Gå til innhold
Hundesonen.no

Pedigree Pal


comit

Recommended Posts

Siden det har blitt flere hunder i huset, har jeg så smått begynnt å sjekke ut en billigere fòr type enn den jeg bruker nå. Forer 1\2 om 1\2 med tørrfor og vom så da har vel egentlig fortypen mindre å si, skulle jeg mene.

Og nå har jeg begynnt å lurt på å bruke det "berømte" butikkforet pedigree Pal, er det noen som har erfaringer med fòret?

Tenker så enkelt at siden jeg bruker halvparten vom, så kan jeg gå ned en del på kravet på tørrforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Friskies med veldig godt resultat på min forrige hund. Det fungerte bedre enn Pedigree, men også Eukanuba og Olivers. Men som andre har påpekt; dette er individuelt; noen hunder er i utgangspunktet "sunnere", de er mer herdet, så sånne ting har ikke så mye å si. Stort sett inneholder alle fôr i Norge det hunder skal ha, og siden du også kommer til å blande med vom, så får de jo nok næring! Så ja, jeg ville prøvd det (men jeg ville prøvd Friskies, da..) :icon_confused: (Men V&H er forresten myyyye billigere enn butikk-tørrfôrene, dessuten skal de jo ha litt mindre av V&H enn av tørrfôr også. Ca 20 kr/kg for Friskies, og 12 kr /kg for V&H. Noe annet å vurdere hvis du har tilgang?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ikke ha foret på Pedigree. Taika fikk det en gang vi var gått tom for fôr på hytta, og det eneste fôret de hadde på bensinstasjonen var Pedrigree. Det endte med oppkast resten av hytte oppholdet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker specific som er et super for men e dyyyr! men jeg har også god erfarin med eukanuba som jeg ba vil annbefale, fordi eukanuba er laget for at det skal være billig og at det skal være nokk av næring ol. så hunder har passelig med avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Pedigree i mange år til min Golden tispe. Hun hadde ingen problemer med det, og pelsen var fin. Men til mine to Foxterriere bruker jeg RC og Vom og hundemat, og det kommer jeg uten tvil til å fortsette med! Den største forskjellen jeg har merket på de to fortypene er mengden av avføring! Mye større mengder da jeg brukte Pedigree! Jeg synes nok også at pelsen til mine to Foxer er enda bedre enn den var på min Golden, så jeg har nok funnet det beste foret til mine to jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker specific som er et super for men e dyyyr! men jeg har også god erfarin med eukanuba som jeg ba vil annbefale, fordi eukanuba er laget for at det skal være billig og at det skal være nokk av næring ol. så hunder har passelig med avføring.

Veiledende fôrmengde på Eukanuba er langt under hva hunden faktisk trenger. Bare å regne ut eneriginnholdet i fôret og sjekke opp mot hva en hund på x antall kg skal ha, så ser man at det ikke stemmer.. :glare: Og jeg tviler sterkt på at Eukanuba er laget for å være billig, i så fall har de bommet grovt, og har myye å lære av fx Friskies..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt flere hunder i huset, har jeg så smått begynnt å sjekke ut en billigere fòr type enn den jeg bruker nå. Forer 1\2 om 1\2 med tørrfor og vom så da har vel egentlig fortypen mindre å si, skulle jeg mene.

Og nå har jeg begynnt å lurt på å bruke det "berømte" butikkforet pedigree Pal, er det noen som har erfaringer med fòret?

Tenker så enkelt at siden jeg bruker halvparten vom, så kan jeg gå ned en del på kravet på tørrforet.

Diare og hudirritasjon er det jeg har erfart når jeg har fôrt mine hunder på Pedigree. Samt dårligere pelskvalitet og MYE mer drit. Ikke fornøyd, og kommer aldri til å anvende det fôret igjen. Ville prøvd å regne litt på hvor mye du egentlig sparer på å gi et slikt fôr til hundene dine, utifra hvor mye de spiser og ikke minst kiloprisen på fôret, da det er lettere å tenke at det er billig siden det stort sett selges i mindre sekker i dagligvaren, enn fôr i dyrebutikker.

Nå bruker jeg fôr av høy kalitet som koster tilsvarende. På den annen side fôrer jeg mindre, og hundene har flott pels, null helseproblemer som kunne vært forårsaket av fôr og avføring som står til næringsinntaket. Jeg tror man sparer mer på å gi et tilpasset kvalitetsfôr til hunden sin enn man gjør dersom man tyr til "billigfôr" av ymse slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg tenkte\vurderer Pedigree er at de bruker samme labratoriet som RC, og har samme eier (Mars) ser jo på divere innlegg at RC blir foretrukket av mange, men til tross for det, er jeg ikke så overbevist at RC er så suverent som mange vil ha det til.

