Gå til innhold
Hundesonen.no

Gave til oppdretter ?


Tina&Ella

Recommended Posts

Skal avgårde og hilse på oppdretter og valpene om en uke - og om 3-4 uker skal jeg hente hjem nurket.

Lurer i den forbindelse på om det er vanelig å ha med en gave, og hvis det er tilfellet, hva gir man da ? (har hørt at noen tar med en liten ting, mens andre ikke gjør det.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- det er ikke vanlig å få gaver som oppdretter i den forbindelse.

Selv har jeg fått det en gang- det var noen herlige små "frakker" hun hadde sydd til alle valpene i kullet. (Som de fikk med seg til sine nye hjem)

Er alltid koselig å få noe, men det er ikke vanlig eller noe man venter (det gjør iallefall ikke jeg)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man pleier ikke å ta med noe til oppdretteren (den får jo, som sagt her, betaling for valpen/hunden). Men det er klart at det er jo alltids hyggelig hvis noen har med noe, da..

Dog tror jeg nok at de fleste vil sette pris på "noe til kaffe'n" - særlig hvis man kommer på besøk flere ganger.

Det koster så lite, men er sååå lett å glemme når man selger et valpekull..

Man har jo ofte ikke kaker, wienerbrød, kjeks, frukt etc liggende hjemme hele tiden sånn til vanlig. Og det går fort tomt hvis man har "kaffegjester" flere ganger i uka'...

Men nei, ikke vanlig å ta med gaver slik, men en leke eller to til valpene er i alle fall moro for dem! Og hvis oppdr. husker det så får du kanskje med den tilbake igjen når valpen blir hentet (god og kjent lukt fra mor og søsken).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man pleier ikke å ta med noe til oppdretteren (den får jo, som sagt her, betaling for valpen/hunden).

Uff, Susanne - hvordan kan du la en sånn sjanse gå fra deg... Hadde JEG vært oppdretter, tror jeg enten jeg hadde latt være å svare, eller (om jeg var i det hjørnet): "Det er helt vanlig at valpekjøpere har med seg et par flasker vin og et års abonnement på et dyrt, utenlandsk hundeblad til oppdretter. Får jeg ikke det, hender det at jeg ombestemmer meg, og ikke lar vedkommende kjøpe valp likevel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt til oppdretter og hentet en valp uten en blomsterbukett, konfekt eller noe annet fint.

Ok jeg betaler for valpen, men det er noe som gjør at jeg ikke hadde følt meg vel ved å komme dit uten en liten oppmerksomhet til dem også, men det er sånn jeg er kanskje hvis det ikke er vanlig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes i grunnen det kommer litt ann på oppdretter da. Visst det er en tispe som har hatt en liten løpetur og fått seg et par valper på "kjøpet". Så blir jo ikke eieren direkte oppdrettere da men, sant. Føler ikke at man skal gi noe ekstra til dem. Man kommer antageligvis ikke til å treffe dem igjen.

Men jeg tenker slik at med noen "virkelige" oppdrettere så arrangerer de kanskje valpetreff osv, senere. Så det blir liksom hyggeligere og gi noe "tilbake" til dem... :unsure: . Og også viss oppdretteren er spesielt hyggelig, så blir det jo mye hyggeligere :rolleyes:

Mn vet ikke jeg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Susanne - hvordan kan du la en sånn sjanse gå fra deg... Hadde JEG vært oppdretter, tror jeg enten jeg hadde latt være å svare, eller (om jeg var i det hjørnet): "Det er helt vanlig at valpekjøpere har med seg et par flasker vin og et års abonnement på et dyrt, utenlandsk hundeblad til oppdretter. Får jeg ikke det, hender det at jeg ombestemmer meg, og ikke lar vedkommende kjøpe valp likevel."

Ha,ha,ha! Fy da! Nå må du ikke plante "gode ideer" i oppdretterhodene.. :lol: Men jeg skal si meg enig, ideen var forsåvidt utmerket den...:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- det er ikke vanlig å få gaver som oppdretter i den forbindelse.

Selv har jeg fått det en gang- det var noen herlige små "frakker" hun hadde sydd til alle valpene i kullet. (Som de fikk med seg til sine nye hjem)

Er alltid koselig å få noe, men det er ikke vanlig eller noe man venter (det gjør iallefall ikke jeg)

:o

Dette var bare løgn og fanteri. *Kremt* Det er meget vanlig å gi mange dyre gaver når man kommer på besøk. MINST et par flasker dyr, god vin, årsforbruk på för, et lass godbiter, konfekt og et hjemmelaget, raserelatert

lappeteppe burde holde. :lol:

(Iallefall på den første visitten. Forventingene øker selvførgelig proposjonalt med antall besøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare løgn og fanteri. *Kremt* Det er meget vanlig å gi mange dyre gaver når man kommer på besøk. MINST et par flasker dyr, god vin, årsforbruk på för, et lass godbiter, konfekt og et hjemmelaget, raserelatert l

lappeteppe burde holde. :lol:

(Iallefall på den første visitten. Forventingene øker selvførgelig proposjonalt med antall besøk)

Gjerne noen bokser leverpostei til oppstilling av alle valpene i 4uker også :rolleyes:

Jeg tok med en liten gavepakke med leker til valpene som Aris ble pappa til.. Utenom det har vi veldig aldri tatt med oss noe.. Lagt igjen noen penger etter vi har hamstra hundeting hun selger når hun har valper :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips :cry:

Da veit jeg hva jeg skal ta med nedover til helga når vi skal hilse på oppdretter og kullet. Oppdretter har vært helt fantastisk sålangt, og fortjener virkelig en liten oppmerksomhet.Jeg er utrolig heldig som får en valp fra dette kullet, så det er det miste jeg kan gjøre for å vise min takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...