Gå til innhold
Hundesonen.no

Pigghalsbånd

Tonje

Recommended Posts

Idag var jeg på tur sammen med barna i barnehagen,men jeg fikk mange tanker i hodet på hjemveien. Vi gikk nemlig forbi ei dame med en eller annen harehund i flexiline og pigghalsbånd. Hva ER det med disse pigghalsbåndene egentlig,som gjør at folk velger å gå tur med hunden sin med et slikt et på?

Er dette kun laget for å hindre trekking i båndet,eller finnes det en annen "kjempegrunn" for å bruke sånt?

Enlighten me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på utoverpigger eller innoverpigger? Spike har utoverpigger, men det er mest fordi han heter Spike og er litt morsomt å ha spike-halsbånd da. Disse piggene har ingen funksjon i det hele tatt. Innoverpigger er bare fælt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke så mye om disse halsbåndene, eller bruken av de, men jeg bodde hjemme hos noen for ikke så lenge siden, for å passe deres to engelske settere mens familien var på ferie. Disse to hundene ble brukt i jakt, og hadde en tendens til å dra mye i båndet!

Den ene hunden måtte alltid ha pigghalsbånd på tur. Det hjalp, absolutt, men helt ærlig synes jeg synd på henne. Det så jo vondt ut.

Fikk sjokk første gangen jeg så disse i butikken, så jeg måtte jo spørre hva formålet med disse var. Fikk da beskjed om at de ble brukt på store hunder, gjerne hunder som ble brukt til jakt, og som hadde en tendens til å dra i båndet på tur.

Han sa at de ikke stakk, men kløyp litt..så det skulle visst ikke være så vondt :rolleyes:

Jeg prøvde å ta det rundt hånda en gang, og stramme til..og det var langt i fra behagelig.

Skjønner at det blir lettere å gå tur, når du bruker disse. Jeg merket jo også at det var mye mer behagelig å gå tur med disse viltre setterne når vi brukte pigghalsbånd, men det finnes vel andre, litt mer behagelige alternativer mot trekking i båndet?!

Jeg ville nok aldri tatt på min hund et slikt halsbånd, da skulle det i så fall vært utrolig alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er bruken av flexibånd oppi det hele. All bruk av flexi + strup/pigg av noe slag er skikkelig fy-fy! Forresten er det ulovlig å bruke strup (og pigg) på hunden, med mindre du driver med aktiv dressur der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forrige generasjons "reparasjonsmåte", der folk idag bruker grimer (som kan gi nakkeskader, dersom man drar hardt i dem) og antidraseler (som lager gnagsår)... Tull med det og fleksiline, men nå er vel ikke harehundfolk preget av særlig reformiver eller noe - helt ærlig, så synes jeg det er bedre at harebikkja i det HELE tatt får komme ut av hundegården de gjerne står i på årsbasis, selv om det er med pigghalsbånd...

Men selve prinsippet?

Tja, jo mer man herder hunder, gjennom å være hard i dressuren av dem, jo sterkere virkemidler trengs det. Nå vet jeg ikke hvordan jakthunder på vei for eksempel ut på en prøve vil være å trene til å gå fint.... for å si det sånn... men det er vel kanskje eneste situasjonen jeg kan tenke meg det, for det er vel uansett bedre å få et klyp enn å halv- eller helkveles av halsbånden, hvis hunden ikke makter å la være å dra (altså fx i en prøvesituasjon, som er der jeg har hørt mest snakk om det).

Har sett hvordan myndefolk har tatt båndet rundt livet på hunden, og holdt den i det og linen til halsbåndet, når de skal ned til start og hunden er ville. Der er det jo snakk om litt samme driftene - jaktinstinkt.

Til dressurbruk, derimot, så synes jeg tiden har løpt fra denslags forlengst. Men nå løper tiden gjerne fra det meste - jeg synes jo heller ikke grimer skal være for livstid, eller antitrekkseler, det er TRENINGSverktøy så man får trent hunden til å gå pent i normalt utstyr vel? Og så er det jo imot dagens rådende filosofi, om at hunder som utagerer av usikkerhet ikke bør få seg en fysisk smekk - siden de kan assosiere det med situasjonen/den andre hunden. Men hunder som bare er noen beist... som ikke er redde, tja, har man mislyktes i enhver annen metode...

For min del vil jeg heller møte en hund med pigghalsbånd som eier klarer å holde, enn en hund som sleper eieren med seg bort til oss... men det er jo egosynspunktet da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er bruken av flexibånd oppi det hele. All bruk av flexi + strup/pigg av noe slag er skikkelig fy-fy! Forresten er det ulovlig å bruke strup (og pigg) på hunden, med mindre du driver med aktiv dressur der og da.

