Gå til innhold
Hundesonen.no

MIN valpetråd!


Aussieglis

Recommended Posts

Igår fikk jeg en litt kjip nyhet, men idag føltes den ikke så kjip lengre alikevel. Ble ikke valp fra sverige, men den første oppdretteren jeg snakket med og som jeg også er så heldig å bo 2t unna skal til sverige i slutten av denne mnd for å parre tispa si. Det blir andre forsøk, sist ble uten heng med en ikke helt klar tispe og resultatet ble ingen valper. Denne gangen skal blodprøve taes slik at de er sikre på at de prøver på riktig tid, slik at det ikke blir ubehagelig for tispa igjen.

Faren til det kommende kullet heter Hevntsent Willy Wagtail Spike. Han er svart tricolor med lite hvitt og mye kobber og har en kort liten NBT. Han ser svær ut for han har maasse pels og en ikke så liten benstamme heller. Han skal ha et kjempe godt gemytt og skal være veldig rolig og "down to earth" samtidig som han er glad i å trene og leke. Han er også svensk viltsporchampion, så jeg håper han får noen døtre som er glade i å bruke nesa si! :D Han har noen valper fra tidligere, og de er alle aktive sunne aussier som leker seg igjennom livet som aussier skal.

Scan10037.JPG

Spike var en søt valp! Her står han på et bord i Australia

Moren til kullet kommer fra sandefjord (Aussiegården), og er ei veldig heldig aussietispe som lever sitt glade aussieliv på gård. Hun kjører traktor, passer på dyrene og har også fått seg 4 sauer som hun skal få trene gjeting med. Storfe gjeter hun også på. Jeg har møtt tispa noen ganger, og gleder meg ekstremt mye til å møte henne igjen! En hund man ikke kan mislike rett og slett.. Det er det hun er.. Hun er forresten blue merle, og har en laaang hale som hun stort sett bare logrer med! Hun har gjort det bra på utstillinger, og trener lydighet i tillegg. Hun har kjempe vakre bevegelser og pels, er myk som bomull i pelsen og har de søteste rosenørene.

Sheeba%20-061.JPG

Aussie Gården's Fabulous Blu Sheeba, klikk på bildet for å komme til "valpesiden"

Jeg GLEDER meg så! Dette kullet er det jeg alltid har vært mest sikker på, oppigjennom alle månedene jeg har studert planlagte aussiekull. Jeg kjenner igjen hunder i stamtavla, jeg har klart å funnet en god del info om slekta og jeg har møtt tispa som jeg fallt helt pladask for. I tillegg er det jo SÅ greit å ikke bo så langt unna oppdretteren sin, og jeg vil få komme på besøk før de blir 8 uker og velge min valp sammen med god hjelp fra oppdretter. Jeg føler meg... Heldig! :D

Satt og tenkte litt på navn for noen dager siden, er jo såå vanskelig å la være! :kiss: Jeg har lyst på et spesielt navn, men også et passende navn. Gjerne noe som betyr noe spesielt.. Det ser man kanskje på de snåle forslagene mine.

Her er noen jeg stoppet opp på, hyl ut hvis noen høres HELT harry ut! :(

Fala (a crow)

Fanya (free one)

Jora (høstregn)

Seda (skogs stemmer)

Vala (bestemt)

Tala (ulv)

Bliss (lykke)

Mirrhi (Australsk for 'liten jente')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Å gud, det likte jeg også! *smaker på navnet* Er jo ei lita jente jeg ønsker meg også... :kiss: Det går rett inn på lista det også hvis du ikke har noe imot det!

Selvførgelig. Kjempegøy om du ender opp med det navnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en pels på den hannhunden! :kiss: *grøsse og gjemme børsten*

Aussien er en fin rase, husker første gang jeg møtte et eksemplar for 7-8 år siden, da ble jeg dødsfascinert og la de øverst på ønskelisten min. Etterhvert har de poppet opp overalt og mange av de har blitt så tunge at mye av fascinasjonen gikk over for min del. Men jeg er fortsatt svak for de lyse små tispene, spesielt blue merle med blå øyne og stumphale :D

Synes navneforlaget til Yodel var kjempebra! Morsomt med et australsk navn og så lyder det riktig så vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har ikke rent lite pels! Ønsker meg moderat pels på frøkna mi, liker tispa sin pels veldig godt. Mener jeg så henne nedrøytet den ene gangen og fullpelset den andre gangen, og hun var faktisk like søt begge gangene. :kiss: Vi bor jo langt oppi nord, mye snø her om vinteren og resten av året er det mye gjørme for ikke å snakke om kvister og kratt i skogen.. For lang pels kan fort bli litt upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet rundt på siden til oppdretter nå og jeg må si jeg liker tispen kjempegodt av det inntrykket jeg får av henne. Ikke bare er hun vakker, men hun virker som en fornuftig og gjennomført trivelig aussiefrøken. Ble nesten litt misunnelig her nå :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesielle fargeønsker, er mye viktigere å få en valp som har de egenskapene jeg ønsker meg. Aussien er pen uansett hvordan farge den kommer i! :kiss: Det skal visst være mulighet for at alle fargene dukker opp i kullet, blir utrolig spennende å se hvordan valpene blir! Jeg skal få komme på besøk ettersom de vokser til og velge min valp sammen med oppdretter, noe som høres utrolig greit ut! Ser for meg jeg blir å pakke lommene fulle av leker å ta bussen på valpebesøk :D

EDIT:

Fant et pent hode-bilde av Spike når jeg søkte på google.. Han har vært far til et kull hos mr. Binks i sverige, er der bildet kommer fra.

nyspik.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...