Gå til innhold
Hundesonen.no

Uttagerer mot andre hunder


bcshippi

Recommended Posts

Jeg har en border collie som nå kan regnes som en unghund.

Jeg leste et sted at det er i denne alderen de kan begynne å uttagere mot andre hunder.

Hu er litt usikker av seg når de møtes og reiser bust og trekker i båndet når vi er noen meter unna, men med en gang vi har gått forbi den andre hunden så bjeffer hun og drar skikkelig i båndet og det ser ut som hu vil angripe, men det er jeg sikker på at hu ikke vil.

Hu er bare redd for hunder hu ikke har hilst på og skal beskytte meg. Det er nok at de bare får snust snute til snute og så er hu ferdig for da vet hu at den andre hunden ikke har noen ond hensikt og kan gå pent forbi den og følge med meg.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme problemet med willy. Han er redd jeg ikke skal klare å ordne opp, og brysker seg... Han utagerer (for å bruke det ordet) bare mot hannbikkjer da, men dog.

Nå klikkertrener jeg, og trener på denne måten;

Willy oppdager en hund = han står stiv i enden av båndet og kikker, jeg belønner han med et klikk fordi han oppdager hunden, og jeg er så heldig at Willy kommer inn til meg for å få godisen. Nå samler jeg opp båndet og går med mase godt i hånda nærmest han. Passer på at han kjenner den nydelige lukta... Klikker å belønner masse mens vi nærmer oss, men KUN når Willy søker kontakt med meg! Husk; fører er tryggheten...

Passeringen går det så som så med, enda, men tar fatt på den på samme måte. Helst bør man unngå passering, men det er jo ikke sååå lett når man er ute på tur...

Hvis du ikke klikkertrener, ville jeg allikevel fylt hånden med verdens beste snop (det være seg pølser, leverpostei, pannekaker e.l.) og gitt hunden godt når han oppdaget den andre.

Bestikkelse sier noen, men jeg kan nå gå mot en hund mens Willy kikker opp mot meg for å si ifra hva vi møter.. Er selvfølgelig en grense for hvor nærme vi kan komme før busta står, men denne grensen har blitt betydelig nærmere møtende hund... :lol:

Belønn for kontakt!!

Håper det var forståelig, hvis ikke skal jeg prøve å formulere meg på nytt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klikkertrener jeg, og trener på denne måten;

Willy oppdager en hund = han står stiv i enden av båndet og kikker, jeg belønner han med et klikk fordi han oppdager hunden, og jeg er så heldig at Willy kommer inn til meg for å få godisen. Nå samler jeg opp båndet og går med mase godt i hånda nærmest han. Passer på at han kjenner den nydelige lukta... Klikker å belønner masse mens vi nærmer oss, men KUN når Willy søker kontakt med meg! Husk; fører er tryggheten...

Hvorfor klikker du når han står stiv i enden av båndet? Klikket skal ikke brukes som en oppmerksomhets-lyd, så for meg hørtes det litt "rart" ut å belønne han for å stivne?

Jeg har også litt vanskelig å forstå hvorfor du har masse godbiter strategisk i hånda som hunden merker, og samtidig mener at det er klikket som former atferden. I tråd med klikkertrening om å la hunden tilby atferd uten lokking, så stemmer ikke taktikken din helt overens?

At det siste kan fungere forstår jeg, men at det kan kalles klikkertrening (eller at det skyldes klikkeren) er jeg litt skeptisk til... hvis du skjønner? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på åtte måneder nå som har noen av de samme tendensene som dere har nevnt. Håper noen kan gi meg litt råd om hvordan jeg skal takle det i tiden framover, og evt hvor lenge denne oppførselen kommer til å vare...

Chino og jeg går nå på vårt tredje hundekurs. Både valpekurset og oppfølging 1 har gått kjempe bra, Chino har vært en av de beste og hele tiden lært ting veldig fort. Han syns også det har vært gøy å lære nye øvelser og møte de andre hundene på kursene.

Da vi begynte på oppfølging 2, for et par uker siden, skjedde det noe jeg aldri før har opplevd med han. Hver gang vi gjorde øveser der alle hundene skulle være ute på plenen samtidig ble han kjempe sint på de andre hundene. Han dro mot dem mens han knurret og bjeffet, og jeg gjorde mitt beste for å få han til å slutte. Vi kunne ikke en gang stå stille på rekke med de andre hundene(med ca tre meters mellomrom mellom hver hund) uten at han skulle kjefte på de andre hundene. Jeg fikk forskjellige råd av instruktøren, og prøvde på disse.

