Gå til innhold
Hundesonen.no

Siste nyttår med raketter


Wanderlust

Recommended Posts

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, er jo ikke akkurat en hundesak i media, så plasserer den her. Så hva mener folket om dette da?

Klippet fra VG.no

Årets nyttårsfeiring blir den siste med raketter. I løpet av 2008 vil det bli forbudt å importere og selge pinnestyrte raketter i Norge.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra! Men det løser jo ikke problemet med smell, for man vil jo bare utvikle batterier mye mer.. EDIT: pluss at batteriene er minst like farlige som pinne-rakettene..

Det er det helt klart. Men håper de kan jobbe mot et totalforbud og heller ha kommunale-oppskytinger (eller hva man kan kalle det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helt klart. Men håper de kan jobbe mot et totalforbud og heller ha kommunale-oppskytinger (eller hva man kan kalle det).

Helt enig. Synes det er sinnsykt at det er lov til å holde på sånn som de gjør. Gærninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må jo innrømme at en del av meg er litt lettet. Sofus har bare blitt verre og verre mtp å reagere "fornuftig" på smellene. Men, en ting lurer jeg på, skal det ikke sendes opp fyrverkeri i det hele tatt? Altså, ikke engang i kommunal regi?

Da blir det jo litt tamt på nyttårsaften etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt glad inni meg når jeg hørte dette på TV i går. Siden Tassen er redd for fyrverkeri, så blir det en lettelse, egentlig. Da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for han som sitter hjemme og er redd, stakkar. Synes de smådingsene er like morsomme som selve fyrverkeriet jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Fantastisk bra! Men det løser jo ikke problemet med smell, for man vil jo bare utvikle batterier mye mer.. EDIT: pluss at batteriene er minst like farlige som pinne-rakettene..

Særlig hvis du setter batteriene opp ned... da er det bare å kaste seg ned i beste james bond-stil.

Neida, men jeg syns dette høres bra ut jeg. Ikke bare pga hundene, men jeg syns også det brukes tåpelig mange millioner i norge på smell og unødvendig forurensing hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Synes det er sinnsykt at det er lov til å holde på sånn som de gjør. Gærninger!

Jeg håper ikke den ene naboen vår er hjemme i år, for de sendte raketter bortover bakken, som gikk av rett utenfor bilen jeg hadde Rex i i fjor (han roer seg så mye bedre ned der). Og tror umulig gjorde det bedre for stakkaren ;) Det værste er at dette er godt voksne folk med barn. Og vi har ikke så lyst i å blande oss borti dem heller.

Nei, ja takk til kommunale oppskytinger. Så kanskje vi kan bli kvitt oppskyting før og etter nyttårsaften også. Hvertfall bør det bli strengere i tettbebygde strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Åhh, veit ikke hva jeg føler nå jeg.

Men angående batterier, så vil jeg anslå de som farligere enn håndfaste/pinnefaste/hva de nå enn heter. Glemmer aldri den gangen en drita mann klarte å velte et batteri mot venneflokken min+ mange flere. Har aldri løpt så fort før jeg.

Men nei, da får jeg kjøpe meg et par-tre raketter i år da, for å si hadetbra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig trist! Tenk på alle ungene som gleeeder seg til å skyte opp raketter på nyttårsaften! Det er jo kveldens høydepunkt!

Selv har jeg en hund som omtrent driter på seg når hun hører raketter. Men hun takler å høre på raketter én kveld i året. Det er alle små smellene RUNDT nyttår hun ikke takler.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig trist! Tenk på alle ungene som gleeeder seg til å skyte opp raketter på nyttårsaften! Det er jo kveldens høydepunkt!

Lage kommunale fyrverkeri da. Så blir oppskytingen kontrollert i et kort tidsrom, man slipper brannskader, øyeskader, andre skader og titusenvis av pissredde bikkjer i dagesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor Norge skal være en sånn viking-nasjon og ikke gå for flotte, kommunale fyrverkeri og forbud mot privat oppskytning? Jeg FATTER det ikke. Er det ikke nok med 25 permanente øyenskader hvert år, pluss åh-så-mange hus som brenner ned? Hvor mange må dø før man tar til vettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først fryktelig glad og så skuffet. Det er tross alt de bombene som smeller mest :glare: Helt ærlig tror jeg folk i nabolaget mitt hopper og driter i forbud også, sånn er det å bo på bøgda. Jeg presterte å bli uvenner med to av naboene mine i fjor, fordi de syntes det var på sin plass å sende opp raketter både før og etter nyttårsaften og jeg syntes det var på sin plass å klikke i vinkel og true med anmeldelse :kiss: Jeg blir usannsynelig rasende av å måtte se Loke bli så redd pga andre folks ubetenksomhet. Jeg vet de ikke tenker lengre, men ærlig talt: alle vet at det ikke er lov og alle vet at mange hunder blir livredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempebra, og på tide. Man bruker altfor mye penger på noe som er borte på så kort tid, og det fører så utrolig mye skader med seg. Finn en annen måte å ha det gøy på..

