Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuperte haler

Aussieglis

Recommended Posts

Trodde ikke man kunne stille halekupert hund i det hele tatt i Norge( i følge de reglene som kom for noen år siden)

I sverige derimot kan man stille, og også i Finland da med hund som er født før en dato(tror det er 1.1.01)

Om det ikke stemmer har jeg jo kunnet stille hunden min på utstilling i Norge uten at jeg visste det :glare: , har alltid holdt meg til de nye reglene, og aldri visst det har vært noe unntak?

De som har hund som ikke er en av de gamle kuperingsrasene, men som likevell er kupert(medisinsk årsak) kan stille så mye de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke man kunne stille halekupert hund i det hele tatt i Norge( i følge de reglene som kom for noen år siden)

I sverige derimot kan man stille, og også i Finland da med hund som er født før en dato(tror det er 1.1.01)

Om det ikke stemmer har jeg jo kunnet stille hunden min på utstilling i Norge uten at jeg visste det :glare: , har alltid holdt meg til de nye reglene, og aldri visst det har vært noe unntak?

De som har hund som ikke er en av de gamle kuperingsrasene, men som likevell er kupert(medisinsk årsak) kan stille så mye de vil.

Men hvor alvorlig skal det være for at de blir kupert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunnen de "normale" er finest uansett. Med normale, så mener jeg de ukupperte.... :cry: . Men må jo innrømme at de kuperte er litt tøffe da :unsure: .. :P . Synes det er teit å kupere hunden, bare for at den skal se kulere ut.. Da kan du likesågodt kjøpe en rase som har oppstående ører og halestump :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor alvorlig det skal være før man får kuppere i norge?

Om hunden har sår på halen som aldri gror, eller om den har knekkt haler ol. Men da fjerner man jo ikke mer enn nødvendig.. Da får man papirer fra veterinær, og man kan delta på NKK saker så mye man vil!

Jeg syns også hundene er finest naturlig, doberman er beste eksempel. En UTROLIG nydelig hund med naturlige ører å hale, mens den er temmelig skummel/ekkel kuppert syns jeg..

Jeg vet om oppdrettere på raser som man kupperte før i tiden, som med vilje har knekkt halene på små valper, sånn at dem måtte bli kupperte! Sykt hva mennesker gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er ikke for kupering heller - men jeg fikk et fristende tilbud for noen dager siden om å ha en import fra USA boende hos meg (:cry:) - men det viste seg at valpen hadde naturlig kort NBT (kort nok til å slippe å kupere) ... Uansett valgte jeg å takke nei til tilbudet. Litt skremmende med en hund fra slike linjer, også var det appåtil en hanhund... Følte meg ikke helt klar for den nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om oppdrettere på raser som man kupperte før i tiden, som med vilje har knekkt halene på små valper, sånn at dem måtte bli kupperte! Sykt hva mennesker gjør..

Sykt? ja, det kan man si..Det finnes en hel del eksempler på hva "kreative" personer har gjordt, for å få kupert helt friske og uskadede hunder. Jeg ønsker ikke å nevne metoder, da det er fare for at noen kan få "gode ideer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at hunder av tradisjonelle kuperingsraser ikke lenger kan stilles ut med kort hale, uansett om de er amputert av medisinske årsaker (nettopp for å unngå at noen "faker" en skade på hunden sin, eller påfører dem skade). Kun hunder av raser som ikke tradisjonelt har vært kupert, kan stilles ut med amputert hale (men det vil jo sjelden veie til deres fordel, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at hunder av tradisjonelle kuperingsraser ikke lenger kan stilles ut med kort hale, uansett om de er amputert av medisinske årsaker (nettopp for å unngå at noen "faker" en skade på hunden sin, eller påfører dem skade). Kun hunder av raser som ikke tradisjonelt har vært kupert, kan stilles ut med amputert hale (men det vil jo sjelden veie til deres fordel, da).

vel, er du sikker på dette her? hvor står det i reglene?? DPer vel en gammel kupperingsrase, men er en kupert en som stiller mener jeg.. er kun halve halen som er fjernet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs utstillingsregler, punkt 3.5 (min utheving):

"Øre-/halekupering

I henhold til Mattilsynets forskrift nr 614

kan ikke øre-/halekuperte hunder av

kuperingsraser delta på utstillinger eller

prøver, uansett i hvilket land kuperingen

har blitt foretatt. Importerte, norskeide

hunder som før 1.1.2001 har skriftlig

utstillingstillatelse fra Mattilsynet

(tidligere Statens Dyrehelsetilsyn) kan

delta på utstilling og prøver.

