Gå til innhold
Hundesonen.no

Når demper hunden din seg mest ovenfor deg?

LouDan

Recommended Posts

Etter at je ble litt bedre kjent med dempende signaler i min tid på Canis, har je begynt å bli litt mer oppmerksom på disse hos'n Romeo.. Han pleier aldri å dempe meg, men akkurat når je i dag sa "Skal vi bade??", med veldig lys stemme, oppdaga je at'n Romeo faktisk da begynner å dempe meg skikkelig! Han kryper sammen og putter halen mellom bena.. Gjør alt for å unngå badet..

Ellers demper han meg som sagt aldri.. Har aldri gjort noe på badet som han da itte skulle like(bortsett fra og løft'n opp ibadekaret når'n skal bades...)... Har aldri kjefta på'n eller noen ting... har faktisk rost'n hver gang han går opp i badekaret ac seg sjøl :cry:

Derfor lurer je litt på når hunden(e) din(e) demper deg mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er rigtig sint (og ikke på hundene forstås) men hvis jeg bliver gal over et eller andet... jeg kan sidde helt stille og roligt og måske blive gal over noget på tv og så ses det på hundene, de lusker begge to væk. Og jeg har aldrig på nogen måde lavet noget med dem, når jeg er gal, og de ser heller ikke trykkede ud, men de dæmper alt hvad de kan ligesom for bare at undgå situationen i det hele taget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix demper seg (eler hva dere kalte det :D ) hvis jeg skal ta han opp på bordet for å stelle han, men det er helt umulig å stelle han, han bare setter seg ned å skyver seg inn til meg.. Trenger råd... GODE råd :cry::D

Har lært han stå men det er umulig å få han til det på stelle bordet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix demper seg (eler hva dere kalte det :D ) hvis jeg skal ta han opp på bordet for å stelle han, men det er helt umulig å stelle han, han bare setter seg ned å skyver seg inn til meg.. Trenger råd... GODE råd :cry::D

Har lært han stå men det er umulig å få han til det på stelle bordet :lol:

Hadde det problemet selv også, men etter at vi var hos oppdretter å fikk han nappa så er det problemet ute av verden. Tror det var fordi ho ikke ga etter når han gjorde motstand, ho bare holdt på til ho var ferdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi demper ikke meg så ofte, siden jeg vet hva hun tåler. Men hun demper ofte andre når de blir for viltre med henne. Hun demper andre hunder også. Og seg selv. Hehe.. Flinke jenta mi :cry: Jeg mener at det er veldig viktig å lese hunden når den demper, og å ta hensyn til det, sånn at den utvikler språket sitt. Du kan faktisk trene hunden din til å bli flinkere med andre hunder på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, Mona dempa etter hun ble bitt i går.. Hehe.. kanskje ikke så rart :roll:

Hehe :cry: Men sånn som på Mona bør du være veldig oppmerksom på om hun demper seg. For hvis man ikke reagerer på det, kan de begynne å bite og bli hypre og sånne ting. Det er som med små unger. Når de ikke vil mer, så skal man respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her legger de seg flat hvis jeg må heve stemmen for dem(og da har jeg ikke slått demtil å reagere sånn)Til og med Astrix reagere sånn.

for å få Aiwa til å gå fint i bånd så kan jeg knurre til henne og si gå fint så lyer hun(men ikke med far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lunah demper andre hunder som er større enn henne. og når jeg er sur for noe. og når jeg sier 'gå å legg deg', ikke veit jeg hvorfor, hun har ikke opplevd noe negativt i buret, men alikevell liker hun ikke å være der,

trur det er instinktivt at enkelte hundr ikke liker og være i et bur, føler seg fanget kanskje...vet ikke je nei, ask blir heller ikke veldig glad visst jeg ber han om å legge seg i buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjør er å si gå å legg deg/ eller finne plassen sin... også tar jeg hunden bort til liggeplassen og sier "der ja!" nå vet vicky at hjemme betyr gå å legg deg: at hun kan få lov til å gå sakte og rolig å legge seg ned med en tyggepinne, eller roe seg ned :D dekk betyr for vicky at det skal skje raskt... men gå å legge seg kan hun ta i det tempoet hun vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjør er å si gå å legg deg/ eller finne plassen sin... også tar jeg hunden bort til liggeplassen og sier "der ja!" nå vet vicky at hjemme betyr gå å legg deg: at hun kan få lov til å gå sakte og rolig å legge seg ned med en tyggepinne, eller roe seg ned :D dekk betyr for vicky at det skal skje raskt... men gå å legge seg kan hun ta i det tempoet hun vil...

Ja, det er det jeg tenker også. Pluss at da kan hun på en måte reise seg igjen etter en stund, uten å få noen ny kommando. Men legger du henne ned der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville bare lagt henne rolig ned og sagt "ja det er legge seg ja! flink du er!", kanskje gitt henne en godbit etter en stund hvis hun fortsatt ligger like pent... :D la hunden skjønne at legge seg skal være trygt og godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville bare lagt henne rolig ned og sagt "ja det er legge seg ja! flink du er!", kanskje gitt henne en godbit etter en stund hvis hun fortsatt ligger like pent... :D la hunden skjønne at legge seg skal være trygt og godt :D

Ja, okei.. Men tror egentlig det blir litt vanskelig med LiLi, siden hun aldri ligger rolig særlig lenge av gangen :D Blir vel litt mer med tiden tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det du burde gjøre er å rose den lille tiden hun ligger!! :D selv om hun ligger litt i begynnelsen er det en start... gi godbit eller ros for at hun ligger de sekundene hun ligger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...