Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp med valg av hund


puddellover

Recommended Posts

Ei veninne av meg har en bichon havanais.

Han er sur og gretten og liker ikke engang henne,det har ikke hun forstått enda heldigvis.

Han forguder foreldrene hennes :)

De er jo pene ,men han er ikke pen :no:

Det var leit å høre om havanaisen til venninnen din :no: . "Sur og gretten" er liksom ikke den beskrivelsen man pleier å høre på havanaiser. Høres ut som om det er et eller annet som ikke er helt som det skal være der? Har han hatt dårlige opplevelser, dårlig behandling eller er han kanskje syk? Jaja, dette ble litt Off Topic, og du behøver ikke å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg.

Men han er ikke den blideste hunden jeg har møtt for å si det sånn :)

Tenkte også litt på Cavalier ,men det er så mye sykdom at jeg er redd jeg får en hund som betyr masse utgifter.

Jeg har jo Dverg/Mellompuddel så puddel er ikke utelukket.

Nå er det egentlig en dverg/toypuddel som står høyest på listen :no:

Jeg har allerede peilet ut noen oppdrett jeg vil snakke med ,og hos hun ene jeg tenker på så har jeg jo møtt de fleste hundene til og de er bare sååå skjønne hele gjengen! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at ingen har nevnt dachs. Den korthårige er jo nærmest vedikeholdsfri :) Har hatt mange dachser, og de er noen herlig små skapninger - og de kan brukes til nesten alt, men det er klart - nesearbeid er jo toppen for dem :)

<lette å ha med gjøre, stabilt godt humør - også er det den hundrasen i Norge som har lengst levetid!

Kan anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at ingen har nevnt dachs. Den korthårige er jo nærmest vedikeholdsfri :) Har hatt mange dachser, og de er noen herlig små skapninger - og de kan brukes til nesten alt, men det er klart - nesearbeid er jo toppen for dem :)

<lette å ha med gjøre, stabilt godt humør - også er det den hundrasen i Norge som har lengst levetid!

Kan anbefales på det varmeste :)

hva er levetiden på dachs da? Dvergpinscher har vel 13-16.. Tror den eldste har blitt 18 (har jeg hørt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs er jo noe.

Men jeg har hatt en hund som var blanding av rottweiler og dachs og jeg er litt usikker på de rasen.

For hun ble agressiv og brakk benet på en hund og tok en rekke hunder ,men hun var min yndling av alle hunder jeg har hatt :(

Så jeg er redd jeg må avlive en til pga sånne ting og det skjærer meg dypt i hjerte.

OG jeg vet ikke om jeg hadde klart å avlive enda en fysisk frisk hund ;)

Men jeg har faktisk tittet på black/tan dachs og Kanindachs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dachshund er jo strålende! Som nevnt over her krever i allfall de korthårede minimalt med pelsstell, røyter lite og får god plass i bilen :(

Dachsen er kanskje ikke akkurat den perfekte agility-hunden, men med en god del trening er det absolutt mulig! På grunn av jakthund-bagrunnen er dacshen veldig glad i lange turer i skog og mark, men er fortsatt veldig hjemmekjær og glad i kosekvelder på sofaen.

Prisen ligger på 8-10 000, så den er vel overkommelig for de fleste!

Levetiden er vel 12-15 år. På grunn av den lange ryggen kan noen dachser få problemer med skjellettet, men det kan i de fleste tilfeller unngås ved å ha et våkent øye når bisken for eksempel leker med større hunder eller litt voldsomme barn.

Lykke til med valget!

hehe, det så ut som en kontaktannonse.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dachshund er jo strålende! Som nevnt over her krever i allfall de korthårede minimalt med pelsstell, røyter lite og får god plass i bilen :(

Dachsen er kanskje ikke akkurat den perfekte agility-hunden, men med en god del trening er det absolutt mulig! På grunn av jakthund-bagrunnen er dacshen veldig glad i lange turer i skog og mark, men er fortsatt veldig hjemmekjær og glad i kosekvelder på sofaen.

Prisen ligger på 8-10 000, så den er vel overkommelig for de fleste!

Levetiden er vel 12-15 år. På grunn av den lange ryggen kan noen dachser få problemer med skjellettet, men det kan i de fleste tilfeller unngås ved å ha et våkent øye når bisken for eksempel leker med større hunder eller litt voldsomme barn.

Selv om dachser er tøffere enn toget og har mer sjarm enn det meste annet, så la meg likevel dempe entusiasmen litt. Som sagt her så er ikke dachs noen agility-hund, den er avlet for utholdenhet noe som hjelper den til å kunne drive rådyr (og evt hjort) i noen timer (alene), gjerne flere ganger om dagen. Hvor mange andre hunder holder seg nær eier, så vil en dachs sjekke terrenget for bytte selv og gjerne langt av sted, så mange dachser går aldri løs. De er smarte, uavhengige og rebelske av natur noe som gjør dem lettlært men kanskje ikke noe å konkurrere i lydighet med.

Langhåret dachs går for å ha mildere gemytt enn de mer jaktavlede strihår og korthår, og de ser riktig flotte ut, men de er små rovdyr med gode neser som vil drepe byttet de også. Vanligste konkurranseformer med dachs er viltspor, drev og hi, mao utnyttelse av jaktinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dachs er at de til tider kan være litt krevende.

De har stor personlighet, og gneldrer mye. Det er de jo kjent for :(

Koselige hunder om du har vunnet hjertet til en. De snurrer deg lett rundt kloa, men er ellers helt, bent frem, geniale hunder.

Men kanskje helst for de som ønsker å bruke den til noe.

De er født til spor, bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...