Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenningsproblemer


Dyrevennen

Recommended Posts

Hei!

Nå begynner jeg å bli ganske frustrert! Jeg har en blandingshund på 3,5 år,, og nå har jeg fått en marsvin i bursdagsgave. Hunden og marsvinet går overhodet ikke overens! Nå har jeg prøvd utrolig masse forskellig!i natt satte jeg marsvinburet inn i hundeburet som hunden sover i men han peip og bjeffet hele natten.Marsvinet virket noe fustrert, vet ikke om det er pga hunden oppførsel eller hva.. jeg fikk såvidt sove. Har noen noe tips? marsvinet er ganske vanskelig å ha med å gjøre.

Klem fortvilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Du satte marsvinburet inn i hundeburet? Ikke rart marsvinet virket frustrert, og hunden peip og bjeffet hele natten. Det kan du jo til selv, for å si det sånn.

De trenger jo ikke å være venner, går fint å ha både marsvin og hund i samme hus, så lenge de ikke er alene sammen.

For meg høres det ut som om du ikke er så veldig takknemmelig for bursdagsgaven, og dyr skal jo ikke gis i gave, så vil du ikke ha marsvin, og om det skaper masse problemer for deg så ville jeg ha kvitt meg med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvinburet inn i hundeburet ja, det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Tror du skal være glad hunden ikke kvestet det marsvinet...

Hvorfor må de uansett bli bestevenner? Det er ikke fryktelig vanskelig å holde hund og marsvin adskilt, og det er veldig vanskelig å venne en voksen hund til smådyr dersom de ikke er vokst opp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund og to kaniner og det er ikke noe problem. De går sammen uten noe problem, men alikevel er de ikke bestevenner og de omgåes ikke hverandre. Jeg lot hunden lukte på kaninene når jeg først fikk de og etter det har jeg ikke gjort noe mer ut av det. Kaninene er i et bur for seg selv.

Jeg vet ikke hva du mener med at de ikke går overens. Har du en hund som aller helst vil jakte og spise marsvinet og du ikke har mulighet, vil eller kan ha de slik at hund og marsvin så bør du vel omplassere det. Uansett tror jeg du ikke skal tvinge marsvinet på hunden og omvendt som ved å sette marsvinburet inn i hundeburet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men marsvinet går løs om dagen! Er ikke noe for dyr i bur, så det blir bare om natten. Syns faktisk det er dyremishandling.

Hunden knurrer og skremmer han hele tiden. er redd for at marsvinet skal bli nervøs. Hunden må skjønne at marsvinet er like godt akseptert som han. tror du han blir mer tollerant hvis jeg behandler marsvinet som en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men marsvinet går løs om dagen! Er ikke noe for dyr i bur, så det blir bare om natten. Syns faktisk det er dyremishandling.

Hunden knurrer og skremmer han hele tiden. er redd for at marsvinet skal bli nervøs. Hunden må skjønne at marsvinet er like godt akseptert som han. tror du han blir mer tollerant hvis jeg behandler marsvinet som en hund?

Hold dem i hvert sitt rom da vel?

Og hvordan i alle dager skal du klare å behandle et marsvin som en hund?

Uansett, som nevnt så er det vanskelig å venne en voksen hund til smådyr, og det er derfor svært lite lurt å ha marsvinet og hunden løst sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første og ha marsvin løs sammen med en hund er og be om trøbbel.. marsvin er for det første sårbare og kan fort komme til skade hvis den blir feks tråkket på. Av deg eller hunden eller kommer i klem i døra.. de er kanskje ikke så små, men de har tunge kropper og korte bein. Den er også nyskjerrige og kan fort smake på ting dem ikke bør..

Marsvinet trenger også sin plass , og bør beskyttes fra hunden.. unasett hvor godt dem ser ut og gå overens er det ingen garanti for at marsvinet ikke kan komme til skade. Hvorfor? fordi for hunden blir aldri marsvinet betraktet som en hund, den verker lukter eller oppfører seg deretter.... jeg har hatt mine sammen med kaniner , men aldri i verden om jeg går ut av rommet og lar dem være uten tilsynd for det.

