Gå til innhold
Hundesonen.no

Pigghalsbånd

Tonje

Recommended Posts

Idag var jeg på tur sammen med barna i barnehagen,men jeg fikk mange tanker i hodet på hjemveien. Vi gikk nemlig forbi ei dame med en eller annen harehund i flexiline og pigghalsbånd. Hva ER det med disse pigghalsbåndene egentlig,som gjør at folk velger å gå tur med hunden sin med et slikt et på?

Er dette kun laget for å hindre trekking i båndet,eller finnes det en annen "kjempegrunn" for å bruke sånt?

Enlighten me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på utoverpigger eller innoverpigger? Spike har utoverpigger, men det er mest fordi han heter Spike og er litt morsomt å ha spike-halsbånd da. Disse piggene har ingen funksjon i det hele tatt. Innoverpigger er bare fælt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke så mye om disse halsbåndene, eller bruken av de, men jeg bodde hjemme hos noen for ikke så lenge siden, for å passe deres to engelske settere mens familien var på ferie. Disse to hundene ble brukt i jakt, og hadde en tendens til å dra mye i båndet!

Den ene hunden måtte alltid ha pigghalsbånd på tur. Det hjalp, absolutt, men helt ærlig synes jeg synd på henne. Det så jo vondt ut.

Fikk sjokk første gangen jeg så disse i butikken, så jeg måtte jo spørre hva formålet med disse var. Fikk da beskjed om at de ble brukt på store hunder, gjerne hunder som ble brukt til jakt, og som hadde en tendens til å dra i båndet på tur.

Han sa at de ikke stakk, men kløyp litt..så det skulle visst ikke være så vondt :rolleyes:

Jeg prøvde å ta det rundt hånda en gang, og stramme til..og det var langt i fra behagelig.

Skjønner at det blir lettere å gå tur, når du bruker disse. Jeg merket jo også at det var mye mer behagelig å gå tur med disse viltre setterne når vi brukte pigghalsbånd, men det finnes vel andre, litt mer behagelige alternativer mot trekking i båndet?!

Jeg ville nok aldri tatt på min hund et slikt halsbånd, da skulle det i så fall vært utrolig alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er bruken av flexibånd oppi det hele. All bruk av flexi + strup/pigg av noe slag er skikkelig fy-fy! Forresten er det ulovlig å bruke strup (og pigg) på hunden, med mindre du driver med aktiv dressur der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forrige generasjons "reparasjonsmåte", der folk idag bruker grimer (som kan gi nakkeskader, dersom man drar hardt i dem) og antidraseler (som lager gnagsår)... Tull med det og fleksiline, men nå er vel ikke harehundfolk preget av særlig reformiver eller noe - helt ærlig, så synes jeg det er bedre at harebikkja i det HELE tatt får komme ut av hundegården de gjerne står i på årsbasis, selv om det er med pigghalsbånd...

Men selve prinsippet?

Tja, jo mer man herder hunder, gjennom å være hard i dressuren av dem, jo sterkere virkemidler trengs det. Nå vet jeg ikke hvordan jakthunder på vei for eksempel ut på en prøve vil være å trene til å gå fint.... for å si det sånn... men det er vel kanskje eneste situasjonen jeg kan tenke meg det, for det er vel uansett bedre å få et klyp enn å halv- eller helkveles av halsbånden, hvis hunden ikke makter å la være å dra (altså fx i en prøvesituasjon, som er der jeg har hørt mest snakk om det).

Har sett hvordan myndefolk har tatt båndet rundt livet på hunden, og holdt den i det og linen til halsbåndet, når de skal ned til start og hunden er ville. Der er det jo snakk om litt samme driftene - jaktinstinkt.

Til dressurbruk, derimot, så synes jeg tiden har løpt fra denslags forlengst. Men nå løper tiden gjerne fra det meste - jeg synes jo heller ikke grimer skal være for livstid, eller antitrekkseler, det er TRENINGSverktøy så man får trent hunden til å gå pent i normalt utstyr vel? Og så er det jo imot dagens rådende filosofi, om at hunder som utagerer av usikkerhet ikke bør få seg en fysisk smekk - siden de kan assosiere det med situasjonen/den andre hunden. Men hunder som bare er noen beist... som ikke er redde, tja, har man mislyktes i enhver annen metode...

For min del vil jeg heller møte en hund med pigghalsbånd som eier klarer å holde, enn en hund som sleper eieren med seg bort til oss... men det er jo egosynspunktet da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er bruken av flexibånd oppi det hele. All bruk av flexi + strup/pigg av noe slag er skikkelig fy-fy! Forresten er det ulovlig å bruke strup (og pigg) på hunden, med mindre du driver med aktiv dressur der og da.

