Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorhandling?

Arielle

Recommended Posts

Skrevet
Jeg har en Flat Coated retriever på 8 mnd og går en del på utstilling med han. men hadde vært kjekt og prøve noe annet :) så jeg lurte rett og slepp på hva er egentli juniorhanling? jeg har jo forstått du blir bedømt etter din evne til og stille hunden og hvordan du gjør det. men kan noen si meg akkurat hva som skjer i ringen? hvordan det fåregår osv. . hva du må vite om rasen osv. . . :D
  • 2 weeks later...
Skrevet

Her er regelverket til NKK: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097756637684

Der står det en del om konkurranseformen som avholdes på deres utstillinger.

Andre utstillingsarrangører har ofte også juniorhandling, eventuelt barn og hund. Der er det ingen fast form, annet enn at barn og hund forventes å være mer uhøytidelig enn juniorhandling - det forventes mindre, og kåres gjerne én vinner med resten som flotte andreplasser.

Juniorhandling krever at du evner å vise din egen rase - både å stille den korrekt og å løpe i korrekt tempo for din rase og hunden som individ (hunder innenfor rase kan jo ha ulikt tempo, eller kreve ulikt tempo for å få fram/skjule feil). Du vil også på NKKs utstillinger bli bedt om å vise hund av annen rase - du bytter med en av de andre deltagerne.

Et annet viktig moment er hvordan du anpasser framvisningen i forhold til de andre - finne ditt tempo og din plass, uten å ødelegge for hverken deg selv eller andre. Hvis du som har flat trenger å løpe fortere enn den engelske bulldogen foran deg, så løper du forbi - på yttersiden (altså ut mot ringbåndet, ikke mellom den andre hunden og dommeren), så du ikke ødelegger for bulldogen, men får vist tempoet på din hund. Var det forståelig?

Rasekunnskap - det vet jeg ikke så mye hva som kreves, det bør vel noen av de som har konkurrert etter de nye reglene svare på. Det punktet fantes ikke da jeg var "på høyden"... Men du skal neppe snakke i timesvis om rasen!

Skrevet

Rasekunnskap ja - hah! Enten får du en som spør og graver eller en som - "Åja, skulle vi stille spørsmål" senest på Kongsvinger var dette forskjellen på lørdag og søndag...

Skrevet

Alt man burde kunne generelt om egen rase. Stamsted, fargevarianter, bruksområder til hva skjer med bittet om XX tannen mangler..

Skrevet

hvis jeg kan standaren for rasen og det stykket som heter flattens historie som ligge på retrieverklubben sine sider ligge jeg godt ann da? :frantics: hehe tenkte jeg skulle stille juniorhandling i ølen hvis det ikke kræsjer med juniorklassen

Skrevet
hvis jeg kan standaren for rasen og det stykket som heter flattens historie som ligge på retrieverklubben sine sider ligge jeg godt ann da? :frantics: hehe tenkte jeg skulle stille juniorhandling i ølen hvis det ikke kræsjer med juniorklassen

I ølen er det ikke juniorhandling. Det er det kun på NKK sine internasjonale utstillinger. På Ølen og andre små utstillinger er det barn og hund... en mye mindre krevende konkurranse vil jeg påstå.... der "liten jente med stor hund" som regel pleier å vinne (ja jeg er forutinntatt og slem nå :rolleyes: )

• 2 weeks later...
Skrevet

Kan man bli bedt om å gå med en annens hund i Junior Handling?? ;) Hvor ofte gjør de det?

Og hva om du ikke vet hvordan den rasen skal stilles? Nå ble jeg litt redd... :S

Ps: Jeg vant barn og hund med min hund en gang. Da var det vell mer eller mindre en stor jente som gikk med en liten hund ;)

Skrevet

ok=) takk til alle som har svart. men i Bergen i mars er det vel juniorhandling? men hvis jeg skal stille min hund som da går i juniorklassen koliderer det da med juniorhandling?

Skrevet
ok=) takk til alle som har svart. men i Bergen i mars er det vel juniorhandling? men hvis jeg skal stille min hund som da går i juniorklassen koliderer det da med juniorhandling?

På NKK Bergen er det JH ja, og du må ikke regne med å rekke begge deler etter hva jeg har skjønt. JH begynner vel 09.00, og Flat har som regel mange påmeldte og starter vanligvis 09.00 de også. Da blir det isåfall mye flying mellom ringene.

Skrevet

Har du juniortispe, går det i hvert fall bedre enn om du har hannhund... :kiss: Under forutsetning av at rasen begynner klokken ni, samtidig som JH.

Noen klarer å få til begge deler - det virker som det er opp til dommeren om de er villig til å vente på de som skal i andre ringer eller ei, men en del av konkurransen er vel også det å vite når man skal i ringen, og å være klar når det er sin tur. Trodde jeg.

Et annet alternativ er jo å stille i eksteriør den ene dagen, og delta i juniorhandling den andre dagen.

