Gå til innhold
Hundesonen.no

To tisper sammen når den ene får valper


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan er det å ha to voksne tisper i samme hus når en får valper? Går det bra, eller vil de andre prøve å "stjele" valpene eller at moren blir mer beskyttende etc? Noen som har erfaring med dette?

Dette er meget individuellt- alt avhengig av tispene, deres forhold, personlighet og erfaring.

Får en uerfaren tispe valper, og det finnes en eldre, erfaren tispe i huset, er det ofte slik at den erfarne tispa kan ville ta over en eller flere valper- dvs at hun produserer melk, og tar seg av det meste.

Det mest vanlige (som jeg også opplever her i huset) er at tispa som har valper er veldig beskyttende ovenfor disse de første par ukene, og lar ikke de andre hundene i flokken få ha nærkontakt med dem.

Dette løste vi ved at tispa og valpene fikk et eget rom. Dette sparer også tispa for unødvendig stress.

Nå som valpene er blitt så store ( 5 uker) er det fritt fram for både tispene og hannhundene her hjemme og være "leke onkel/ tante" og barnevakt når mor ikke orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Yodel der :D

Men husk og fortelle historie om begynnelsen, og alt det der.. Vi du skal ha et kull! :icon_redface:

Det er lurt for deg og, for da er det mange her som leser tråden din, og spør du et spørsmål, svarer de :)

Og, så er det VELDIG spennende og lærerikt for oss andre :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det beste vi kan gjøre som eiere er å la tispen med valpene få eget rom og ikke bli forstyrret av den andre? Nårtid vet man at man kan slippe valpene løs i huset? Må man bare se an holdningen til moren om hun fortsetter å være veldig beskyttende eller om hun godtar det? Andre råd?

Hvis flere har erfaringer med dette, håper dere deler dem. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt henne få et eget rom, og sett an oppførselen hennes mht den andre tispen. Hun sier tydelig fra om hun vil ha besøk eller ikke :icon_redface:

Valpene trenger gradvis mer og mer plass fra den andre uka.

Vi byttet fra liten fødekasse til stor leke- kasse når de var 3 uker gamle, og når de var 4 (+) uker flyttet de inn på kjøkkenet.

Når de var flyttet inn hit fikk de andre hundene lov til å hilse / leke litt med dem.

Nå som de er 5 uker har de vært på oppdagelsesferd i hele overetasjen, og vært endel ute... De løper fort etterhvert, og krever stadig større tumleplass :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har sett bilder av flere tilfeller hvor en av de andre tispene i huset har gått inn og "lånt" valpene som ligger i valpekassa mens moren har vært ute på luftetur eller noe lignende. De har bare spasert inn, stellet litt med valpene og lagt seg ned og latt valpene krype rundt å lete etter melk som ikke fantes. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Småen sitt siste kull så stjal Tinka valpene hennes og når vi fjernet bestemor så ble hun rimelig desperat for vi tok henne vekk fra "valpene hennes" hun lå å søt utenfor valperommet i 2 dager før hun skjønnte at hun ikke slapp innigjen der med det første, og etter de dagene så hadde Småen blitt mere knyttet til valpene så da fikk ikke bestemor komme inn til dem av henne så da ga gammlemor opp en stund.

De hadde jo løpetid ganske tett de to så Tinka hadde jo litt melk når valpene ble født da, så hun kunne faktisk amme valpene.

Her kan dere se Småen til venstre og Tinka til høyre med 3 valper hver, valpene er 1 uke gammle og bestemor hadde sneket seg inn til dem uten at vi merket det, og jeg fant dem slik som dette.

post-18-1194521146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Det kommer jo litt an på tispa, sant? Noen tisper vil ikke slippe hva som helst inn på valperommet til seg - det være seg folk eller andre dyr - når valpene er små, mens andre igjen er mer "slepphendte" med sånt og syns det er fint å "få hjelp".

Jeg ville vel uansett latt moren ha mest mulig ro og trygghet de første 3 ukene. Å satse på at det går bra at de "deler" ville jeg ikke gjort - jeg veit om ei tispe som jagde moren ut av rommet når hun adopterte et kull, det er ikke videre søtt, det er heller ikke ønskelig og det ble oss menneskene som måtte fjerne henne..

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha andre hunder enn moren inn på valperommet når de er små heller jeg, og det er ingen grunn til å forstyrre henne eller utsette henne for sånt stress når hun har kull. At de får hilse på resten av husets medlemmer når de blir større er en ting, men når de er spevalper så er det ingen grunn til at det skal være andre hunder i valperommet i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar utgangspunkt i vilhunders atferd, da kanskje spesielt ulven - vil valpene treffe resten av flokken ved ca 5 ukers alder. Dette mener jeg personlig er et godt utgangspunkt for når våre tamhunder kan treffe valpene i huset, så fremt moren tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...