Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn vent(holde seg i nærheten


bcshippi

Recommended Posts

Hunden min har kommet i ungdomsalderen og har blitt mer selvstendig av seg. Vi går turer i skog og mark, men nå har hu plutselig begynt å løpe langt inn i skogen for å se om det er noe å jage. Skal jeg begynne å ha henne i langline?

Og hvordan lærer jeg inn at hu skal holde seg i nærheten på tur?

Disse problemene har dukket opp i forbindelse med at hu nettopp har blitt unghund. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve at lære den kommandoen stå.

stille hende op og lære at stå stille, og efterhånden prøve at øge afstand, når hun har lært det så kan du begynde med og lære hende at stoppe op med du hun nu er igang med ved at hun skal stå. Evt. bruge en langline når du så er ude, indtil du er siker på at hun kan kommandoen, og lytter efter. Det er jo ikke altid at de lytter mens de er "teenagere". men god fornøjelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på hunden sele og langline. Linen bør være 15-20 meter. Når du ser at hunden er iferd med å stikke avgårde sier du: være her el.l. og tråkker på lina, kall den inn (regner med at du har normal innkalling på den) og gi godbit. Gi en frikommando og la hunden få løpe igjen. Hver gang du ser at hunden skal til å løpe lenger enn lina gjentar du prosedyren: være her, tråkk på lina, kall inn, godbit.

Etterhvert vil hunden stoppe å se på deg når du roper :være her, og da kan du kaste godbiten et stykke mot hunden, den trenger ikke lenger komme helt inn til deg når du gir kommandoen.

Dette er ingen rask metode, men den sitter godt når den først er lært inn:-)

Du må nok regne med å bruke langline noen måneder, men det er verdt det!

Poenget med å bruke langlinen så lenge er at hunden aldri får sjangs til å gjøre feil, og at det blir en automatikk i reaksjonen dens som sitter veldig godt den dagen du fjerner lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg hunden din, men hvis den ikke blir aldeles borte vekk og forsvinner, kan du prøve noe annet. Du kan rett og slett stille deg bak nærmeste trestamme, hvis hunden ikke kommer når du roper/plystrer. Stå dørgene stille og vent til den (sannsynligvis) kommer luskende for å se hvor det ble av mamma. Da er det selvfølgelig julaften og 17 mai på èn gang, fordi du hadde jo gått deg aldeles bort og hadde ikke det ikke vært for at hunden din fant deg, hadde du nok vært der ute i skogen enda! Kluet er å ikke vente til bikkja er for langt unna, men mens den enda virrer rundt og vurderer omgivelsene. Slik har jeg sørget for at mine hunder alltid har meg under oppsikt (selvom jeg slett ikke alltid ser dem), for jeg er jo så korka at jeg kan finne på å gå meg vill bak et tre og må jo passes på må vite! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt "gjemme-seg-bak-treet" metoden, og den er svært effektiv. I tilegg har jeg alltid med noe supert godis, og sørger for at hunden vet at jeg har det. Plutselig kan jeg finne på å kaste fra meg en godbit, og da er det lurt å følge med, ja! (Funker iallefall bra på en matglad hund ^_^ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg og lurt på flere ganger, hvordan folk får hunden til å bare gå en viss avstand bort fra en.

Husker hunden stakk av en gang, midt på vinteren og ut på isen, som jeg ikke var helt sikker på. Jeg fikk helt panikk, og begynte å løpe etter den. Men skjønte jo at det var dum fremgangsmåte, så jeg ropte høyt på ham, så han snudde seg, og så lot jeg meg falle ned i snøen. Der ble jeg liggende helt til han kom snikende. Gjett om han fikk ros da, så lettet har jeg sjeldent vært. Men jeg tør aldri gå løs med ham, han er så aggresiv mot andre hannhunder. Skulle gjerne sluppet ham noen ganger, men aner heller ikke om han kommer tilbake noen gang da. Neste hunden skal bli trent opp grundig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hu er veldig god på innkalling så det er nok ikke problemet. Hu har bare plutselig begynt å løpe rett ut i skauen akkurat som om hu jager noe, men hu gjør egentlig ikke det. Jeg har brukt den "gjemme-seg-bak-et-tre" metoden og den funker så hu holder øye med meg, men jeg tror hu vil teste litt grenser eller noe. Hvis jeg sier "Være her" så stopper hu opp og ser på meg for så å gå videre. Men hvis jeg kaller på henne kommer hu med en gang.

