Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som stikker

Jan1991

Recommended Posts

Skrevet

Har en veldig snill hund :rolleyes: men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. :icon_redface: er det noe jeg kan gjøre med dette. Det er iriterende og ha det sånn.

Skrevet

Bruk langline om han skal løpe litt og gi ham aldri mer anledning til å stikke. Tren mye kontakt, innkalling og lydighet generelt og ta ikke av langlinen igjen før du er sikker på at du har en kommando som funker.

Skrevet
Har en veldig snill hund :rolleyes: men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. :icon_redface: er det noe jeg kan gjøre med dette. Det er iriterende og ha det sånn.

Ja! Ha bikkja i bånd!

...evt. så er det jo noe som heter trening...

Skrevet
skjønner ikke hvorfor folk skal være så sarkastiske!

Jeg tar gjerne kritikk for sarkasmen, men når man har en hund som man ikke klarer å kontrollere, så burde det være en selvfølge å ha den i bånd!

Skrevet
Jeg tar gjerne kritikk for sarkasmen, men når man har en hund som man ikke klarer å kontrollere, så burde det være en selvfølge å ha den i bånd!

Det er jo nettopp det han spør om, hvordan han skal få kontroll over den!

Skrevet

Jeg er eni med vipsen her.. :icon_redface: Bruk langlinene godt, å gi mye ros for att hunden kommer frivlling, prøv gjerne å rope når langlinen er på, kommer han, ha det dødskult med hunden:) Lære hunden at du er dobbelt så kul å være sammens med:)

Lykke til.. :P

Til Teddy: Det er ikke nødvendig å svare slik når du ikke kan svare på det trådstarter lurer på en gang. Viss du ikke har noe bedre svar, så la heller vær å svre.

Skrevet
Det er jo nettopp det han spør om, hvordan han skal få kontroll over den!

Til Teddy: Det er ikke nødvendig å svare slik når du ikke kan svare på det trådstarter lurer på en gang. Viss du ikke har noe bedre svar, så la heller vær å svre.

Eh nei, vedkommende spør ikke om hvordan han skal få kontroll, og Teddy svarer på det vedkommende lurer på. Vi siterer førsteinnlegget:

Har en veldig snill hund :rolleyes: men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. :icon_redface:er det noe jeg kan gjøre med dette. Det er iriterende og ha det sånn.

Å ha bikkja i bånd er en ting man kan gjøre med dette. Syns ikke det var et slemt svar i det hele tatt jeg..

Skrevet

Kanskje du kan trene sammen med noen? Det er lettere å trene innkalling med forstyrrelser når man har noen "forstyrrelser" som er inneforstått med hva du trenger å trene på.

Skrevet
Eh nei, vedkommende spør ikke om hvordan han skal få kontroll, og Teddy svarer på det vedkommende lurer på. Vi siterer førsteinnlegget:

Å ha bikkja i bånd er en ting man kan gjøre med dette. Syns ikke det var et slemt svar i det hele tatt jeg..

"men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. er det noe jeg kan gjøre med dette."

Jeg syns tydelig at han spør hvordan han kan få hunden til å komme til seg og ikke andre hunder når den er løs? = ha kontroll

Skrevet

Herregud, dette er sonen på sitt beste. :rolleyes:

Det har blitt nevnt før: Langline og tren masse på innkalling. Og siden problemet er i nærheten av andre hunder, så oppsøk slike områder :icon_redface: Og hunden skal ALDRI få mulighet til å stikke, derfor langline. Den skal heller ikke få hilse på andre hunder, for da erfarer den jo at det lønner seg å komme til hundene enn til deg. Den skal få tillattelse til å hilse på andre.

Så finn frem en langline (eller lag deg en på 15-20 m), knepp den på, ta med noen supre godbiter, eller favorittleka. Belønn hver gang hunden oppsøker deg. Det er hos deg det skal skje, det er du som er moro, ikke det rundt.

Håper virkelig du får det til, for veit godt hvordan det er å ha en hund man ikke kan ha løs. Men du må ha tålmodighet, og ikke fjerne langlina før du veit bikkja kommer til deg når du roper.

Skrevet

Man må da ikke trene innkalling med langline? Det gjorde/gjør ikke jeg iallfall. Vi trente med figuranter, "tisseflekker" og slikt og aldeles løs hund. Nå trener jeg også det som kalles vedlikehold og da er da hunden aldeles løs, får en godbit når hun kommer og blir sendt ut i friheten igjen. Bruker igrunnen svært skjelden innkalling når hunden skal kobles på....

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan vi godt trene sammen. Fibi vil følge hunden din til deg, hvis den ikke kommer av seg selv. "Hallo, hører du ikke at du blir ropt på, eller?"

Skrevet
"men han gidder ikke å komme hvis han ser en annen hund før meg. er det noe jeg kan gjøre med dette."

Jeg syns tydelig at han spør hvordan han kan få hunden til å komme til seg og ikke andre hunder når den er løs? = ha kontroll

Det er tydeligvis forskjell på hvordan man leser ting? Når hunden ikke gidder å komme hvis han ser en annen hund før eieren, så hjelper det vel å ha på bånd? Jeg har ei tispe som kan finne på å stikke etter joggere, hun løper ikke løs i trimrunden til folk, liksom. Har man ikke kontroll, får man ha bikkja i bånd - det er egentlig så enkelt som det.

