Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde væske?

Poter

Recommended Posts

Skrevet

Et nesten umulig spørsmål å svare på, da det kommer an på hundens vekt, aktivitet, temperatur i omgivelsene og hva hunden spiser. Kan jeg spørre om hvorfor du lurte på det?

Skrevet

Tegn på vannmangel kan komme innen få dager, ved en dehydrering på 5 % nedgang i kroppsreservene, alvorlige helseproblemer oppstår ved 10 % dehydrering og ved 15 % inntreffer død (NRC, 2003).

Å drikke er en adferd som blir utført ved jevne mellomrom under hvile og trening, mens vanntap er en kontinuerlig prosess (NRC, 2003). Studier har vist at hunder med fri tilgang på vann drikker etter et vekttap på 0,5 %, og at de da bare drikker nok til å erstatte 0,2 – 0,4 % av kroppsvekten, slik at etter drikking var kroppsvekten ikke tilbake til utgangspunktet. Dersom hundene hadde vært uten tilgang på vann en periode ville de drikke med en gang de hadde muligheten, ofte tidligere enn dersom vannet hadde vært tilgjengelig hele tiden. Det er under studier observert at hunder inntar mesteparten av vannet ble inntatt 2 til 5 timer etter eting, men at denne tørsten etter å ha spist ikke er vedvarende. Når vann ikke er tilgjengelig rett etter at hunden har spist vil den drikke mindre når den får tilgang på vann flere timer senere. Hunder som er sultet drikker betraktelig mindre enn mette hunder.

Hunder krever fri tilgang på vann for å opptrettholde en normal kroppstemperatur ved høy lufttemperatur. Vannbehovet dobles når temperaturen stiger over 45 ºC, og så mye som 20 ml/kg kroppsvekt per time er anbefalt ved høy lufttemperaturer. Hunder kan overleve ved å innta små mengder vann fordi de kan lagre vannet i kroppen ved å øke kroppstemperaturen når de blir dehydrert (NRC, 2003).

Det er anbefalt at vann tilgjengelig etter et måltid, fordi økt vanninntak etter et måltid vil balansere for et vekttap mellom måltidene. Alle undersøkelsene det er vist til med hensyn på vanninntak i fôr og ved drikke hadde en betydelig variasjon fra dag til og mellom individene, der noen av dyrene enkelte dager hadde et dobbelt inntak i forhold til gjennomsnittet. Ut fra dette kan man si at minst det dobbelt av mengdene i tabell 5 bør være tilgjengelige for hunden (NRC, 2003). Dette tilsvarer at en hund på 20 kg skal ha i underkant av 2 liter vann tilgjengelig per dag. Vannbehovet hos overvektige hunder er 50 % høyere enn hos hunder med normal kroppsvekt (Young, 1960 i NRC, 2003).

Håper dette ga noen svar.

Skrevet

Takk for omfattende svar Marte_Golden! :icon_redface: Det står med uthevet skrift til slutt at en hund på 20 kg skal ha tilgang til i underkant 2 liter vann daglig. Betyr dette at hunden trenger å drikke i underkant 2 liter vann per dag?

Grunnen til at jeg spør er at ei venninne av meg nettopp har sterilisert sin australian shepherd (aussie) tispe og hun må gå med skjerm. Dermed får ikke hunden drukket like naturlig som hun gjør uten skjerm. Hunden spiser vom og hundemat og får mye væske i seg via det, men spørsmålet er om det er nok. Min venninne lurer da på hvor mye vann hun bør blande i maten for at hunden skal få nok væskeinntak nå mens hun går med skjerm.

Aussien hennes er rundt 20 kg og akkurat nå i helle lite aktivitet, naturlig nok, siden hun er operert.

Det er jo også interessant å vite ca hvor mye en hund bør ha av væske for å yte bra. Vi mennesker bør jo ha rundt ett antall liter væske per dag, så lurte på om det er noen slike preferanser for hunder også.

Skrevet

Det er anbefalt 2 liter vann TILGJENGELIG for en hund på 20 kg i "normal" aktivitet og som er frisk (det gjelder for øvrig alle anbefalinger om ikke annet er oppgitt). Om hunden ikke er i tipp-topp form vil vanninntaket variere - noen vil drikke mer andre mindre. Hadde det vært min hund ville jeg sørget for at det var minst to liter vann tilgjengelig løpet av dagen - spesielt etter måltider og aktivitet (trening/tur), om hunden drikker tomt ville jeg fylt på... Dette er min personlige anbefaling/mening.

Det er, som jeg skrev tidligere, vitalt for hunden å ha tilstrekkelig mengde tilgjengelig, men det varierer selvsagt både mellom individer og fra dag til dag hvor mye vann en hund inntar.

Noen linker å se på, ikke alle like gode, men men...

http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...p;articleid=716

http://www.mycockerspaniel.com/h2o.htm

http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=15&page=39

http://www.smalldogsparadise.com/health-ca...es-my-dog-need/

Skrevet

Takk for svar. Er jo jeg som lurer på dette da :icon_redface: Har vært på hytta i helga, og begynte å lure litt på dette her.

Bridie gjør mer eller mindre INGENTING med skjermen på seg. Hu syns det er vanskelig nok å gå, langt mindre prøve å nå vannskåla med dette digre dingseriet rundt hodet. Når jeg har tatt av skjermen i forbindelse med mat har hu spist opp, og så gått for å klø seg på magen, noe som har resultert i at skjermen havner tilbake på.

Jeg har forsøkt å ta den av for å se om hu drikker, noe hu ikke gjør- UANSETT.

Så i fare for å ende opp med en uttørket hund, begynte jeg på torsdag å blandet ut en del vann i maten hennes.. I løpet av torsdag fikk hu 4 måltider av ca 100 g v&h og ca 3 dl veske... Dette gjorde derimot til at jeg syns hu måtte tisse mye mer enn normalt, men jeg glemte jo å spørre veterinæren om dette p åfredag. Derfor ble spørsmålet lagt ut her :icon_redface:

Fredag fikk hu ca det samme, kanskje 2,5 dl veske pr måltid, fire ganger om dagen.

På lørdag ringte jeg veterinæren for å spørre, og han mente å huske at regelen var 50 ml veske pr kg hund, altså 1 l vann på Bridie pr døgn...

Så dette er ca det hu har fått, PLUSS vom og hundemat.

Men, med tanke på tissing og mangel på intresse for vann, tror jeg dette er mer enn hu normalt ville drukket i løpet av en dag. Men, bedre med for mye enn for lite i denne perioden. Så håper jeg hu drikker selv så fort skjermen er vekk, om ca 2 ukers tid.. :S

Skrevet

Et klassisk tips for å øke vanninntaket er å tilføre vannet smak som hunden liker. En kan få kjøpt blodpulver på en del dyrebutikker, som kan tilsettes vann for jakthunder og andre hunder som arbeider. Evt sleng i noe tørrfor og la det stå litt. Redningshundfolket har også denne artikkelen: vann for redningshunder

For folk som driver med hundekjøring er også vanninntak en kjempeutfordring, sjekk hva de gjør.

Skrevet

Altså, har jo absolutt ingen problemer med å få i Bridie vann når jeg blandet i vom og hundemat, spørsmålet var bare hvor mye hu sku ha... hadde hu f¨tt 5 dl eller 5 l hadde bikkja drukket til det var tomt liksom... :frantics:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...