Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny "rase"

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

www.tamaskan-dog.com

Kom over denne "rasen" (les:blandingen. For den er ikke godkjent i noen raseklubb) ved en tilfeldighet her om dagen. Synes den virker spennende. Hva tror dere om en slik blanding? Noen som har hørt om de før?

(For de som ikke gidder å lese igjenom hele siden: det er oppbrinelig en blanding av husky, malamute og schäfer :icon_fun: )

Skrevet
Fy søren, den var PEN! Sjekk bildene av hunden i lydighetsøvelser da! Utrolig nydelig hund :blink:

Helt helt enig. :icon_fun: Utsendet er det ingenting å si på. *Litt betatt*

Skrevet
www.tamaskan-dog.com

Kom over denne "rasen" (les:blandingen. For den er ikke godkjent i noen raseklubb) ved en tilfeldighet her om dagen. Synes den virker spennende. Hva tror dere om en slik blanding? Noen som har hørt om de før?

(For de som ikke gidder å lese igjenom hele siden: det er oppbrinelig en blanding av husky, malamute og schäfer :icon_fun: )

Pen hund(?) ja, ingen tvil om det. Det aner meg at det er krysset inn ulv her, og som det står på en av raseinfo sidene, så er man ikke sikker på hva som ligger bak.

Jeg er skeptisk til svært ulvelignende raser, og det av en eneste grunn; faren for forveksling med arten ulv. Ulven sliter allerde med å overleve i Norden (sliter er vel årets "understatement"...) og vi har plenty med ulv og rovdyrhatere, som helst ser at alt som ikke spiser utelukkende vegetabilsk mat, bør utryddes.

Hvis en slik "hund" skulle bli observert mens den angrep bufe eller opptredde "truende" mot folk eller fe, så vil ulvehaterne få ekstra vann på mølla og ulvehysteriet nå nye høyder...

Det vil faktisk være nok at en slik hund løp løs i nærheten av hus, og det vil bli fullt hysteri i media. For noen hadde jo sikkert

observert den og da ville det uten tvil blitt fastslått at det var ULV!

Lås inn unger, bestemødre og annet løsøre ogsett i gang full "jakt" (nedslakting er vel mer dekkende..) på de stakkars gjenværende ulvene vi har.

Skrevet

Aldeles nydelige. Er enig med hva QUEST sier. Dersom èn liten feil hadde blitt begått av et individ av denner rasen, hadde den blitt forbudt i Norge på grunn av dens ulve-utseende, og da hadde antagelig ulven måtte bøte med livet også.

Har lest et par diskusjonslinker på SOL der noen spør hva vi skal med ulv her i landet, og at de bare lager bråk, dreper unger, buskap og raserer tettområdene. Det er egentlig noe man må regne med.

Vi bygger byene våre inni skogen. Det er vi som bygger hagen vår på beitemarkene deres. Det er vi som flytter inni bjørnehiet, ikke bjørnehiet inn til oss. Og dessuten: Hva er Norge uten disse dyrene? De ville dyrene vi har igjen i Norge synes jeg er viktig for landets identitet. Synes det liksom beviser at menneskene bare har bodd her i 10.000 år, og at dyrene var her før oss og klarte seg bedre før vi kom. -At vi er et rikt land som har råd til å ta vare på naturen og dyrene i den. Jeg elsker landet mitt, nettopp på grunn av naturen, landskapet og de ville, facinerende dyrene i den.

Lenge leve ulven, sier nå jeg :blink:

Skrevet
Vi bygger byene våre inni skogen. Det er vi som bygger hagen vår på beitemarkene deres. Det er vi som flytter inni bjørnehiet, ikke bjørnehiet inn til oss. Og dessuten: Hva er Norge uten disse dyrene? De ville dyrene vi har igjen i Norge synes jeg er viktig for landets identitet. Synes det liksom beviser at menneskene bare har bodd her i 10.000 år, og at dyrene var her før oss og klarte seg bedre før vi kom. -At vi er et rikt land som har råd til å ta vare på naturen og dyrene i den. Jeg elsker landet mitt, nettopp på grunn av naturen, landskapet og de ville, facinerende dyrene i den.

Signerer den!

Skrevet
Vi bygger byene våre inni skogen. Det er vi som bygger hagen vår på beitemarkene deres.

beitemark og beitemark når det kommer til ulv, men tok poenget;)

Er enig med quest: en slik hund kan fort gi rovdyrmotstandere enda mere "vann til mølla". Og en ting er vel sikkert, hadde man hatt en sånn en og sauebonden ved siden av hadde sett den hadde han nok blitt noget mer glade i hagla si...

Men veldig fine dyr.

Når det kommer til rovdyr/ ikke rovdyrdebatten så er det vel mange aspekter å tenke på, for begge sider av saken. (men det blir en annen debatt...)

Skrevet
Når det kommer til rovdyr/ ikke rovdyrdebatten så er det vel mange aspekter å tenke på, for begge sider av saken. (men det blir en annen debatt...)

signerer den!

Mye jeg ville og kunne sagt om rovdyrdebatten, sett fra begge sider av saken, men det er ikke hva denne topicen handler om.

Av utseende så hundene kjempefine ut=) Utover det har jeg hverken sett eller lest nok om rasen til å uttale meg :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...