Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorhandling?


Arielle

Recommended Posts

Jeg har en Flat Coated retriever på 8 mnd og går en del på utstilling med han. men hadde vært kjekt og prøve noe annet :) så jeg lurte rett og slepp på hva er egentli juniorhanling? jeg har jo forstått du blir bedømt etter din evne til og stille hunden og hvordan du gjør det. men kan noen si meg akkurat hva som skjer i ringen? hvordan det fåregår osv. . hva du må vite om rasen osv. . . :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er regelverket til NKK: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097756637684

Der står det en del om konkurranseformen som avholdes på deres utstillinger.

Andre utstillingsarrangører har ofte også juniorhandling, eventuelt barn og hund. Der er det ingen fast form, annet enn at barn og hund forventes å være mer uhøytidelig enn juniorhandling - det forventes mindre, og kåres gjerne én vinner med resten som flotte andreplasser.

Juniorhandling krever at du evner å vise din egen rase - både å stille den korrekt og å løpe i korrekt tempo for din rase og hunden som individ (hunder innenfor rase kan jo ha ulikt tempo, eller kreve ulikt tempo for å få fram/skjule feil). Du vil også på NKKs utstillinger bli bedt om å vise hund av annen rase - du bytter med en av de andre deltagerne.

Et annet viktig moment er hvordan du anpasser framvisningen i forhold til de andre - finne ditt tempo og din plass, uten å ødelegge for hverken deg selv eller andre. Hvis du som har flat trenger å løpe fortere enn den engelske bulldogen foran deg, så løper du forbi - på yttersiden (altså ut mot ringbåndet, ikke mellom den andre hunden og dommeren), så du ikke ødelegger for bulldogen, men får vist tempoet på din hund. Var det forståelig?

Rasekunnskap - det vet jeg ikke så mye hva som kreves, det bør vel noen av de som har konkurrert etter de nye reglene svare på. Det punktet fantes ikke da jeg var "på høyden"... Men du skal neppe snakke i timesvis om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg kan standaren for rasen og det stykket som heter flattens historie som ligge på retrieverklubben sine sider ligge jeg godt ann da? :frantics: hehe tenkte jeg skulle stille juniorhandling i ølen hvis det ikke kræsjer med juniorklassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg kan standaren for rasen og det stykket som heter flattens historie som ligge på retrieverklubben sine sider ligge jeg godt ann da? :frantics: hehe tenkte jeg skulle stille juniorhandling i ølen hvis det ikke kræsjer med juniorklassen

I ølen er det ikke juniorhandling. Det er det kun på NKK sine internasjonale utstillinger. På Ølen og andre små utstillinger er det barn og hund... en mye mindre krevende konkurranse vil jeg påstå.... der "liten jente med stor hund" som regel pleier å vinne (ja jeg er forutinntatt og slem nå :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan man bli bedt om å gå med en annens hund i Junior Handling?? ;) Hvor ofte gjør de det?

Og hva om du ikke vet hvordan den rasen skal stilles? Nå ble jeg litt redd... :S

Ps: Jeg vant barn og hund med min hund en gang. Da var det vell mer eller mindre en stor jente som gikk med en liten hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok=) takk til alle som har svart. men i Bergen i mars er det vel juniorhandling? men hvis jeg skal stille min hund som da går i juniorklassen koliderer det da med juniorhandling?

På NKK Bergen er det JH ja, og du må ikke regne med å rekke begge deler etter hva jeg har skjønt. JH begynner vel 09.00, og Flat har som regel mange påmeldte og starter vanligvis 09.00 de også. Da blir det isåfall mye flying mellom ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok=) takk til alle som har svart. men i Bergen i mars er det vel juniorhandling? men hvis jeg skal stille min hund som da går i juniorklassen koliderer det da med juniorhandling?

Har du juniortispe, går det i hvert fall bedre enn om du har hannhund... :kiss: Under forutsetning av at rasen begynner klokken ni, samtidig som JH.

Noen klarer å få til begge deler - det virker som det er opp til dommeren om de er villig til å vente på de som skal i andre ringer eller ei, men en del av konkurransen er vel også det å vite når man skal i ringen, og å være klar når det er sin tur. Trodde jeg.

Et annet alternativ er jo å stille i eksteriør den ene dagen, og delta i juniorhandling den andre dagen.