Og hvis hunden din er blitt såpass "Gammel" og ikke vant med smådyr, som både lukter og ser rare ut er det ikke sikkert du klarer og få noen bestevenner ut av det. kanskje kan hunden la være og ragere så kraftig på svinet etterhvert, men som sgat er ikke en selvfølge dem skal gå gått sammen..

Jeg ville holdt dem enten helt avskillt i hvert sitt rom, eller latt marsvinet få seg et kjempe stort bur som den oppholder seg i når du ikke har tid og holde øye med den feks... Huske og tenke på marsvinest behov også oppi dette.. kan hende den blir utrygg av og stadig må jages eller gjemme seg for hunden din hvis den går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo som en nesten ikke tror hva en leser :) . Og jeg vil anta at det er en spøk og ikke alvorlig ment. Og ha dyr i bur syntes du er dyremishandling - men hva med det du har gjort, satt hund og marsvin i samme bur, hvor begge viser STORT ubehag. Det vil jeg kalle dyremishandling, du skal være glad at hunden ikke har tatt knekken på det stakkar marsvinet for lenge siden. Skjerp deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil at marsvinet ditt skal gå fritt, og ikke kan ha de i samme rom så bør du enten ha de på forskjellige rom eller kjøpe et gigantisk bur til marsvinet. Som flere sier så bør du tenke på marsvinets beste opp i det hele. Har du ikke mulighet til det bør du omplassere det til noen som faktisk gjør det.

Og om du synes det er dyremishandling å ha et marsvin i bur, så lurer jeg innmari på hva du kaller det når hund og marsvin er i samme i bur der de absolutt ikke trives. Et marsvin er et marsvin og en hund er en hund, og da må de behandles som det dyret de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være en spøk - og en ganske morsom sådan...

Dyrevennen her synes det er dyreplageri å ha marsvinet i bur - men oppbevarer likevel HUNDEN i bur en tredjedel av døgnet...

Susanne

Hahaha, ja, ikke sant! :)

Hadde jeg fått et marsvin, sånn helt plutselig, så ville det fått bo i buret sitt istedenfor å bli terrorisert med all slags farlige ting vi mennesker har liggende løse i leilighetene våre. Skulle jeg hatt et marsvin løst så hadde det blitt terrorisert av 1 stk. halv terrier samt X antall skumle ledninger med strøm i. Tenk om marsvinet finner på å smake på ei ledning? Eller tenk om hunden finner på å smake på marsvinet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en tulletråd, å dømme etter formuleringene til den såkalte "dyrevennen". Jeg synes "dyrevenn" skulle gå til anskaffelse av et par barn også, et snes gamle tanter og en papegøye. Da roer det hele seg, og marsvinet vil forstå at hunden var det minste problemet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å svare seriøst på denne, da jeg antar det faktisk er snakk om et marsvin og en hund her ....

Aller først : MArsvin SKAL!!! være ute av buret sitt store deler av døgnet . OG !! Marsvin er flokkdyr, de SKAL!!! ha en artsfrend. Marsvin skal IKKE !!! sitte i buret døgnet rundt.

Når det er sagt .....:

Nå begynner jeg å bli ganske frustrert! Jeg har en blandingshund på 3,5 år,, og nå har jeg fått en marsvin i bursdagsgave. Hunden og marsvinet går overhodet ikke overens! Nå har jeg prøvd utrolig masse forskellig!i natt satte jeg marsvinburet inn i hundeburet som hunden sover i men han peip og bjeffet hele natten.Marsvinet virket noe fustrert, vet ikke om det er pga hunden oppførsel eller hva.. jeg fikk såvidt sove. Har noen noe tips?

Når får jeg helt vondt i magen. Vet du noe om marsvin fra før ?? Hvis ikke, skaff deg info kjapt. Marsvin er byttedyr, og hund er rovdyr. Du kan ant være glad for at marsvinet ikke døde av sjokk den natten.......

jeg har fire frittgående marsvin, det vil si på godt norsk, de er aldri i bur. Dvs, burdøren er aldri lukket. Jeg har også en schæfer unghund. Hun er veldig glad i å kose med marsvina ,og når hun er her oppe på besøk, så r hun veldig opptatt av marsvina. Hu nfår ALDRI lov til å gå etter de når hun er her som de bor. Hun kan ligge og se på dem spise, og når de er under sofaen kan hun få gå å snuse, men marsvin løper!! selv et trygt og tamt marsvin løper, og en hund løper etter ting som løper. marsvina bori annen etasje, og hunden i første. det er en grind i toppen av trappen, og døren er alltid i gjen. Hunden får kun være med opp på datarommet om jeg kan sitte og passe på henne hundre prosent.

