Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp med valg av hund


puddellover

Recommended Posts

Ei veninne av meg har en bichon havanais.

Han er sur og gretten og liker ikke engang henne,det har ikke hun forstått enda heldigvis.

Han forguder foreldrene hennes :)

De er jo pene ,men han er ikke pen :no:

Det var leit å høre om havanaisen til venninnen din :no: . "Sur og gretten" er liksom ikke den beskrivelsen man pleier å høre på havanaiser. Høres ut som om det er et eller annet som ikke er helt som det skal være der? Har han hatt dårlige opplevelser, dårlig behandling eller er han kanskje syk? Jaja, dette ble litt Off Topic, og du behøver ikke å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg.

Men han er ikke den blideste hunden jeg har møtt for å si det sånn :)

Tenkte også litt på Cavalier ,men det er så mye sykdom at jeg er redd jeg får en hund som betyr masse utgifter.

Jeg har jo Dverg/Mellompuddel så puddel er ikke utelukket.

Nå er det egentlig en dverg/toypuddel som står høyest på listen :no:

Jeg har allerede peilet ut noen oppdrett jeg vil snakke med ,og hos hun ene jeg tenker på så har jeg jo møtt de fleste hundene til og de er bare sååå skjønne hele gjengen! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at ingen har nevnt dachs. Den korthårige er jo nærmest vedikeholdsfri :) Har hatt mange dachser, og de er noen herlig små skapninger - og de kan brukes til nesten alt, men det er klart - nesearbeid er jo toppen for dem :)

<lette å ha med gjøre, stabilt godt humør - også er det den hundrasen i Norge som har lengst levetid!

Kan anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at ingen har nevnt dachs. Den korthårige er jo nærmest vedikeholdsfri :) Har hatt mange dachser, og de er noen herlig små skapninger - og de kan brukes til nesten alt, men det er klart - nesearbeid er jo toppen for dem :)

<lette å ha med gjøre, stabilt godt humør - også er det den hundrasen i Norge som har lengst levetid!

Kan anbefales på det varmeste :)

hva er levetiden på dachs da? Dvergpinscher har vel 13-16.. Tror den eldste har blitt 18 (har jeg hørt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs er jo noe.

Men jeg har hatt en hund som var blanding av rottweiler og dachs og jeg er litt usikker på de rasen.

For hun ble agressiv og brakk benet på en hund og tok en rekke hunder ,men hun var min yndling av alle hunder jeg har hatt :(

Så jeg er redd jeg må avlive en til pga sånne ting og det skjærer meg dypt i hjerte.

OG jeg vet ikke om jeg hadde klart å avlive enda en fysisk frisk hund ;)

Men jeg har faktisk tittet på black/tan dachs og Kanindachs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dachshund er jo strålende! Som nevnt over her krever i allfall de korthårede minimalt med pelsstell, røyter lite og får god plass i bilen :(

Dachsen er kanskje ikke akkurat den perfekte agility-hunden, men med en god del trening er det absolutt mulig! På grunn av jakthund-bagrunnen er dacshen veldig glad i lange turer i skog og mark, men er fortsatt veldig hjemmekjær og glad i kosekvelder på sofaen.

Prisen ligger på 8-10 000, så den er vel overkommelig for de fleste!

Levetiden er vel 12-15 år. På grunn av den lange ryggen kan noen dachser få problemer med skjellettet, men det kan i de fleste tilfeller unngås ved å ha et våkent øye når bisken for eksempel leker med større hunder eller litt voldsomme barn.

Lykke til med valget!

hehe, det så ut som en kontaktannonse.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dachshund er jo strålende! Som nevnt over her krever i allfall de korthårede minimalt med pelsstell, røyter lite og får god plass i bilen :(

Dachsen er kanskje ikke akkurat den perfekte agility-hunden, men med en god del trening er det absolutt mulig! På grunn av jakthund-bagrunnen er dacshen veldig glad i lange turer i skog og mark, men er fortsatt veldig hjemmekjær og glad i kosekvelder på sofaen.

Prisen ligger på 8-10 000, så den er vel overkommelig for de fleste!

Levetiden er vel 12-15 år. På grunn av den lange ryggen kan noen dachser få problemer med skjellettet, men det kan i de fleste tilfeller unngås ved å ha et våkent øye når bisken for eksempel leker med større hunder eller litt voldsomme barn.

Selv om dachser er tøffere enn toget og har mer sjarm enn det meste annet, så la meg likevel dempe entusiasmen litt. Som sagt her så er ikke dachs noen agility-hund, den er avlet for utholdenhet noe som hjelper den til å kunne drive rådyr (og evt hjort) i noen timer (alene), gjerne flere ganger om dagen. Hvor mange andre hunder holder seg nær eier, så vil en dachs sjekke terrenget for bytte selv og gjerne langt av sted, så mange dachser går aldri løs. De er smarte, uavhengige og rebelske av natur noe som gjør dem lettlært men kanskje ikke noe å konkurrere i lydighet med.

Langhåret dachs går for å ha mildere gemytt enn de mer jaktavlede strihår og korthår, og de ser riktig flotte ut, men de er små rovdyr med gode neser som vil drepe byttet de også. Vanligste konkurranseformer med dachs er viltspor, drev og hi, mao utnyttelse av jaktinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dachs er at de til tider kan være litt krevende.

De har stor personlighet, og gneldrer mye. Det er de jo kjent for :(

Koselige hunder om du har vunnet hjertet til en. De snurrer deg lett rundt kloa, men er ellers helt, bent frem, geniale hunder.

Men kanskje helst for de som ønsker å bruke den til noe.

De er født til spor, bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...