Det visste jeg faktisk ikke... :P

Så bra at jeg lærte noe nytt i dag. :icon_fun: Hadde aldri hatt hjerte til å gjøre det med hundene mine, selv om de i ny og ne drar litt. Det samme gjelder dem som bruker strømhalsbånd til hundene sine. Ettersom jeg ikke har satt meg så veldig mye inn i båndtreningen, MÅ jeg bare finne meg i litt uoppdragenhet, selv om de går veldig fint som regel. Dersom flexi-bånd er sånne bånd som blir laaange, og som automatisk snurres inni en plastikk- lignende håndtaksbeholder når båndet blir slakkere, har jeg brukt dette mye på mine hunder, men ikke i sammenheng med noen torturredskaper, nei. For det er jo det strup, pigg og el-sjokk halsbånd er- torturredskaper. :) Begge mine hunder bruker sele, da vet jeg at de ikke kveles til lydighet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Litt nysgjerrig. Hvor står det at strup-/pigghalsbånd er forbudt utenom i aktiv dressur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved at i dansk kennel klubs foreninger er det forbudt at bruge pigg halsbånd, folk der kommer med sin hund og har det på bliver udelukket eller sendt hjem, og strup bliver kun brugt i træning, de fleste foreninger forlanger halvstrup, istedet for strup, med mindre at hundeføreren har kendskab til brug af det.

Men strup/piggstrup er virkelig FY sammen med flex eller lang line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en skam at folk bruker pigghalsbånd, og dressur lenke hele tiden. Piggh er jeg helt i mot, dressur lenke går, men det er fult mulig å lære hunden å gå pent i bånd. Man trenger bare MYE tolmodighet. Se en del som bare bruker dressurlenke, å jeg tenker for meg selv: en som ikke gidder å trene på å gå pent i bånd. Vi må komme oss videre i hunde verden, den tiden der vi skal tukte hunden,å holdninger som hunder har ikke smerter som oss, den tåler mye er forbi. Å en jakt hund trenger også lydighet som å gå i bånd dårlig unnskylding at jegere bruker Pbånd av den grunn at hunden er så gira på å jakte. Da gjelder jo det samme der TOLMODIGHET!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig. Hvor står det at strup-/pigghalsbånd er forbudt utenom i aktiv dressur?

I lov om dyrevern:

Kapittel II. - Serlege føresegner om husdyr og tamrein.

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å driva dyr for hardt,

2. å føra dyr bundne til motorkøyrety, traktor og snøscooter medrekna, på slik vis at dyret kjem i fåre for å lida vondt,

3. å sleppa dyr med helde, stokk (drals) e.l. utan dagleg tilsyn,

4. å bruka dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur,

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,

6. å setja briller eller andre ting på fjørfe for å unngå hakking e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lov om dyrevern:

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å driva dyr for hardt,

2. å føra dyr bundne til motorkøyrety, traktor og snøscooter medrekna, på slik vis at dyret kjem i fåre for å lida vondt,

3. å sleppa dyr med helde, stokk (drals) e.l. utan dagleg tilsyn,

4. å bruka dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur,

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,

6. å setja briller eller andre ting på fjørfe for å unngå hakking e.l.

Takk for denne!

Skulle vært flere som hadde lest denne. Mange som bruker dressurhb daglig utenom trening, FY-FY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
I lov om dyrevern:

Jeg kjenner den, - men etterlyser definisjonen på dressurhalsband - for da er jeg utvilsomt lovbryter siden jeg brukte både strup og halvstrup dengang vi loffet rundt på hundeutstillinger - noe som neppe kan kalles aktiv dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var rettskildebildet magert. Jeg har ikke tilgang på bokversjonen av forarbeidene til dyrevernloven her og nå, men dette var det jeg fant. Mattilsynet snakker i denne artikkelen kun om elektriske halsbånd:

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pag...ctedItemId=3134

Det sier i seg selv ikke så mye, men i denne stortingsmeldingen står det litt om bakgrunnen for paragrafen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/r...html?id=328458

Dette står det også om her (under uttalelser):

http://org.umb.no/etikkutvalget/

Det ser altså ut til at kun bruk av elekrisitet rammes i utgangspunktet. Ut fra sammenhengen ville jeg tro at sitronhalsbånd antakelig også rammes, pigghalsbånd muligens, men neppe vanlig strup. Det finnes vel så vidt jeg vet en type kjettingstrup med spesielt tøff effekt, denne vil kanskje rammes.