Og det er mye greiere å melde seg på kurs og lære inn generell lydighet sammen med folk som ser samspillet mellom en sjøl og bikkja, fremfor å spørre folk her. Enda et tips, helt uten sarkasme. Folk får slutte å være så himla nærtagne..

Ida: Jeg trente innkalling med langline på ene terven min, han erfarte aldri at han kunne stikke av eller at det var mulig å løpe langt, ergo holdt han seg i nærheten og kom når jeg ropte når han var løs - han visste ikke bedre, stakkar :icon_redface:

Skrevet
Ida: Jeg trente innkalling med langline på ene terven min, han erfarte aldri at han kunne stikke av eller at det var mulig å løpe langt, ergo holdt han seg i nærheten og kom når jeg ropte når han var løs - han visste ikke bedre, stakkar :P

Det er sikkert lurt. Jeg har slett ikke full innkalling og ville brenne meg bokstavelig talt hvis jeg skulle bruke langline i joggerland. Men det er klart, hadde vi alliert oss med noen joggefiguranter, så kunne vi trent med langline, eller uten....

2ne: Kjempefint avatar! Dessuten er det vel ikke trådstarter som er nærtagende, men "trøsteklubben". :icon_redface:

Skrevet

OT, men...

Og det er mye greiere å melde seg på kurs og lære inn generell lydighet sammen med folk som ser samspillet mellom en sjøl og bikkja, fremfor å spørre folk her.

Er ikke det hele vitsen med forumet da?

Dessuten er det vel ikke trådstarter som er nærtagende, men "trøsteklubben". :icon_redface:

Hvis det er meg du mener.. Eh, ok, beklager så mye at jeg reagerte litt på et av svarene her oppe..

Skrevet
Herregud, dette er sonen på sitt beste. :rolleyes:

Dog så enig så enig...

Han bor i Haugesund tror jeg (Sett at han har svart på treff greier der...) kanskje du kan alliere deg med noen du møter på treffet og trene?

Som de andre sier, bruk langline! Kall inn hunden når du VET han kommer, og ros masse nå den gjør det! Send den ut, og tren litt sånn :icon_redface: Og når du føler at du er klar, begynn å tren med andre hunder i nærheten!

Skrevet

Takk for svar. Bor i nærheten av Haugesund. Det jeg mente var hvordan få ham til og komme med andre hunder i nærheten. Har meldt meg på et kurs, så får vi håpe det hjelper. Er det muligt og lære ham dette i det hele tatt, når han er 4 år og uvanen sitter jupt i ham?

Skrevet
Er det muligt og lære ham dette i det hele tatt, når han er 4 år og uvanen sitter jupt i ham?

Jeg klarte det på min 2,5 år gamle oversosiale labrador... Men fremdeles må jeg ha argusøyne og passe på å kalle inn FØR hun blir alt for interessert. Det jeg gjorde var å belønne for at hun forholder seg forholdsvis rolig selv om hun ser en annen hund, deretter stilte jeg som krav at hun måtte se på meg før hun fikk belønning, så at hun måtte komme inn på plass før hun fikk belønning, så at hun måtte komme inn på plass og være der til den andre hunden hadde passert før hun fikk belønning. Trikset er å ikke mase på hunden når den ikke ser på deg, men belønne for den frivillige atferden som hunden tilbyr - det har i alle fall fungert suverent hos oss.

Parallelt må du selvsagt trene "vanlig" innkallingstrening slik at hunden faktisk kommer når du roper også, for det er jo ikke sikkert at hunden tilbyr kontakt med deg i alle slags situasjoner.

Og langline er greit for å holde kontrollen slik at du faktisk kan stoppe hunden om den skulle stikke av, men ikke bruk langlina som hjelp for å få inn hunden (ikke dra, napp etc i den altså), for da får du en hund som er veldig flink når han er i langline men som gjør som han vil når han er løs. :)

Og dette ble veldig kort beskrevet, selvsagt. Sannsynligvis er det nok det beste å melde seg på et kurs, slik du allerede har gjort, så kan du få personlig tips og oppfølgning.

Skrevet
Man må da ikke trene innkalling med langline? Det gjorde/gjør ikke jeg iallfall. Vi trente med figuranter, "tisseflekker" og slikt og aldeles løs hund.

Bare litt nysgjerrig, ida...hvordan gjorde du dette?

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Har bare ropt ham inn mens det har hvert andre hunder et stykke borte(såpass langt at han ikke har brydd seg om de) så har jeg godt nermere og nermere. Så har jeg begynt på ringtrening og der lurer jeg meg også til og trene litt inkalling, selv om det egentlig ikke er det som en gjør på ringtrening. Han kan forsatt stikke hvis jeg venter for lenge med og kalle ham inn, men han gjør framskrit =) Når jeg går nermere bruker jeg 8 m. bånd til han kan det fra denne avstanden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...