Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp med valg av hund


puddellover

Recommended Posts

Jeg vet det finnes mange av disse trådene men jeg har lyst til å høre med dere allikevel.

Jeg og mamma har snakket om at etter jeg har avsluttet rotteholdet( halvannet år -to år)

så skal jeg få kjøpe en hund,i regi med foreldrene mine.

Jeg vil lete godt etter den hunden som passer meg best og som har de egenskapene jeg ønsker.

Jeg venter konfirmasjon,Jul og bursdag om en stund og jeg har bestemt meg for at jeg skal begynne å spare.

Og da tenkte jeg at det gjør ingenting å se etter en eller flere raser som passer meg.

Jeg har god tid å tenke igjennom dette og jeg ønsker å starte tidlig med leting etter den perfekte rasen.

Dere vet sikkert om mange andre raser jeg ikke vet om så jeg tenkte jeg ville spørre dere om hva slags hunder dere tror passer mine kriterier.:devil:

Kriteriene mine er ikke så mange ,og ikke særlig kresen..tror jeg ;D

* Det er det samma hva slags pels den har(har klippemaskiner og alt det ),men den skal ikke røyte så innmari(labrador,rottweiler ol.)Gjerne en hund som ikke røyter!

* Den skal skal være mindre enn BC pga når vi reiser så er det lettere å plassere bort små hunder og lage plass til små hunder i bilen.

* Den skal ikke trenge kjempemye mosjon.

* Den skal tåle å gå lange turer.

* Helst en rase med lite sykdom.

* Gjør ikke noe om den kan brukes til agility.

* Jeg skal spare til 15.000 før jeg kjøper en hund,så det er fint hvis det er en hund i den prisklassen eller mindre,men det har ikke mye å si, for det er bare å spare mer(itillegg må jeg spare til ting,forsikring,mat ol).

Jeg er 14 år og jeg har økonomisk støtte fra foreldrene mine og de vil kjøpe hunden sammen meg.

Jeg er ikke noe glad i å henge ute å feste og jeg tror en hund til vil passe meg perfekt.

Vi har jo egentlig planer om en hund til,men foreldrene mine vil at jeg skal få spare og kjøpe den hunden som min egen men den blir jo familiehund den også.

Så gjennom årene hjelper alle i familien til med den og Zelda som vi alltid har gjort.

Ble kanskje litt rart formulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i hundebøker og 'krysset' av de du syns er aktuell?

Jeg kan komme med en liste hunder om du vil.

Det finnes jo mange hunderaser som kan passe for deg, og det beste er å skrive en liste over de hundene du vil ha, og så 'eliminere' ut en og en, til du sitter igjen med den perfekte hunden for deg :devil: Surf litt rundt på de rasene du syns er aktuelle, se på bilder, og spør hundeeiere om erfaringer.

Terrier? Spaniel? Spisshund? Listen er lang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje whippet er noe. Disse hundene er ikke store, de røyter lite (bortsett fra når de er i røyteperioden), det er en hardfør hund selv om den er tynn, den tåler lange turer, noen bruker også whippeten til lydighet og agility, ikke trenger de så mye morsjon selv, holder seg i nærheten av deg når du er ute og går tur og den er løs, er en hund som elsker sin familie og er gjerne overlegen overfor andre mennesker og for en fart den har!:devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på Enda en puddel,men da vil jeg ha aprikos toy :devil:

Dvergschnazuser er nok litt for tøft for meg men det er en herlig rase ;)

Whippet har jeg også tenkt litt på ,men jeg tror jeg har slått rasen litt fra meg ,men jeg får ta den opp igjen.

Jeg har tenkt på Norwich og Norfolk terrier.

