Gå til innhold
Hundesonen.no

Nøyaktig sporing- fremgangsmåte?


Aya

Recommended Posts

Trener jo endel spor med liklle snuppa her (NBF), men har et problem med at hun til tider går fantastisk bra,og til tider går veldig unøyaktig. Uavhengig av letthetsgrad i sporet. Jeg har trent inn spor uten noe påvirkning, dvs. direkte på menneskespor med belønning i slutten. Putter jeg inn godbiter underveis i sporet blir hun bare totalforvirret, og leker kan jeg ikke ha, det blir bare tull. Hunden er ikke klikkerklok, men forstår klikkeren. Hun er hormonell som pokker nå, det kan ha endel med det å gjøre (10 mnd, snart), men allikevel. Pinner har jeg ikke introdusert enda, for jeg vil ha sporet i orden først.. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du henne i "spormodus" før du lar henne begynne på sporet? Min hund har iallefall veldig godt av å f.eks gå en god tur eller løpe en del før hun begynner på noe spor, da er hun roligere og mye mer konsentrert. Først nå i det siste (hun er litt over et år) har jeg prøvd å gå noen spor uten å slite henne litt ut først, og nå begynner det å gå bra som regel. Moro å se. Antagelig har det blitt sånn siden hun har fått "spormodusen" innprintet i hodet sitt. Man får det man trener med, og trener man med en hund som er veldig 'høy' når den går spor så kan det fort bli den modusen som "lagres og brukes" hos hunden. Men det har du jo sikkert prøvd?

Enn å legge vanskeligere spor? Flere vinkler, mer terrengskifte, menneske/dyretrokk osv. Jeg veit ikke hva du mener med unøyaktig? Gjør hun bare jobben dårlig eller er hun interessert i andre ting? Hvor gira er hun på sporet da?

Hvor lenge lar du sporene ligge? Går man rimelig ferske spor ligger lukta spredt "all over the place" og hunden kan fort "vimse" mer og gå mer ut til sidene. Når jeg begynte å la sporene ligge lengre så gikk plutselig Emma med nesa rett i sporet hele veien så å si.. De må konsentrere seg mye mer siden lukta faktisk ligger på bakken og ikke spredt rundt omkring. For noen hunder så kan det være bra å konsentrere seg litt mer tror jeg. Sette inn de siste små grå liksom, og bruke dem!

Hmm... Også ja, en snodig ting som hjalp for vimsinga her i huset var å gi hunden mye lengre line å gå på. Dvs. jeg begynte å gå flere meter lengre bak. Kan det være verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tent på spor, men ikke sånn at hun raser avgårde med kjempestram line. Det får hun ikke lov til (jeg liker å gå oppreist, nemlig). I de strekkene hun sporer nøyaktig, så går hun fantastisk bra, men så begynner hun å.. Vimse. Sporer litt her og der, begynner å gjøre andre ting (spise gress, f.eks, haha). Og det er det jeg synes er så rart, for hun ER jo virkelig tent på å gå spor.. Men jeg tror kanskje jeg har ødelagt litt av "gleden" for henne ved å kreve at hun skal gå rolig og ikke leke bulldozer? Kan det hjelpe å f.eks gi sterkere belønning i slutten av sporet (menneske/leke), eller vil det bare gjøre at hun fremdeles sporer unøyaktig, men da både unøyaktig og for fort? ;)

Jeg gir henne laang line, går gjerne ti meter bak, og merker ingen forskjell om jeg sliter henne ut først eller ikke. Sporene ligger mellom en halvtime og en time. Som sagt er jeg litt skeptisk til å øke antall vinkler og vanskelighetsgrad, for hun sliter igrunn litt med vinklene som det er.. Kanskje hun rett og slett er en dårlig sporhund? (neineinei!)

