Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens 11 Bud

Akita

Recommended Posts

Skrevet

HUNDENS 11 BUD:

1. Jeg lever bare i 15 år. Enhver atskillelse fra deg betyr sorg for meg.

2. Gi meg tid til å forstå hva du forlanger av meg.

3. Gjør meg tillitsfull - du er hele livet mitt.

4. Vær ikke sint på meg lenge av gangen, og sperr meg ikke inne som straff.

5. Du har ditt arbeide, dine fornøyelser, dine venner. Jeg har bare deg.

6. Snakk med meg. Selv om jeg ikke forstår ordene så blir jeg glad over å høre stemmen din. '

7. Husk at jeg aldri glemmer hvordan du er mot meg.

8. Før du slår meg; Husk at tennene mine kan knuse hånden din, men jeg bruker ikke styrken min mot deg.

9. Når du er irritert på meg fordi du har mye å gjøre, så tenk på at jeg kanskje er syk, eller at jeg er trøtt og lei meg.

10. Ta deg av meg når jeg blir gammel.

11. Vær hos meg når jeg har det vanskelig. Alt blir lettere å bære fordi jeg har deg - Jeg elsker deg!

Skrevet
jeg også får det.. sikkert fordi man ubevisst tenker på alle de hundene som absolutt ikke får de budene oppfyllt :lol:

Jeg og!

Fint med en liten påminnelse :o

Skrevet

en litt anderledes verson:

En hunds 15 bønner til sitt menneske

1. Mitt liv varer kun 10-13 år. Enhver adskillelse fra deg betyr sorg for meg Tenk på det, før du anskaffer meg.

2. Gjør meg tillitsfull - du er hele mitt liv.

3. Vær ikke sint på meg lenge om gangen, og lukk meg ikke inne som straff.

4. Gi meg tid til å forstå hva det er du forlanger av meg, gi meg ros når jeg gjør som du sier.

5. Du har ditt arbeid, dine fornøyelser, dine venner - jeg har bare deg.

6. Prat med meg - selv om jeg ikke forstår dine ord, så forstår jeg når din stemme gjelder meg.

7. Før du slår meg, så tenk at mine kjever med letthet kan knuse din hånd, men jeg gjør ikke bruk av min makt.

8. Når du blir irritert på meg fordi du selv har det travelt, så tenk på at jeg kanskje har det vondt, kanskje jeg lå for lenge i solen, kanskje er jeg bare trett og lei.

9. Tren aldri med meg når du er i dårlig humør - du greier alikevel ikke å skjule det for meg.

10. Om du tar meg med på utstilling, vær like glad i meg uansett hva dommeren sier. Kanskje liker han ikke deg heller, men for meg er du den beste på jord.

11. Dere mennesker oppfører dere så helt annerledes enn oss hunder, så la meg få tid til å lære å forstå deg. Det vil kanskje ta tid for deg å forstå min adferd. Jeg har nemmelig ingen menneskelige tanker og egenskaper - heldigvis, men dersom du lærer om mine instinkter, oppførsel og "språk", vil du lettere forstå meg og oppdra meg til en rolig og mentalt harmonisk hund. Det jeg opplever i oppveksten kan få stor betydning for meg senere i livet.

12. Vet du at jeg aldri glemmer hvordan man er mot meg?

13. Vær alltid hos meg når jeg har det vondt, alt blir lettere for meg fordi jeg har deg.

14. Ta deg også av meg når jeg blir gammel - også du blir gammel en dag, og hjelp meg med å finne hvile når livet ikke lenger gir meg glede.

15. Ta godt vare på meg, så vil være din usvikelige kamerat så lenge jeg lever.

HUSK AT DET VAR DU SOM VALGTE MEG!!

Skrevet

Jeg klarer ikke å lese slikt... Skulle hatt papirlommetørkler på bordet hver gang jeg setter meg ved dataen.. *snufs*

Blir veldig følsom når ting går under temaet dyrevern, eller noe som har med det som skal være riktig angående dyrehold å gjøre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...