Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som stikker


Jan1991

Recommended Posts

Jeg er eni med vipsen her.. :icon_redface: Bruk langlinene godt, å gi mye ros for att hunden kommer frivlling, prøv gjerne å rope når langlinen er på, kommer han, ha det dødskult med hunden:) Lære hunden at du er dobbelt så kul å være sammens med:)

Lykke til.. :P

Til Teddy: Det er ikke nødvendig å svare slik når du ikke kan svare på det trådstarter lurer på en gang. Viss du ikke har noe bedre svar, så la heller vær å svre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det han spør om, hvordan han skal få kontroll over den!

Til Teddy: Det er ikke nødvendig å svare slik når du ikke kan svare på det trådstarter lurer på en gang. Viss du ikke har noe bedre svar, så la heller vær å svre.

Eh nei, vedkommende spør ikke om hvordan han skal få kontroll, og Teddy svarer på det vedkommende lurer på. Vi siterer førsteinnlegget:

Har en veldig snill hund :rolleyes: men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. :icon_redface:er det noe jeg kan gjøre med dette. Det er iriterende og ha det sånn.

Å ha bikkja i bånd er en ting man kan gjøre med dette. Syns ikke det var et slemt svar i det hele tatt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, vedkommende spør ikke om hvordan han skal få kontroll, og Teddy svarer på det vedkommende lurer på. Vi siterer førsteinnlegget:

Å ha bikkja i bånd er en ting man kan gjøre med dette. Syns ikke det var et slemt svar i det hele tatt jeg..

"men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. er det noe jeg kan gjøre med dette."

Jeg syns tydelig at han spør hvordan han kan få hunden til å komme til seg og ikke andre hunder når den er løs? = ha kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er sonen på sitt beste. :rolleyes:

Det har blitt nevnt før: Langline og tren masse på innkalling. Og siden problemet er i nærheten av andre hunder, så oppsøk slike områder :icon_redface: Og hunden skal ALDRI få mulighet til å stikke, derfor langline. Den skal heller ikke få hilse på andre hunder, for da erfarer den jo at det lønner seg å komme til hundene enn til deg. Den skal få tillattelse til å hilse på andre.

Så finn frem en langline (eller lag deg en på 15-20 m), knepp den på, ta med noen supre godbiter, eller favorittleka. Belønn hver gang hunden oppsøker deg. Det er hos deg det skal skje, det er du som er moro, ikke det rundt.

Håper virkelig du får det til, for veit godt hvordan det er å ha en hund man ikke kan ha løs. Men du må ha tålmodighet, og ikke fjerne langlina før du veit bikkja kommer til deg når du roper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ikke trene innkalling med langline? Det gjorde/gjør ikke jeg iallfall. Vi trente med figuranter, "tisseflekker" og slikt og aldeles løs hund. Nå trener jeg også det som kalles vedlikehold og da er da hunden aldeles løs, får en godbit når hun kommer og blir sendt ut i friheten igjen. Bruker igrunnen svært skjelden innkalling når hunden skal kobles på....

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan vi godt trene sammen. Fibi vil følge hunden din til deg, hvis den ikke kommer av seg selv. "Hallo, hører du ikke at du blir ropt på, eller?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. er det noe jeg kan gjøre med dette."

Jeg syns tydelig at han spør hvordan han kan få hunden til å komme til seg og ikke andre hunder når den er løs? = ha kontroll

Det er tydeligvis forskjell på hvordan man leser ting? Når hunden ikke gidder å komme hvis han ser en annen hund før eieren, så hjelper det vel å ha på bånd? Jeg har ei tispe som kan finne på å stikke etter joggere, hun løper ikke løs i trimrunden til folk, liksom. Har man ikke kontroll, får man ha bikkja i bånd - det er egentlig så enkelt som det.

Og det er mye greiere å melde seg på kurs og lære inn generell lydighet sammen med folk som ser samspillet mellom en sjøl og bikkja, fremfor å spørre folk her. Enda et tips, helt uten sarkasme. Folk får slutte å være så himla nærtagne..

