Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen LP spørsmål


helle

Recommended Posts

Nå er jeg og Milli på "god vei" til KL 1 øvelsene.. Har ikke øvd på så mye annet enn utgangstilling, lf, fvf, innkalling og dekk og bli og sånnt da, men alt det går kjempe bra...

Men den øvelsen jeg er mest skeptisk til foreløpig er tannvisning.. Hvordan skal man lære denne øvelsen til en hund som syns mennesker kan være skumle? Lurer også på om de tar hensyn til rasen på denne øvelsen, ligger jo litt i rasen å være skeptisk til fremmede (aldri aggressiv da). Fikk også høre av en person at små hunder fikk sitte på bord under tannvisning? Men vil jo helst lære henne normal tannvisning, slik store hunder gjør det.

Så lurer jeg litt på dette her med belønning i ringen, for så nemlig en utrolig flink ekvipasje i Bergen for en stund siden (en dame og en dvergschnauzer), og hun belønte hunden sin etter hver øvelse ved at den fikk slite i armen på genseren hennes. Gjorde det litt skjult på en måte da.. Dette var i Elite eller klasse3 tror jeg.. Men er dette lov? Min hund digger også å dra, så tipper jeg kjappt kunne fått henne til å elsker å dra i genseren min..

Lurer også på hva dere gjør for å få hunden til å skjønne at treningen er ferdig?? Min lille hund skjønner aldri det, og fortsetter å gå fri ved fot, eller sitte i utgangsstilling.. Jeg har alltid på henne sele utenom når vi trener, det hjelper litt, men ikke helt.. Jeg pleier jo også å belønne frivillige gode øvelser, selv om dem kommer når hun har selen på..

Det siste jeg lurte på var om det er noen som trener LP fast i Bergen(utenom hos klubber), som jeg og en venninnne kunne slengt oss med? Vi trenger LP folk å trene med. Eventuelt noen som vil bli med å trene med oss innimellom? Jeg og venninnen min er 20 år, men vi tar i mot folk i alle aldre :frantics::whistle: Vi er nybegynnere som folk sikkert skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tannvisning: Jeg er ingen ekspert, men dette har vi trent på i klubben vår. Vi bytter på å være "dommer", og vedkommende går bort og håndhilser på eier, og så setter h*n seg ned og prater vennlig med hunden, gir godbit, og løfter litt på leppa til slutt. Hvis det er fare for bitt, noe det ikke har vært hos oss, kan jo du selv løfte på leppa til bisken. Hvis hun er veldig usikker på andre folk, er det nok at personen snakker kun med deg de første gangene, og så henvender seg forsiktig til hunden din etterhvert. Allier deg med vante hundefolk og tren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men kan det være en ide og kun trene tannvisning med folk hunden er vandt med, slik at den på en måte kan øvelsen, før vi begynner med fremmede folk?? Eller vil ikke det hjelpe noe?

Hun er nok moderat usikker.. Hadde tannvisning på treningen sist, og den ene damen trakk hun seg ikke for, mens den andre rygget hun bakover (sittende). Så spørs helt på hvem det er vi treffer.. Om hun skulle blitt veldig redd en person, så hadde hun trukket seg helt vekk, og muligens bjeffet mot personen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall ha begynt ganske rolig med tannvisninga jeg, med mindre man har en hund som ikke bryr seg noe særlig om sånt (noen kan gå inn i ringen uten å ha trent på tannvisninga før, noen - som meg - sliter med at mennesker er alt for kule, og noen - som deg - sliter med at mennesker er noe man godt kan være skeptiske til).

Først belønne for at hunden sitter på plass når det kommer menneske i mot, deretter for at mennesket kommer nærmere og nærmere, for at mennesket håndhilser med deg, for at mennesket bøyer seg ned mot hunden osv. Del det opp i små biter, og prøv, så godt som det er mulig, å trene med forskjellige personer. Om du ikke har så mye mulighet til det kan du måtte bli nødt til å gå tilbake i øvelsen for hver nye person helt til hunden føler seg trygg uavhengig av hvem det er som sjekker tennene.