Et slag fra en hundelabb kan ødelegge marsvinet ditt fullstendig. Man har IKKe hund og marsvin sammen løse.

marsvinet er ganske vanskelig å ha med å gjøre.

Et marsvin er da virkelig ikke vanskelig og ha med å gjøre. Nå blir jeg virkelig lei meg. HVis marsvinet ditt er *vanskelig* .... da er den sannsynligvis livredd. tenkt på det ?

Mitt råd er faktisk å omplassere marsvinet, da det ikke virker som om det passer inn i livet ditt, og heller ikke som om du faktisk ønsker å ha det .... SKAL du beholde marsvinet, så sett det i et rom hunden ikke har tilgang til, og la de bare hilse når du har marsvinet på fanget. og skaff for guds skyld et marsvin til.

Et marsvin kan aldri m\bli en hund. Det er et lite byttedyr .. et dyr som ville hunder spiser ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et marsvin SKAL IKKE være i bur mesteparten av døgnet ?

Hva slags tullball er dette da ?

Er vel en brøkdel av marsvineiere som har frittgående marsvin rundt omkring innendørs ?

De bør har en "luftegård" ute om sommeren med hønsenetting som de kan boltre seg i slik som mange kaniner har, men er vel ingen gyllen regel at et marsvin IKKE skal stå i bur inne ?

Uansett.. denne tråden passer bedre i gnager-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg og en del av norges befolkning som eier gnagere er dyremisshandlere. Har faktisk ALDRI hørt om frittgående marsvin (eller kaniner). Lærer man de til å ikke gnage på ledninger? Mener nå det er mer uansvarlig, å la en gå rundt å gnage på alt den kan. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Ikke vet jeg om denne tråden er seriøs eller ikke. Men kan da svare hva jeg mener. Hold marsvinet i bur, og heller ta den ut når du vil kose, eller ha den litt løs. Da har du hunden i et annet rom. Da den er i bur, plasserer du dette så det er utilgjengelig for hunden. Og vil du at de skal bli venner, så kvitt deg med marvinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frittgående innekaniner er faktisk ikke så uvanlig. De kan toalettrenes og vennes av med for mye møbeltygging :) Jeg er enig i at marsvin ikke bør tilbringe størsteparten av døgnet inne i et vanlig marsvinbur på størrelse med dem man kjøper i dyrebutikk. Jeg personlig synes at det er altfor liten plass, i et større bur blir det en annen sak. At "alle" i Norge har marsvin/kanin i små bur hele døgnet betyr vel ikke nødvendigvis at det er et godt liv for etmarsvin/en kanin? Menmen, nå sporet jeg helt av her... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frittgående innekaniner er faktisk ikke så uvanlig. De kan toalettrenes og vennes av med for mye møbeltygging :) Jeg er enig i at marsvin ikke bør tilbringe størsteparten av døgnet inne i et vanlig marsvinbur på størrelse med dem man kjøper i dyrebutikk. Jeg personlig synes at det er altfor liten plass, i et større bur blir det en annen sak. At "alle" i Norge har marsvin/kanin i små bur hele døgnet betyr vel ikke nødvendigvis at det er et godt liv for etmarsvin/en kanin? Menmen, nå sporet jeg helt av her... :closedeyes:

Noen som har sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin har uten tvil godt å være i ett "romslig" bur, slik som alle andre dyr også har fordeler av dette. Og om sommeren lager vi også ett fint bur hvor det kan være ute og romstere... Men, å sette hunden i samme bur som marsvinet for at de skal tilvenne seg og blir VENNER... og ikke mindre enn idiotisk. Og det var det diskusjonen i utgangspunktet startet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...