Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkjøp av gnager - Hjelp!


Muppetshow

Recommended Posts

Hei, er en student ifra Bergen som bor i leilighet midt i sentrum, med 3 andre kosegutter.

Har lyst på en gnager på rommet til å kose og stelle med når jeg leser, eller bare generelt. :-)

Har sett masse på de mest vanlige artene som chinchilla, marsvin, hamster osv, men jeg trenger fortsatt litt hjelp.

Det jeg ser etter er egentlig et veldig kosete dyr, som etter en viss tilvenningsgrad blir veldig kosete, og liker å bli holdt og klappet. Søthetsfaktor er jo og selvsagt et pluss her, og her skinner chinchillaen ganske godt igjennom.

Det som sto meg litt imot med chinchilla er jo at jeg hører at den lille krabaten ikke ligger i ro i det hele tatt, og det er et styr å holde tritt med den.

Ikke misforstå meg, det at jeg sier at jeg setter hovudfokus på at den skal være kosete og tam gjør meg ikke til en slags Paris Hilton som vil ha et "veske-dyr", jeg kommer til å ha fokus på at den trives, helsen og et godt kosthold.

Noen som har erfaring med desse dyrene og kan komme med råd?

På forhånd takk,

Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotte er nok det perfekte dyret for deg.

Kjøp et så stort bur som du har plass til.

Furet xl er anbefale Her

Men det kommer ann på hvor mange du skal ha.

Rotter trives best i selskap med minst en artsfrende av samme kjønn.

Hanner er som oftest i det mest kosete hjørnet og slapper gjerne av oppi hetta eller genseren din.

Stelling av lepper,nese,øyne og ører står gjerne på listen til rottene.

De er små dyr med stor personlighet og de blir fort tamme.

Jeg har fire rotter og jeg kommer nok aldri til å stoppe med disse skjønne skapningene.

Hvis du har lyst på rotte så vet jeg om en oppdretter som har tre rottergutter som ikke er reservert.

To augoti hooded dumbo rex og en Himalaya/siamese Dumbo Rex . De er bare to uker men de skal flytte om tre uker.

Her!

Her er noen bilder av mine rotter ;)

rotte.jpg

IMG_2836-1.jpg

Se så mennskelig latex holder det papiret :)

IMG_5621.jpg

Her er det spot som har oppdaget godteri utenfor buret :P

IMG_5575.jpg

Det er mitt furet xl bur :P

IMG_5611.jpg

IMG_5573.jpg

Alle fire i mitt eie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 rotter er nok best.

Da kan du forlate dem med god samvittighet.

Dessuten blir de fortere tamme når de er to.

Dette er en side som anbefales av rotteeiere der finner du bur som passer til to eller flere rotter.

Starten med rotter er litt dyrt ,men det er billigere med rotter i lengden enn andre dyr.

To rotter kommer på ca 150,- pr Dvs 300,-

Et bur kommer på 500-2500.Avhengi om det er brukt eller ikke.Eller om det er fra en billig butikk.

Jeg ville kjøpt mat og bunnstrø på felleskjøpet.Der er det billigst.(Bøss i nærmere 50-70 l om jeg ikke tar feil koster 150 og noe.Mens på butikken koster 3 l ,50 kr!)

Mat på felleskjøpet er også billig. 100 ,-

Matskål,vannflaske 150,-

Jeg ville ikke kjøpt noe hus til dem men heller gitt dem dorullpapir de kunne lagd seg seng av.

Har du gamle filler så kan du henge det opp i buret som hengekøye til dem.

Bruk kreativitet,det elsker de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min var å kjøpe et digert bur, for så å lage alt inventaret selv, ulike etasjer i tre eller plast - blir vel å se hva som blir gnagd bort og ikke :-)

Bør jeg kjøpe hos en oppdretter eller dyrebutikk, og er det noen i Bergens området?

(Jeg er og interessert i Deguser eller Marsvin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle burdyr stinker!

