Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener dere inn innkalling med stå(kl2)


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Nå tenker vel du på vanlig innkalling? Her er det spørsmål om hjelp med innkalling med stå, en øvelse fra klasse 2 i LP :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, hvordan kunne jeg unngå å se det? Sto det virkelig i topicen hele tiden? Mener jeg tydelig så "hvordan trener dere innkalling" - og ikke noe mer :lol: Men det kan godt være at morra-brillene enda var på når jeg svarte her.

EDIT: Fant en fin link til trådstarter. Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslag mottaes med takk :o:lol:

Slik har jeg gjort det:

Når hunden helt av seg selv står så klikker jeg og belønner det. Etterhvert blir "stå" en atferd den tilbyr av seg selv og da setter jeg navn på. Når hunden tilbyr stå i fra ulike posisjoner, f. eks fra sitt, fra dekk, fra når den går bakover, forover, løper i spontan galopp mot meg, da først begynner jeg å tenke på å sette den inn i øvelsen innkalling med stå. Da har allerede hunden lært å stoppe å stå når den løper og det mener jeg er en forutsettning. jeg trener altså aldri på øvelsen innkalling med stå. Bare rene innkallinger og ståmomenter i fra ulike posisjoner. Og da inngår stå fra løp mot meg som en del av det mangfoldet. Man unngår dermed at øvelsen blir forutsigbar og man får full fres med skrubbestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke trent innkalling med stå, men stå under marsj og kanskje det går å gjøre det på samme måten:

Delmomenter: På plass (kan sikkert fra før), STÅ (som beskrevet av ingar), Lære hunden å stoppe under fart, og innkalling.

Sette dette sammen i en kjede. Baklengskjeding --> Begynn med det siste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å trener inn det på svartingen nå. Har ikke trent det mye, men han tok poenget lynkjapt. Han har en bra stå komando og god fart (litt for god :closedeyes: ) på innkallingen fra før så grunnmomentene satt. Det jeg har gjort er å bruke doggie zen for det det er verdt... Først trener jeg frivillig stå under baklengsmarsj og belønner med godbitskål/leke

Så setter jeg han i utgangstilling med godbitskål eller leke bak oss, går i fra, kaller inn, komanderer stå og i det han stopper gir jeg han værsågod signal. De første gangene lot jeg han få tid til å skjønne hva jeg sa, nå lar jeg han bare løpe til belønning hvis han stopper tvert. Det gjør han som oftest, men det hender han har så god fart at han tryner eller stusshopper litt :P

Parallet så trener jeg innkalling fra stå, da også med godbitskål/leke bak han. Dette skal jeg kjede etterhvert, men vi har god tid..

Synes det ser ut som dette fungerer veldig greit for oss, men nå er Loke doggie zen klok fra før og er erfaren i å jobbe i høyt tempo vekk fra belønningen. For en hund som ikke kan dette så godt, fungerer vel muligens det gamle "lure hunden" trikset bedre, men er hunden din klikkerhund så kan den det sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det best å lære hunden å være sikker på stå mommente før du begynner å sette det inn i innkallingen. Jeg kjører først inn avstandskomanderingen, stå under marsj, stå på tur og stå i div situasjoner som gjør hunden sikker på hva komandoen betyr før jeg setter det inn i en tempo øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...