Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shephard???

Tina

Recommended Posts

Australian Shepherd er en Amerikansk gjeterhund. Selv om navnet tilsier noe annet er den ”made in America” Rasen er ikke spesielt gammel, og opprinnelsen er ikke helt kartlagt. Det er finnes flere teorier, men helt sikkert er det at aussien ble brukt som gjeterhund på rancher i USA, og den var ofte følges venn og beskytter av omstreifende cowboys. Den var en super gjeter, og fungerte også som skadedyr bekjemper, barnevakt/lekekamerat for ranchens barn og sist men ikke minst en vakt hund som beskyttet både folk og fe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før trodde de at den kom med sauene fra australia, men nyere forskning har vist at aussien var i usa før denne saue importen begynte... så man er litt usikker der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tænkte også på...hvis man ser en blue-merle aussie ved siden af en blue merle border collie ... eller altså bare samme farve...hvordan ser man da forskel...jeg har vældig lite peiling på disse to racer og er ikke klar over hvor de skiller sig ud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aussien er kraftig i kroppen, også er den hardere i psyken og roligere i temperamentet. Borderen er tynnere i kroppsbyggningen. her kan du se bilder:

Border collien: du ser den er litt tynnere i kroppen, og spesiellt på bakpartiet

gijkl9sm.jpg

Her er enda et bilde... vgbjk2le.jpg

også ser du en ilustrasjon av aussien: du ser den er mer kraftfull i kroppsbyggningen, og den har kraftigere bakparti og snute..

mkl6de.jpg

her ser du en blue merle aussie til... og du ser den er mer kraftfull.

xjxfjo4sb.jpg

forskjellen på gjetingen deres er at borderen sniker seg, og går rundt saueflokken, mens aussien går i front, og hopper på ryggene for å lettere komme rundt flokken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her gjeter en BC

flossplash32id.jpg

og her ser du aussien i aksjon

herding8yi.jpg

herding29oe.jpg

herding32xp.jpg

herding49kp.jpg

aussien har en mye hardere psyke, både på godt og vondt. den er avlet til å takle store okser, ved å gå i front og jobbe veldig tett innpå dem. Aussien er en hardbarka gjeterhund, og når det er noe den vil må det bli sånn mener den :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du undervurderer Bc'en Astrid..

Bc'er er også brukt til å gjete okser/kyr..

Men ja, Bc'en har mildere psyke.

prisc744810.jpg

rusty745208.jpg

en bc er avlet på en annen måte enn aussien. en bc som klatrer over ryggen på oksene får du aldri se... aussien er en tøffere gjeter når det gjelder kveg... på sau er de ikke like gode som bc. men alle raser har sine spesialiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nå mente jeg på at gjetingen var forskjellig da ;) Var bare et eksempel. Hehe..

hehe, skjønte det :P bare tuller.... BC og aussie er like bra på hver sin måte :D men på kyr er aussien spesialist :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med cattledog a? har hørt at den er enda 'hardere' enn både aussie og bc. det er visst ikke en rase for hvem som helst, og det er ingen som avler på eksteriør!?

Det har jeg også hørt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...