Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde væske?


Poter

Recommended Posts

Tegn på vannmangel kan komme innen få dager, ved en dehydrering på 5 % nedgang i kroppsreservene, alvorlige helseproblemer oppstår ved 10 % dehydrering og ved 15 % inntreffer død (NRC, 2003).

Å drikke er en adferd som blir utført ved jevne mellomrom under hvile og trening, mens vanntap er en kontinuerlig prosess (NRC, 2003). Studier har vist at hunder med fri tilgang på vann drikker etter et vekttap på 0,5 %, og at de da bare drikker nok til å erstatte 0,2 – 0,4 % av kroppsvekten, slik at etter drikking var kroppsvekten ikke tilbake til utgangspunktet. Dersom hundene hadde vært uten tilgang på vann en periode ville de drikke med en gang de hadde muligheten, ofte tidligere enn dersom vannet hadde vært tilgjengelig hele tiden. Det er under studier observert at hunder inntar mesteparten av vannet ble inntatt 2 til 5 timer etter eting, men at denne tørsten etter å ha spist ikke er vedvarende. Når vann ikke er tilgjengelig rett etter at hunden har spist vil den drikke mindre når den får tilgang på vann flere timer senere. Hunder som er sultet drikker betraktelig mindre enn mette hunder.

Hunder krever fri tilgang på vann for å opptrettholde en normal kroppstemperatur ved høy lufttemperatur. Vannbehovet dobles når temperaturen stiger over 45 ºC, og så mye som 20 ml/kg kroppsvekt per time er anbefalt ved høy lufttemperaturer. Hunder kan overleve ved å innta små mengder vann fordi de kan lagre vannet i kroppen ved å øke kroppstemperaturen når de blir dehydrert (NRC, 2003).

Det er anbefalt at vann tilgjengelig etter et måltid, fordi økt vanninntak etter et måltid vil balansere for et vekttap mellom måltidene. Alle undersøkelsene det er vist til med hensyn på vanninntak i fôr og ved drikke hadde en betydelig variasjon fra dag til og mellom individene, der noen av dyrene enkelte dager hadde et dobbelt inntak i forhold til gjennomsnittet. Ut fra dette kan man si at minst det dobbelt av mengdene i tabell 5 bør være tilgjengelige for hunden (NRC, 2003). Dette tilsvarer at en hund på 20 kg skal ha i underkant av 2 liter vann tilgjengelig per dag. Vannbehovet hos overvektige hunder er 50 % høyere enn hos hunder med normal kroppsvekt (Young, 1960 i NRC, 2003).

Håper dette ga noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omfattende svar Marte_Golden! :icon_redface: Det står med uthevet skrift til slutt at en hund på 20 kg skal ha tilgang til i underkant 2 liter vann daglig. Betyr dette at hunden trenger å drikke i underkant 2 liter vann per dag?

Grunnen til at jeg spør er at ei venninne av meg nettopp har sterilisert sin australian shepherd (aussie) tispe og hun må gå med skjerm. Dermed får ikke hunden drukket like naturlig som hun gjør uten skjerm. Hunden spiser vom og hundemat og får mye væske i seg via det, men spørsmålet er om det er nok. Min venninne lurer da på hvor mye vann hun bør blande i maten for at hunden skal få nok væskeinntak nå mens hun går med skjerm.

Aussien hennes er rundt 20 kg og akkurat nå i helle lite aktivitet, naturlig nok, siden hun er operert.

Det er jo også interessant å vite ca hvor mye en hund bør ha av væske for å yte bra. Vi mennesker bør jo ha rundt ett antall liter væske per dag, så lurte på om det er noen slike preferanser for hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt 2 liter vann TILGJENGELIG for en hund på 20 kg i "normal" aktivitet og som er frisk (det gjelder for øvrig alle anbefalinger om ikke annet er oppgitt). Om hunden ikke er i tipp-topp form vil vanninntaket variere - noen vil drikke mer andre mindre. Hadde det vært min hund ville jeg sørget for at det var minst to liter vann tilgjengelig løpet av dagen - spesielt etter måltider og aktivitet (trening/tur), om hunden drikker tomt ville jeg fylt på... Dette er min personlige anbefaling/mening.

Det er, som jeg skrev tidligere, vitalt for hunden å ha tilstrekkelig mengde tilgjengelig, men det varierer selvsagt både mellom individer og fra dag til dag hvor mye vann en hund inntar.

Noen linker å se på, ikke alle like gode, men men...

http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...p;articleid=716

http://www.mycockerspaniel.com/h2o.htm

http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=15&page=39

http://www.smalldogsparadise.com/health-ca...es-my-dog-need/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er jo jeg som lurer på dette da :icon_redface: Har vært på hytta i helga, og begynte å lure litt på dette her.

Bridie gjør mer eller mindre INGENTING med skjermen på seg. Hu syns det er vanskelig nok å gå, langt mindre prøve å nå vannskåla med dette digre dingseriet rundt hodet. Når jeg har tatt av skjermen i forbindelse med mat har hu spist opp, og så gått for å klø seg på magen, noe som har resultert i at skjermen havner tilbake på.

Jeg har forsøkt å ta den av for å se om hu drikker, noe hu ikke gjør- UANSETT.

Så i fare for å ende opp med en uttørket hund, begynte jeg på torsdag å blandet ut en del vann i maten hennes.. I løpet av torsdag fikk hu 4 måltider av ca 100 g v&h og ca 3 dl veske... Dette gjorde derimot til at jeg syns hu måtte tisse mye mer enn normalt, men jeg glemte jo å spørre veterinæren om dette p åfredag. Derfor ble spørsmålet lagt ut her :icon_redface:

Fredag fikk hu ca det samme, kanskje 2,5 dl veske pr måltid, fire ganger om dagen.

På lørdag ringte jeg veterinæren for å spørre, og han mente å huske at regelen var 50 ml veske pr kg hund, altså 1 l vann på Bridie pr døgn...

Så dette er ca det hu har fått, PLUSS vom og hundemat.

Men, med tanke på tissing og mangel på intresse for vann, tror jeg dette er mer enn hu normalt ville drukket i løpet av en dag. Men, bedre med for mye enn for lite i denne perioden. Så håper jeg hu drikker selv så fort skjermen er vekk, om ca 2 ukers tid.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk tips for å øke vanninntaket er å tilføre vannet smak som hunden liker. En kan få kjøpt blodpulver på en del dyrebutikker, som kan tilsettes vann for jakthunder og andre hunder som arbeider. Evt sleng i noe tørrfor og la det stå litt. Redningshundfolket har også denne artikkelen: vann for redningshunder

For folk som driver med hundekjøring er også vanninntak en kjempeutfordring, sjekk hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...