Gå til innhold
Hundesonen.no

Skole oppgave


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har en stor oppgave på skolen som har med hund å gjøre. Så tenkte kanskje noen her kunne hjelpe meg litt på vei. Så slenger ut litt fakta, og noen spm :)

Casen er at en Mann med lang erfaring som hundefører, og hatt 3 godkjente redningshunder, skal ha seg nye hund som skal utdannes til det samme. Han vil få denne mens han fortsatt har en Labrador på 8 år.

Han har tidligere både hatt Scæfer og rottweiler. Åpen i forhold til rase, men ønsker et individ som har de riktige egenskapene for å blir en god redningshund, men samtidig en god familiehund.

Det er mye ras om vinteren, så dette vil nok være en stor oppgave.

Hvilken rase vil passe som redningshund men samtidig familiehund? (kom gjerne med grunner: positive og negative)

Hvordan velge riktig individ fra ett kull på 8?

Har tenkt meg ut litt, men skader ikke å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden skal brukes til leting i snø, så er det noen faktorer som er mer eller mindre viktige. Hunden bør være relativt lett bygd, men samtidig stor nok til å kunne løpe store avstander, kanskje i tung snø, uten å bli utslitt. Hunden bør ikke ha en pels som er altfor stor og tung, og det er greit med litt pels- da vil man kunne slippe dekkenbruk o.l. Jeg ville kanskje tenkt en golden fra dual purpose-linjer, en springertype eller en lettbygd aussi som gode alternativer her.. BC er jo myye brukt som redningshund, og så lenge den får nok trim og trening så vil den jo være en utmerket familiehund i tillegg (noe den jo vil få hvis den skal utdannes til redning).

EDIT: og selvsagt vil belgerne, spesielt terven og groenen være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Min rase er også godt egnet til søksarbeid, og ikke minst er det en ekstremt fin familiehund. Aya har gode poeng ellers, så de gjentar jeg ikke :)

Flaten har en innebygget kjærlighet ovenfor alt av dyr og mennesker, noe som gjør det lettere å gå sammen med andre hunder, og å motivere hunden til å finne personer.

Statistikk fra 2000 over godkjente hunder, med antall hunder bak.

Schäfer 44

Flatcoated retriver 25

Golden retriver 12

Border collie 11

Labrador retriver 11

Riesenschnauzer 10

Tervueren 7

Blanding 6

Rottweiler 6

Mallanois 4

Chesapeake bay retriever 3

Vorsteher 2

Curly coated retriever 1

Eng springer spaniel 1

Kelpie 1

Lapphund 1

Leonberger 1

Spr spaniel 1

Toller 1

Det er veldig viktig å finne den rette oppdretteren, man bør ikke finne den nærmeste schäferoppdrettern og ta en valp derfra. (Er vel hos schäfer dette er absolutt viktigst, det er ikke mange oppdrettere av schäfer jeg ville hatt brukshund fra)

Ellers kan du kikke på Canis.no (http://www.canis.no/hundeskolen/spmsvar.php?emne=2&spmid=1477&mode=eksp&start=1&v=)

og på bloggen til Morten Egtvedt (www.hundetrening.no)

Han driver jo akkurat nå med opptrening av valp til rundering og søk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM. lurer litt på terv'en nå. Men hvordan skal denne mannen se etter riktig individ i et kull på 8? Hann eller tispe?

Kom med litt forslag, står så fast nå. Og oppgaven skal leveres på mandag :S

Edit: Hvordan er terv'en med tanke på barn? Dere med erfaring, sleng ut :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel!

Tykk fin pels ,opprinnlig en svømmehund,så den kan redde ting på land og til vanns.

Kjempeflott familiehund,snill med barn og snill med voksne.

Den har egentlig alle egenskapene han er på jakt etter.

En lærevillig hund også.

Zeldas oppdretter har visstnok solgt noen hunder til noen som skulle bruke dem til det .

Idag har de tre storpudler som er hjelpeetellerannet.! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...