Det er bare det at etter hu har kommet så løper hu like fort som hu kom.

Men jeg har vært litt usikker med det å bruke langline egentlig, for jeg tenker at den dagen jeg tar av langlina så skjønner kanskje hu at hu er helt fri og kan gjøre som hu vil. Er det sånn på en måte? Og må hu gå med den hengende etter seg på tur så lenge unghundalderen varer? 1-2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg kaller på henne kommer hu med en gang.

Det er bare det at etter hu har kommet så løper hu like fort som hu kom.

Når du roper på henne, er hun da på vei bort/ute av syne/uten øyekontakt med deg/et godt stykke unna? I så fall er det meget mulig at hun har lært seg at når hun løper langt unna deg, så roper du, noe som fører til belønning. Hvis det er tilfellet så kan du prøve å belønne når hun frivillig tar kontakt med deg, eller når hun bare er i nærheten av deg.

Men jeg har vært litt usikker med det å bruke langline egentlig, for jeg tenker at den dagen jeg tar av langlina så skjønner kanskje hu at hu er helt fri og kan gjøre som hu vil. Er det sånn på en måte? Og må hu gå med den hengende etter seg på tur så lenge unghundalderen varer? 1-2 år?

Det kommer litt an på hvordan du bruker langlina også, det. Hvis du oppfører deg som om hun er løs og langlina bare henger der som en sikkerhet vil det ikke bli noe stort problem å slippe henne løs, men hvis du stadig vekk drar og styrer henne med langlina så er det klart hun vil merke det når den ikke henger på lenger.

Hvor lenge du må bruke langline varierer jo veldig fra hund til hund. Selv har jeg aldri brukt langline på hunden min, bare under løpetid liksom. Hun er såpass førerorientert at hun enten har kunnet gå helt løs eller så har hun måttet gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langlina i 4-5 mnd. I denne perioden klikker og belønner jeg nesten hver gang hunden snur seg og ser på meg frivillig, i tillegg til den andre treningen. Dette gjør jeg veldig ofte også etter at jeg fjerner langlina.

Selen bruker jeg alltid på tur, så det at lina blir borte betyr ikke noe for hunden( har i alle fall ikke merket det på mine).

Jeg bruker denne metoden fordi jeg ikke tillater at hundene mine er lenger enn 15 meter unna meg på tur.

Da har jeg tilnærmet full kontroll både i møte med folk, hunder, rådyr osv.

De hundene jeg bare har gjemt meg for, har reagert som din, og det er ikke godt nok i min verden. Jeg ønsker at hundene mine skal være "fri" på tur, og det kan de ikke være om de forsvinner ut fra synet for meg.

Skulle det dukke opp noe nå så ser jeg det samtidig med hunden, og kan stoppe ham/dem før de ruser fram og "roter" seg bort i noe som kan være både farlig og uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å rope i forskjellige situasjoner slik at hu ikke skal tro at hu kan løpe vekk, jeg roper og hu får belønning.

Jeg belønner når hu gir meg oppmerksomhet, men da kan hu bare ta noen skritt til, stopper opp og ser på meg og sånn kan hu fortsette resten av turen.

Men jeg skjønner ikke hvorfor hu plutselig fant ut at hu kunne løpe sånn rundt omkring. Er det sånn de fleste unghunder er? Hu får vel ha på seg langline på sånne kjente steder heretter da.

Gikk ihvertfall helt fint å gå på et sted hu aldri hadde gått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og resten av familien, har fra hunden vår var valp alltid gjemt oss noen ganger i løpet av turene i skogen. Dette har gjort at hun så å si hele tiden er oppmerksomme på oss og går aldri lenger bort enn rundt 15 meter, da snur hun seg for å sjekke at vi kommer, og så lusker hun videre :) Også synes hun det er kjempegøy å finne oss igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...