Men IANAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det ser altså ut til at kun bruk av elekrisitet rammes i utgangspunktet. Ut fra sammenhengen ville jeg tro at sitronhalsbånd antakelig også rammes, pigghalsbånd muligens, men neppe vanlig strup. Det finnes vel så vidt jeg vet en type kjettingstrup med spesielt tøff effekt, denne vil kanskje rammes.

Jeg har tidligere gjort samme "undersøkelsen" som deg og har også funnet at bare elektrisk halsband konkret er omtalt som dressurhalsband. NAS og endel hundeskoler som har medlemmer blant NAS omtaler strup- og pigghalsband som "dressurhalsband" men har ingen kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det er dressurhalsbånd det er snakk om i loven, men man vet jo aldri.

Når det kommer til pigg er det iallefall ulovlig på jaktprøver, så da er det sikekrt ulovlig på andre typer prøver også for andre typer hunder. Ser ikke helt grunnen til å skulle bruke pigg, med mindre man er i dressursammenheng og all annen båndbruk er nytteløs... burde vel igrunn være blant de siste utveiene spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et lite søk fant jeg dette på canis:

Pigghalsband elektrisk halsbånd - dyrevernlovenbr>

Vi er anmodet om å komme med en uttalelse om dyrevernlovens bestemmelser om pigghalsband og elektrisk halsbånd. Bakgrunnen er en diskusjon om dette på nettstedet Canis.no

Dyrevernloven §11 pkt. 4 fastsetter forbud mot "å bruke dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur". Samme lovs §2 fastsetter: "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lide i utrensmål."

Ut fra dette kan det være en viss adgang til å nytte halsbånd som påfører dyra ubehag som et ledd i dressur. En forutsetning må imidlertid være at den som foretar dressuren har kunnskap om den aktuelle hunden og hvordan halsbåndet virker. Disse halsbåndene kan ikke nyttes som dressurmiddel dersom det er fare for at hunden påføres betydelige og/eller varige smerter, eller hunden opplever det meget stressende. Ut fra forarbeidene til dyrevernloven er bruk av elektrisk dressurhalsbånd kun tillatt brukt av person som har gjennomført opplæring i dette i regi av Norges Jeger og Fiskeforbund.

Utenom dressur skal en, ut fra dyrevernloven, ikke bruke halsbånd som kan påføre dyra stress, smerte eller ubehag, og bruk av slike innretninger anses å være i strid med dyrevernloven §2.

Vennlig hilsen

Stein E. Fiskum

seksjonssjef

Inger Helen Stenevik

førstekonsulent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere gjort samme "undersøkelsen" som deg og har også funnet at bare elektrisk halsband konkret er omtalt som dressurhalsband. NAS og endel hundeskoler som har medlemmer blant NAS omtaler strup- og pigghalsband som "dressurhalsband" men har ingen kildehenvisninger.

Da gjenstår det bare at noen med mye penger og fritid anmelder noen andre for brudd på dyrevernloven, og tar saken helt til Høyesterett slik at vi får en avklaring <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det bare at noen med mye penger og fritid anmelder noen andre for brudd på dyrevernloven, og tar saken helt til Høyesterett slik at vi får en avklaring <_<

Skulle gjerne meldt meg frivillig, haha! (men såå mye cash har jeg nok ikke..) :rolleyes:

Jeg har forresten forstått det som at det er strup det er snakk om (+el.halsbånd). Årsaken er vel fordi man på noen kurs blir bedt om å komme med nettopp dressurhalsbånd, som da henviser til strup, og ikke el.halsbånd. Men jeg skjønner jo at det ikke er definert i loven sånn sett, og at de kanskje har en annen oppfatning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghalsbånd er en uting. Det miljøet jeg har sett det brukt, er blandt fuglehundfolket, noe som vel er "naturlig" der det handler om sterk drift for jakt, og ditto problemer å holde igjen hunden.

Vet ikke hvordan det er i dette miljøet nå, men dengang jeg frekventerte lavlandsprøver regelmessig (for ca 25 år siden) var det vanlig å se settere trekke avgårde med pigghalsbånd, mens blodet rant fra åpne sår rundt halsen.

Hundenes drifter var sterkere enn smerten fra halsbåndet, og det burde vel ha fortalt eieren noe?

Har ikke sett pigghalsbånd siden dengang, og håpet kanskje at de lå og støvet ned på et museum, som en påminnelse om vår uvitenhet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...