Utstillingstillatelsen skal medbringes og

forevises ringsekretær i original før

bedømmelsen. Dersom attest er glemt

medbrakt, skal rettkjent kopi med

angivelse av reg.nr., utstillingssted og

dato sendes innen 8 dager direkte til

NKK."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ikke det, men så lenge det ikke står spesifisert at de kan delta, må man vel gå ut fra at forbudet gjelder disse også? Hvor mye var av halen på denne DPen var amputert? Det kan jo hende dommerne ser gjennom fingrene med det dersom halen ikke er kupert så kort som den opprinnelig ble på akkurat denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for forbudet av kupering, men synes det er litt ekstremt at de ikke kan delta på noen offisiele prøver..

Det kan være mange grunner til at noen ender med en kupert hund (omplassering etc) da synes jeg det er synd at de ikke kan delta på lydighets og bruksprøver b.l.a om eier ønsker dette. Uttstilling derimot, forstår jeg godt, da skal jo ekstriøret bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forbudet godt kan være totalt. Man ser jo f.eks. hvor mange ørekuperte dobermann som importeres uansett, og skulle de tillates å stille på prøver, kunne tallet økt ytterligere, og fristelsen til å finne opp "medisinske årsaker" kunne blitt enda større. Jeg synes det er helt forkastelig å støtte en slik praksis gjennom å kjøpe kuperte hunder, uansett hvor i verden de kommer fra. Dersom det er sååå viktig å stille i konkurranse, skaffer du deg en hund du kan gjøre det med. Ingen nekter deg å trene hunden din uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forbudet godt kan være totalt. Man ser jo f.eks. hvor mange ørekuperte dobermann som importeres uansett, og skulle de tillates å stille på prøver, kunne tallet økt ytterligere, og fristelsen til å finne opp "medisinske årsaker" kunne blitt enda større. Jeg synes det er helt forkastelig å støtte en slik praksis gjennom å kjøpe kuperte hunder, uansett hvor i verden de kommer fra. Dersom det er sååå viktig å stille i konkurranse, skaffer du deg en hund du kan gjøre det med. Ingen nekter deg å trene hunden din uansett.

Vel, jeg kan nevne minst to som pga tilfeldigheter har endt opp med kuperte dobermenn. Ingen av de ønsket seg i utgansgpunktet hverken dobermann eller en kupert hund, men livet er ikke alltid planlagt. Etter å ha møtt opp på treninger og hatt det moro med hunden så melder ønsket om å konkurere seg. Dette er jo like brukbare hunder som de ukuperte. Da forstår jeg frustrasjonen når de ikke har muligheten til å delta på noe overhodet.

Samtidig forstår jeg også at det tydligvis må sterke virkemidler til :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DP haler blir kuppert til ulike lengder, fra helt kort, til litt lengre.. Den hunden jeg så hadde litt lenger, så ikke ut som den var kupert pga uteendemessige grunner nei..

jeg har sendt mail til en som har greie på de fleste utstillings regler ol, så skal se hva hun sier om hva som er lov og ikke.. Skriver svaret innpå her om hun vet noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i høst var jeg på en landbruksmesse og der så jeg en boxervalp på cirka 10-12 uker med kort hale. Jeg spurte først eieren om det var en import, og fikk til svar at valpen var norskfødt. Valpen var født med kort hale og eieren fortalte at dette nå ble avlet frem bevisst.

Er det noen som vet hvordan regelverket forholder seg til sllke tilfeller, for boxeren er jo en rase det var (er) vanlig å kupere. Holder det å dokumentere at hunden er født sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i høst var jeg på en landbruksmesse og der så jeg en boxervalp på cirka 10-12 uker med kort hale. Jeg spurte først eieren om det var en import, og fikk til svar at valpen var norskfødt. Valpen var født med kort hale og eieren fortalte at dette nå ble avlet frem bevisst.

Er det noen som vet hvordan regelverket forholder seg til sllke tilfeller, for boxeren er jo en rase det var (er) vanlig å kupere. Holder det å dokumentere at hunden er født sånn?

Ja, det er ikke noe forbud mot å stille hunder med medfødt kort hale. De som har peiling på det, sier det er en smal sak å avgjøre om en hale er medfødt kort eller kupert/amputert. Tuppen på halen ser/kjennes visstnok ganske annerledes ut.

Boxere med medfødt kort hale er et resultat av et forholdsvis nylig innkryssingseksperiment med Welsh corgi (pembroke, tror jeg), der dette genet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...