Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk ulvehund


Rosin

Recommended Posts

Er litt nysgjerrig på denne rasen...

Hvordan er helsa på ulvehunden i forhold til andre store raser som f.eks grand danois? (Tenker da spesielt på HD, magedreining, generelt kort levealder osv. Sliter ulvehunden like mye med slikt som andre store raser?)

Hvordan er jaktinstinktet og muligheten til å ha hunden løs, sammenlignet med andre mynder?

Og har de noe vaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kan bare svare utifra min kjennskap til rasen og det begynner å bli noen år siden. Min Ulvehund hadde relativt høyt jaktinnstinkt (jaget katter), men han var styrbar og trent. Konkurrerte i lydighet med han. Han gikk som regel løs. Stort sett alltid grei med andre hunder, bortsett fra rottis-hanner, de likte han IKKE! Vet ikke hva du mener med vaktinnstinkt, men han bjeffet ikke for å varsle. Slapp folk inn i huset, men ikke ut hvis de gikk inn åpen dør og jeg ikke var hjemme. Har ett inntrykk av at tispene har noe bedre levealderstatestikk enn hannhundene. Det er jo en rase som kan være utsatt for magedreining. Liten utbredelse av HD, noe AA. Lite allergi, men kan på visse linjer ligge hjerteproblemer. Vanskelig å spå levealder. Min hannhund ble bare 5 år ung, en tispe jeg kjente ble 13 år..

Kan sende deg linker til noen oppdrettere jeg vil anbefale på PM om du er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :frantics: Har ingen planer om å anskaffe en for øyeblikket, men har alltid vært fascinert av rasen så det er jo gøy å lære om dem (og spesielt fra folk med erfaring med rasen, istedenfor å ble i rasebøker som jeg hittil har gjort)

Send meg gjerne linker! Det er jo alltids gøy å kikke litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøgt lidt om statistikker med irsk ulvehund, da vi selv har tænkt på at anskaffe en senere. Gennemsnitsalderen her i Norge fra Norske avlere på irsk ulvehund er ca 7 til 9 år, Hvorimod jeg selv har fundet en avler fra Danmark der har avlet for sundere hunde og længere levealder, hendes gennemsnits alder på de hunde hun har avlet/ejet er 12 år, hun har avlet i 30 år for at få længere levealder på dem.

irsk ulvehund er i risiko gruppen for mave drejninger, så man skal være lidt påpasselig med fodring og motins tidspunkt.

Det er en sighthound, men det er muligt at træne dem så du kan have den løs, ofte må man dog være lidt kreativ ved træning af dem, da de kan være lidt selvstændige ved indlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa er stort sett ok, men du skal selvfølgelig være kritisk til hva slags linjer du kjøper fra. Noen er mer bestemt på dette med HD/AA enn andre, som det er i de fleste raser. Magedreining har jeg ikke hørt om er noe problem, men jeg tror også mange er flinke til å ta forhåndsregler rundt dette.

Levealder er som sagt 8-12 år, men det er mer en sjeldenhet at de blir så gamle som 12. Det er jo en stor kropp som krever mye av maskineriet sitt.

De er flinke med øynene og får med seg det meste, og min erfaring er at de gjerne tar seg en spurt dersom det er f. eks fugler innenfor rekkevidde. Men min har aldri fått tak i noe, da :D Tren grunnleggende lydighet og ha en ok innkalling!

Lite vaktinnstinkt her, noe bjeffing på kvelden om hun troor hun hører noe, men det er mest sånn vi bare flirer litt av. Hun vokter ingenting, alle er velkomne både inn og ut av døra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...