Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang "tygging" på apport


Mud

Recommended Posts

Skrevet

Loke har jo slitt litt *kremt* med tygg på apport men nå har det meste løst seg. Dvs han sitter pent i utgangstilling og kommer pent inn i utgangstilling uten å direkte tygge, men han har et veldig hardt grep på apporten, noe som gir bitemerker. Dette oppdaget jeg ikke før jeg kjøpte ny treapport til han, den gamle var så full av tyggemerker at jeg så ikke forskjell liksom. Jeg skvatt litt når jeg så pene fine tannemerker på den nye fine apporten etter første forsøk, så vidt jeg kunne se beveget ikke kjevene hans seg en eneste gang.

Så nå har jeg et par spørsmål; vil de trekke mye på en hund som ikke tygger synlig men som lager merker pga hardt bitt?

I såfall, hvordan i all verden trener jeg det vekk! Jeg klarer jo ikke å se hvor hardt han holder, jeg har jo faktisk lært han å holde et godt grep om apporten (hvis ikke tar jeg den fra han) for å forhindre tygging.

Skrevet
Loke har jo slitt litt *kremt* med tygg på apport men nå har det meste løst seg. Dvs han sitter pent i utgangstilling og kommer pent inn i utgangstilling uten å direkte tygge, men han har et veldig hardt grep på apporten, noe som gir bitemerker. Dette oppdaget jeg ikke før jeg kjøpte ny treapport til han, den gamle var så full av tyggemerker at jeg så ikke forskjell liksom. Jeg skvatt litt når jeg så pene fine tannemerker på den nye fine apporten etter første forsøk, så vidt jeg kunne se beveget ikke kjevene hans seg en eneste gang.

Så nå har jeg et par spørsmål; vil de trekke mye på en hund som ikke tygger synlig men som lager merker pga hardt bitt?

I såfall, hvordan i all verden trener jeg det vekk! Jeg klarer jo ikke å se hvor hardt han holder, jeg har jo faktisk lært han å holde et godt grep om apporten (hvis ikke tar jeg den fra han) for å forhindre tygging.

Det kan jo hende at apportbukken er laget av litt mykt tre ??? *flir*. Nå skal det ikke harde bittet til for å lage merker i apportbukkene da, men det er klart - om det er DYYYYPE merker, så er det kanskje verre :lol:. Dersom hunden ikke har synlig tygging på apporten tror jeg ikke dommeren kan trekke for det forresten.

Skrevet
Det kan jo hende at apportbukken er laget av litt mykt tre ??? *flir*. Nå skal det ikke harde bittet til for å lage merker i apportbukkene da, men det er klart - om det er DYYYYPE merker, så er det kanskje verre :lol:. Dersom hunden ikke har synlig tygging på apporten tror jeg ikke dommeren kan trekke for det forresten.

Margrete har trøstet meg med noe av det samme på msn *phuh* Så for meg at jeg måtte begynne helt på nytt, igjen! Har vel slitt med den forbanna apporten i 2 år nå :glare: Dype merker er det ikke, men tydelige merker er det. Han holder jo godt fast han, som jeg har lært han *flir* At de ikke kan lage apport av skikkelig hardtre!

Skrevet
Margrete har trøstet meg med noe av det samme på msn *phuh* Så for meg at jeg måtte begynne helt på nytt, igjen!

Vel, jeg sliter med det motsatte, jeg :glare:

Min griper knapt apporten, så jeg blir bare helt :lol: hver gang jeg ser tydelige merker(!) i treverket. Da er vi på rett vei, liksom :rolleyes:

Hver sine problemer... :Laugh:

Har ikke så mye råd til deg dessverre...

Men, jeg er seriøst litt nysgjerrig på noe: har du lagt merke til om det er noen forskjell i hardheten i munnen hans, alt ettersom miljø dere trener i? Er han f.eks mykere i munnen når miljøet er trygt/rolig etc?

Skrevet

Jeg trener IKKE apport når han er stressa for å si det sånn :lol: Da kan jeg lett få tygg igjen.

Loke hadde forsåvidt også et løst grep, derfor han tok omtak og begynte å tygge. Jeg har lært han å holde den hardere for å unngå tygging,har man et fast grep får man ikke tygd, men han trenger ikke holde sååå hardt liksom. Jeg lærte han å holde godt fast ved prøve å ta den raskt i fra han og hvis han glapp den når jeg dro i den så fikk han ikke belønning.

Skrevet

Tygger han eller holder han hardt?

Det gjør ikke noe med hardt bitt så lenge han ikke tygger / bytter tak. Jeg anbefaler å få han til å holde hardere, slik at han holder fast - altså ikke tygger. Det er fordi dette er lettere enn å få han til å holde løst uten å tygge.

Skrevet

Det hade jag inte brytt mig det minsta om. Kan inte tänka mig att du kan få nerdrag för det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...