Det visste jeg faktisk ikke... :P

Så bra at jeg lærte noe nytt i dag. :icon_fun: Hadde aldri hatt hjerte til å gjøre det med hundene mine, selv om de i ny og ne drar litt. Det samme gjelder dem som bruker strømhalsbånd til hundene sine. Ettersom jeg ikke har satt meg så veldig mye inn i båndtreningen, MÅ jeg bare finne meg i litt uoppdragenhet, selv om de går veldig fint som regel. Dersom flexi-bånd er sånne bånd som blir laaange, og som automatisk snurres inni en plastikk- lignende håndtaksbeholder når båndet blir slakkere, har jeg brukt dette mye på mine hunder, men ikke i sammenheng med noen torturredskaper, nei. For det er jo det strup, pigg og el-sjokk halsbånd er- torturredskaper. :) Begge mine hunder bruker sele, da vet jeg at de ikke kveles til lydighet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Litt nysgjerrig. Hvor står det at strup-/pigghalsbånd er forbudt utenom i aktiv dressur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved at i dansk kennel klubs foreninger er det forbudt at bruge pigg halsbånd, folk der kommer med sin hund og har det på bliver udelukket eller sendt hjem, og strup bliver kun brugt i træning, de fleste foreninger forlanger halvstrup, istedet for strup, med mindre at hundeføreren har kendskab til brug af det.

Men strup/piggstrup er virkelig FY sammen med flex eller lang line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en skam at folk bruker pigghalsbånd, og dressur lenke hele tiden. Piggh er jeg helt i mot, dressur lenke går, men det er fult mulig å lære hunden å gå pent i bånd. Man trenger bare MYE tolmodighet. Se en del som bare bruker dressurlenke, å jeg tenker for meg selv: en som ikke gidder å trene på å gå pent i bånd. Vi må komme oss videre i hunde verden, den tiden der vi skal tukte hunden,å holdninger som hunder har ikke smerter som oss, den tåler mye er forbi. Å en jakt hund trenger også lydighet som å gå i bånd dårlig unnskylding at jegere bruker Pbånd av den grunn at hunden er så gira på å jakte. Da gjelder jo det samme der TOLMODIGHET!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig. Hvor står det at strup-/pigghalsbånd er forbudt utenom i aktiv dressur?

I lov om dyrevern:

Kapittel II. - Serlege føresegner om husdyr og tamrein.

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å driva dyr for hardt,

2. å føra dyr bundne til motorkøyrety, traktor og snøscooter medrekna, på slik vis at dyret kjem i fåre for å lida vondt,

3. å sleppa dyr med helde, stokk (drals) e.l. utan dagleg tilsyn,

4. å bruka dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur,

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,

6. å setja briller eller andre ting på fjørfe for å unngå hakking e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lov om dyrevern:

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å driva dyr for hardt,

2. å føra dyr bundne til motorkøyrety, traktor og snøscooter medrekna, på slik vis at dyret kjem i fåre for å lida vondt,

3. å sleppa dyr med helde, stokk (drals) e.l. utan dagleg tilsyn,

4. å bruka dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur,

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,

6. å setja briller eller andre ting på fjørfe for å unngå hakking e.l.

Takk for denne!

Skulle vært flere som hadde lest denne. Mange som bruker dressurhb daglig utenom trening, FY-FY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
I lov om dyrevern:

Jeg kjenner den, - men etterlyser definisjonen på dressurhalsband - for da er jeg utvilsomt lovbryter siden jeg brukte både strup og halvstrup dengang vi loffet rundt på hundeutstillinger - noe som neppe kan kalles aktiv dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var rettskildebildet magert. Jeg har ikke tilgang på bokversjonen av forarbeidene til dyrevernloven her og nå, men dette var det jeg fant. Mattilsynet snakker i denne artikkelen kun om elektriske halsbånd:

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pag...ctedItemId=3134

Det sier i seg selv ikke så mye, men i denne stortingsmeldingen står det litt om bakgrunnen for paragrafen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/r...html?id=328458

Dette står det også om her (under uttalelser):

http://org.umb.no/etikkutvalget/

Det ser altså ut til at kun bruk av elekrisitet rammes i utgangspunktet. Ut fra sammenhengen ville jeg tro at sitronhalsbånd antakelig også rammes, pigghalsbånd muligens, men neppe vanlig strup. Det finnes vel så vidt jeg vet en type kjettingstrup med spesielt tøff effekt, denne vil kanskje rammes.