EDIT: hun kommer forresten i spormodus bare jeg finner frem linen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med det samme, vesla her går bra spor når hun bare går spor, men hun har et realt fokusproblem og har det grisetravelt på en gang - jeg har nemlig ikke forlangt at hun skal gå rolig - og mer eller mindre gjetter (tror jeg) på hvor sporet går, og blir skikkelig vims når hun drar av :rolleyes:

Jeg lar henne ikke få mye line enda, hun får først lære seg å gå spor, så skal hun få mer å gå på når hun kan det og klarer å holde fokus selv om det blir litt vanskelig. Hvordan jeg skal lære henne det, har jeg ingen anelse om da :glare:

Har forøvrig samme erfaring som deg med godbiter i sporet, da detter hun litt ut av det og blir mer opptatt av godbitsøk ala sånt vi har gjort i hagen (altså at de befinner seg i et slags felt, og ikke bortover i sporet). I begynnelsen la vi og ut godbitspor til henne, men da hadde hun strengt tatt ikke tid til å ta godbitene - men hun er litt sånn, hun har strengt tatt ikke tid til så mangt hun, så vi har drevet en del med "beherskelse seg"-øvelser de siste ukene.

Jeg ville vel først og fremst korta ned lina - uten at jeg skal påberope meg noen enorm ekspertise på sånt enda, men jeg kjenner folk, og de sier at det er lurt med vesla her *ler* Frata henne muligheten til å rote seg skikkelig av sporet, rett og slett, frem til hun klarer å gå nogenlunde fokusert. Jeg ville vel og droppa å pirke på at hun skal gå rolig, om planen er at dere skal konkurrere etterhvert, så er det jo greit at det er litt drag i lina (så lenge hun er på sporet). Zarten var en sånn "ut på tur og går spor samtidig"-hund, og jeg syns at det er lettere å kjenne om de er av eller på sporet når ikke lina henger like slakt samme hva, liksom (selv frk. Dinersen har mer drag i lina enn Zarten hadde, til tross for at hun er en ordentlig frøken som egentlig ikke drar i båndet, og han var en heftig og begeistret tulling ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å gå ferske spor (0-30min), ha kort line (2-5m), stopp og hold igjen (da mener jeg absolutt) med én gang hunden ikke har nesa i bakken og drag i lina. Stå stille og la hunden jobbe seg inn på sporet igjen, men ikke følg på før hunden virkelig drar på sporet med nesa i bakken og er overbevisende.

Hvis du ikke har begynt med pinner i sporet enda, ville jeg startet med det før sporene blir noe særlig lengre enn ca.2-300m.

Når du ser at hunden har forståelse for sporet og hva hun skal gjøre ved sportap, ville jeg økt liggetiden til 1time+, altså ikke gå spor mellom 30min og 1time, da er visst fertbildet vanskelig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Da gjør vi det da. Kort-korte spor, kort line, og jeg må lære meg å føre henne skikkelig i sporet. Din beskrivelse av Emma var akkurat som å høre Knott, det er mest fokusproblemet det er noe i veien med tror jeg. Det kan sikkert ha endel med alder å gjøre og?

Når jeg sier jeg har pirket på at hun ikke skal dra, så mener jeg ikke at jeg ikke vil ha drag i lina- det er HELT greit, men jeg har sagt at det ikke er greit å dra meg overende liksom:p De gangene hun har gått med slakk line har vært ved litt vriene spor, hvor hun virkelig har fokusert..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hun er tent på spor, men ikke sånn at hun raser avgårde med kjempestram line. Det får hun ikke lov til (jeg liker å gå oppreist, nemlig). I de strekkene hun sporer nøyaktig, så går hun fantastisk bra, men så begynner hun å.. Vimse. Sporer litt her og der, begynner å gjøre andre ting (spise gress, f.eks, haha).

Kan det hende at hunden har dårlig koordinering? Det med gresspising blir en form for overslag, avreagering, liksom for å rydde opp i toppetasjen?

Jeg har hatt sporhunder som går spor skikkelig nøyaktig enten de er trøtte eller nesten understimulerte, og jeg har også hatt EN hund som ikke har gått særlig bra før i voksen alder. ( Egentlig ikke særlig bra da heller, for jeg gidder ikke legge ned arbeid i en hund som jeg ser ikke er god nok. ) Sporsuget har vært der på ham også, men han har hatt for dårlig koordinering / hjernen fylles opp med stress, og han har ikke klart å tenke.

Alle mine hunder er opplært etter samme prinsipp / metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...