Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdomsbedrift


Wanderlust

Recommended Posts

Vi skal lage oss en ungdomsbedrift, og sitter litt fast. Vi vil lage noe innenfor hund, så lurte derfor på om det er noe dere savner, og kunne tenkt dere.

Send meg gjerne en PM med tanker eller ideer. Det hadde hvertfall hvert kjempe kjekt ;)

(Har du en annen ide som ikke er hunderelatert, så tar vi gjerne i mot det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sy stelleforkler med lange armer, regndekken med og uten for, varmedekken, booties, liggetepper med applikerte hundemotiv, fine halvstrup hundehalsbånd. Eller snekre hundesenger med bein (hunder kan få trekk på seg av å ligge rett på gulvet). Strikk/hekle gensere til frosne hunder. Stek hundekjeks og godbiter av lever etc. Sy fancy hundeklær til de som liker sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "ungdomsbedrift" (det føles litt merkelig å være i en ungdomsbedrift når man har runda 30, men går man på videregående, så går man på videregående) for 2 år siden, og da hadde en av de andre bedriftene i klassen dekken-produksjon (det var de som lagde det fine dekkenet til frøkna her.. hehe)

De og lurte på om de skulle lage godbiter, men det er en haug med regler for matproduksjon når man bruker animalske produkter, så de slo fra seg den ideen. Jeg tror de lagde godbiter for gnagere da, om jeg ikke husker helt feil? De lagde også dekken som nevnt, hundetepper og hundeputer, TROR jeg? Du kan sikkert ta kontakt med Beate, hun var svært engasjert i denne produksjonen, og forteller sikkert mer enn gjerne om deres erfaringer o.l. ;)

Ellers så kommer jo "Pippin&Symra" med gode forslag for hva dere kan produsere - minus dette med godbiter av lever ;) Da er det en omstendig prosess med godkjenning fra mattilsynet og sånt - men dere får kanskje en pluss for å ha sjekket ut det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker det leverforslaget ;)

Jeg var forresten med elevene mine på elevbedriftmessa i Trondheim Spectrum for et par år siden. Der var det noen som hadde sydd dekken, de hadde med en mops som manekeng, den var så søt at de fikk masse oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jo noe til hundeføreren være tingen. Jeg synes det er vanskelig å finne et plagg som har lommer som passer til å trene hund med. Dette kan f eks være en vest man slenger på utenpå jakka med lommer til godbiter, kong, klikker osv osv - slik at man har alt lett tilgjengelig og praktisk fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker det leverforslaget ;)

Jeg var forresten med elevene mine på elevbedriftmessa i Trondheim Spectrum for et par år siden. Der var det noen som hadde sydd dekken, de hadde med en mops som manekeng, den var så søt at de fikk masse oppmerksomhet!

Det var nok de det, hun driver mopseoppdrett, hun jeg nevnte istad ;)

Vi tenker på å lage bedrift der vi selger godbiter, også levergodbiter. Kan noen utdype litt om hva mattilsynet har med det å gjøre? Vi har bestilt 2 kg lever fra et slakteri her, og nå ligger det i dypfrys og venter på å brukes.

Det er strenge regler for matproduksjon - og godbiter til hund går under matproduksjon - særlig når man bruker animalske produkter. Det har vel med smittevern å gjøre, når man har farer som munn- og klovsyke, skrapesjuke og kugalskap. Jeg ville kontakta mattilsynet og spurt jeg. Det står vel og ørlite informasjon her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet legger sjelden mye vekt på ungdomsbedrifter har jeg intrykk av. I klassen min i fjor var det flere som bakte hjemme på kjøkkenet og solgte bakeverk på f.eks bygdøy folkemuseum og andre messer. Det er egentlig strengt forbudt å selge mat som har vært i private kjøkken, men ingen av disse 3 bedriftene fikk noe som helst pes med det (de henvente seg heller ikke for å prøve å få noen godkjenning da). Så det gjelder tørket lever til hund, har jeg vanskelig for å tro det kan bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg hadde elevbedrift i fjor, og dannet en gruppe med noen som hadde hund. To av oss fire i gruppa hadde nogenlunde kunnskap om hund og kom frem med en masse ideer.

Det endte med at vi gikk turer med hunder, sydde potesokker, lagde leker og godbiter. Vi begynte på et hefte med masse info om hund (hundesporter, generelle raser, trening på nybegynnerstadiet osv), men kom desverre ikke lengre. Skulle egentlig lage dekken også, men ble nok med potesokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet legger sjelden mye vekt på ungdomsbedrifter har jeg intrykk av. I klassen min i fjor var det flere som bakte hjemme på kjøkkenet og solgte bakeverk på f.eks bygdøy folkemuseum og andre messer. Det er egentlig strengt forbudt å selge mat som har vært i private kjøkken, men ingen av disse 3 bedriftene fikk noe som helst pes med det (de henvente seg heller ikke for å prøve å få noen godkjenning da). Så det gjelder tørket lever til hund, har jeg vanskelig for å tro det kan bli noe problem.

Javel? Det er mulig det var læreren vår som var problemet, men vi fikk nå engang beskjed om å holde oss til regelverket. Vi hadde til og med besøk av en mann fra mattilsynet som holdt et langt (og kjedelig) foredrag om mathygiene og regler. Men for all del, får dere lov til å lage godbiter med animalske produkter, så er det jo bare å sette igang da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Christine
ikke dumt, jeg har mange i klassen med jaktbikkjer og i de kretsene vet jeg det er mye brukt!

+ hundekjørere.

Potesokker er veldig smart. Tror dere får solgt en del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det enten det å få noen til å produsere for oss eller lage selv (det vil jo ta sinnsykt mye tid).

Nei, huff. Vi kommer ikke i gang: Ble bare tull med gruppa fra starten av (vi valgte ikke akkurat, klagde til lærer, han ble sur, og nektet å gjøre noe som helst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...