Forskjellig fòr til forskjellige hunder ? Jeg skjønner at det må være forskjell på størrelsen på pelletsen for små og store hunder, men hvorfor i all verden skal det være forskjell på fòr bitene på schaefer og labrador ? Bortsett fra at det er en genial idè, for å få folk til å kjøpe RC som er laget "Spesielt" til sin rase: Bortsett fra det er det jo kun snakk om markedsføring.

At et slikt multikonsern som Mars eier RC, betyr det jo at det er høyest mulig profitt det handler om, og det hører vel til sjeldenhetene at slike konsern er flinkest i klassen når det gjelder miljø, innkjøpspolitikk etc. etc.

Det må vel finnes et nordisk for som hunden "tåler". Det ble nevnt Troll, som blir produsert av Doggy i Sverige. Har sel vært på Doggy fabrikken og sett at det hygieniske er det ingen ting å utsette på, det var vel renere enn mange produksjonslokaler til Gilde.

Og siden jeg er så gnien :) så ønsker jeg å bruke litt mindre enn 1200 Kr. i måneden på fòr. For da kan jeg jo bruke mere på stæsj og lørdagsgodt til mine 4bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret dyrt og jeg har foret billig og jeg har egentlig ikke hatt noen negative opplevelser med noe for. Vel, det ble litt mye avføring med et par merker og det var ikke Labb! Siden du også forer halvt om halvt så hadde ikke jeg vært redd for å tilsette Pedigree, Labb, Lone Star, Doggy , eller annet rimeligere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie: kg-prisen på butikkfôr ligger på rundt og litt over 20 kr. Til sammenligning ligger Eukanuba godt over 30, nærmere 40 kr. Hundene kan altså spise nesten dobbelt så mye butikkfôr som Eukanuba, før det ikke lønner seg økonomisk. (Så kommer andre faktorer inn i bildet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hunder kan sikkert fungere "greit" på pedigree. Det som er minuset med butikkfòr er at det inneholder alt for mye salt i forhold til det som er bra for lever og nyrer til hundene. De fleste hundene liker smaken veldig godt, men dette er pga. saltinnholdet.

Jeg vil anbefale og bruke et fòr man kjøper i dyrebutikk, disse som jobber der har (skal ihvertfall ha) peiling på fòr og ernæring.

Jeg har selv jobbet i dyrebutikk over 6 år, og har sett mange fortvilte hundeeiere som ikke har vært fornøyd med butikkfòr. Hundene har utviklet allergi, røyter mye, driter enorme megder osv.

Dessuten er det faktisk ikke så veldig mye billigere og fòre hunden på butikkfòr. Du må gi mye større mengder for at hunden skal få i seg nok, dessuten blir ikke alt nyttegjort så godt! Man har ikke like god tilgang til GODE råvarer til disse fòrene så man putter opp i det som gjør at hunden føler seg mett!

Det er en grunn til at Pro plan, eukanuba, Royal Canin og hills koster mere (nevner bare noen fòrtyper, de finnes jo flere). Her blir kun de beste råvarene brukt, dessuten legger disse fòr podusentene ned mye tid og penger på forskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår startet med Specific sitt valpefor, men han likte det ikke noe særlig og sleit med hard avføring. Siden det er vanskelig å skaffe det her vi bor, så valgte vi å gå over til Labb sitt valpefor. Samme problem dukket opp der også. Nå driver vi å blander Labb og Pedigree sitt valpefor, og han sorterer vilt på gulvet.

Så for oss fungerer Pedigree bra så langt, hunden liker det og avføringen er fin. Når det gjelder pels er det litt vanskelig å si, siden vi ikke har brukt det så lenge og han fortsatt er veldig "ullete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd pedegree, men edt er så mye fargestoffer i det, at bæsjen var skikkelig rødlig og rar. Brukte det kun for en periode og jeg likte den typen best av alle butikkfor typene. Nå bruker vi Troll, et kjempeflott for. Syns eukanuba er svindyrt. over 500 nærmere 600 kr for 15 kg!(den typen jeg var ute etter) Nei det syns jeg blir i meste laget.. Var helt OK å bruke det i valpeperioden siden hunden spiste så lite, men værre nå med en voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk fortest. De tester hundefor i Sverige også og konklusjonen er som norske tester: at kvaliteten jevnt over er svært god. Pedigree kom sletts ikke dårlig ut av denne testen. Eneste kritikken er lavt omega3 innhold, men det kan man jo fikse ved hjelp av en sardin i ny og ne:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=615740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg tenkte\vurderer Pedigree er at de bruker samme labratoriet som RC, og har samme eier (Mars) ser jo på divere innlegg at RC blir foretrukket av mange, men til tross for det, er jeg ikke så overbevist at RC er så suverent som mange vil ha det til.

