Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket for er best for pelsen?


amazon

Recommended Posts

Har en ca 10 mnd gammel toller som er litt kresen i matveien og går fort lei av det samme tørrforet over lengre tid. Det har ført til at vi har skiftet for flere ganger men de sister 2-3 mnd har vi brukt Eukanuba men synes hunden min røyter mye (jævli mye)

Snakket med noen som anbefalte det foret som en Smådyrsklinikk i nærheten selger , Specific , det skulle være bra for pelsen og røytingen. Noen som har noen positive erfaringer med at noen typer for påvirker hvor mye hunden røyter????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca 10 mnd gammel toller som er litt kresen i matveien og går fort lei av det samme tørrforet over lengre tid. Det har ført til at vi har skiftet for flere ganger men de sister 2-3 mnd har vi brukt Eukanuba men synes hunden min røyter mye (jævli mye)

Snakket med noen som anbefalte det foret som en Smådyrsklinikk i nærheten selger , Specific , det skulle være bra for pelsen og røytingen. Noen som har noen positive erfaringer med at noen typer for påvirker hvor mye hunden røyter????

Begynn med å gi hunden Omega-3. Alle hunder har godt av Omega-3 (så lenge det er av fiskeolje, da de viktige fettsyrene DHA og EPA som gir de gunstige helsegevinstene, bare finnes i fiskeolje). I de fleste hundefôr finner du rikelige mengder med Omega-6, men lite Omega-3. Derfor bør du gi hunden din Omega-3.

EDIT: Dessuten er jeg rimelig sikker på at hunden din vil spise fôret den får servert om du heller Omega-3 over - min elsker denne fiskeoljen og vasker matskålen lenge etter at hun har spist opp! Og bare for å nevne det - hunden blir bare mer og mer kresen så lenge du hele tiden skifter fôr. Hvis hunden ikke spiser maten den blir servert, f.eks etter en 20 minutters tid, så fjerner du maten og hunden får ikke mat igjen før til neste måltid. Hunden skjønner til slutt at den må spise når maten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plagdes endel med pelsen til Buster når han har gått på enkelte tørrfor. De to verste var Labb aktiv og Eukanuba sitt, da var han tørr og ekkel i pelsen i tillegg til at han røytet noe helt hinsides. Men når vi begynte og fore han på vom og hundemat ble pelsen mye bedre, han røytet mye mindre og var ikke like tørr og ekkel. Så vi har erfart at forbytte kan hjelpe på pelsen og spesielt røyting.. Dere har ikke tenkt noe på vom og hundemat som et alternativ? Vi er iallefall veldig fornøyd med det :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte erfaringer med at om man putter litt omega3 i maten du gir hunden så får den bedre kvalitet på pelsen.

De fleste formerker har eget "pels for", men ofte hjelper det like godt å gi dem tilskudd med omega3.

Specific er et bra for merke, så du kan trygt bytte til det, min har spist det før :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke et for med endel oljer i for raser på denne str da? Miniatyrhundene har jo Beautyforet til royal canin, for eksempel.

Ellers er jeg enig i at det er viktig å bruke oljer i maten, jeg bruker Superpels og rapsole med svært gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini, det var ikke fleip engang!

Sakset fra RCs hjemmeside:

MINI Beauty -

Den skreddersydde ernæringsmetoden for en vakker pels og en sunn hud. Aldri har Health Nutrition vært så effektivt. For hunder, fra 10 måneder gamle.

Hos små hunder er skjønnhet og kvalitet på pelsen ofte to sider av samme sak. Jo lengre og tykkere pelsen er, desto mer daglig vedlikehold er det behov for. Pelslengde, fargeintensitet, mykhet og glans er noen av de viktigste kriteriene i bedømmelsen og utvelgelsen ved skjønnhetskonkurranser (Kategoriene minishow og hundeshow).

Pelsfarge

Pelsfargen er genetisk bestemt, og er knyttet til to typer melaninpigmenter (eumelanin og pheomelanin) som produseres av mellanocytter - celler som finnes i hvert enkelt hårstrå. I tillegg til denne kompliserte prosessen kan fargevariasjoner også oppstå som følge av størrelsesforskjeller og konsentrasjonen og sammensetningen av disse pigmentene. Fôret, og spesielt mikronæringsstoffene som f.eks. visse aminosyrer og chelaterte oligoelementer (kobber), kan ha stor innvirkning på pigmenteringen i pelsen. I riktige mengder vil disse stoffene bidra til at pelsen viser seg fra sin beste side.