Hvordan få hunden til å skjønne når treninga er over? Tja... Jeg er alltid nødt til å være sammen med hunden min når økta er over (kan ikke sette henne i noen bil, så vi må gjøre noe når økta er ferdig, rusle litt f.eks.). Jeg gjør vel egentlig ingenting, jeg, bare kobler fast hunden igjen og går. Tror hun forstår på hele kroppsspråket mitt at "nå trener vi ikke". Riktignok hender det veldig ofte at hun kommer og tilbyr fot når hun er løs på tur, og dette hender det også ofte at jeg belønner - men hun skjønner nok forskjellen, det virker i alle fall sånn. Går vi på tur, har jeg gjerne hendene i lommene f.eks. Kort sagt: Bare la treninga være ferdig, så er den det (eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall ha begynt ganske rolig med tannvisninga jeg, med mindre man har en hund som ikke bryr seg noe særlig om sånt (noen kan gå inn i ringen uten å ha trent på tannvisninga før, noen - som meg - sliter med at mennesker er alt for kule, og noen - som deg - sliter med at mennesker er noe man godt kan være skeptiske til).

Først belønne for at hunden sitter på plass når det kommer menneske i mot, deretter for at mennesket kommer nærmere og nærmere, for at mennesket håndhilser med deg, for at mennesket bøyer seg ned mot hunden osv. Del det opp i små biter, og prøv, så godt som det er mulig, å trene med forskjellige personer. Om du ikke har så mye mulighet til det kan du måtte bli nødt til å gå tilbake i øvelsen for hver nye person helt til hunden føler seg trygg uavhengig av hvem det er som sjekker tennene.

Hvordan få hunden til å skjønne når treninga er over? Tja... Jeg er alltid nødt til å være sammen med hunden min når økta er over (kan ikke sette henne i noen bil, så vi må gjøre noe når økta er ferdig, rusle litt f.eks.). Jeg gjør vel egentlig ingenting, jeg, bare kobler fast hunden igjen og går. Tror hun forstår på hele kroppsspråket mitt at "nå trener vi ikke". Riktignok hender det veldig ofte at hun kommer og tilbyr fot når hun er løs på tur, og dette hender det også ofte at jeg belønner - men hun skjønner nok forskjellen, det virker i alle fall sånn. Går vi på tur, har jeg gjerne hendene i lommene f.eks. Kort sagt: Bare la treninga være ferdig, så er den det (eller noe sånt).

takk for gode tips til tannvisningstreningen.. har dessverre ikke såå masse muligheter for å trene med forskjellige personer, men har alltids noen! Har alltid besøk av folk hjemme, men hjemme er ikke folk skummelt, bare kult, så da trekker hun seg ikke.. Men kan jo øve på det forde om da! Men skal prøve å gjøre det sånn som du beskrev det ellers, dele opp i momenter. Heldigvis så syns hun ikke selve tannvisningen er ekkel, hun tolererer at alle kikker i munnen hennes.. Så håper jeg skal få henne trygg på at fremmede kommer bort, og setter seg ned å kikker på tennene. :)

Hmm, ja hun skjønner vel gjerne at treningen er ferdig når den er ferdig.. Bare at når jeg tar på henne selen igjen, og begynner å gå hjemover går hun fvf perfekt drit lenge...må jo nesten belønne føler jeg.. viss ikke skjønner hun vel ikke hvorfor? Jeg har bare trent strukturert i en og en halv mnd tid, så er litt nytt for både meg og henne.. Hun syns det er drit kult, og vil helst trene hele tiden virker det som.. :frantics:

Tror det kommer veldig an på dommeren, jeg. De er veldig forskjellige, selv om det er en enkel og grei øvelse.

joa, kommer nok an på dommeren, men vil jo helst at hun skal akseptere det fra alle dommere.. Kjipt å måtte gamble på at det kommer en dommer hun ikke syns er skummel liksom.. :whistle:

Men hva skal til på tannvisningen for å få 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...