Forskjellig fòr til forskjellige hunder ? Jeg skjønner at det må være forskjell på størrelsen på pelletsen for små og store hunder, men hvorfor i all verden skal det være forskjell på fòr bitene på schaefer og labrador ? Bortsett fra at det er en genial idè, for å få folk til å kjøpe RC som er laget "Spesielt" til sin rase: Bortsett fra det er det jo kun snakk om markedsføring.

At et slikt multikonsern som Mars eier RC, betyr det jo at det er høyest mulig profitt det handler om, og det hører vel til sjeldenhetene at slike konsern er flinkest i klassen når det gjelder miljø, innkjøpspolitikk etc. etc.

Det må vel finnes et nordisk for som hunden "tåler". Det ble nevnt Troll, som blir produsert av Doggy i Sverige. Har sel vært på Doggy fabrikken og sett at det hygieniske er det ingen ting å utsette på, det var vel renere enn mange produksjonslokaler til Gilde.

Og siden jeg er så gnien :) så ønsker jeg å bruke litt mindre enn 1200 Kr. i måneden på fòr. For da kan jeg jo bruke mere på stæsj og lørdagsgodt til mine 4bente.

Det brukes jo en del millioner på markedsføring for billigfôr også. Jeg ser da mye mer reklame for Friskies og Pedigree enn jeg ser reklame for Royal Canin for eksempel. Et fôr som visstnok skal være bra er Frank's Pro Gold, produsenten bruker ikke penger på markedsføring, dermed er fôret billigere, men fortsatt av god kvalitet. Kanskje verdt å prøve?

Emilie: kg-prisen på butikkfôr ligger på rundt og litt over 20 kr. Til sammenligning ligger Eukanuba godt over 30, nærmere 40 kr. Hundene kan altså spise nesten dobbelt så mye butikkfôr som Eukanuba, før det ikke lønner seg økonomisk. (Så kommer andre faktorer inn i bildet..)

Nøyaktige priser på diveres billigfôr og Eukanuba er ikke mitt felt, for jeg fôrer ikke med noen av delene. Grunnen til at det kan være lurt å regne, er at det i det lange, helhetlige løp ikke er sikkert at man sparer så forferdelig mye på å kjøpe billigfôr. Og da tenker jeg ikke alene på hva som står på hyllekanten der og da i butikken, men hvor mye hunden spiser, hvor mye den driter, hvor mange veterinærbesøk kan man spare seg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale og bruke et fòr man kjøper i dyrebutikk, disse som jobber der har (skal ihvertfall ha) peiling på fòr og ernæring.

Hvilke krav settes til dyrebutikkarbeideres kunnskap om ernæring, og evt. hvor har de fått den kunnskapen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefór hadde virkelig vært et flott emne for en kritisk undersøkelse både ang. pris og kvalitet.

Kvaliteten er ikke jeg personlig særlig bekymret for slik som mange andre her synes å være. Hadde vi vært like bevisst i foringen av våre barn hadde mye vært vunnet i framtidig helse.

Ikke har jeg noen som helst tro på at pris indikerer kvalitet. Når vi vet at alle hundefór - unntatt Labb koster ca kr 125 pr sekk (15kg) til importør, så kan en jo selv regne seg til hvor "kvaliteten" kommer inn. En skal ikke være særlig til regnemester for å skjønne at "kvaliteten" står i forhold til det som går inn på konto til importør og distributør/selger.

Flere av de formerker som her i forumet regnes som kostbare kvalitetsfor er billigfor i enkelte adre land.

Selger selv et importfór 160kr under ordinær utsalgspris (som heller ikke er avskrekkende) og har i tillegg høye fraktutgifter.

Til gjengjeld går det ikke særlig mye inn på min konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kritikken er lavt omega3 innhold, men det kan man jo fikse ved hjelp av en sardin i ny og ne:
De aller fleste hundefôr inneholder faktisk for lite Omega-3. Men en god del Omega-6. Så egentlig burde en gi Omega-3 olje (av fisk - pga. de spesielle fettsyrene) uavhengig av hvilket fôr hunden går på. Skulle bare nevne det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...