Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. smitte hos veterinærer...


Ingvild

Recommended Posts

Tinka har fått kennelhoste, og jeg har jo selvsagt vurdert å dra til veterinær, men drøyer det litt foreløpig. Det fikk meg dog til å tenke på noe helt annet - smittefare på veterinærkontorer. Hunder med kennelhoste skal jo holdes unna andre hunder, for det smitter via dråper. Greit nok. Men si jeg hadde tatt med Tinka dit nå, da. Hvis hun f.eks. hadde slikket opp noen godbitsmuler fra bordet hun står på hos veterinæren (vetten vår er ganske raus med godbitene, er jo en grunn til at hun elsker så være der, liksom) - hva om den neste hunden snuser på akkurat samme stedet? Det fins vel flere måter det kan smitte på uten at hundene er i kontakt med hverandre (dyrepleiere som ikke vasker hendene mellom hver hund de hilser på f.eks.), og hos veterinæren er det kanskje enda større sannsynlighet for at de blir smittet nettopp fordi mange av hundene der har nedsatt immunforsvar for øyeblikket. Det er kanskje litt vanskelig å finne årsak/kilde til ulike sykdommer, men er det vanlig at dyr blir smittet av ulike sykdommer på veterinærkontorer? Noen som vet noe om det?

Det samme gjelder jo forsåvidt eksteriørdommere på utstillinger - de vasker jo ikke hendene mellom hvert tannsett de sjekker de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg heldigvis sluppet unna smitteoverførte sykdommer på egen hund, men skulle jeg dratt til veterinær med f.eks. kennelhoste så hadde jeg satt hunden utenfor til det var hans tur. De veterinærer jeg har vært hos har vasket bordet mellom hver hund. Sikkert noe desinfiserende de bruker, i hvert fall noe på sprayflaske. Antar de er ekstra nøye hvis de vet at forrige hund feiler noe smittbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordet blir desinfisert mellom hver pasient.. :) (ihvertfall på de vet.kontorene jeg har vært)

Når jeg var med mine, tok jeg de rett inn fra bilen til kontoret, og lot de ikke hilse eller snuse på noe i mellom.

Jeg er ganske så trygg på at vetrinær kontoret er trygt, og de tar sine forholdsregler!

Har aldri hørt noen bli smittet på vet. kontoret, men det skjer jo at mennesker blir smittet av forskjellig på sykehus, så man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål Wesminster..Jeg har tenkt på det samme mange ganger, og jeg tror faktisk at smitteoverføring hos veterinæren, slett ikke er så sjeldent..

Det varierer en hel del, hvor "renslige" veterinærene er, så det ville være merkelig, om så ikke skjer, innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med veterinæren først, tenker jeg - og si at du mistenker kennelhoste. Hvor mye kan egentlig en veterinær gjøre for en hund med kennelhoste, forresten? Og hvor nødvendig er det at hunden blir med inn på kontoret? Kan veterinæren bare kikke på hunden i bilen, kanskje? Hygienetiltak kan sikkert begrense faren for smitte noe, men etter det jeg har skjønt, er kennelhoste temmelig smittsomt, så helt sikker kan man nok aldri være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med veterinæren først, tenker jeg - og si at du mistenker kennelhoste. Hvor mye kan egentlig en veterinær gjøre for en hund med kennelhoste, forresten? Og hvor nødvendig er det at hunden blir med inn på kontoret? Kan veterinæren bare kikke på hunden i bilen, kanskje? Hygienetiltak kan sikkert begrense faren for smitte noe, men etter det jeg har skjønt, er kennelhoste temmelig smittsomt, så helt sikker kan man nok aldri være.

Når tispa mi tross alt har såpass god allmenntilstand som hun har nå er det nok lite en vet. kan gjøre, og jeg tenkte ikke bare på mitt tilfelle med kennelhoste, men sånn generelt med smittefare hos veterinær. Det er jo klart at noen ting smitter mer enn andre, sånn som f.eks. kennelhoste og lus, men dette er jo heldigvis ting som er mer irriterende enn farlig.

Sånn forøvrig: Blir det til at vi har behov for å ta med Tinka til veterinær pga kennelhosten blir hun nok ventende i bilen til vi får beskjed om hva vi kan gjøre.

Men de andre gangene vi har vært hos vet., av ulike grunner, har hun vært med inn på venterommet og snust litt rundt der. Og det kunne jo gjerne hende at en kennelhostehund hadde vært der tidligere og snust på de samme stedene uten at det hadde blitt vasket i mellom.

Det er i alle fall godt å høre at bordene blir desinfisert mellom hvert dyr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...