Det at man bytter rase er jo noe som virkelig skiller klinten fra hveten - hvem er så generelt gode på å få kontakt med hunden og intuitivt forstå hvordan den ser penest ut, hvem har fulgt med i ulike raseringer og sett hvordan ulike raser skal handles, hvem tåler en utfordring utover kanskje å stille den samme rolige familiehunden gang etter gang? (Satt på spissen, tråkker sikkert på noen JH-tær, men jeg liker å se JH'ere som viser ulike raser fra gang til gang, og ikke bare én hund de er drillet på).

Skrevet
Har du juniortispe, går det i hvert fall bedre enn om du har hannhund... :D Under forutsetning av at rasen begynner klokken ni, samtidig som JH.

Noen klarer å få til begge deler - det virker som det er opp til dommeren om de er villig til å vente på de som skal i andre ringer eller ei, men en del av konkurransen er vel også det å vite når man skal i ringen, og å være klar når det er sin tur. Trodde jeg.

Et annet alternativ er jo å stille i eksteriør den ene dagen, og delta i juniorhandling den andre dagen.

Det at man bytter rase er jo noe som virkelig skiller klinten fra hveten - hvem er så generelt gode på å få kontakt med hunden og intuitivt forstå hvordan den ser penest ut, hvem har fulgt med i ulike raseringer og sett hvordan ulike raser skal handles, hvem tåler en utfordring utover kanskje å stille den samme rolige familiehunden gang etter gang? (Satt på spissen, tråkker sikkert på noen JH-tær, men jeg liker å se JH'ere som viser ulike raser fra gang til gang, og ikke bare én hund de er drillet på).

Ditto!

Må innrømme når jeg bytter raser og får hunder som står, og står og ståår i 5min på en kommando (eller ingen) Så er det litt morsomt å se på de som får min hund :kiss:

Men enig, der ser man om personen kan..

Skrevet

Jeg vil at min lillebror på 10 år skal bli flink i JH :kiss: Og han sier at han har lyst å prøve seg på NKK i Bergen i mars. Men ingen av oss har noen gang stilt i JH, og jeg har bare sett på noen få JH-konkurranser. Hvor strenge er dommerne når de dømmer en 10-åring i JH? JH deles inn i to klasser ikke sant? 10-14 år og 14-17 eller noe sånt? Kommer broren min til å måtte stille en annens hund under konkurransen?

Får han velge selv hvilken "figur" han vil vise hunden i? F.eks frem og tilbake og triangelet? Er det noen spørsmål som går igjen, altså noen spørsmål han BØR kunne og som han sikkert får spørsmål om?

Hunden er en flatcoated retriever.

Skrevet
Jeg vil at min lillebror på 10 år skal bli flink i JH :kiss: Og han sier at han har lyst å prøve seg på NKK i Bergen i mars. Men ingen av oss har noen gang stilt i JH, og jeg har bare sett på noen få JH-konkurranser. Hvor strenge er dommerne når de dømmer en 10-åring i JH? JH deles inn i to klasser ikke sant? 10-14 år og 14-17 eller noe sånt? Kommer broren min til å måtte stille en annens hund under konkurransen?

Får han velge selv hvilken "figur" han vil vise hunden i? F.eks frem og tilbake og triangelet? Er det noen spørsmål som går igjen, altså noen spørsmål han BØR kunne og som han sikkert får spørsmål om?

Hunden er en flatcoated retriever.

Det er ikke to klasser i juniorhandling - det er bare en. Tiåringer møter dermed sekstenåringer.

I barn og hund kan nok en del dommere ha tendens til å la klønete, uerfarne, usikre og bortkomne småbarn vinne på sjarmkvoten, men i en offisiell konkurransegren som juniorhandling tror jeg nok at dommeren forventer mer. Kanskje dømmer man noe snillere, men ikke så mye snillere at det går på bekostning av de som faktisk har lært seg dette og er gode. Jeg har enda til gode å se noen komme til finalen uten å ha snøring.

Men når det er sagt: Han kan jo være god, selv om han aldri har konkurrert før. Noen bare har teket på det med å vise hund, mens andre trenger å trene i flere år (og noen får det aldri til, selv om de er femti år og har stilt 150 ganger).

Dommer ber ekvipasjen om å gå i en bestemt figur. Hvis dommer ber om sirkel, og det blir trekant, så har man faktisk ikke utført øvelsen.

Ja, han vil måtte vise en annens hund.

Lykke til! Jeg synes juniorhandling er en spennende sport, og derfor jeg engasjerer meg litt i denne tråden. Jeg synes det å gjøre sitt beste for å vise en hund fra sin optimale side er viktig, og blir egentlig lei meg når gode hunder handles bort av noen som ikke vil lære å vise hund. Så all honnør til de som prøver, og bra for norsk hundesport at det går an å starte tidlig!

Skrevet
hva er nederste aldersgrense for å stille i JH?

Du får vite veldig mye om JH ved å lese NKKs regelverk, som jeg linker til i et av mine første svar.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...