Gå til innhold
Hundesonen.no

Rått svinekjøtt til hund?


Renate A

Recommended Posts

Jeg har noen ganger prøvd å gi hundene rått svinekjøtt, og det førte til ubehagelige ettervirkninger..Det vil si, mye vasking inne. <_<

Andre typer rått kjøtt har de ikke reagert på.

Her er det motsatt - rått svinekjøtt har aldri vært noe problem overhode så dette er nok like individuelt som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har vi tidlig på sommeren skaffa et par gris-unger som går ute og spiser seg fete noen måneder. Da blir de slakta og vi får igjen kjøttet. Dette er helt super og veldig populær hundemat (og menneskemat) her i huset. Bruker mye svinekjøtt som godbiter i trening også. Ingen av hundene her har fått magetrøbbel av det. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har vi tidlig på sommeren skaffa et par gris-unger som går ute og spiser seg fete noen måneder. Da blir de slakta og vi får igjen kjøttet. Dette er helt super og veldig populær hundemat (og menneskemat) her i huset. Bruker mye svinekjøtt som godbiter i trening også. Ingen av hundene her har fått magetrøbbel av det. :icon_fun:

Disse grisungene, blir de foret "økologisk" eller bruker dere vanlig svinefor? Det er jo selvfølgelig en mulighet for at det har vært tilfeldig men etter to-tre forsøk med rått svinekjøtt, hadde jeg ikke lyst å prøve mer..Jeg er ikke SÅ begeistret for å vaske opp blaut avføring inne.. <_< Hundene mine er ellers vant til variert kost og selv godt "mørnet" kjøtt har stort sett gått bra, så jeg er ikke tilbøyelig til å tro at reaksjonen kom av "følsomme" mager.

Men gir du svinekjøtter rått eller koker du det før du gir det til hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse grisungene, blir de foret "økologisk" eller bruker dere vanlig svinefor? Det er jo selvfølgelig en mulighet for at det har vært tilfeldig men etter to-tre forsøk med rått svinekjøtt, hadde jeg ikke lyst å prøve mer..Jeg er ikke SÅ begeistret for å vaske opp blaut avføring inne.. <_< Hundene mine er ellers vant til variert kost og selv godt "mørnet" kjøtt har stort sett gått bra, så jeg er ikke tilbøyelig til å tro at reaksjonen kom av "følsomme" mager.

Men gir du svinekjøtter rått eller koker du det før du gir det til hundene?

Vi er så heldige å få brød og grønsaker fra en butikk i nærheten flere dager i uka. Maten er fullt spiselig, men ikke fint nok til å selges i butikken (eks brødene må være dagsferske, frukt og grønt skal ikke ha en eneste flekk), så grisene får alt fra brød til wienerbrød , kiwi og salat :rolleyes: De får ikke svinefor som i pellets.

Hundene får alltid kjøttet rått, enten rett fra fryser'n eller tint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går alt mulig rått ned, det eneste de har reagert på er litt for mye rå svineknoke - det ble nok for mye vanskelig fett for dem.

Her blir koteletter og annet kjøtt renset før det stekes, og jeg er litt romslig slik at det blir litt kjøtt på det også, og bein, fett og kjøtt går ned i hundemagen uten at jeg har merket noe negativt.

I tillegg fant jeg ut at rå kylling fordøyes tregt (ihvertfall av min hund), men det ble OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strimlet svinekjøtt som man får kjøpt på butikken, men som har gått ut på dato for en dag eller tre siden, er mulig å få gratis på noen butikker. Da bruker jeg det som godbiter til Tulla, og hun reagerer ikke på det. Men hun er jo vant til å få V&H, og det er vel sikkert noe grisekjøtt i det også tenker jeg. Eller avskjær av noe slag. Jeg gir ikke røkt svinekjøtt, da det er veldig salt. Familiedeig (som inneholder svin i tillegg til ku), har hun også fått som godis, og heller ikke av det har jeg merket noe magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker sikkert på trikiner, det er svært lite sannsynlig at hunden skal få i seg det her i Norge. Se f.eks.:

http://www.helsenytt.no/artikler/raa_mat.htm

Ja var de trikiner greiene hun tenkte på.

Har jo gitt Chicka svinekjøtt før og hun har ikke reagert på det før.

Men igår da vi skulle handle og jeg sa at jeg skulle kjøpe et par råe koteletter til Chicka så sa hun at det burde jeg ikke gjøre pga trikinene, da burde jeg iallefall koke eller steke kjøttet og det gidder jeg ikke, hele gleden til hunden er jo å få det rått.

Takk for masse svar :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikiner i svinekjøtt behøver du ikke å engstes for. Mellomgulvet til griser blir tatt prøve av etter slakting, så trikiner er ingen fare for butikkkjøpt svin lenger. Er 13 år siden det ble oppdaget trikiner i norsk svin.

Enig med Jaktlabrador; det er ikke trikiner i norsk mat.

Hadde det vært det så hadde det ikke vært lovlig å selge - hverken til mennesker eller dyr. Så dama som sa dette til deg er feilinformert.

Takk dere, da kan Chicka kose seg med svin fremover, blir bare så usikker når jeg hører noen si det, vil jo ikke gjøre noe feil heller med Chicka :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...