Helt enig. Og de rakettene man kjøper selv er jo bare skvip uansett.. Bare tull. Men for å si det sånn- jeg er mye mer redd for batteriene. Naboen til der vi var for endel år siden klarte å velte batteriet sitt, så alle rakettene føyk rett inn i barneflokken. Da fikk man bruk for kjappe reaksjonsevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må jo innrømme at en del av meg er litt lettet. Sofus har bare blitt verre og verre mtp å reagere "fornuftig" på smellene. Men, en ting lurer jeg på, skal det ikke sendes opp fyrverkeri i det hele tatt? Altså, ikke engang i kommunal regi?

Da blir det jo litt tamt på nyttårsaften etter min mening.

Så vidt jeg har fått med meg kommer kommunen til å stå for oppskytningene etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor Norge skal være en sånn viking-nasjon og ikke gå for flotte, kommunale fyrverkeri og forbud mot privat oppskytning? Jeg FATTER det ikke. Er det ikke nok med 25 permanente øyenskader hvert år, pluss åh-så-mange hus som brenner ned? Hvor mange må dø før man tar til vettet?

Må si meg veldig enig med dette. Hva om heller sette forbud mot alt fyrverkeri, også kan kommunene sette sammen et skikkelig opplegg. Det må da være nok for barna å se på ?! Om det er foreldrene eller en fremmed fyr som sender dem opp, spiller vel ingen rolle? (barn har jo ikke lov uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fyrverkeri og syns det er dumt at det skal bli slutt på det. Greit nok i store byer at man skal ha felles oppskyting en plass, men ikke så lett for distriktene og de som bor i gokk. Jeg syns fyrverkeri er vakkert og en fin ting å gjøre på slutten av året. (selv om det er trist for de som har redde dyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg kjempet lenge for!! Tenkt at nordmenn bruker MANGE millioner på å lage smell og farger i himmelen når de i andre land ikke har mat, klær eller noe tak å trekke under...! Rakketter er uhyre egositisk glede. Vi får finne på alternative måte å glede oss på :kiss: Her hjemme pleier vi å lage små "luftballonger" med bomull med sprit under som vi tenner opp slik at den flyr som en lampe opp mot himmelen (helt til den tar fyr), så er det om å gjøre å lage den beste. Veldig morsom tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på det på den måten, så nevn noe vi gjør som egenltig IKKE er egosistisk her i landet. Hvis man skal tenkte slik, får vi ikke ha noe glede, uten å skal føle skyld og ha dårlig samvittighet. Det er galt syns jeg, at vi skal ha dårlig samvittighet for at vi bor her vi bor. Folk hjelper til med bidrag til akkurat de land de måtte ønske. Om de velger å sende alle pengene de har til et fattig land, eller kjøpe en pakke fyrverkerier. Eller gjøre begge deler. Det er folks valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på det på den måten, så nevn noe vi gjør som egenltig IKKE er egosistisk her i landet. Hvis man skal tenkte slik, får vi ikke ha noe glede, uten å skal føle skyld og ha dårlig samvittighet. Det er galt syns jeg, at vi skal ha dårlig samvittighet for at vi bor her vi bor. Folk hjelper til med bidrag til akkurat de land de måtte ønske. Om de velger å sende alle pengene de har til et fattig land, eller kjøpe en pakke fyrverkerier. Eller gjøre begge deler. Det er folks valg.

Dette er jo et godt poeng. Og står nok for det du ser her. Men jeg syns her i "byene" (tettbebygde strøk), bør det bli totalforbud, og heller kommunale oppskytinger. Skjønner egentlig ikke at norges folk skal måtte gå å ha dårlig samvittighet. Dessuten er det ganske mange nordmenn som lever under fattigdomsgrensa, men de blir det ikke gjort så mye for (politikerne satser jo ikke på den delen). Men dette ble OT, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på det på den måten, så nevn noe vi gjør som egenltig IKKE er egosistisk her i landet. Hvis man skal tenkte slik, får vi ikke ha noe glede, uten å skal føle skyld og ha dårlig samvittighet. Det er galt syns jeg, at vi skal ha dårlig samvittighet for at vi bor her vi bor. Folk hjelper til med bidrag til akkurat de land de måtte ønske. Om de velger å sende alle pengene de har til et fattig land, eller kjøpe en pakke fyrverkerier. Eller gjøre begge deler. Det er folks valg.

