Gå til innhold
Hundesonen.no

Om MODERERING på forum.


Recommended Posts

Jeg går ut fra at det er ulikt syn blandt Sonens brukere, om hvor streng moderering på forum bør være eller ikke være.. Selv er jeg glad i en "frisk" diskusjon og det aner meg, at jeg ikke er den eneste på sonen, som har sans for det..:lol: Så dermed legger jeg de tråder jeg kan, i Debattkjelleren. Det "reklameres" jo med, at man bør tåle litt røffe tilbakemeldinger der.

Personlig så ønsker jeg at det skal være litt større "takhøyde" og høyere terskel, før moderatorne griper inn, i diskusjoner i Debattkjelleren. Vi "kranglefanter" trenger også en plass å utfolde oss! :thumbs: Så hva syns dere, er det flere som ønsker "friere tøyler"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke tillatte diskusjoner på annet enn sak. Personangrep vil alltid bli slått hardt ned på.

NB: Les de nye retningslinjene for og se hva moderatorene forholder seg til.

Problemet er, slik jeg ser det, at det nok kan være ganske forskjellige oppfatninger om, HVA som kan regnes som personangrep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Foraene blir vel hva deltakerne gjør dem til innenfor rammen av den berømmelige nettiketten og hvordan moderatorene gjør sin jobb. Det første bestemmer deltakerne. Hvordan moderatorene subjektivt tolker hva som kan aksepteres og ikke i f t retningslinjene for forumet er det lite deltakerne får gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen; uten deltagere, så blir det vel lite å moderere? Ponget med tråden er å se hva andre på Sonen mener, forhåpentligvis så kan sonens brukere og moderatorene, i fellesskap, gjøre sitt, for at alle (nåja..)blir fornøyde og dermed interesserte i å bruke Sonen :thumbs:

Til moderator; Er det mulig å få lov til å flytte denne tråden til et annet underforum? Så flere ser den? Klikker man seg f.eks. rett inn på Hundesonen, så kommer ikke "Spørsmål og tilbakemeldinger" frem på skjermen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innrømme at jeg i alle fall, aldri er inne på Infosonen, til vanlig..

Beklager OT: men hvorfor ikke åpne hovedsiden til dyresonen, og klikke vekk alle underforumene? dette gjør du bare en gang om du sitter på samme data. Personlig liker jeg å ha oppe infosonen, hundesonen, generelt og it/data delen. Syns det er greit å ha oppe infosonen hvertfall, tilfelle noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Nei, det er kanskje ikke direkte hundeprat men siden spørsmålet i all hovedsak gjelder "Debattkjelleren" , så kunne det vært greit å ha den der.
Kremt. Det er jeg uenig i. "Takhøyden" gjelder emm de fleste fora og hva som kan aksepteres av ytringer. Jeg skal la være å kommentere hva jeg mener om vurderingsevnen til forumets hellige kyr. Eller eventuelt mangel på sådan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke om den berømte takhøyden blir så mye lavere av streng (men urettferdig) moderering, eller om det er tvert om? Kanskje flere tør å hive seg med i debatten om temperaturen holdes rett under kokepunktet enn om det koker over? Er ikke så sikker på om debatten blir dårligere av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lengden synes jeg faktisk ikke debatter som i stor grad består av personangrep blir så veldig morsomme, men vi er vel alle forskjellige.

Nei, jeg har vært medlem på et forum der moderatorene var ALTFOR "snillistiske" og dill-dallet med verstingene blant medlemmene - og det endte med at jeg meldte meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

I likhet med endel andre her kommer jeg fra fora helt uten moderering. Det var lite å si om takhøyden eller den ubegrensede høyden på taket fordi deltakerne faktisk forholdt seg til at det fanns regler og normer som regulerte ytringene på foraene. At aktiviteten likevel sank mot et nullnivå hadde flere årsaker. De "kule" web-baserte mulighetene overtok for de rene tekstbaserte foraene - samtidig som man fikk et tilsig av personer som tøyde nettetikken som en strikk og det ble lite hyggelig å delta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok være uenige om hvor høyt det skal være under "taket" men jeg går ut fra at de fleste mener moderering bør være mest mulig rettferdig? Sletter f.eks. moderator ett svarinnlegg med den begrunnelsen at det er OT, så bør vel også innlegget som det blir svart på, slettes? Ellers vil det jo se ut som om man ikke kan eller vil svare.

Selvfølgelig skal man ikke tillate ville tilstander og personangrep over alle grenser, da frykter jeg også at medlemmene hadde "flyktet" men alt for streng eller "urettferdig" moderering kan nok ha samme effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med endel andre her kommer jeg fra fora helt uten moderering. Det var lite å si om takhøyden eller den ubegrensede høyden på taket fordi deltakerne faktisk forholdt seg til at det fanns regler og normer som regulerte ytringene på foraene. At aktiviteten likevel sank mot et nullnivå hadde flere årsaker. De "kule" web-baserte mulighetene overtok for de rene tekstbaserte foraene - samtidig som man fikk et tilsig av personer som tøyde nettetikken som en strikk og det ble lite hyggelig å delta der.

Og det er helt naturlig. På samme måte var det før i tiden et privilegium forbeholdt de ressurssterke og spesielt interesserte å få gå på videregående skole - i dag er det en rettighet. Det er på mange måter en riktig demokratisk utvikling, men det betyr også en endring i holdningen blant "brukerne", og økt behov for styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Og det er helt naturlig. På samme måte var det før i tiden et privilegium forbeholdt de ressurssterke og spesielt interesserte å få gå på videregående skole - i dag er det en rettighet. Det er på mange måter en riktig demokratisk utvikling, men det betyr også en endring i holdningen blant "brukerne", og økt behov for styring.
Og at "styrerne" vet hva som skal/bør styres. Ellers blir vel "styringen" et maktmisbruk og en parodi foretatt av personer som misbruker "makta" som de tilfeldigvis har fått fordi ingen andre ønsker den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at "styrerne" vet hva som skal/bør styres. Ellers blir vel "styringen" et maktmisbruk og en parodi foretatt av personer som misbruker "makta" som de tilfeldigvis har fått fordi ingen andre ønsker den?

I den offentlige skolen, ja. På et privateid nettforum vil jeg ikke kalle det maktmisbruk, snarere selvråderett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...