Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynner hannhunder å markere?


Hemne

Recommended Posts

Vi har hatt valpen her i snart to uker, og han har aldri før tisset på soverommet (der han også sover). I går og i dag tisset han derimot der inne. Begge gangen på den siden hvor mannen min ligger. Valpen bruker vanligvis å ligge på min side.

Mannen min står opp 30-40 min før meg, så det er han som tar han med ut, gir ham frokost og en liten tur ut etterpå. I går tisset han etter maten, men i dag nektet han og sprang rett mot soverommet og ville inn. Hadde knapt fått på meg klærne før han satte seg i samme område igjen. I helgen når både mann og barn var hjemme så skjedde det også flere uhell enn når bare han og jeg er hjemme.

Mannen min mener at han kanskje prøver å markere, men jeg mener han er for ong til det. Er det noen andre som sitter med noe viten på dette området?

Det er jeg som er "sjefen i flokken", og som er hjemme hele dagen og defor har mest med han å gjøre. Er jo jeg som har hovedansvaret for både mating, lufting og trening/grensesetting.

Håper å høre hva andre tenker om dette.

Edit: 15 minutter etter en god tur ut hvor han gjorde fra seg, så tisser han på det ene klorebrettet til kattene. Det ligger på gulvet, helt inntil veggen og er bare 10 cm bredt. Er det bare meg som finner det litt for lite tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han markerer. Han har kanskje bare funnet ut at det er fint å tisse på soverommet..?

Min hannhund er nå åtte måneder, og han begynte ikke å løfte beinet før ved 4-5 måneders alder. Etter det merket jeg at han skulle markere seg. Adri før det. Og den tissingen inne kan holde på en stund til. Tok ganske lang tid før min var heelt stueren. Men når han først hadde blitt det har han aldri tisset inne siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig forskjellig fra hund til hund!

Lasse begynte ikke å markere før han var 9 mnd. Seb derimot har markert hele tiden, da jeg var hos oppdretter og skulle hente ham så gikk han og tisset på teppet og spente fra. og ute gikk han og tisset på ting, liksom stilte seg over det, løp litt videre, fant en annen ting å markere på osv.. og spente gjerne fra med bena, skulle tisse over Lasse sine markeringer. Men han løftet ikke på foten før han var ca 6 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk inne-tissing. Slik var Tassen også.

Husk at valpen bare tisser der den føler seg trygg! (grunn til at mange valper venter med å tisse før de kommer hjem fra tur)

Den er ganske sikkert for ung til å markere. (varierer fra hund til hund da)

Dere får bare passe på å lufte hunden ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk inne-tissing. Slik var Tassen også.

Husk at valpen bare tisser der den føler seg trygg! (grunn til at mange valper venter med å tisse før de kommer hjem fra tur)

Den er ganske sikkert for ung til å markere. (varierer fra hund til hund da)

Dere får bare passe på å lufte hunden ofte.

Hehe, skal ikke stå på luftinga nei. Tror hunden er lei av meg på det området. Tar han med ut rett etter soving, spising og ca 30 minutters mellomrom ellers om han er aktiv. Han sover hele natta (22-06) og gjør ikke fra seg på soverommet hverken på natta eller når han står opp...men så går han omtrent med kul på ryggen ut til ytterdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det vanlig at en 8-9 uker gammel valp prøver å ri på fotene til folk?

Han har prøvd seg på begge barna i dag. Mannen min kunne fortelle at han i morges observerte

at han spente i fra med bakbena etter at han hadde gjort stort. Er ikke dette en form for dominering/markering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at han rir, jeg mener at dette ikke er dominanse, men stress. Min kan fortsatt finne på dette når ting er SÅÅ morsomt og alt skjer irundt han samtidig. Blir rett og slett stressa og da rir vi litt på den foten. Jeg tror det er viktig å være konsekvent, gi beskjed om at slik adferd ikke er akseptert. Avled, og ro ned situasjonen burde funke:) Gratulere med ny valp og kos dere masse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke unngå å bli overrasket over hvor han tisser heller...av en eller annen merkelig grunn så har han nå fått for seg at dørstokker er fine plasser. Han har ikke så mange uhell, men har i løpet av to dager tisset på tre forskjellige dørstokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror ikke det er markering nei. Min hannhund er nå snart 9 mnd og begynte ikke å løfte foten før han var 7-8mnd og han gjør det kun en gang i blant men i det siste skal han "leke" sjef og må da seff tisse der alle andre har tisset først.

men jeg var heldig hadde bare 2-3 uhell fra jeg hentet han til nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...