Viktige ernæringsmålsetninger

* Å få frem og opprettholde skjønnheten i pelsen.

* Å gi optimal intensitet i pelsens naturlige pigmentering.

* Å gi næring til pelsen innenfra.

* Å konsolidere hudbarrieren.

* Å fremme god munnhygiene.

------------sitat slutt------------

Det var det jeg visste! Tryllestøv! De kaller det riktignok "visse aminosyrer og chelaterte oligoelementer (kobber)", men det er vel bortimot det nærmeste man kan komme tryllestøv i markedsføringen av hundefôr. Jajamenn, reklamefolkene gnir seg i hendene mens penga triller inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror vel ikke ærlig talt at folk går rundt og tror at hvis de kjøper royal canin beauty til hundene sine så går det 2 uker - og vips så er pelsen skinnende, nydelig og "perfekt" ?? Akkurat som ingen tror et "fordøyelsestørrfor" får en eventuell hunds dårlige fordøyelse til å skyte i himmelen og bli perfekt. Dalmisen går på et fôr fra royal canin som heter sensitive, som skal være bra for hunder som plutselig får mye mer mosjon og andre forandringer i miljøet som kan ha ført til dårlig mage.. Jeg trodde ikke det skulle bli noen "vidunderkur" for ham og sin dårlige mage - men jeg tenkte at nye, gode rutiner og et godt fôr antagelig ville gjøre ting litt bedre... Jeg hadde rett. Jeg har hørt folk som bruker RC "Beauty" på hundene sine med godt resultat, hunder med god appetitt og fin pels - men jeg har ikke hørt NOEN holde på sånn som dere gjør...

Til trådstarter: Jeg ville kanskje sett etter et nytt for, som inneholder en del oljer fra førav, for så å kjøpe noe slags fiskeolje til hund eller selolje for å ha over maten i tillegg. Jeg bruker et fôr som er tilpasset Yorkshire Terrier, bitene er skikkelig oljete og jeg kjenner tydelig forandringer i pelsen når jeg kjenner igjennom. Virker tykkere og mer "solid" - liker å tro at hun blir bedre rustet til vinteren. :kiss:

Saken er... Det er ikke ET fôr som er bra for pelsen til alle hunder. Man må prøve seg frem. Jeg har hørt mange skryte av pelsen de har på sine hunder som spiser Hill's, men valpen min fikk tørr pels med flass i av det. Det er såå forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror vel ikke ærlig talt at folk går rundt og tror at hvis de kjøper royal canin beauty til hundene sine så går det 2 uker - og vips så er pelsen skinnende, nydelig og "perfekt" ?? Akkurat som ingen tror et "fordøyelsestørrfor" får en eventuell hunds dårlige fordøyelse til å skyte i himmelen og bli perfekt. Dalmisen går på et fôr fra royal canin som heter sensitive, som skal være bra for hunder som plutselig får mye mer mosjon og andre forandringer i miljøet som kan ha ført til dårlig mage.. Jeg trodde ikke det skulle bli noen "vidunderkur" for ham og sin dårlige mage - men jeg tenkte at nye, gode rutiner og et godt fôr antagelig ville gjøre ting litt bedre... Jeg hadde rett. Jeg har hørt folk som bruker RC "Beauty" på hundene sine med godt resultat, hunder med god appetitt og fin pels - men jeg har ikke hørt NOEN holde på sånn som dere gjør...

Det jeg reagerer på når det gjelder Beauty-fôret, er markedsføringen. Sim-sala-bim, abrakadabra og masse fancy reklamesjargong, og dermed skal liksom folk tro at hundene får bedre pels. LES hva som står i teksten, og prøv å omformulere den til godt norsk. Klarer du det? Neppe!

Hensikten med sånn reklametekst er å gi et så formidabelt imponerende inntrykk, ved hjelp av masse fjong sjargong og fancy faguttrykk, at folk ikke gjennomskuer at budskapet i teksten er rimelig syltynn. Du skal lete lenge etter den faktiske betydningen som ligger begravd et sted innimellom eumelanin og pheomelanin og mellanocytter og mikronæringsstoffer og aminosyrer og chelaterte oligoelementer. Og det er også meningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ai ai da folkens, grunnen til at det heter beauty for er jo fordi det inneholder ekstra mye oljer og aminosyrer som gjør at pelsen blir blankere og huden mindre tørr. Lettere pels å vedlikeholde da den blir bløtere og mer medgjørlig...