Ida: Jeg trente innkalling med langline på ene terven min, han erfarte aldri at han kunne stikke av eller at det var mulig å løpe langt, ergo holdt han seg i nærheten og kom når jeg ropte når han var løs - han visste ikke bedre, stakkar :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida: Jeg trente innkalling med langline på ene terven min, han erfarte aldri at han kunne stikke av eller at det var mulig å løpe langt, ergo holdt han seg i nærheten og kom når jeg ropte når han var løs - han visste ikke bedre, stakkar :P

Det er sikkert lurt. Jeg har slett ikke full innkalling og ville brenne meg bokstavelig talt hvis jeg skulle bruke langline i joggerland. Men det er klart, hadde vi alliert oss med noen joggefiguranter, så kunne vi trent med langline, eller uten....

2ne: Kjempefint avatar! Dessuten er det vel ikke trådstarter som er nærtagende, men "trøsteklubben". :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men...

Og det er mye greiere å melde seg på kurs og lære inn generell lydighet sammen med folk som ser samspillet mellom en sjøl og bikkja, fremfor å spørre folk her.

Er ikke det hele vitsen med forumet da?

Dessuten er det vel ikke trådstarter som er nærtagende, men "trøsteklubben". :icon_redface:

Hvis det er meg du mener.. Eh, ok, beklager så mye at jeg reagerte litt på et av svarene her oppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er sonen på sitt beste. :rolleyes:

Dog så enig så enig...

Han bor i Haugesund tror jeg (Sett at han har svart på treff greier der...) kanskje du kan alliere deg med noen du møter på treffet og trene?

Som de andre sier, bruk langline! Kall inn hunden når du VET han kommer, og ros masse nå den gjør det! Send den ut, og tren litt sånn :icon_redface: Og når du føler at du er klar, begynn å tren med andre hunder i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bor i nærheten av Haugesund. Det jeg mente var hvordan få ham til og komme med andre hunder i nærheten. Har meldt meg på et kurs, så får vi håpe det hjelper. Er det muligt og lære ham dette i det hele tatt, når han er 4 år og uvanen sitter jupt i ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det muligt og lære ham dette i det hele tatt, når han er 4 år og uvanen sitter jupt i ham?

Jeg klarte det på min 2,5 år gamle oversosiale labrador... Men fremdeles må jeg ha argusøyne og passe på å kalle inn FØR hun blir alt for interessert. Det jeg gjorde var å belønne for at hun forholder seg forholdsvis rolig selv om hun ser en annen hund, deretter stilte jeg som krav at hun måtte se på meg før hun fikk belønning, så at hun måtte komme inn på plass før hun fikk belønning, så at hun måtte komme inn på plass og være der til den andre hunden hadde passert før hun fikk belønning. Trikset er å ikke mase på hunden når den ikke ser på deg, men belønne for den frivillige atferden som hunden tilbyr - det har i alle fall fungert suverent hos oss.

Parallelt må du selvsagt trene "vanlig" innkallingstrening slik at hunden faktisk kommer når du roper også, for det er jo ikke sikkert at hunden tilbyr kontakt med deg i alle slags situasjoner.

Og langline er greit for å holde kontrollen slik at du faktisk kan stoppe hunden om den skulle stikke av, men ikke bruk langlina som hjelp for å få inn hunden (ikke dra, napp etc i den altså), for da får du en hund som er veldig flink når han er i langline men som gjør som han vil når han er løs. :)

Og dette ble veldig kort beskrevet, selvsagt. Sannsynligvis er det nok det beste å melde seg på et kurs, slik du allerede har gjort, så kan du få personlig tips og oppfølgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har bare ropt ham inn mens det har hvert andre hunder et stykke borte(såpass langt at han ikke har brydd seg om de) så har jeg godt nermere og nermere. Så har jeg begynt på ringtrening og der lurer jeg meg også til og trene litt inkalling, selv om det egentlig ikke er det som en gjør på ringtrening. Han kan forsatt stikke hvis jeg venter for lenge med og kalle ham inn, men han gjør framskrit =) Når jeg går nermere bruker jeg 8 m. bånd til han kan det fra denne avstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...