Men IANAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det ser altså ut til at kun bruk av elekrisitet rammes i utgangspunktet. Ut fra sammenhengen ville jeg tro at sitronhalsbånd antakelig også rammes, pigghalsbånd muligens, men neppe vanlig strup. Det finnes vel så vidt jeg vet en type kjettingstrup med spesielt tøff effekt, denne vil kanskje rammes.

Jeg har tidligere gjort samme "undersøkelsen" som deg og har også funnet at bare elektrisk halsband konkret er omtalt som dressurhalsband. NAS og endel hundeskoler som har medlemmer blant NAS omtaler strup- og pigghalsband som "dressurhalsband" men har ingen kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det er dressurhalsbånd det er snakk om i loven, men man vet jo aldri.

Når det kommer til pigg er det iallefall ulovlig på jaktprøver, så da er det sikekrt ulovlig på andre typer prøver også for andre typer hunder. Ser ikke helt grunnen til å skulle bruke pigg, med mindre man er i dressursammenheng og all annen båndbruk er nytteløs... burde vel igrunn være blant de siste utveiene spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et lite søk fant jeg dette på canis:

Pigghalsband elektrisk halsbånd - dyrevernlovenbr>

Vi er anmodet om å komme med en uttalelse om dyrevernlovens bestemmelser om pigghalsband og elektrisk halsbånd. Bakgrunnen er en diskusjon om dette på nettstedet Canis.no

Dyrevernloven §11 pkt. 4 fastsetter forbud mot "å bruke dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur". Samme lovs §2 fastsetter: "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lide i utrensmål."

Ut fra dette kan det være en viss adgang til å nytte halsbånd som påfører dyra ubehag som et ledd i dressur. En forutsetning må imidlertid være at den som foretar dressuren har kunnskap om den aktuelle hunden og hvordan halsbåndet virker. Disse halsbåndene kan ikke nyttes som dressurmiddel dersom det er fare for at hunden påføres betydelige og/eller varige smerter, eller hunden opplever det meget stressende. Ut fra forarbeidene til dyrevernloven er bruk av elektrisk dressurhalsbånd kun tillatt brukt av person som har gjennomført opplæring i dette i regi av Norges Jeger og Fiskeforbund.

Utenom dressur skal en, ut fra dyrevernloven, ikke bruke halsbånd som kan påføre dyra stress, smerte eller ubehag, og bruk av slike innretninger anses å være i strid med dyrevernloven §2.

Vennlig hilsen

Stein E. Fiskum

seksjonssjef

Inger Helen Stenevik

førstekonsulent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere gjort samme "undersøkelsen" som deg og har også funnet at bare elektrisk halsband konkret er omtalt som dressurhalsband. NAS og endel hundeskoler som har medlemmer blant NAS omtaler strup- og pigghalsband som "dressurhalsband" men har ingen kildehenvisninger.

Da gjenstår det bare at noen med mye penger og fritid anmelder noen andre for brudd på dyrevernloven, og tar saken helt til Høyesterett slik at vi får en avklaring <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det bare at noen med mye penger og fritid anmelder noen andre for brudd på dyrevernloven, og tar saken helt til Høyesterett slik at vi får en avklaring <_<

Skulle gjerne meldt meg frivillig, haha! (men såå mye cash har jeg nok ikke..) :rolleyes:

Jeg har forresten forstått det som at det er strup det er snakk om (+el.halsbånd). Årsaken er vel fordi man på noen kurs blir bedt om å komme med nettopp dressurhalsbånd, som da henviser til strup, og ikke el.halsbånd. Men jeg skjønner jo at det ikke er definert i loven sånn sett, og at de kanskje har en annen oppfatning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghalsbånd er en uting. Det miljøet jeg har sett det brukt, er blandt fuglehundfolket, noe som vel er "naturlig" der det handler om sterk drift for jakt, og ditto problemer å holde igjen hunden.

Vet ikke hvordan det er i dette miljøet nå, men dengang jeg frekventerte lavlandsprøver regelmessig (for ca 25 år siden) var det vanlig å se settere trekke avgårde med pigghalsbånd, mens blodet rant fra åpne sår rundt halsen.

Hundenes drifter var sterkere enn smerten fra halsbåndet, og det burde vel ha fortalt eieren noe?

Har ikke sett pigghalsbånd siden dengang, og håpet kanskje at de lå og støvet ned på et museum, som en påminnelse om vår uvitenhet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...