Trodde dere skjønte med en gang at det gikk på pels jeg da... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ai ai da folkens, grunnen til at det heter beauty for er jo fordi det inneholder ekstra mye oljer og aminosyrer som gjør at pelsen blir blankere og huden mindre tørr. Lettere pels å vedlikeholde da den blir bløtere og mer medgjørlig...

Trodde dere skjønte med en gang at det gikk på pels jeg da... :rolleyes:

Jovisst skjønte jeg med en gang at det gikk på pels. Men det finnes sannelig mange andre fôr som også inneholder ekstra mye oljer og aminosyrer (les: fett og proteiner), og som altså dermed burde være like mye "beauty-fôr".

Jeg synes det er vanvittig å se hvor mange ulike typer fôr som produseres, og som liksom skal hjelpe på ditten og datten. Snart kommer det vel et fôr som er spesialtilpasset for "to år gamle border collie-tisper med blå øyne"!

Hva spiser vi mennesker? Jo, vi begynner med morsmelk, så babymat, og så går vi over til "vanlig kost". Det fortsetter vi med hele livet. Unntaket gjelder syke mennesker, og folk som f.eks. driver med krevende idrett. Vanskeligere er det ikke.

Tenk om matprodusenter skulle begynne med noe lignende: spesialmelk for folk med tynt hår (ekstra mye omgega-3!), spesial-grønnsaksblanding for folk med tannstein (knasende sprrrø, og spises rå!), spesial-ost for folk med mørk hud (ekstra d-vitaminer!), spesial-kjøttdeig for raskt voksende tenåringer (spesielt rik på aminosyrer!), spesial-ferdigmat for enslige menn (spises rett fra hermetikkboksen!), spesial-ferdigmat til pensjonister (motvirker rynker og gjør leddene smidigere!) osv osv.

Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk sonen spesial i offtopic...

Ontopic.

Jeg vet dere har prøvd det meste,

når ikke engang å blande inn en halv boks leverpostei i foret hjelper...

Dra en tur til Linda Dillan, hun bor i verdal (Rognvegen) å selger vom og hundemat i pølser. (Mobil: 95 06 39 98 )

Edit: vi kan eventuelt spleise på blokker, vi skal kjøre å kjøpe 100kg+ straks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om matprodusenter skulle begynne med noe lignende: spesialmelk for folk med tynt hår (ekstra mye omgega-3!), spesial-grønnsaksblanding for folk med tannstein (knasende sprrrø, og spises rå!), spesial-ost for folk med mørk hud (ekstra d-vitaminer!), spesial-kjøttdeig for raskt voksende tenåringer (spesielt rik på aminosyrer!), spesial-ferdigmat for enslige menn (spises rett fra hermetikkboksen!), spesial-ferdigmat til pensjonister (motvirker rynker og gjør leddene smidigere!) osv osv.

Sukk!

Jo men jeg bruker tannkrem og munnskyllevann mot tannsten jeg :D Det finnes da shampoo og kosttilskudd for dem med tynt hår, spaghetti på hermetikk for dem som trenger hurtigmåltid og alt :kiss: Rynkekremmer for dem som trenger det..

Skjønner ikke hvorfor man skal legge seg opp i hva et for er for eller hva det heter, om det heter "Beauty" eller "Fór for hunder med tørr hud og glansløs pels som trenger mer essensielle oljer".. Synes Beauty-versjonen var langt er praktisk..

Så lenge det finnes hunder med spesialbehov, så vil produsentene også lage for som er speaialtilpasset dem :D vi har jo chihuahua for, dachsfor, rottweiler for ja alle raser får etterhvert sitt eget for ser det ut som.. ser ikke noe gale i det jeg :rolleyes:

Til trådstarter:

Ville uansett prøvd oljer i maten, det har vanligvis ganske god effekt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forer specific. Et suuuppert for. Har ikke tellingen på hvor mangen som kommer og komenterer den flotte pelsen hans. Alle dommerne jeg har stillt for har kommet bort og komentert det og spurt hva jeg forer på. Men jah det er dyr. På dyrklinikken betaler jeg 599 for en 15kg sekk men for. men vi bestiller det inn i paller (5 sekker på en palle) og betaler 2000 kr pr palle. altså for en sekk blir det 400 = 200 kr billigere. tror det går ann og gjøre en sånn avtale hvis du ringer de som produsere foret. vi er en god gjeng som bestiller paller hver 4måne ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...