Neste uke gikk det kjempe bra på kurset. Men da var vi bare ute med én og en hund om gangen... Så jeg håpet inderlig på at det ville være slik gangen etter der igjen også, men da tok jeg feil.

Tredje kurskveld var det samme problem. De fleste øvelsene skulle foregå med én eller flere hunder samtidig på plenen, og oppførselen til Chino var helt lik som første gang(som jeg beskrev over).

Jeg var helt fortvilet og lei meg for dette, og tenkte at nå har jeg enten gjort noe katastrofalt feil med oppdragelsen hans, eller så er han en fryktelig aggrresiv hund.

Men det som er så rart er at Chino er en så søt og snill hund hjemme og ellers når vi møter andre hunder. Han har noen faste hundevenner som han ofte leker med, og da storkoser han seg. Men også når vi går tur og møter andre hunder syns han det bare er spennende og logrer og vil bort og hilse.

Så er det noen som kan forklare meg hva som skjer når vi er på kurs??

Er det noen andre her som har opplevd noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som kan være ganske så bråkete. Jeg begynte også med godis som belønning hvar gang han passerte uten å SI NOE,men hva med alle de andre signalene han sendte ut som han sikkert fikk belønning for? Jeg tror ikke hunden min skjønte at å være stille=belønning,faktisk. Men så var det dette med personen i andre enden av kobbelet da.. Jeg har strevd lenge for å skjule stresset jeg fikk i slike situasjoner(ennå kan få,jeg er lettstressa :lol: ),men klarte det ikke noe særlig gitt. Skyndte seg ned i lomma for å fiske opp godis,bytte litt ganglag mens man gjør dette,kikke litt bort på hvor den andre hunden har kommer nå,kikke på min egen osv osv.. Mer enn nok til at dyret skjønte at nå er det noe på gang her!

Nå har jeg begynt å gi litt f... for å si det rett ut. Jeg ser så lite som mulig på den andre hunden,jeg ser ikke på min egen, jeg skal hit og du får værsågod følge med,ingenting å styre seg opp for her. Og det virker minst like bra. Jeg kan fortsatt dra fram godisen å lokke oppmersomheten bort i litt kinkige situasjoner, men jeg ser han stresser videre når hånda er tom.

Nå har jeg en hund som er veldig oppmersom på kroppspråket mitt,og bevegelsene mine,selvom jeg ikke ser det så lett selv. Og dette må jeg passe på. Hvis jeg klarer å holde roen og slappe av,så er det faktisk lettere for han og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på et spørsmål til i samme slengen.

Når lille voffe drar vilt framover i båndet, skal jeg la henne dra eller skal jeg bare stå der og vente til hu slutter?

Jeg pleier til vanlig å lære henne å gå pent i band, men jeg er bare så redd for at hvis jeg drar i båndet, så kanskje hu tror den andre hunden er farlig.

Og et spørsmål til:

Er dette noe hu kanskje slutter med etter tenåringsalderen når hu skjønner at andre hunder ikke er farlige og at jeg forhåpentligvis har funnet noen hundevenner til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur meg og går vekk, jeg lar henne ikke få stå og hoppe og bjeffe og dra. slutter hun å dra, og tilbyr meg kontakt (øyekontakt) klikker jeg for det. klikker effektift for ting jeg vil ha (kontakt, fot osv ) spreller hun avgårde mot annen hund, snur jeg og drar henne med meg så vi opprettholder avstanden. Jeg lar ALDRI!! Hunden få hilse på noen når hun holder på sånn, og jeg lar henne aldri få hilse i bånd, som er den settingen som gjør henne usikker. skal hun hilse, skal hun kunne sitte pent på plass, og hun skal slippes løs. Nå om dagen får hun igrunn ikke hilse på ukjente hunder, da hun er 18 mnd og utagerer mer enn hun pleier, og vi ser litt *likeikkehelttispe* tendenser. Disse ønsker vi ikke å forsterke, og unngår hele den settingen til hormonene roer seg ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klikker du når han står stiv i enden av båndet? Klikket skal ikke brukes som en oppmerksomhets-lyd, så for meg hørtes det litt "rart" ut å belønne han for å stivne?

Jeg har også litt vanskelig å forstå hvorfor du har masse godbiter strategisk i hånda som hunden merker, og samtidig mener at det er klikket som former atferden. I tråd med klikkertrening om å la hunden tilby atferd uten lokking, så stemmer ikke taktikken din helt overens?

At det siste kan fungere forstår jeg, men at det kan kalles klikkertrening (eller at det skyldes klikkeren) er jeg litt skeptisk til... hvis du skjønner? :(

Jeg stapper godbiter oppi nesen hans for å komme forbi. Det skal jeg slutte med etterhvert.