Jeg har hatt det meste.hehe.

Deguser ROTER noe forferdelig! hehe. De må være minst to sammen, stort bur, streng kost og sand å rulle seg i er et møst! De lukter ikke så ille. Det er spretne dyr, som er vanskelig å fange om de er løse. De jeg hadde var ville, men tamme. Elsket å sitte i hetta mi. Er ikke akkurat sosiale dyr som man kan kose med, men de er utrolig nyskjerrige og morsomme dyr :icon_redface:

Hamster er jo søøte! Men du verden så kjedelige de egentlig er? Sover jo hele tiden. Begynner fort å stinke av buret om det er en urenslig hamster (pisser, bæsjer og hamstrer mat der han ligger).

Chinchilla er sosiale dyr, som liker å bli koset med og være løse. Samme gjelds rotter. De kan du få ganske tamme, i forhold til det degusen blir.

Tror rotte eller Chinchilla kan være noe for deg jeg :P

Viktig at du søker på det dyret du skal ha på nettet, da kommer det opp masse info fra mange forskjellige dyresider. Sug til deg masse info før du bestemmer deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter stinker.

Men bør ikke rotter ha pellets eller aviser i bunn av buret? De får lett luftveisproblemer av støvet i flis.

Joda, men jeg har ingen dårlige erfaringer med bøss.

Har brukt bøss i ti år .

Det eneste av sjukdommer mine rotter har fått er kreft og alderdom, noe agressivitet..og slag!

Rotter lukter ikke noe med mindre du er flink til å skifte en gang i uka.

Angående chinchilla ,de lever visstnok lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min var å kjøpe et digert bur, for så å lage alt inventaret selv, ulike etasjer i tre eller plast - blir vel å se hva som blir gnagd bort og ikke :-)

Bør jeg kjøpe hos en oppdretter eller dyrebutikk, og er det noen i Bergens området?

(Jeg er og interessert i Deguser eller Marsvin)

Oppdretter er nok best skal du se . :icon_redface:

Da får du dem som oftest tamme og kosete og du er sikker på at hunnene ikke er drektige.

www.tamrotter.com Det er den norske tamrotteforeningen så her kan du finne mye fakta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en innsiktsfull kommentar.

Vel, jeg hadde hvertfall likt å vite det om jeg skulle kjøpt et dyr jeg aldri hadde hatt før. Hadde noen sagt til meg at mus stinker helt forjævlig, så hadde jeg aldri kjøpt dem, og de hadde sluppet å ende som skilpaddemat.

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettest å kjøpe de på en dyrebutikk.. Vet ikke om noen Rotte oppdrettere her i området feks.

De som selges her blir skilt før de er kjønnsmodne.

Kan gå på tamrotter.com også se på linker.

Men du har jo rett i at det er lettere :icon_redface:

Når du skal kjøpe rotte fra butikk så får du lage deg noen kriterier.

EKS:

*Ikke bite

*være nysgjerrig

*Gjerne håndtam

*Ikke drektig(hunn)

*Ikke gå med søskne av begge kjønn

OSv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste på dyrebutikken er ikke tamme.. men veldig nyskjerrige. Tar ikke lang tid før ei rotte er tam nok til å holde på med :icon_redface:

Da jeg jobbet på Zoo via skolen holdt jeg masse på med rottene, og de som kjøpte de fikk noen veldig tamme dyr :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, har kontaktet hun puddellover.

Hvis det er et kull i nærmeste framtid, så kommer jeg til å prøve meg der.

Hvis ikke får jeg bare se på dyrebutikk.

Jeg har vært på 2 dyrebutikker, ingen hadde rotter inne. 1 på Galleriet, og 1 på Bystasjonen.

På den ene plassen putta de et stakkars marsvin isammen med en diger kanin, gjett om hun ble mobba. Stakkar ;-/

Noen erfaring med gode dyrebutikker i Bergen og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...