Jeg tenker sånn veldig ofte jeg, og har mange gleder. Jeg gir alltid penger, gjerne i ganske store summer, til organisasjoner som hjelper andre og har selv vært med å hjelpe. Og ja, det er folks valg og derfor har jeg og min familie alltid gitt flere tusen kroner til fattige fremfor å kjøpe fyrverkeri. Jeg har veldig mange gleder i livet allikevel! Tror det skal mye til å bli et lykkeligere menneske enn jeg er, så kom ikke her å si at man ikke kan være lykkelig selv om man en del ganger tenker seg om en ekstra gang før man sløser bort flere tusen i farger og smell!

Alt man gjør er egoistisk, men man kan kanskje ta noen tak innimellom og tenker "er det virkelig verdt det, eller skal jeg gi 200,- til hjelpeorgansisasjonen slik at 10 barn kn få varmetepper"? Noen ganger velger man at "ja, dette har jeg virkelig lyst til å spandere på meg", mens andre ganger føles det kanskje bedre å vite hvilken uttrolig stor nytte noen få kroner kan gjøre i andre land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er atter et skritt i veien til å bli en skikkelig nissenasjon. Ikke nok med at det bor mange nisser her - neida, vi lar nissene bestemme i landet også. Vet jeg garantert får mye pepper for dette i akkurat dette forumet, men det får stå sin sak (jeg tåler nok såpass).

At det denne gangen er akkurat raketter som blir ulovlig, det er ikke det største tapet jeg kunne opplevd. Joda - jeg synes det er gøy med raketter, men jeg er ikke avhengig av det. Det største tapet er at atter en gang skal staten sette lover og regler for å regulere alt som er gøy.

Og argumentet om at det er bortkastede penger og at kommune heller skal ha kommunal oppskyting er virkelig gjennomtenkt! Må si jeg ble imponert! Tenk - kommuner som ikke har råd til å skaffe sykehjemsplass til alle som trenger det, som ikke har råd til å holde skolene vedlike, eller bassengene åpen for svømmeundervisning - de skal nå bruke penger på fyrverkeri. Da får politikerne lokalt sikkert ikke kritikk i det hele tatt nei..sikkert!

Og hva med at det er bortkastede penger? Kan noen her med hånda på hjertet si at de ikke har en eneste luksusting - at barna i afrika fikk pengene istedet for at det ble en ny bukse, en ny hundeleke eller kanskje en fin bil? Man trenger ikke gå lengre enn til foto-sidene på dette forumet for å finne ut at drøssevis av brukerne her inne kjøper seg speilreflekskamera til 5-8000 kroner uten å ha filla peiling på foto. Mange av dem hadde fint klart seg med et kamera til 2000, og da hatt 3-6000 ekstra til varmeteppener til fattige barn. Men neida, da er det plutselig snakk om noe de liker - og gud forby om politikerne regulerte det vekk!

Nei - la oss nikke, smile og dra nisselua vår enda lengre ned i øynene i en nasjon hvor man må være 20 for å klare det store ansvaret å ha en flaske vikingfjord mens man kan lett ta 3 millioner i lån som 18åring og det lille ansvaret å bli foreldre, jepp det kan man få ta som 16-åring - det er jo ikke så farlig eller kan gå så galt som hvis man skulle få en flaske sprit... Lenge leve IQ, det er en fin bil det!

overgitt hilsen

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*Klippe klippe*Nei - la oss nikke, smile og dra nisselua vår enda lengre ned i øynene i en nasjon hvor man må være 20 for å klare det store ansvaret å ha en flaske vikingfjord mens man kan lett ta 3 millioner i lån som 18åring og det lille ansvaret å bli foreldre, jepp det kan man få ta som 16-åring - det er jo ikke så farlig eller kan gå så galt som hvis man skulle få en flaske sprit... Lenge leve IQ, det er en fin bil det!

overgitt hilsen

HeliX

Har du hørt om uttrykket å skyte spurv med kanon?!

Dette var å skyte mygg med luftvernsmissiler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...