Det at man bytter rase er jo noe som virkelig skiller klinten fra hveten - hvem er så generelt gode på å få kontakt med hunden og intuitivt forstå hvordan den ser penest ut, hvem har fulgt med i ulike raseringer og sett hvordan ulike raser skal handles, hvem tåler en utfordring utover kanskje å stille den samme rolige familiehunden gang etter gang? (Satt på spissen, tråkker sikkert på noen JH-tær, men jeg liker å se JH'ere som viser ulike raser fra gang til gang, og ikke bare én hund de er drillet på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du juniortispe, går det i hvert fall bedre enn om du har hannhund... :D Under forutsetning av at rasen begynner klokken ni, samtidig som JH.

Noen klarer å få til begge deler - det virker som det er opp til dommeren om de er villig til å vente på de som skal i andre ringer eller ei, men en del av konkurransen er vel også det å vite når man skal i ringen, og å være klar når det er sin tur. Trodde jeg.

Et annet alternativ er jo å stille i eksteriør den ene dagen, og delta i juniorhandling den andre dagen.

Det at man bytter rase er jo noe som virkelig skiller klinten fra hveten - hvem er så generelt gode på å få kontakt med hunden og intuitivt forstå hvordan den ser penest ut, hvem har fulgt med i ulike raseringer og sett hvordan ulike raser skal handles, hvem tåler en utfordring utover kanskje å stille den samme rolige familiehunden gang etter gang? (Satt på spissen, tråkker sikkert på noen JH-tær, men jeg liker å se JH'ere som viser ulike raser fra gang til gang, og ikke bare én hund de er drillet på).

Ditto!

Må innrømme når jeg bytter raser og får hunder som står, og står og ståår i 5min på en kommando (eller ingen) Så er det litt morsomt å se på de som får min hund :kiss:

Men enig, der ser man om personen kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at min lillebror på 10 år skal bli flink i JH :kiss: Og han sier at han har lyst å prøve seg på NKK i Bergen i mars. Men ingen av oss har noen gang stilt i JH, og jeg har bare sett på noen få JH-konkurranser. Hvor strenge er dommerne når de dømmer en 10-åring i JH? JH deles inn i to klasser ikke sant? 10-14 år og 14-17 eller noe sånt? Kommer broren min til å måtte stille en annens hund under konkurransen?

Får han velge selv hvilken "figur" han vil vise hunden i? F.eks frem og tilbake og triangelet? Er det noen spørsmål som går igjen, altså noen spørsmål han BØR kunne og som han sikkert får spørsmål om?

Hunden er en flatcoated retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at min lillebror på 10 år skal bli flink i JH :kiss: Og han sier at han har lyst å prøve seg på NKK i Bergen i mars. Men ingen av oss har noen gang stilt i JH, og jeg har bare sett på noen få JH-konkurranser. Hvor strenge er dommerne når de dømmer en 10-åring i JH? JH deles inn i to klasser ikke sant? 10-14 år og 14-17 eller noe sånt? Kommer broren min til å måtte stille en annens hund under konkurransen?

Får han velge selv hvilken "figur" han vil vise hunden i? F.eks frem og tilbake og triangelet? Er det noen spørsmål som går igjen, altså noen spørsmål han BØR kunne og som han sikkert får spørsmål om?

Hunden er en flatcoated retriever.

Det er ikke to klasser i juniorhandling - det er bare en. Tiåringer møter dermed sekstenåringer.

I barn og hund kan nok en del dommere ha tendens til å la klønete, uerfarne, usikre og bortkomne småbarn vinne på sjarmkvoten, men i en offisiell konkurransegren som juniorhandling tror jeg nok at dommeren forventer mer. Kanskje dømmer man noe snillere, men ikke så mye snillere at det går på bekostning av de som faktisk har lært seg dette og er gode. Jeg har enda til gode å se noen komme til finalen uten å ha snøring.

Men når det er sagt: Han kan jo være god, selv om han aldri har konkurrert før. Noen bare har teket på det med å vise hund, mens andre trenger å trene i flere år (og noen får det aldri til, selv om de er femti år og har stilt 150 ganger).

Dommer ber ekvipasjen om å gå i en bestemt figur. Hvis dommer ber om sirkel, og det blir trekant, så har man faktisk ikke utført øvelsen.

Ja, han vil måtte vise en annens hund.

Lykke til! Jeg synes juniorhandling er en spennende sport, og derfor jeg engasjerer meg litt i denne tråden. Jeg synes det å gjøre sitt beste for å vise en hund fra sin optimale side er viktig, og blir egentlig lei meg når gode hunder handles bort av noen som ikke vil lære å vise hund. Så all honnør til de som prøver, og bra for norsk hundesport at det går an å starte tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...