Jeg vil ha en hund som sier i fra til meg at vi møter noen/noe. Derfor klikker jeg når han oppdager møtende hund. Jeg belønner at han oppdager noen. For det er det jeg vil.. Etterhvert begynner han å snu hodet mot meg, og nå klikker jeg ikke før han gjør det. Lengre i treningen har jeg ikke kommet, men målet er en hund som kommer inn til meg når vi møter noen... Et sted må man begynne. sant?

Jeg bruker IKKE klikkeren som oppmerksomhetslyd, jeg bruker den for å belønne en adferd.

OBS: jeg stopper ikke selv om han stopper! Det vil virke som en fare for han...

Og hvis dere lurer mer, får dere snakke med hundespykologen og adferdspesialisten som har hjulpet meg med Willy og gitt meg treningsveiledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å jobbe med hunden på en slik avstand at han ikke stivner når han møter andre hunder, så du slipper dette med å stappe godis oppi nesa på ham for å få han til å komme forbi? Og så heller jobbe deg nermere og nermere etter hvert han takler dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en hund som sier i fra til meg at vi møter noen/noe. Derfor klikker jeg når han oppdager møtende hund

Jeg skønner hva du mener, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at... du klikker for det hunden tenker ... og du kan gjøre deg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å klikke for at han reagerer mot annen hund ... du oppmuntrer jo det du i neste sekund prøver å få vekk om du skjønner hva jeg mener ... jeg ville fått han helt rolig på hund FØRST, før jeg prøvde på noe slikt ... mulig det går den veien du vil, men du kan risikere å klikke på deg store problemer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border collie som nå kan regnes som en unghund.

Jeg leste et sted at det er i denne alderen de kan begynne å uttagere mot andre hunder.

Hu er litt usikker av seg når de møtes og reiser bust og trekker i båndet når vi er noen meter unna, men med en gang vi har gått forbi den andre hunden så bjeffer hun og drar skikkelig i båndet og det ser ut som hu vil angripe, men det er jeg sikker på at hu ikke vil.

Hu er bare redd for hunder hu ikke har hilst på og skal beskytte meg. Det er nok at de bare får snust snute til snute og så er hu ferdig for da vet hu at den andre hunden ikke har noen ond hensikt og kan gå pent forbi den og følge med meg.

Noen som kan hjelpe meg?

Tråkker sikkert noen på tærne nå, men en del bc tisper er purkete og sure. Trener en del med slike purkete frøkner som skal kontrolere verden og har sett noen av dem. Prøver å tenke på EN som ikke har vært slik på de siste fem årene jeg har truffet noen.... men nei... kan ikke komme på noen jeg.

Det du kan jobbe med er at hun slutter forsøke på å kontrolere verden. Gi henne mulighet til å lære å skape avstand og til å stole på at du fikser dette helt alene. For det skal være sagt disse purkene vi trener sammen med er fin fine sammen med andre hunder så lenge de slipper å forholde seg til dem på noen måte.

Du sier hun er ung og da kom jeg til å tenke på løpetid jeg. Kan det tenkes at hun holder på å få det nå? Hvor lenge har hun forresten drevet med dette tullballet?

IKKE bruk positiv straff, det vil bare forsterke følelsen av at du ikke har kontrollen. For å være helt ærlig ville jeg bare hjulpet henne å håndtere dette og ikke gjort stort mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skønner hva du mener, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at... du klikker for det hunden tenker ... og du kan gjøre deg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å klikke for at han reagerer mot annen hund ... du oppmuntrer jo det du i neste sekund prøver å få vekk om du skjønner hva jeg mener ... jeg ville fått han helt rolig på hund FØRST, før jeg prøvde på noe slikt ... mulig det går den veien du vil, men du kan risikere å klikke på deg store problemer ...

Vel, det kommer jo an på hvordan hunden er, det? For meg fungerte det fint å klikke når hun oppdaget den andre hunden og stivnet litt, men selvsagt tok det ikke lang tid før jeg krevde kontakt for at hun skulle få klikk og godbit. Hvis man blir hengende igjen på å klikke når hunden stivner får man ingen framgang (eller jo, hunden blir kjempeflink til å stivne når den ser en annen hund!). Her er det viktig å ikke gå for sakte fram... I alle fall - nå har jeg en hund som er veldig flink til å "sladre" - hun tar kontakt med meg med en gang hun ser en hund, et menneske, en jogger eller en syklist, i håp om at det skal føre til belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo an på hvordan hunden er, det? For meg fungerte det fint å klikke når hun oppdaget den andre hunden og stivnet litt, men selvsagt tok det ikke lang tid før jeg krevde kontakt for at hun skulle få klikk og godbit. Hvis man blir hengende igjen på å klikke når hunden stivner får man ingen framgang (eller jo, hunden blir kjempeflink til å stivne når den ser en annen hund!). Her er det viktig å ikke gå for sakte fram... I alle fall - nå har jeg en hund som er veldig flink til å "sladre" - hun tar kontakt med meg med en gang hun ser en hund, et menneske, en jogger eller en syklist, i håp om at det skal føre til belønning.