Men jeg er samtidig litt usikker :P

MariaN: Ja,altså jeg er mest for selskapshunder og terriere ;)

Tibbe er en ting jeg også har tenkt på,får se på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbe høres ikke helt dumt ut, nei! Den dekker alle punktene du skriver - du kan også drive agility med den, selv om det kreves mye mer å jobbe med en tibbe enn f.eks en Shetland sheepdog(kanskje du kan ta en titt på den rasen og)

Hvis det er noe du lurer på om Tibetansk Spaniel, er det bare til å spørre meg da jeg har en tibbe selv, eller du kan gå inn på hjemmesiden min(der du også kan finne linker videre) :devil:

EDIT: Jeg vil forresten også nevne Bichon Frisèe, en herlig rase:) Du skriver at du gjerne vil ha en hund som ikke røyter, og Bichon gjør ikke det - men den krever en del pelsstel(om du ikke klipper den da). Bichon Frisee er en liten hund som også passer godt til kravene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk papillon/phaléne med en gang jeg! Ikke nødvendigvis fordi jeg har en selv.

Den røyter ikke mye, da den ikke har underull. Den trenger ikke nødvendigvis noe mer mosjon enn en dvergpuddel og følger fint med på lange turer. Sykdom ja. Du har jo PL og PRA, men det er faktisk sjeldent på papillon (iaf. ifølge dogweb)

Agility elsker de aller fleste! :no: Flere papilloner som har kommet i toppen i VM og flere ag. champions også. En papillon ligger vel i prisklasse på 9 - 11 tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillion har jeg faktisk vært inne på .

Nå er den inne på hundelisten min :no:

Den ser nå slik ut :

* Puddel

* Whippet

* Lagotto

* Norwich/Norfolk Terrier

* Tibentansk spaniel

* Papillion/Phalene

Nå har jeg sørme meg falt pladask for Dvergpinscher !

Nydlig rase ,noen som har spesielle erfaringer med Dvergpinschere?

Åssen er det med røyting og gemytt,blir de fort agressive eller er det som med alle andre rase at den må få sosialiseringen sin?

Har møtt en pinscher før og den var utrolig herlig og ikke slem i det hele tatt (Hannhund),Zelda lekte godt med den :)

Har lest at de er sykdomsfrie og det er jo positivt.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så godt som sykdomsfrie... Røyter ikke mye, lukter ingenting.. Er veldig hengiven mot familien sin. Kan gå lange turer. Og kan gjøre det kjempe bra i AG..

MEN de krever MYE! Om den ikke får nok stimuli blir den en liten jævel, og kan lett spise opp hele huset.. Rasen har lett for å bli sjefete, gneldrete (IKKE på samme måte som chi og pomme, de tar kaka), og det ligger til rasen å være skeptisk mot fremmede.. Rasen har også ganske sterkt vaktinstingt, og vokter tomt og hus som bare det.. De var også brukt til rottefangere rundt på gårder før i tiden, og de fleste av dem er flinke til det fortsatt.. Så du får seg en hund som vokter og jakter.. Det er også en hund som IKKE liker å være lenge aleine hjemme, men som er veldig knyttet til flokken, og vil rett og slett misstrives med å være aleine store deler av dagen..

DP er vel en av de små rasene som krever absolutt mest.. Når det kommer til aktiviseringsmengde og "vanskelighetsgrad" på rasen. (klarte ikke helt å formulere meg her, men håper du skjønner).. Med andre ord en hyperaktiv, voktende, kosete, bjeffende og rampete hund som liker å bruke kroppen og hodet..

Når det er sagt, så syns jeg selvsagt det er veldens flotteste rase.. Finner ikke en hund som er like hengiven som DPen.. Jeg trener LP med min, og håper å kunne gå Klasse1 om et halvt år.. Skal også begynne på AG til våren.. Dette er en hund som liker å bli brukt!

Om du lurer på noe mer kan du godt sende meg en pm:)

