Gå til innhold
Hundesonen.no

TSU og forbud

Poter

Recommended Posts

Skrevet

Er forbudet mot TSU endelig, eller vil det være mulig at loven vil bli endret? Jobbes det med saken for å få gjort det?

Skrevet

TSU er det tjekkoslovakisk ulvehund? eller står det for noe annet?

vet ikke noe om hvorvidt forbudet arbeides med (men det vil jeg tro), men kan se for meg at det ikke er bare, bare å endre på loven der...

Skrevet
TSU er det tjekkoslovakisk ulvehund? eller står det for noe annet?

vet ikke noe om hvorvidt forbudet arbeides med (men det vil jeg tro), men kan se for meg at det ikke er bare, bare å endre på loven der...

Tsjekkoslovakisk ulvehund, ja.

Guest Per Olav
Skrevet
Er forbudet mot TSU endelig, eller vil det være mulig at loven vil bli endret? Jobbes det med saken for å få gjort det?

Det finns jo eksperter på nye og "nye i Norge" importerte raser her på forumet som sikkert kan svare. Jeg fant noen bilder av en slik hund ihvertfall :)

Skrevet
Det finns jo eksperter på nye og "nye i Norge" importerte raser her på forumet som sikkert kan svare. Jeg fant noen bilder av en slik hund ihvertfall :)

Ke? Jeg er antakelig alt for treig til å skjønne den der :rolleyes:

Guest Per Olav
Skrevet
Ke? Jeg er antakelig alt for treig til å skjønne den der :rolleyes:

Flir :)

Det skrives que.

Det finns jo folk her som vet alt om raser jeg ikke engang har hørt om - de vet sikkert svaret på spørsmålet ditt :)

Jeg synes jeg var flink som faktisk fant bilder av ei slik bikkje - jeg :)

Guest Per Olav
Skrevet
Neinei, på nordnorsk skrives det "Ke" :)

Men hva skjer da? Lurer seriøst.

Det gjør jeg også. Kanskje dukker noen opp med et svar.

Skrevet

Det skrives que.

Det finns jo folk her som vet alt om raser jeg ikke engang har hørt om - de vet sikkert svaret på spørsmålet ditt :)

Wow, jeg synes du var kjempeflink som fant bilder i hvert fall... :)

Skrevet

Det skrives que.

Altså, alle kan vel se at du har sneket deg bort for å ta bilde av naboens elghund. :rolleyes: *Dukker og løper*

Guest Per Olav
Skrevet
Altså, alle kan vel se at du har sneket deg bort for å ta bilde av naboens elghund. :rolleyes: *Dukker og løper*

Shit. Det kunne du jammen tatt på PM. Knurr. :)

Guest Gråtass
Skrevet

Per Olav har en Tsjekker. Det er hans hund han har lagt inn bildene av. Det er den eneste i Norge per i dag. Det er ingenting som tyder på at justisdepartementet som forvalter hundeloven har noen høring på gang nå, som omhandler forbud av flere raser eller endring av raseforbudet slik det er pr i dag.

Håper dette var svar godt nok og at PO tar den interne diskusjonen med de det gjelder i en annen tråd..Og heller bruker energien sin på å fortelle deg om den fantastisk flotte hunden han faktisk har!

Guest Per Olav
Skrevet
Ingen som kan svare seriøst på spørsmålet mitt?

Som jeg antydet fikk du svar :) Jeg er også rimelig sikker på om noen av de som har forbudte raser idag vet noe mer enn det Gråtass forteller ville de neppe gått ut med det i et offentlig forum eller på annen måte gitt indikasjoner på at "noe er på gang" - eller det motsatte.

Skrevet
Per Olav har en Tsjekker. Det er hans hund han har lagt inn bildene av. Det er den eneste i Norge per i dag. Det er ingenting som tyder på at justisdepartementet som forvalter hundeloven har noen høring på gang nå, som omhandler forbud av flere raser eller endring av raseforbudet slik det er pr i dag.

Håper dette var svar godt nok og at PO tar den interne diskusjonen med de det gjelder i en annen tråd..Og heller bruker energien sin på å fortelle deg om den fantastisk flotte hunden han faktisk har!

Okei, takk skal du ha!

Guest Gråtass
Skrevet

Som PO er inne på: Dette er høringer i Justisdept og ingen av disse omhandler hundeloven, desverre..

Guest Per Olav
Skrevet

Stortinget har gitt Justisdepartementet fullmakt til å forvalte forskriftene til hundeloven - herunder innføring/oppheving av restriksjoner i f t hunderaser. Departementet kan selvsagt søke eksterne formelle eller uformelle råd fra hvem som helst men er ikke bundet til å følge rådene det får. Hva som er på "høring" er etter min mening i denne sammenhengen formelt sett relativt uinteressant.

Skrevet
Hum :)

Stortinget har gitt Justisdepartementet fullmakt til å forvalte forskriftene til hundeloven - herunder innføring/oppheving av restriksjoner i f t hunderaser. Departementet kan selvsagt søke eksterne formelle eller uformelle råd fra hvem som helst men er ikke bundet til å følge rådene det får.

Kanskje vi skal la det hagle inn med velmente råd til departementet da? Og håpe på at de hører på oss, slik de hørte på bl.a tre "eksperter" for noen få år tilbake, da den nye hundeloven trådte ikraft. At de ikke har spurt oss tar vi ikke så tungt. Vi kan råde likevel vi. :rolleyes:

Gi den nydelige "elgen" din en skikkelig helgekos fra en beundrer da PO. :)

Guest Per Olav
Skrevet
Gi den nydelige "elgen" din en skikkelig helgekos fra en beundrer da PO. :)
Elg? På profilen min står det vitterlig Reinsdyr. Men det er bare fordi elg ikke er med i nedtrekksmenyen da :)
Skrevet
Elg? På profilen min står det vitterlig Reinsdyr. Men det er bare fordi elg ikke er med i nedtrekksmenyen da :)

Jepp - skal gi den en helgekos forutsatt at den overlever jakta som foregår like rundt hushjørna her :)

Jeg har tunnelsyn og skylapper så jeg så ikke på profilen.

Gleder seg til jul han også da sikkert? Flakse rundt med julegaver til Ben Werner f.eks. :)

Gul refleksvest er kjempefin kamo nå i bom-bom tida :D

Nå skal jeg på helgekurs med bisken, og gleder meg vannvittig!

Ha ei super helg dere også. Taadaa! :)

Skrevet

Jaja, da har du ikke sett så mange elghunder, kunne kanskje minne litt i hodet, men fargene stemte jo ikke helt da.

Alle elghunder jeg har sett er stort sett svarte i snutepartiet og brunt det er det vel ikke så mye av på de.

Skrevet
Jaja, da har du ikke sett så mange elghunder, kunne kanskje minne litt i hodet, men fargene stemte jo ikke helt da.

Alle elghunder jeg har sett er stort sett svarte i snutepartiet og brunt det er det vel ikke så mye av på de.

Ehm, det innlegget du quotet var jo faktisk ment som en spøk da... :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...