Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde væske?

Poter

Recommended Posts

Skrevet

Et nesten umulig spørsmål å svare på, da det kommer an på hundens vekt, aktivitet, temperatur i omgivelsene og hva hunden spiser. Kan jeg spørre om hvorfor du lurte på det?

Skrevet

Tegn på vannmangel kan komme innen få dager, ved en dehydrering på 5 % nedgang i kroppsreservene, alvorlige helseproblemer oppstår ved 10 % dehydrering og ved 15 % inntreffer død (NRC, 2003).

Å drikke er en adferd som blir utført ved jevne mellomrom under hvile og trening, mens vanntap er en kontinuerlig prosess (NRC, 2003). Studier har vist at hunder med fri tilgang på vann drikker etter et vekttap på 0,5 %, og at de da bare drikker nok til å erstatte 0,2 – 0,4 % av kroppsvekten, slik at etter drikking var kroppsvekten ikke tilbake til utgangspunktet. Dersom hundene hadde vært uten tilgang på vann en periode ville de drikke med en gang de hadde muligheten, ofte tidligere enn dersom vannet hadde vært tilgjengelig hele tiden. Det er under studier observert at hunder inntar mesteparten av vannet ble inntatt 2 til 5 timer etter eting, men at denne tørsten etter å ha spist ikke er vedvarende. Når vann ikke er tilgjengelig rett etter at hunden har spist vil den drikke mindre når den får tilgang på vann flere timer senere. Hunder som er sultet drikker betraktelig mindre enn mette hunder.

Hunder krever fri tilgang på vann for å opptrettholde en normal kroppstemperatur ved høy lufttemperatur. Vannbehovet dobles når temperaturen stiger over 45 ºC, og så mye som 20 ml/kg kroppsvekt per time er anbefalt ved høy lufttemperaturer. Hunder kan overleve ved å innta små mengder vann fordi de kan lagre vannet i kroppen ved å øke kroppstemperaturen når de blir dehydrert (NRC, 2003).

Det er anbefalt at vann tilgjengelig etter et måltid, fordi økt vanninntak etter et måltid vil balansere for et vekttap mellom måltidene. Alle undersøkelsene det er vist til med hensyn på vanninntak i fôr og ved drikke hadde en betydelig variasjon fra dag til og mellom individene, der noen av dyrene enkelte dager hadde et dobbelt inntak i forhold til gjennomsnittet. Ut fra dette kan man si at minst det dobbelt av mengdene i tabell 5 bør være tilgjengelige for hunden (NRC, 2003). Dette tilsvarer at en hund på 20 kg skal ha i underkant av 2 liter vann tilgjengelig per dag. Vannbehovet hos overvektige hunder er 50 % høyere enn hos hunder med normal kroppsvekt (Young, 1960 i NRC, 2003).

Håper dette ga noen svar.

Skrevet

Takk for omfattende svar Marte_Golden! :icon_redface: Det står med uthevet skrift til slutt at en hund på 20 kg skal ha tilgang til i underkant 2 liter vann daglig. Betyr dette at hunden trenger å drikke i underkant 2 liter vann per dag?

Grunnen til at jeg spør er at ei venninne av meg nettopp har sterilisert sin australian shepherd (aussie) tispe og hun må gå med skjerm. Dermed får ikke hunden drukket like naturlig som hun gjør uten skjerm. Hunden spiser vom og hundemat og får mye væske i seg via det, men spørsmålet er om det er nok. Min venninne lurer da på hvor mye vann hun bør blande i maten for at hunden skal få nok væskeinntak nå mens hun går med skjerm.

Aussien hennes er rundt 20 kg og akkurat nå i helle lite aktivitet, naturlig nok, siden hun er operert.

Det er jo også interessant å vite ca hvor mye en hund bør ha av væske for å yte bra. Vi mennesker bør jo ha rundt ett antall liter væske per dag, så lurte på om det er noen slike preferanser for hunder også.

Skrevet

Det er anbefalt 2 liter vann TILGJENGELIG for en hund på 20 kg i "normal" aktivitet og som er frisk (det gjelder for øvrig alle anbefalinger om ikke annet er oppgitt). Om hunden ikke er i tipp-topp form vil vanninntaket variere - noen vil drikke mer andre mindre. Hadde det vært min hund ville jeg sørget for at det var minst to liter vann tilgjengelig løpet av dagen - spesielt etter måltider og aktivitet (trening/tur), om hunden drikker tomt ville jeg fylt på... Dette er min personlige anbefaling/mening.

Det er, som jeg skrev tidligere, vitalt for hunden å ha tilstrekkelig mengde tilgjengelig, men det varierer selvsagt både mellom individer og fra dag til dag hvor mye vann en hund inntar.

Noen linker å se på, ikke alle like gode, men men...

http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...p;articleid=716

http://www.mycockerspaniel.com/h2o.htm

http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=15&page=39

http://www.smalldogsparadise.com/health-ca...es-my-dog-need/

Skrevet

Takk for svar. Er jo jeg som lurer på dette da :icon_redface: Har vært på hytta i helga, og begynte å lure litt på dette her.

Bridie gjør mer eller mindre INGENTING med skjermen på seg. Hu syns det er vanskelig nok å gå, langt mindre prøve å nå vannskåla med dette digre dingseriet rundt hodet. Når jeg har tatt av skjermen i forbindelse med mat har hu spist opp, og så gått for å klø seg på magen, noe som har resultert i at skjermen havner tilbake på.

Jeg har forsøkt å ta den av for å se om hu drikker, noe hu ikke gjør- UANSETT.

Så i fare for å ende opp med en uttørket hund, begynte jeg på torsdag å blandet ut en del vann i maten hennes.. I løpet av torsdag fikk hu 4 måltider av ca 100 g v&h og ca 3 dl veske... Dette gjorde derimot til at jeg syns hu måtte tisse mye mer enn normalt, men jeg glemte jo å spørre veterinæren om dette p åfredag. Derfor ble spørsmålet lagt ut her :icon_redface:

Fredag fikk hu ca det samme, kanskje 2,5 dl veske pr måltid, fire ganger om dagen.

På lørdag ringte jeg veterinæren for å spørre, og han mente å huske at regelen var 50 ml veske pr kg hund, altså 1 l vann på Bridie pr døgn...

Så dette er ca det hu har fått, PLUSS vom og hundemat.

Men, med tanke på tissing og mangel på intresse for vann, tror jeg dette er mer enn hu normalt ville drukket i løpet av en dag. Men, bedre med for mye enn for lite i denne perioden. Så håper jeg hu drikker selv så fort skjermen er vekk, om ca 2 ukers tid.. :S

Skrevet

Et klassisk tips for å øke vanninntaket er å tilføre vannet smak som hunden liker. En kan få kjøpt blodpulver på en del dyrebutikker, som kan tilsettes vann for jakthunder og andre hunder som arbeider. Evt sleng i noe tørrfor og la det stå litt. Redningshundfolket har også denne artikkelen: vann for redningshunder

For folk som driver med hundekjøring er også vanninntak en kjempeutfordring, sjekk hva de gjør.

Skrevet

Altså, har jo absolutt ingen problemer med å få i Bridie vann når jeg blandet i vom og hundemat, spørsmålet var bare hvor mye hu sku ha... hadde hu f¨tt 5 dl eller 5 l hadde bikkja drukket til det var tomt liksom... :frantics:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...