for deg, og kanskje det ikke fungerer hjemme hos deg med alternative metoder når hunden knurrer. Men man trenger vel ikke å gå ut i fra at hun ikke har peiling? Hun har skkert blitt påvirket fra et sted, akkurat som du har blitt påvirket av dine erfaringer og dine hunder. Hun mener at lederskap ikke finnes, ja vel, det får være hennes mening og hun finner vel ut etter x antall år om det stemmer eller ikke. Det er ikke så lett å vite hva man skal gå for heller. Hvis vi er usikre på noe så har vi tross alt bare litteraturen vi kan ta til hjelp. Og litteraturen strekker seg fra Nordenstam i nord til Turid Rugaas i sør. Så hvordan skal vi vite fasiten? Hvis hun slenger med leppa så forstår jeg at du reagerer, men jeg har ikke sett det noe sted tror jeg? *går på tå mens vicky er hissig* :P

Jeg hiver ikke hunden veggimellom!! Jeg har sett alltfor mange eksempler på hunder som har fått knurre som har endt med avliving. ser sånne på kursene flere ganger i året. Det jeg mente med gud og 60 år er at Wesminster har kommet med fler sånne merkelige kommentarer om lederskap som hun ikke har greie på. Men jeg var kanskje litt brysk, det var ikke meningen. Men jeg er lei av at folk disher lederskap. Hunden blir bare verre av å fortsette å få lov å knurre. Setter man den på plass skjønner den at dette ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da ellers tit at du Vicky bruger sprog som foregiver at det du siger er den absolute sandhed...så jeg forstår ikke hva bemærkningen til Wesminster var for noet. :? Vi kan jo alle tro at vi har svaret på hvad hunden tænker, men ingen af os ved det...heller ikke de der har 60års erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvertfall ikke Gud!! hehe :)

Synes da ellers tit at du Vicky bruger sprog som foregiver at det du siger er den absolute sandhed...så jeg forstår ikke hva bemærkningen til Wesminster var for noet.  :? Vi kan jo alle tro at vi har svaret på hvad hunden tænker, men ingen af os ved det...heller ikke de der har 60års erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...