Det er akkurat sånn Willy er... takk å takk... :)

Og jeg tipper at sladringen som hunden din gjør, er det du har lært henne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker sikkert noen på tærne nå, men en del bc tisper er purkete og sure. Trener en del med slike purkete frøkner som skal kontrolere verden og har sett noen av dem. Prøver å tenke på EN som ikke har vært slik på de siste fem årene jeg har truffet noen.... men nei... kan ikke komme på noen jeg.

Det du kan jobbe med er at hun slutter forsøke på å kontrolere verden. Gi henne mulighet til å lære å skape avstand og til å stole på at du fikser dette helt alene. For det skal være sagt disse purkene vi trener sammen med er fin fine sammen med andre hunder så lenge de slipper å forholde seg til dem på noen måte.

Du sier hun er ung og da kom jeg til å tenke på løpetid jeg. Kan det tenkes at hun holder på å få det nå? Hvor lenge har hun forresten drevet med dette tullballet?

IKKE bruk positiv straff, det vil bare forsterke følelsen av at du ikke har kontrollen. For å være helt ærlig ville jeg bare hjulpet henne å håndtere dette og ikke gjort stort mer ut av det.

Helt enig; jeg har vel ikke møtt EN voksen BCtispe som ikke er bitchy og grinete.

Til trådstarter og du som har Willy: Tren på så lang avstand at hunden ikke stivner og utagerer. Jobb med kontakt, jeg vet om flere med utagerende hunder som har trent sitt m/kontakt hver gang en annen hund passerer. Jobb dere nærmere og nærmere, det tar tid- men er verdt det. Løpetid og sånt spiller ofte inn. Dersom dere underveis i denne treningen må passere en annen hund på nært hold ville jeg bare kortet inn båndet og gått rett forbi, uten å gi hunden noe oppmerksomhet eller respons på sånn tulleoppførsel. Dersom hunden passerer OK er det selvsagt julekveld og bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Helt enig; jeg har vel ikke møtt EN voksen BCtispe som ikke er bitchy og grinete.

Bare å komme hit til de dype skoger, så treffer du en særdeles snill og hyggelig voksen BC tispe. men hun bryr seg ikke om hunden din i nevneverdig grad heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme hit til de dype skoger, så treffer du en særdeles snill og hyggelig voksen BC tispe. men hun bryr seg ikke om hunden din i nevneverdig grad heller..

Høres bra ut! Jeg har jo visse håp for min egen og da, forsåvidt:p Men helt voksen kan hun ikke kalles enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett border collie, tispe, hannhund eller noe helt annet, så hadde jeg ikke godtatt dette. Vis at du tar ansvar i denne situasjonen. La hunden sitte og bli mens hundene passerer dere.

Er du usikker i en slik situasjon (du venter gjerne en reaksjon fra hunden), så blir hunden det også. Hunden skal ikke gå rundt å passe på deg i tid og utide...

Jeg har selv ei tispe som kunne godt tenke seg å passe på meg uansett hvilken situasjon, men hvorfor skal jeg la henne gjøre det? Jeg ber henne om å sitte og bli (da er det ikke snakk om å få lov å knurre og bjeffe i tillegg), og får da automatisk kontakt med hunden min. "Flott at du tar ansvar", sier hunden. Og slik skal det faktisk være.

Lykke til :)

Edit: Skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk vi forbi en hund som bjeffa og hoppa i været og ble helt vill, mens hunden min faktisk klarte å gå forbi uten å bjeffe, og da fikk hu ros og veldig god godbit. Jeg følte vi hadde ganske god kontakt. Der ble jeg fornøyd altså.

Da vi gikk forbi på tilbakeveien ble den samme bikkja helt vill og da ble hu litt mer engstelig enn første gangen og bjeffa 3-4 ganger, men mye mindre bjeffing enn alle de andre gangene. Kanskje jeg prøvde å ta det med ro? Kanskje jeg slappet av mer fordi det ikke var en annen eier tilstede og så på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...