Gå til innhold
Hundesonen.no

forminske bilder...


Shilamon

Recommended Posts

Som innledning sier jeg tenkte å legge ut profilbilde men alle min ebilder er for store. Jeg har en engelskspråklig versjon av photoshop CS og tar gjerne imot tips for å minske bilder. jobber på en mac maskin. Er ikke så god på dette her så rpøvde å gjøre det mindre i størrels (typpe lavere høyde og bredde) men det hjalp ikke nok. Hvordan kan man komprimere str på et bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lager du det i riktig størrelse (altså 80x80 piksler for avatar her på sonen). Deretter går du inn på "Save for web" under "File". Der kan du regulere bildekvaliteten, og dermed også filstørrelsen på bildet.

Generelt sett er jpg-filer mindre enn f.eks. gif-filer, så det kan hende det er nok å skifte filformat hvis du ikke har jpg/jpeg-fil på bildet fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lager du det i riktig størrelse (altså 80x80 piksler for avatar her på sonen). Deretter går du inn på "Save for web" under "File". Der kan du regulere bildekvaliteten, og dermed også filstørrelsen på bildet.

Generelt sett er jpg-filer mindre enn f.eks. gif-filer, så det kan hende det er nok å skifte filformat hvis du ikke har jpg/jpeg-fil på bildet fra før av.

Er det sant? Jeg har alltid opplevd at .gif-filer får en lavere størrelse enn .jpg-filer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Men hvis du har jpg-fil på det er det nok å trykke ctrl+s mens du har bildet åpnet, da får du opp et vindu hvor du kan stille inn kvaliteten. Som sagt, lavere kvalitet gir mindre filstørrelse - men ikke ta det på det laveste med en gang. Prøv deg fram, du vil jo ha så god kvalitet som mulig men samtidig ha det mindre enn 15kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg lagrer bildet som en jpg fil på vanlig måtte kan jeg stille på kvaliteten, men det hjalp ikke no til å få bildet ned i str. edte på 124 kb, og få rmaks være 100 for profilbildet.. pokker ta fine programmer når man ikke skjønner dem:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er gif-filene størst, merkelig nok.

Senest i går skulle jeg lagre et bilde jeg hadde forminsket i PS. Med jpg ble filstørrelsen 25 KB, mens med gif ble den 7.8 KB. Og dette var med den "vanlige" lagrefunksjonen, ikke save for web.

Det er da merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...