Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå på do ute


Angilja

Recommended Posts

Lille Terror er nå drøye 5 mnd, hun skal steriliserers om en mnd ca, og en tid etter det er det på tide å lære seg å gå på do ute. Hun har vært ute litt alerede(sammen med meg), hun går aldri langt og er stort sett i følge med den andre pusen vår.

Nå har jeg ikke hatt kattunge siden 1994, så jeg har helt glemt hvordan man venner katta av å gå på kasse. :)

Hvordan går dere frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er vant til sandkasse, så sett den ut. Det fungerte her i huset iallefall. (Jeg ble litt lei av at kattene kom inn for å gå på do ...).

ja det er litt bakvendt at de kommer inn for å gå på do :) og nå har jammen gamlekatta begynt å benytte seg av kassen også. :wallbash:

Har satt sandkassen nært utgangen, så får neste steg bli å sette den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den ved ytterdøra ja.. Etterhvert som kattungen begynner å være ute, kan du sette kassen utenfor også.

Eller vist du ser han er på vei mot døra (hvor kassen står, eller har stått) har du han ut.

Vi bor i sokkel (ikke egen utgang) så kattene bruker et vindu som utgang, kassen står nå nedenfor vinduet. Kattene bruker det samme vinduet som seng og spiseplass (SVÆR vinduskarm, minst 70 cm dyp, en drøy meter lang) så det er ikke bare å sette kassen rett ved døra heller :icon_fun: Regner med hun må klare å formidle når hun må på do og når hun bare ser ut. Gamlekatta går liksom aldri på do han, ligger inne hele dagen, til han blir (motvillig) sendt ut før vi legger oss... Regner ikke med at lillepusen blir like "praktisk" på det viset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du også har en sær gammel katt :)

Min er ikke gammel da(3), men hun er ikke glad i å være ute..

hehe.. ja han er virkelig sær. Han har bodd på gata stort sett hele livet så han er vel sjeleglad for endelig å få være inne (nesten) så mye han vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kasse inne en måneds tid etter at de begynte å gå ute, sto på akkurat samme plass som den alltid hadde stått, og så fjernet vi den helt. De brukte den knapt den måneden de var ute, og har ikke savnet den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Lille Terror er nå drøye 5 mnd, hun skal steriliserers om en mnd ca, og en tid etter det er det på tide å lære seg å gå på do ute. Hun har vært ute litt alerede(sammen med meg), hun går aldri langt og er stort sett i følge med den andre pusen vår.

Nå har jeg ikke hatt kattunge siden 1994, så jeg har helt glemt hvordan man venner katta av å gå på kasse. :lol:

Hvordan går dere frem?

Har nesten ny katt nå jeg og, som NÅ skal lære å gå fast på do ute :glare:

Har sett henne være på do ute av og til, men hun går fortsatt mye på do inne, så vi har egentlig ikke gjort noe særleg for å få henne til å gå fast på do ute, men det er jo ganske lurt å ta katten ut visst du ser den gå opp i kassa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Terroristen ble husren på dagen. Etter å ha tatt henne fra kassen og ut et par ganger fjerna jeg helle kassen. Strødde litt kattesand på en passende plass ute, og hun har ikke gjort fra seg inne etter at kassen ble fjerna, heldigvis! Gikk mye glattere en jeg hadde trodd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne på at dersom dere fjerner kassen helt inne, så vil de færreste kattene gå på do i DERES hage! Dermed får dere irriterte naboer med masse kattedritt i sandkassene til ungene og i blomsterbed.

Jeg anbefaler at det er tilgang til kattesand både inne og ute under tak. Dermed så slipper dere sure naboer som hater katten deres.

I et av innleggene så jeg at en eldre katt nyter godt av kattekassen inne. Selvsagt ser den på det som rene luksusen. Men en eldre katt har gjerne lettere for å få urinveisinfeksjon, så nå på vinteren synes jeg godt de kan ha kattekasse inne. I vintermånedene burde egentlig alle katter ha kattekasse inne. Tenk bare selv på hvor ille det hadde vært om vi måtte ut i sneen for å gjøre vårt fornødne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedo inne er også en fin måte å holde rede på noe av din katts helse,

hadde det ikke vært for kattedoet her i huset så hadde vi ikke funnet ut at huspusen vår hadde urinveis-infeksjon.

Vi har han også inne om natten nå om vinteren, og da er det godt for han å ha et sted å gjøre fra seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...