Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuperte haler


Aussieglis

Recommended Posts

Trodde ikke man kunne stille halekupert hund i det hele tatt i Norge( i følge de reglene som kom for noen år siden)

I sverige derimot kan man stille, og også i Finland da med hund som er født før en dato(tror det er 1.1.01)

Om det ikke stemmer har jeg jo kunnet stille hunden min på utstilling i Norge uten at jeg visste det :glare: , har alltid holdt meg til de nye reglene, og aldri visst det har vært noe unntak?

De som har hund som ikke er en av de gamle kuperingsrasene, men som likevell er kupert(medisinsk årsak) kan stille så mye de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke man kunne stille halekupert hund i det hele tatt i Norge( i følge de reglene som kom for noen år siden)

I sverige derimot kan man stille, og også i Finland da med hund som er født før en dato(tror det er 1.1.01)

Om det ikke stemmer har jeg jo kunnet stille hunden min på utstilling i Norge uten at jeg visste det :glare: , har alltid holdt meg til de nye reglene, og aldri visst det har vært noe unntak?

De som har hund som ikke er en av de gamle kuperingsrasene, men som likevell er kupert(medisinsk årsak) kan stille så mye de vil.

Men hvor alvorlig skal det være for at de blir kupert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunnen de "normale" er finest uansett. Med normale, så mener jeg de ukupperte.... :cry: . Men må jo innrømme at de kuperte er litt tøffe da :unsure: .. :P . Synes det er teit å kupere hunden, bare for at den skal se kulere ut.. Da kan du likesågodt kjøpe en rase som har oppstående ører og halestump :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor alvorlig det skal være før man får kuppere i norge?

Om hunden har sår på halen som aldri gror, eller om den har knekkt haler ol. Men da fjerner man jo ikke mer enn nødvendig.. Da får man papirer fra veterinær, og man kan delta på NKK saker så mye man vil!

Jeg syns også hundene er finest naturlig, doberman er beste eksempel. En UTROLIG nydelig hund med naturlige ører å hale, mens den er temmelig skummel/ekkel kuppert syns jeg..

Jeg vet om oppdrettere på raser som man kupperte før i tiden, som med vilje har knekkt halene på små valper, sånn at dem måtte bli kupperte! Sykt hva mennesker gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er ikke for kupering heller - men jeg fikk et fristende tilbud for noen dager siden om å ha en import fra USA boende hos meg (:cry:) - men det viste seg at valpen hadde naturlig kort NBT (kort nok til å slippe å kupere) ... Uansett valgte jeg å takke nei til tilbudet. Litt skremmende med en hund fra slike linjer, også var det appåtil en hanhund... Følte meg ikke helt klar for den nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om oppdrettere på raser som man kupperte før i tiden, som med vilje har knekkt halene på små valper, sånn at dem måtte bli kupperte! Sykt hva mennesker gjør..

Sykt? ja, det kan man si..Det finnes en hel del eksempler på hva "kreative" personer har gjordt, for å få kupert helt friske og uskadede hunder. Jeg ønsker ikke å nevne metoder, da det er fare for at noen kan få "gode ideer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at hunder av tradisjonelle kuperingsraser ikke lenger kan stilles ut med kort hale, uansett om de er amputert av medisinske årsaker (nettopp for å unngå at noen "faker" en skade på hunden sin, eller påfører dem skade). Kun hunder av raser som ikke tradisjonelt har vært kupert, kan stilles ut med amputert hale (men det vil jo sjelden veie til deres fordel, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at hunder av tradisjonelle kuperingsraser ikke lenger kan stilles ut med kort hale, uansett om de er amputert av medisinske årsaker (nettopp for å unngå at noen "faker" en skade på hunden sin, eller påfører dem skade). Kun hunder av raser som ikke tradisjonelt har vært kupert, kan stilles ut med amputert hale (men det vil jo sjelden veie til deres fordel, da).

vel, er du sikker på dette her? hvor står det i reglene?? DPer vel en gammel kupperingsrase, men er en kupert en som stiller mener jeg.. er kun halve halen som er fjernet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs utstillingsregler, punkt 3.5 (min utheving):

"Øre-/halekupering

I henhold til Mattilsynets forskrift nr 614

kan ikke øre-/halekuperte hunder av

kuperingsraser delta på utstillinger eller

prøver, uansett i hvilket land kuperingen

har blitt foretatt. Importerte, norskeide

hunder som før 1.1.2001 har skriftlig

utstillingstillatelse fra Mattilsynet

(tidligere Statens Dyrehelsetilsyn) kan

delta på utstilling og prøver.

