Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan din hund være alene hjemme?

Wheaten terrier

Kan din hund være alene hjemme?  

40 stemmer

1. 1.

• Ja
      36
    • Nei, lite
      3
    • Er noen hjemme hele tiden
      0
    • Har ikke trent på det ennå
      1

Recommended Posts

Nei det går dårlig. Har trent på dette fra ho var valp, men ho er så avhengig. Har prøvd det meste av hjelpemidler også. men har naboer under og ved siden av som jeg må ta hensyn til og med min samvittighet går det dårlig. Nå prøver vi å gå ifra ho ofte på dagtid og de siste månedene har det gått greit. Men forlater ikke ho på kvelden og sånn pga hensyn. vet liksom aldri når ho setter igang å skrike. Men det har vært et grusomt slit og jeg har måttet ha med hunden overalt, og vært veldig bundet. :) Mne håper det går bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke setter han i bur, så går det greit..

Han går då løs på rommet mitt, og da kan jeg fint gå fra han.. :)

Han er så flink liten valp også, han ødelegger aldri noe.

Sånn så dette gjør han når jeg setter han i bur..

Han ser helt grusom ut.. Hihi..

Stygge lille valpen min..

Grimaser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan de begge to , både inne, eller i graden :)

Det er mye greiere å ha to syns jeg.. da har de selskap i hverandre, også slipper jeg å ha såå sårlig samvittighet ... :)

Samme her, begge mine greier fint å være alene, da er de i buret sitt, siden vi har en destroyer hund, så fort vi driver med noe annet sitter han å ødlegger noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre hunder har blitt trent på å være alene hjemme - det har vært en dyd av nødvendighet. De voksne i familien jobber, og det har aldri vært et alternativ å ha bikkja med på jobb. Så det klarer de veldig fint!

Etterhvert som antallet hunder har økt til tre, så har de jo såklart fordelen av å ha selskap med hverandre i hundegården :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at Eso er så alt for avhengig av meg.. Reiser jeg vekk, men resten av familien er hjemme, så slår han seg ikke skikkelig til ro før jeg kommer hjem igjen.

Jeg har satt han igjen alene hjemme endel ganger, noen ganger tror jeg det går fint (han ligger å sover når jeg kommer hjem igjen), andre ganger så hører jeg langt nedi veien at han står å bjeffer.

Noen forslag?

Forresten, det er verre å ha han inne å jeg holder på eks ute i hagen, enn at han er inne å jeg reiser vekk fra huset og eiendommen. Når jeg er utenfor i hagen så hører han meg, så da blir han jo helt tullete *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og venn han gradvis til det, bare noen minutter av gangen, så øker du på etter hvert, og hvis han bjeffer, må du gå inn til han akkurat da han "trekker pusten", altså da han ikke bjeffer, så han ikke tror at du kom tilbake fordi han bjeffet...

Hmm, skal se om jeg finner en artikkel eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er alene hjemme, noen av og til, noen i flere timer hver dag.

Hvor lenge kan en hund være alene hjemme?

Det finnes ingen fasit, men noen regler bør følges:

Tren hunden gradvis til å takle å være alene. Husk hunden er et flokkdyr.

La ikke hunden være alene lenger enn tiden som pleier å gå mellom to turer, valper kan ikke være alene like lenge som en voksen hund.

Er hunden mye alene, sørg for at den tiden man tilbringer med hunden blir fylt med aktiviteter. (8 timer eller mer er mye).

Er hunden alene over lengre tid, kan det være en løsning å alliere seg med en nabo eller hundepasser slik at hunden blir luftet i løpet av dagen. Noen velger også "dagmamma" for hunden fremfor å la den være alene hjemme.

Alene hjemme er et problem for mange hunder. Mange mistrives og ender opp med å bjeffe kontinuerlig, eller å bite istykker ting. En stimulert hund gjør sjeldent noe galt, en understimulert hund gjør ofte noe galt. Først og fremst må hunden vennes til å være alene gradvis over lengre perioder.

Mange velger og benytte bur når hunden er alene, da har den et trygt krypinn og den kan ikke ødelegge noe. Det er mange meninger for og imot bruk av bur, hver får avgjøre hva som er riktig for sin hund. Ved bruk av bur skal det trenes inn riktig slik at hunden har et positivt inntrykk av dette. Dersom man velger å ta i bruk bur må man passe på at buret er stort nok til at hunden kan stå oppreist og snu seg inne i buret. Hunden skal trives i buret og det skal alldri benyttes som fengsel.

Er du i tvil ta kontakt med våre medarbeidere i Hundesenteret, og de vil gi deg kvalifiserte råd.

http://www.hundesenteret.no/artikkel.asp?artikkelid=13

Ja, det var jo litt da, men ikke så mye om tilvenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ha ting til Hera som ho liker veldig godt. Griseører, bein, kjeks, aktivitesball, favorittleker, men ho rører ikke noen av delene. alt ligger som lå da jeg gikk. Så ingen leking eller spising. :) Ho ligger ikke på pleddet sitt heller (det er ikke varmt) Men jeg har sett på dråpene rundt på gulvet at ho går omkring og peser. Vedder på at ho står i vinduet helt til vi kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: Kanskje hu har for stor plass å tumle på? Noen hunder greier ikke å roe seg når de har for stor plass å gå på. Kanskje hu burde være på ett avgrensa område?

Lunah greier kjempe fint å være aleine hjemme. Da er hu enten i gangen eller i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...