EDIT: Det er en grunn til at den er i gruppe 2 og ikke i selskapshund gruppen :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om priser på disse rasene men de jeg tenkte på utfra beskrivelsen var engelsk cocker spaniel eller en sheltie. Det er hunder som er mer hund enn mange tror, men er da også hunder som en kan utvikle seg med og som vil respondere og følge trening både i lydighet og agility og (nesten) ingen av dem har sterkt jaktinstinkt. De krever sitt av mental og fysisk aktivitet men ikke avskrekkende mye hvis resten av familien tar en del av turene og aktiviseringen. De krever nok begge mer enn tibetansk spaniel og dvergpinscherne som er foreslått. En cocker spaniel er også en nesefokusert hund som kan bli riktig flink hvis en stimulerer nesen og søksevnene litt. Ta deg uansett også god tid til å finne en oppdretter, det er minst like viktig som å finne rett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om priser på disse rasene men de jeg tenkte på utfra beskrivelsen var engelsk cocker spaniel eller en sheltie. Det er hunder som er mer hund enn mange tror, men er da også hunder som en kan utvikle seg med og som vil respondere og følge trening både i lydighet og agility og (nesten) ingen av dem har sterkt jaktinstinkt. De krever sitt av mental og fysisk aktivitet men ikke avskrekkende mye hvis resten av familien tar en del av turene og aktiviseringen. De krever nok begge mer enn tibetansk spaniel og dvergpinscherne som er foreslått. En cocker spaniel er også en nesefokusert hund som kan bli riktig flink hvis en stimulerer nesen og søksevnene litt. Ta deg uansett også god tid til å finne en oppdretter, det er minst like viktig som å finne rett rase.

vel, vil ikke si at en dvergpinscher krever mindre enn en cocker eller sheltie.. Merkelig nok kommer alltid sånnt fra folk som ikke har hatt rasen..

og det å sammenligne en tibbe med en DP blir for meg helt absurd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel etter å ha lest din forklaring om Dvergpinscher så vet jeg nå med meg selv at den hunden er for krevende for mitt hundehold.

Engelsk cocker skal jeg nok ikke ha fordi mamma ble bitt av en og nå skjærer jeg alle cockere under en kam! :no:

Sheltie tenkte jeg også på .

Men jeg må vite litt mer om sheltien gemyttmessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon er definitivt utelukket.

Jeg syns de er litt stygge og de er ikke pene hvis de er ufriserte :)

Husk at bichon ikke bare er bichon frisé :no: En bichon havanais kan se veldig annerledes ut enn en frisé:

http://web.telia.com/~u27104961/national.htm (men det kan jo hende at du syns at disse er stygge også...)

Havanaisen ikke bare ser annerledes ut, men den har et mildere gemytt enn friséen. Havanaisen er vennlig som en cavalier, utholdende som en terrier, sosial som en labrador og intelligent som en puddel. Det er en sunn rase. Den egner seg utmerket til agility og også godt til lydighet hvis du skulle få lyst til å drive med det. De krever ikke så mye, men de både tåler og liker å få lengre turer. Aktivitetsnivå/behov blir det samme som dvergpuddel. De krever en del pelsstell, men det har du/dere jo erfaring med fra før. Og havanaisen røyter heller ikke. Havanais og dvergpuddel har i det hele tatt mye til felles, men havanaisen er nok litt mer "retriever" i gemyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sammenligningen" er at det var de to rasene som var blitt foreslått tidligere, og der stopper enhver sammenligning.

sorry, leste gjennom det du skrev nå.. trakk litt forhastede slutninger :no:

Husk at bichon ikke bare er bichon frisé :) En bichon havanais kan se veldig annerledes ut enn en frisé:

http://web.telia.com/~u27104961/national.htm (men det kan jo hende at du syns at disse er stygge også...)

Havanaisen ikke bare ser annerledes ut, men den har et mildere gemytt enn friséen. Havanaisen er vennlig som en cavalier, utholdende som en terrier, sosial som en labrador og intelligent som en puddel. Det er en sunn rase. Den egner seg utmerket til agility og også godt til lydighet hvis du skulle få lyst til å drive med det. De krever ikke så mye, men de både tåler og liker å få lengre turer. Aktivitetsnivå/behov blir det samme som dvergpuddel. De krever en del pelsstell, men det har du/dere jo erfaring med fra før. Og havanaisen røyter heller ikke. Havanais og dvergpuddel har i det hele tatt mye til felles, men havanaisen er nok litt mer "retriever" i gemyttet.

syns de hvite er utrolig skjønne :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne av meg har en bichon havanais.

Han er sur og gretten og liker ikke engang henne,det har ikke hun forstått enda heldigvis.

Han forguder foreldrene hennes :no:

De er jo pene ,men han er ikke pen :)

Jeg tror jeg skal ligge litt unna bichon :no:

Det finnes jo plenty av andre hunder som passer meg perfekt og som kommer rett i hjerterota!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...