Utstillingstillatelsen skal medbringes og

forevises ringsekretær i original før

bedømmelsen. Dersom attest er glemt

medbrakt, skal rettkjent kopi med

angivelse av reg.nr., utstillingssted og

dato sendes innen 8 dager direkte til

NKK."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ikke det, men så lenge det ikke står spesifisert at de kan delta, må man vel gå ut fra at forbudet gjelder disse også? Hvor mye var av halen på denne DPen var amputert? Det kan jo hende dommerne ser gjennom fingrene med det dersom halen ikke er kupert så kort som den opprinnelig ble på akkurat denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for forbudet av kupering, men synes det er litt ekstremt at de ikke kan delta på noen offisiele prøver..

Det kan være mange grunner til at noen ender med en kupert hund (omplassering etc) da synes jeg det er synd at de ikke kan delta på lydighets og bruksprøver b.l.a om eier ønsker dette. Uttstilling derimot, forstår jeg godt, da skal jo ekstriøret bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forbudet godt kan være totalt. Man ser jo f.eks. hvor mange ørekuperte dobermann som importeres uansett, og skulle de tillates å stille på prøver, kunne tallet økt ytterligere, og fristelsen til å finne opp "medisinske årsaker" kunne blitt enda større. Jeg synes det er helt forkastelig å støtte en slik praksis gjennom å kjøpe kuperte hunder, uansett hvor i verden de kommer fra. Dersom det er sååå viktig å stille i konkurranse, skaffer du deg en hund du kan gjøre det med. Ingen nekter deg å trene hunden din uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forbudet godt kan være totalt. Man ser jo f.eks. hvor mange ørekuperte dobermann som importeres uansett, og skulle de tillates å stille på prøver, kunne tallet økt ytterligere, og fristelsen til å finne opp "medisinske årsaker" kunne blitt enda større. Jeg synes det er helt forkastelig å støtte en slik praksis gjennom å kjøpe kuperte hunder, uansett hvor i verden de kommer fra. Dersom det er sååå viktig å stille i konkurranse, skaffer du deg en hund du kan gjøre det med. Ingen nekter deg å trene hunden din uansett.

Vel, jeg kan nevne minst to som pga tilfeldigheter har endt opp med kuperte dobermenn. Ingen av de ønsket seg i utgansgpunktet hverken dobermann eller en kupert hund, men livet er ikke alltid planlagt. Etter å ha møtt opp på treninger og hatt det moro med hunden så melder ønsket om å konkurere seg. Dette er jo like brukbare hunder som de ukuperte. Da forstår jeg frustrasjonen når de ikke har muligheten til å delta på noe overhodet.

Samtidig forstår jeg også at det tydligvis må sterke virkemidler til :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DP haler blir kuppert til ulike lengder, fra helt kort, til litt lengre.. Den hunden jeg så hadde litt lenger, så ikke ut som den var kupert pga uteendemessige grunner nei..

jeg har sendt mail til en som har greie på de fleste utstillings regler ol, så skal se hva hun sier om hva som er lov og ikke.. Skriver svaret innpå her om hun vet noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i høst var jeg på en landbruksmesse og der så jeg en boxervalp på cirka 10-12 uker med kort hale. Jeg spurte først eieren om det var en import, og fikk til svar at valpen var norskfødt. Valpen var født med kort hale og eieren fortalte at dette nå ble avlet frem bevisst.

Er det noen som vet hvordan regelverket forholder seg til sllke tilfeller, for boxeren er jo en rase det var (er) vanlig å kupere. Holder det å dokumentere at hunden er født sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i høst var jeg på en landbruksmesse og der så jeg en boxervalp på cirka 10-12 uker med kort hale. Jeg spurte først eieren om det var en import, og fikk til svar at valpen var norskfødt. Valpen var født med kort hale og eieren fortalte at dette nå ble avlet frem bevisst.

Er det noen som vet hvordan regelverket forholder seg til sllke tilfeller, for boxeren er jo en rase det var (er) vanlig å kupere. Holder det å dokumentere at hunden er født sånn?

Ja, det er ikke noe forbud mot å stille hunder med medfødt kort hale. De som har peiling på det, sier det er en smal sak å avgjøre om en hale er medfødt kort eller kupert/amputert. Tuppen på halen ser/kjennes visstnok ganske annerledes ut.

Boxere med medfødt kort hale er et resultat av et forholdsvis nylig innkryssingseksperiment med Welsh corgi (pembroke, tror jeg), der dette genet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...